صالحی: بن رایگان به کسی نمی‌دهیم، وزیر و وکیل هم ندارد/ جزئیات نمایشگاه کتاب اعلام شد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد می‌گوید امسال در نمایشگاه کتاب، بن اهدایی جز به اهالی قلم، کارشناسان سرای اهل قلم و خبرنگاران به هیچ کس داده نمی‌شود.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صالحی با ارائه آماری از نمایشگاه امسال گفت: « در نمایشگاه بیست و هشتم حدود ۲۴۵۰ ناشر داخلی در ۲۱۶۰ غرفه حضور دارند.»

او افزود: «نمایشگاه فرصتی است برای ارتباط مستقیم ناشران و مخاطبان. در این رویداد بزرگ فرهنگی امسال حدود ۳۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی و ۱۶۵ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه میشود که در مجموع چیزی نزدیک به نیم میلیون عنوان کتاب میشود.»

او نمایشگاه کتاب را همچنین فرصت بیبدیلی برای کسانی دانست که دنبال فکر و اندیشه و فرهنگ هستند و ادامه داد: «علاوه بر این نمایشگاه کتاب فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی است که بر محور کتاب و نشر شکل میگیرند. »

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به رویکردهای این معاونت در برگزاری نمایشگاه کتاب امسال گفت:‌ «رویکرد اول تاکید بر وجه بینالمللیتر شدن نمایشگاه بود. نمایشگاه کتاب عنوان بینالمللی داشته و دارد که باید از آن حفاظت کرد و نباید به یک کلیشه تبدیل شود. در سالهای اخیر این وجه نمایشگاه کمرنگتر شده بود که این اتفاق خوبی برای نمایشگاه نیست. در نتیجه یکی از رویکردهای جدی ما احیای وجه بینالملل این اتفاق فرهنگی بود.»

صالحی افزود: «امسال ما به دنبال یک کشور عربی بودیم تا میهمان ویژه نمایشگاه شود و به دلایل مختلف کشور عمان را انتخاب کردیم. سعی شده این حضور صرفا یک آمد و رفت نباشد و منجر به ارتباطات بعدی شود چون در بین کشورهای منطقه عمان میتواند پایلوت خوبی باشد. همچنین تعداد میهمانان خارجی حاضر در نمایشگاه افزایش پیدا کرده و روسای نمایشگاههای مهم دنیا امسال حضور دارند. این حضور هم سمبلیک نیست.»

رییس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: «تعداد حضور ناشران خارجی در نمایشگاه امسال افزایش پیدا کرده است. بر اساس آماری که ارائه شده حدود صد هزار عنوان کتاب غیرتکراری در زمینه کتابهای لاتین در نمایشگاه حضور دارد دار شاید نزدیک به پنجاه درصد آن چاپ ۲۰۱۳ به بعد هستند. ما تلاش کردیم نمایشگاه دریچه علمی بین ایران و جهان باشند و دانشگاهها ما به آخرین منابع روز تجهیز شوند.» 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «هر روز از نمایشگاه به روز استان خاصی نامگذاری شده است و استان مربوطه در آن روز به ارائه دارایی‌های خود در حوزه نشر می‌پردازد. همچنین اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه سالنی مستقلی دارد و برنامه‌های متنوع خود را ارائه می‌دهد.»

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین­ المللی کتاب تهران، ادامه داد: «امسال پنج کمیته اصلی نمایشگاه به تشکل نشر واگذار شد. در واقع ناشران داخلی، بین­المللی، کمیته علمی اهل قلم، اطلاع­رسانی و کمیته فرهنگی به اتحادیه ناشران سپرده شده است. تجربه واگذاری نمایشگاه در بخش اجرایی گام‌ مهمی است که طی شده و امیدواریم نمونه‌ای برای کارهای دولت باشد.»

او توجه به حوزه نشر دیجیتال و الکترونیک در زمینه تولید کتاب را یکی از رویکردهای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب توصیف کرد و گفت: افق آینده نشر، ترکیب نشر الکترونیک و کاغذ را جدی می‌کند.

صالحی در پایان گفت: «تکمیل تسهیلات به مراجعان یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب است. در این نمایشگاه از یکصد پیمانکار، هفتصادهزار متر سازه، هفتاد نهاد و شش هزار تلفن برای صدهزار متر خطوط مخابراتی استفاده کرده‌ایم. با تمام تلاشی که صورت گرفته طبعاً باید رضایت مراجعان افزایش پیدا کند و به نظر می‌آید چند گامی در حوزه تسهیلات به جلو آمده‌ایم.»

شهرام‌نیا: در نمایشگاه کتاب امسال ۶۰۰ نشست برگزار می‌شود

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب هم با تاکید بر جنبه بین‌المللی نمایشگاه کتاب گفت: «در حال حاضر ایران برای حضور در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا از سوی دیگر کشورها دعوت می‌شود و نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران در تقویم‌های نمایشگاهی جهان ثبت شده است.»

او یادآور شد: «نمایشگاه  کتاب تهران از حیث علاقه افراد به آن قابل توجه است و میعادگاهی برای حضور همه، چه مولفان و چه اهالی نشر، است. از سوی دیگر این رویداد مهم سال از نظر اقتصادی و تعامل رودررو با مخاطبان، برای ناشران از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

شهرام‌نیا، با اشاره به ابعاد مختلف نمایشگاه کتاب، بیان کرد: «یک بعد نمایشگاه جنبه فروشگاهی آن است. اگرچه انتقاداتی درباره پررنگ شدن این بخش وجود ارد اما در شرایط فعلی نشر ایران فرصتی برای گردش مالی ناشران به شمار می‌آید. بعد فرهنگی نمایشگاه نیز اهمیت بسیاری  دارد و فرصتی برای تعامل نزدیک ناشران با مخاطبان است. بعد دیگر آن برنامه‌های فرهنگی و جنبی و حاشیه‌ای به­خصوص در ابعاد آموزشی است.»

او گفت: «در بعد نمایشگاهی سعی شده با توجه به داشتن فضای رواق شرقی و افزوده شدن پنج هزار مترمربع به نمایشگاه، برنامه‌های دیگری نیز به برنامه‌های گذشته افزوده شود. در این بخش روز استان‌ها نیز اضافه شده که در فضای نمایشگاه نشست‌هایی با حضور استان‌ها برگزار خواهد شد. بخش استقبال از اهل قلم، کارنامه نشر و نشر دیجیتال نیز که پیش از این در فضای دیگری برگزار می‌شدند به این فضا منتقل شده‌اند. امسال نشر دیجیتال به رواق شرقی اضافه شده و به فضای مستقف آمده است.»

قائم مقام بیست و هشتمین  نمایشگاه کتاب تهران افزود: « اگر قرار باشد نمایشگاه برای چند سال آینده نیز در همین مکان برگزار شود، تلاش می‌کنیم تا به بخش مسقف آن افزوده شود.»

شهرام‌نیا همچنین  عنوان کرد: «در کنار بخش فروش نمایشگاه، در بخش بین­‌الملل نیز سرای اهل قلم بین‌­الملل وجود دارد که علاوه بر بحث فروش به بحث تبادل افکار نیز می‌پردازد. در دیگر بخش‌های نمایشگاه مانند کودک و نوجوان و آموزش نیز سالن‌هایی برای نشست‌ها در مجاورت غرفه‌های فروش وجود دارد.»

او گفت: «در سراهای مختلف نمایشگاه  کتاب حدود ششصد نشست مختلف در طول نمایشگاه برپا خواهد شد.»

شهرام نیا با  بیان اینکه برای اطلاع ­رسانی بهتر در نمایشگاه کتاب امسال تلاش فراوانی شده است، اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌های اصلی ما تلاش برای ساماندهی مسائل ناشران بود که امسال سامانه تعامل با ناشران از آغاز تا اطلاع­رسانی و همچنین صدور کارت و دیگر مسائل به صورت مکانیزه انجام شد. در بحث بن‌های دانشجویی نیز تلاش شد تا عدالت فرهنگی در توزیع آن­ها صورت بگیرد. در واقع برخلاف سال­های گذشته که بیشتر بن‌ها به دانشجویان ساکن تهران تعلق می‌گرفت امسال با دقت و کنترل فراوان جلو هدر رفت بن‌ها گرفته شد و بن‌ها براساس حجم استان‌ها و دانشگاه‌ها سهمیه‌­بندی شد.»

قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب درباره اطلاع ­رسانی  نمایشگاه در فضای مجازی، اعلام کرد:  «امکان جستجو کتاب‌های موجود در وب سایت نمایشگاه و بانک اطلاعات وجود دارد. تا سال گذشته این اطلاعات از طریق بانک اطلاعات خانه کتاب در دسترس بود اما امسال تلاش شده تا به وسیله نرم­افزار اطلاع­رسان، سامانه تلفنی و حضور فیزیکی در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد. در بخش کارنامه نشر نیز نمونه‌ای از کتاب‌ها براساس موضوع­بندی در دسترس است.»

او با اشاره به برنامه‌های خودجوش در نمایشگاه گفت: «امسال برنامه خودجوشی علاوه بر برنامه‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد که از سوی تشکل­های مردم­نهاد و گروه‌های دانشجویی برپا می‌شود. به طور مثال امسال گروهی از تصویرگران تصمیم گرفتند تا شبیه آنچه در نمایشگاه بولونیا با عنوان «دیوار تصویرگران» صورت می­گیرد، چنین فضایی در نمایشگاه  ایجاد کنند. در این دوره از نمایشگاه بیش از هفتاد نهاد مختلف شهری و ملی برای هرچه بهتر برگزار شدن  آن تلاش می‌کنند.»

آموزگار: وزارت ارشاد دست ما را کاملا باز گذاشت

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در ادامه این نشست گفت که اتحادیه به همراه تشکل‌های نشر خواستار حضور در چهار کمیته اصلی نمایشگاه کتاب تهران بوده است و وزارت ارشاد برای واگذاری وسیع‌تر نمایشگاه نیز آماده بود. 

 در ادامه گفت: «امسال برای اولین بار برنامه‌ای را آماده کردیم تا بتوانیم از ابزارهای نوین ارتباطی استفاده کنیم  و دیگر با مشکلات ثبت نام سنتی مواجه نشویم. همچنین با کمک کمیته اجرایی امسال غرفه‌ها سریع­تر از سال گذشته تحویل ناشران شد و حضور کمیته ناشران بین‌الملل با توجه به  رفع تحریم‌هایی که در گذشته داشتیم پررنگ‌تر از پارسال خواهد بود.»

رئیس شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: «امسال کمیته ناشران بین‌الملل تلاش‌های زیادی کردند تا جاذبه‌هایی برای حضور هرچه بیشتر ناشران خارجی در نمایشگاه  ایجاد کنند. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته دانشگاه‌های کشورمان با کمبود کتاب‌های علمی و خارجی مواجه بوده‌اند امسال در این کمیته نشست‌های زیادی با روسای دانشگاه‌های مختلف و نهادها برگزار شد تا بتوان کمبود منابع علمی دانشگاه‌ها را جبران کرد.»

در ادامه این نشست، که به پرسش‌های خبرنگاران اختصاص داشت صالحی در خصوص بنهای اهدایی کتاب گفت: «یکی از تصمیمهای بزرگ ما حذف بن رایگان از نمایشگاه بود. بر این اساس بن کاغذی کاملا متوقف شد، چون نمیشد آن را ردیابی کرد چون حوالهها کاغذی با هویتهای کلی بود و اغلب به پول نقد تبدیل میشد. به همین خاطر امسال بن به صورت کارت الکترونیک خرید کتاب با نام اشخاص و با درج شماره ملی آنها داده میشود

او همچنین گفت که در نمایشگاه امسال به هیچ وجه بن اهدایی داده نمیشود:‌ «سال گذشته چون مدت زیادی از تغییر در وزارت ارشاد نگذشته بود برآوردی از میزان بن رایگان توزیع شده نداشتیم اما با این حال تا حد زیادی آن را تقلیل دادیم. اما امسال تصمیم گرفتیم بن کتاب به صورت کامل حذف شود و بر حسب همین تصمیم توانستیم بن دانشجویی را از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ده میلیون تومان افزایش دهیم.»

او همچنین گفت که بن رایگان تنها در اختیار سه گروه قرار خواهد گرفت:‌«اهل قلم نخستین گروه هستند که بن اهدایی خواهند گرفت. به همین خاطر آییننامهای تدوین کردیم که بر اساس آن اهل قلمی که در ۵ سال گذشته دو کتاب در حوزه بزرگسال و یا سه کتاب در حوزه کودک منتشر کرده باشند، بن رایگان دریافت خواهند کرد.»

گروه دوم به گفته صالحی، سخنرانان نشستهای سرای اهل قلم خواهند بود: «از آنجا که ممکن است اعطای هدیه نقدی به این عزیزان اندکی ناشایست باشد، تصمیم گرفته شد که بنهای اهدایی به این گروه نیز تعلق بگیرد.»

خبرنگاران حوزه کتاب آخرین گروهی هستند که بر اساس اظهارات معاون فرهنگی وزیر ارشاد بن اهدایی کتاب میگیرند. 

او در ادامه سخنانش همچنین تصریح کرد: «به جز سه گروهی که اشاره کردم در نمایشگاه امسال به هیچ کس بن رایگان کتاب داده نخواهد شد. وزیر و وکیل هم نداریم و هیچ شخصیتی اعم از سیاسی، اجتماعی و یا غیره بن اهدایی دریافت نخواهند کرد.» 

۵۷۲۴۴
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    6 0
    دم شما گرم. بن رایگان را باید به کسی داد که ارزش کتاب را می داند و از آن استفاده می کند.