وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای برگزاری نشست های تخصصی در خبرگزاری ها اعلام آمادگی کرد.

 سیدحسن هاشمی در نشست سه ساعته خود با مدیران عامل خبرگزاری ها به تبیین وضعیت گذشته، کنونی و آینده نظام سلامت پرداخت و خواهان اطلاع رسانی صادقانه و شفاف از مشکلات و اقدامات صورت گرفته به مردم از سوی رسانه ها شد.

وی در نشست هم اندیشی مدیران عامل خبرگزاریها و مدیران ارشد وزارت بهداشت ضمن مرور وضعیت بهداشت و درمان در کشور و اعلام داشته ها و کمبودهای بخش های مختلف بهداشت و درمان مروری نیز بر برنامه پزشک خانواده و طرح تحول نظام سلامت داشت.

 

**کمبود پزشک در مناطق محروم

وی در تشریح برخی مشکلات موجود و عوامل نارضایتی مردم گفت: کمبود پزشک در مناطق محروم از عوامل نارضایتی مردم است و در این بین وزارت بهداشت تلاش کرده است با متناسب سازی حقوق پزشکان عمومی این نقیصه را جبران کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: نیازمند تربیت پزشکان و پرستاران جدید هستیم ، از سوی دیگر باید فاصله بین بیمار و پرستار را پر کنیم و اگرچه در گذشته تعدادی بهورز و بهیار تربیت کردیم اما با متوقف شدن این حرکت کمبودهای فراوانی در حیطه فعالیت پرستاران رخ داد که باید برطرف شود.

هاشمی در ادامه خواستار جلوگیری از مرگ و میر شماری زیادی از نیروهای فعال و جوان جامعه در اثر سوانح و حوادث شد و این مهم را بسیار اثرگذارتر از سایر بخش ها خواند.

 

**حوزه سلامت باید علمی مدیریت شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه حوزه سلامت باید علمی مدیریت شود، تاکید کرد: کاهش هزینه ها در رضایتمندی مردم بسیار اثرگذار است و از سوی دیگر با توجه به گران بودن هزینه های سلامت در سراسر دنیا باید از بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف این حوزه بهره گرفت.

هاشمی یادآور شد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه باید سهم بیمار از هزینه های درمان 30 درصد و سهم دولت 70 درصد باشد که متاسفانه این امر محقق نشده است.

 

**لزوم کاهش هزینه های درمانی

وزیر بهداشت، تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه از خدمات بیمه همگانی را از عوامل ابراز خرسندی مردم شهرستانهای مختلفی برشمرد که از آنها بازدید داشته است و گفت: نباید هیچ فردی بخاطر پرداخت هزینه های درمان دچار فقر شود .

هاشمی در ادامه با اشاره به دو هدف مهم و حیاتی کشورها شامل پوشش تمامی جمعیت با حداقل 80 درصد خدمات پایه و نیز حفاظت مالی 100 درصدی تمامی جمعیت از آسیب های مالی از تلاش برای تحقق این امر خبر داد که البته تا تحقق آن فاصله زیادی است.

وی با اشاره به مشکلات جاری وزارتخانه که از آغاز تصدی مسوولیتش با ان مواجه بوده است، افزود: بدهی سنگین، مشکل دارو، بدهی به شرکت ها و اجرای برخی طرح ها به صورت شتابزده بدون فراهم کردن زیرساخت ها نظیر پزشک خانواده را از جمله مواردی است که به تدریج رفع شده و هم اکنون در خصوص برنامه پزشک خانواده این وزارتخانه در حال اجرای آزمایشی آن در دو استان است.

 

**اجرای مطلوب برنامه پزشک خانواده زمان بر است

وزیر بهداشت با زمان بر خواندن اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده ضرورت فراهم سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات، نظیر پرونده الکترونیک، تربیت پزشک کافی، توسعه مراکز و امکان دسترسی آسان مردم به پزشک خانواده در محل کار و زندگی خود را از ضرورتهای امکان اجرایی شدن این برنامه در سراسر کشور خواند و گفت: این امر ممکن است سال ها زمان بخواهد تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی برخورداری تمامی افراد از بیمه را از وعده های رئیس جمهوری خواند که محقق شده است و ایشان در شروع به کار دولت با اهتمام جدی بر این مسئله تاکید ورزیده و از دولت خواستند علاوه بر بحث بیمه، مشکل کمبود دارو برطرف شود و همزمان با اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش قیمت داروهای خارجی نیز بودیم که اقدام ارزنده ای بوده است.

هاشمی در حوزه دارو بر حمایت از تولید دارو در داخل و کیفیت بخشی به این دارو ها تاکید کرد و از عدم همکاری بیمه ها در تحت پوشش قرار دادن داروی مورد نیاز بیمار از نوع داروی با کیفیت انتقاد کرد.

 

**سامانه مدیریت اطلاعات دارویی راه اندازی می شود

وزیر بهداشت از تلاش برای بهره گیری از سامانه مدیریت اطلاعات دارویی خبر داد و گفت: سامان یافته نبودن مشکل مدیریت اطلاعات دارویی ما را بران داشت تا دهه فجر سامانه جامعی را راه اندازی و امکان بهره گیری از آن را برای مردم حتی با تلفن همراه فراهم کنیم به گونه ای که بتوانند اصالت دارو ، زمان ورود آن را رهگیری کنند.

هاشمی در بخش دیگری از این نشست به تببین طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: دولت در این طرح به اجرای مصوبه مجلس پرداخته است و طی آن8 میلیون و 100 هزار نفر بیمه شدند، اقدامی که از اول انقلاب اجرایی شدن آن دنبال می شد و باید تحقق می یافت و امیدواریم تا پایان این دولت تعداد بیمه شده ها مجددا افزایش یابد.

وی دسترسی به اقلام دارویی و ملزومات بیمارستانی به همراه افزایش تعداد بیمارستان های تحت پوشش، هتلینگ و ارتقای وضعیت کیفی بیمارستانها با اختصاص اعتبار 500 میلیارد ریالی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.


**ایجاد کلینیک های ویژه با حضور پزشکان متخصص

هاشمی با بیان اینکه خدمات تخصصی ، بیشترین هزینه را برای مردم دارد، از ایجاد کلینیکهای ویژه با بهره گیری از پزشکان متخصص خبر داد و گفت: در این کلینیک ها فرد با پرداخت سه هزار تومن ویزیت می شود و این در حالیست که پرداخت هزینه آزاد این نوع خدمت تخصصی 30 هزار تومان بوده است.

وی کاهش هزینه های کمرشکن سلامت، کاهش آمار سزارین و رضایت مندی نسبی و مطلق تا حدود 70 درصد را از مزایای اجرای طرح تحول خواند که تلاش می شود در جهت افزایش رضایتمندی مردم تداوم یابد.

وزیر بهداشت در خصوص برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به صورت پایلوت به استمرار همکاری با مدیران سابق این دو دانشگاه برای تداوم برنامه و نیز اثر بخشی بیشتر اشاره کرد و گفت: با آسیب شناسی صورت گرفته از برنامه قصد داریم علاوه بر شهرهای زیر 50 هزار نفر در دو استان فعلی با فراهم کردن زیرساختها در دراز مدت این طرح را در کل کشور اجرا کنیم و در حال حاضر در این مسیر با کمبود اعتبار و پزشک مواجه هستیم.

 

**پوشش سراسری شبکه های بهداشت در کشور

وی ادامه داد: با زیر پوشش رفتن کل کشور در قالب این شبکه مشابه روستاها که از سالها قبل دارای شبکه بهداشت بوده و به ازای هر یک هزار و 500 نفر یک خانم و آقای بهورز مشغول ارائه خدمت بوده اند، این شبکه به کل شهرها تعمیم می یابد و شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق حاشیه نشین نیز از خدمات آن بهره مند می شوند.

هاشمی گفت: با به کارگیری پزشک در این مدت، در حال حاضر تنها با کمبود 31 پزشک در شهرهای زیر 20 هزار نفر مواجه هستیم که نشان دهنده اقدامات موثر صورت گرفته است.

وی بهره مندی برخی مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان از پزشکان متخصص و فوق تخصص و بی نیازی به پزشک جدید در برخی مناطق را مایه خرسندی و افتخار خواند و گفت: متناسب سازی حقوق پزشکان موجب حاصل شدن این توفیق شده است.

 

**نباید جایی در کشور فاقد خانه بهداشت باشد

وزیر بهداشت با اعلام اینکه احداث تعداد 2 هزار خانه بهداشت به زودی به پایان می رسد گفت: نباید جایی در کشور وجود داشته باشد که خانه بهداشت نداشته باشد.

هاشمی عنوان کرد: در گذشته در روستاها تنها دارو ارائه می شد و مردم از مکمل هایی نظیر آهن، اسیدفولیک ، ویتامین دی برای افراد کم توان، زنان باردارو دختران نوجوان و محروم بودند اما هم اکنون به این اقلام تجهیز شده اند، علاوه بر این 5 میلیون دوز واکسن پنج گانه نیز توزیع شده است و دسترسی به ماما نیز دسترسی مطلوبی است و این مهم نیز با اصلاح در پرداختی های این قشر صورت گرفت ، همچنین این طرح برای 9 میلیون نفر حاشیه نشین نیز تاپایان سال آینده تلاش می شود که محقق شود.

 

**تعرفه گذاری برای 2 هزار خدمت فاقد تعرفه

وزیر بهداشت در تشریح گام سوم طرح تحول سلامت با عنوان بازنگری ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت کشور از تعرفه گذاری برای دو هزار خدمت فاقد تعرفه خبر داد که موجب خدمت رسانی بهتر به بیماران شده است اگرچه برخی رسانه ها در این خصوص اطلاع رسانی صحیح نکرده اند، حقیقت امر کیفیت بخشی به خدمات و جلوگیری از سوق داد ن بیمار به مراکز بیرونی و دریافت هزینه مناسب با نوع خدمت در خود بیمارستان بوده است، که برخی متاسفانه آن را تعبیر به ریختن پول در جیب پزشک دانستند که کاملا مغایر با تلاش های صورت گرفته است.

هاشمی در خصوص بودجه این وزارتخانه نیز گفت: بایستی 8 هزار و 200 میلیارد ریال اختصاص می یافت که مجموع اعتبار دریافتی ما زیر 4 هزار میلیارد است و از 6 هزار میلیاردی که تخصیص یافته تنها 47 درصد محقق شده است و با همین میزان اعتبار می توان نتیجه اقدامات صورت گرفته را در رضایتمندی مردم مشاهده کرد.

 

**رشد اعتبارات تنها 3 درصد بوده است

وی با نادرست خواندن عبارت افزایش 70 درصدی بودجه این وزارتخانه گفت: ما یک بودجه از درامدهای اختصاصی داریم و هزینه هایی که دولت از درآمدهای عمومی به ما می دهد و کل رشد اعتبارات ما سه درصد بیشتر نبوده است.

وی ضمن قدردانی از توجه دولت و شخص رئیس جمهور به تخصیص کامل اعتبار این وزارتخانه گفت: هر یک درصد کاهش پرداختی از سوی مردم موجب ایجاد هزینه 79 میلیاردی برای ما می شود.

وزیر بهداشت در ادامه بر کنترل پرداختهای غیرقانونی، کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، بیمه کردن 8 میلیون ایرانی، تمام وقت شدن حضور پزشکان در مراکز درمانی، ارتقا هتلینگ و تامین حلقه های نظام ارجاع به عنوان دستاوردهای خوب این حوزه یاد کرد.

 

**بودجه با نهایت دقت هزینه می شود

هاشمی همچنین در پایان در پاسخ به برخی سوالات حاضران در جلسه در خصوص چگونگی هزینه کرد بودجه تاکید کرد: بودجه با نهایت دقت هزینه می شود و در این مسیر تا مشکل بیمه ها و به ویژه مسئله تجیمع بیمه ها محقق نشود، مشکلات سلامت و بهداشت و درمان حل نمی شود و نباید دستگاهی از بیمه تکمیلی و خدمات مناسب برخوردار و دستگاه دیگری از این خدمات بی بهره باشد .

وی در پایان با مرور فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تلاش برای اجرای صحیح طرح تحول گفت: ایشان فرمودند 'این طرح خوب است و نباید کاری بکنید که به ضد خودش تبدیل شود و نباید در مردم توقعی ایجاد کرد که بعدا محقق نشود. امروز در تریبون های مختلف گفته می شود رومیزی و زیر میزی پزشکان و نباید این مسئله را این گونه مطرح کرد، همه جا ممکن است افراد مختلفی باشند که دچار اشتباه شوند و نباید اعتماد مردم را به پزشکان سلب کرد.

وزیر بهداشت همچنین از تلاش تمامی اصحاب رسانه در انعکاس رویدادهای حوزه سلامت و نقد این بخش قدردانی کرد.

هاشمی همچنین اعلام آمادگی کرد که بازدید های ماهانه ای به همراه معاونانش از خبرگزاریها داشته باشند و در نشستهای تخصصی پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید مدیران عامل خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، فارس، تسنیم، نسیم، ایکنا، ایسکانیوز، پانا، آنا و سردبیران مهر، حوزه، خبر آنلاین، موج، واحد مرکزی خبر، برنا، جهان نیوزو معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور حضور داشتند.

در این نشست تعدادی از حاضران به بیان نقاط نظرات و پیشنهادات خود در حوزه نظام سلامت پرداختند.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =