روحانی: با حضور کارآفرینان آمریکایی در کشور مشکلی نداریم/ در سوریه به مردم کمک می کنیم/ 4

رئیس جمهور گفت: می خواهیم علاوه بر کشورهای اروپایی، با کشورهای مختلف اعم از آسیایی، آفریقایی و آمریکایی رابطه داشته باشیم. حتی اگر کارآفرینان ایالات متحده هم بخواهند با مار کار کنند، ما مشکلی نداریم.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود درباره رابطه با سایر کشورها پس از ارتباط با اروپایی ها اظهار کرد: رابطه بسیار خوبی با چین داریم. از این به بعد نیز رابطه خوبی با ژاپن خواهیم داشت و ژاپن رسما این موضوع را اعلام کرد. با هند و کره جنوبی نیز رابطه خوبی داریم. البته دلمان می خواهد با همه کشورهای آسیایی رابطه داشته باشیم، همچنین علاقه داریم با کشورهای افریقا و امریکایی اعم از شمالی و جنوبی رابطه داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه درباره رابطه با برخی کشورهای همسایه که همه کار کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد، بیان کرد: نمی خواهیم با کسی تسویه حساب کنیم، اما ما ملت وفاداری هستیم و به کشورهایی که در روزهای سخت به ما کمک کردند، باید با مردانگی رابطه خود را حفظ کنیم. ما نباید گذشته را از یاد ببریم، اما نگاهمان باید به آینده باشند. برخی خوب رفتار نکردند اما اگر امروز می خواهند جبران کنند، با آنها هم خوب خواهیم بود.

وی ادامه داد: دوست نداریم با همسایگان خود به ویژه با کشورهای مسلمان تنش داشته باشیم. در برخی کشورها ناپختگی مشاهده کردیم. اما اگر روزی تنبه پیدا کنند و بخواهند دست بردارند، ملت ایران این گذشت را دارد که از آنها بگذرد. اما اگر رفتار خود را ادامه دادند به ضرر خودشان است. اگر این کشورها بخواهند حرکتی کنند و به منافع ما ضربه بزنند، ما پاسخ متقابل و قاطعی خواهیم داشت. البته امیدواریم به آنجاها نرسد.

روحانی گفت: ما دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم. ما دنبال این هستیم که یک منطقه قدرتمند داشته باشیم. البته ما الان قدرت منطقه هستیم اما نگاه ما به آینده است. ما می خواهیم به کشورها منطقه کمک کنیم و مشکلاتشان را حل کنیم.

وی در خصوص سوریه نیز اظهار کرد: در کشورهای منطقه هدفمان این است که به مردم کمک کنیم تا از مشکلاتی که در برابر تروریست ها دارند، خارج شوند. ما مبارزه با تروریست را از ضرورت ها می دانیم اما متاسفانه کشورهایی هستند که به تروریست ها کمک می کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دلمان می خواهد تمامیت ارضی کشورهای همسایه مان حفظ شود و این کشورها تجزیه نشوند، اما می خواهیم به مردم کمک کنیم و برای همین در مذاکرات حضور فعال داریم. مخصوصا اینکه آینده سوریه را در مسیر حل سیاسی می بینیم، این مشکل از طریق نظامی مشکل حل نمی شود.

روحانی درباره مشکلات پیش آمده بین روسیه و ترکیه نیز اظهار کرد: ما هیچ علاقه ای به تنش در کشورهای منطقه نداریم. ما هم با روسیه روابط خوب و نزدیک داریم و هم با ترکیه. تنش بین این دو کشور بسیار خطرناک است و ما از تمام توان خود برای کاهش تنش استفاده می کنیم. اما کشورهایی هستند که دنبال ادامه تنش بین بقیه کشورها هستند.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش درباره خودروهای فرسوده و آلودگی هوای کلانشهرها توضیح داد: یکی از هدف هایی که دولت از روز اول دنبال کرده، محیط زیست بوده است. اگر خاطرتان باشد، اولین مصوبه هیات وزیران درباره دریاچه ارومیه بود.

وی ادامه داد: به درستی از عبارت دولت محیط زیست برای ما استفاده کرده اند اما محیط زیست جنبه های متعددی دارد، به عنوان مثال آن روزی که گرد وغبار از کشورهای خارجی می آید همه ذهن ها روی گردوغبار متمرکز می شود و وقتی هوا ساکن می شود ذهن به سمت آلودگی می رود.

روحانی گفت: دلیل آلودگی هوا در کلانشهرها تنها خودروی فرسوده است. برخی کارخانه ها باید اصلاح شوند تا دیگر آلاینده نباشند. همچنین وضعیت گرمایشی خانه ها باید عوض شود. در این بین، برای خودروهای فرسوده نیز برنامه هایی داریم

وی با تاکید بر اینکه هوای ما کمی نسبت به گذشته بهتر شده اما آلودگی باید کمتر و کمتر شود، خاطرنشان کرد: مشکل آلودگی هوا مختص کشور ما نیست و در برخی کشورهای اروپایی نیز مشکلاتی وجود دارد در حدی که در برخی روزها ورود خوردرو به خیابان را ممنوع کردند.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =