انتقاد تند کارگردان یک فیلم از شرکت نفت/در نهایت مثل بابک زنجانی می‌شدم

نشست خبر فیلم سینمایی «نقطه کور» در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در نشستی که صبح امروز با حضور عوامل فیلم «نقطه کور» برگزار شد، مهدی گلستانه کارگردان فیلم در پاسخ سوال خبرنگار رادیو جوان درباره‌ی شغل نقش اول مرد فیلم، خسرو که در زیر آب می‌گذرد و گنگی این مفهوم برای مخاطب، انتقاداتی را نسبت به شرکت ملی نفت و به طور خاص روابط عمومی این شرکت مطرح کرد.

گلستانه در ابتدا درباره‌ی علت انتخاب این شغل برای این شخصیت توضحاتی را رائه داد:«در نسخه‌ی اصلی فیلمنامه شخصیت خسرو جوشکار زیرآب است. و به طور خاص جوشکار زیرآب در سکوهای شرکت نفت. چرا که اشخاصی که زندگی‌های اقماری دارند معمولا در مشاغلی وابسته به شرکت نفت مشغول هستند. این افراد بیست‌وسه روز روی سکو مشغول به کارند و 7 روز در کنار خانواده هستند. پیشتر رواشناشناسان این مجموعه تایید کردند که این افراد به دلیل نوع زندگی و عدم امکان ارتباط با خانواده در طول حضورشان در سکو بیشتر دچار این نوع شک و تردید می‌شوند.»

مهدی گلستانه که علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی این کار را نیز بر عهده دارد، ادامه داد: «شرکت محترم ملی نفت بیش از چهارماه با آزار و اذیت مطلق و شخص مدیر روابط عمومی شرکت ملی پالایش نفت با آزار و اذیت مطلق و ورودهای بی‌سوادانه به فیلم‌نامه می‌خواستند کار را به سمتی ببرند که ما فیلمی شبیه به کارهای سفارشی که ساخته می‌شود، بسازیم. می‌خواستند مثل پول‌های دیگری که هزینه می‌کنند باشد. مثلا پنج میلیارد هزینه می‌شود تا سریالی ساخته شود که در آن هر چند قسمت یکبار یکی از کاراکترها این دیالوگ را بگوید که «گاو مثل نفته. پول نیست، سرمایست». دوست داشتند یک چپاول این شکلی صورت بگیرد که در نهایت یا ما را شبیه به این ماجرا ندیدند که حذف شدیم یا علتی داشت که ما متوجه آن نشدیم.»

کارگردان «نقطه کور» در ادامه درباره‌‌ی نوع درخواستش از شرکت نفت به طور دقیق‌تر گفت: «هیچ نوع رفت‌وآمد ریالی قرار نبود انجام شود و قرار نبود ما پولی دریافت کنیم. فقط قرار بود از سکوها به عنوان یک مساله‌ای که به صورت انحصاری در اختیار شرکت نفت است، برای فیلمبرداری استفاده کنیم.»

گلستانه در ادامه‌ی صحبت‌هایش در رابطه با شروطی که از جانب شرکت ملی نفت برای اجازه‌ی فیلمبرداری تعیین شده بود، توضیح داد: «به ما گفتند که می‌توانید این کار را انجام دهید ولی باید در فیلمنامه این تغییرات را ایجاد کنید. آقای خسرو نباید این حرف را به زنش بزند. تعداد افراد زیادی در این جلسات حضور داشتند که فکر نمی‌کنم از آخرین باری که به سینما رفته‌اند، کمتر از ده سال گذشته باشد. در نهایت من به این نتیجه رسیدم با این سیستم نمی‌شود کار کرد و ما با آدم‌هایی جلسه برگزار می‌کنیم که به جز فرسایش هیچ سودی ندارد.»

این کارگردان سینما درباره‌ی تصمیم نهایی گروه برای حل این مشکل گفت: «از ابتدا می‌خواستیم که شغل خسرو زیر آب باشد. خسرو به طور خاص تکنسین تعمیرات پایه‌های سکو بود. قرار بر این شد که این شغل در زیر آب باشد، جوشکاری و برشکاری در زیر آب را هم نشان دهیم ولی آن را به جای خاصی مرتبط نکنیم که بعدا بخواهیم برای ساخت فیلم سفارشی جوابگو باشیم. کافی بود که ما یک صحنه از سکو نشان می‌دادیم که یا در نهایت به آقای بابک زنجانی ربط داده می‌شدیم و باید بخشی از بدهی او را به گردن بگیریم و پرداخت کنیم یا حواشی دیگری که حتما پیش می‌آمد. خدا را شاکرم که این اتفاق نیفتاد و این زیر آب رفتن به جای خاصی ربط پیدا نکرد. خوشبختانه با تیمی آشنا شدیم که به طور تخصصی جوشکاری و برش لوله‌های نفتی زیر آب و فیلمبرداری زیر آب را انجام می‌دادند. با هماهنگی مدیر فیلمبرداری به عسلویه رفتیم و در طول 6 روز این صحنه‌ها را فیلمبرداری کردیم. به طور معمول چیزی که در کار دیده می‌شود را می‌توانستیم در یک روز انجام دهیم. ولی به علت جزر و مد و املاحی که در آب بالا می‌آیند فقط روزی بیست دقیقه امکان فیلمبرداری داشتیم.»

مهدی گلستانه در پایان این بخش از صحبت‌هایش از عدم همکاریش با شرکت نفت اظهار رضایت کرد و توضیحاتش را با این جملات به پایان برد: «خیلی خوشحالم که به شرکت نفت مرتبط نشدیم. خیلی خوشحالم که مجبور به اعمال نظرات خیلی سطحی دوستان نشدیم و خیلی خوشحالم که فضای مقدمه و مؤخره فیلم برای خودم حالت نوستالژیک دردناکی ندارد که بخواهم با دیدن آن‌ها بگویم چه تاوانی برای کارم دادم.»

۵۸245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =