مهدی طارمی روز گذشته مهمان موسسه خبر بود و از گذشته و حال خود در فوتبال گفت.

مهدی یکتا - خبرگزاری خبرآنلاین؛ راستش را بخواهید مدت‌ها می‌شد که با مهدی طارمی گپ نزده بودیم. شاید آخرین مرتبه بعد از بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان بود که گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم و... باورش سخت بود بازیکن جوان و ساده بوشهری که با هنر ساق‌های هنرمندش نامی برای خود دست و پا کرده بود، ناگهان بیاید و علیه خبرنگاران مطبوعاتی حرف بزند.

چه بسا هضم صحبت‌هاي سعيد معروف و اينكه با مطبوعات ديگر مصاحبه نمي‌كند، ساده‌تر از مهدي طارمي بود.
مهدي طارمي كه آن‌طور ساده و بي‌آلايش حرف مي‌زد، با وجود محروميت و تنگدستي خودروي 40 ميليوني و جايزه سازمان ليگ را به مجتبي محرمي مي‌بخشيد و حتي حاضر نمي‌شد جواب بزرگتر خود آندرانيك تيموريان را بدهد، ناگهان عوض شد؟ آن مهدي حتي خجالت مي‌كشيد توي صورت خبرنگاران نگاه كند و... باورش خيلي هم سخت بود. ناگهان طارمي اعلام كرد فقط آن مصاحبه‌اي كه در سايت رسمي‌اش منتشر مي‌شود، حقيقت دارد و هر آنچه در جاي ديگر چاپ يا منتشر شود، از اعتبار ساقط است!

شايد جوان بااستعداد بوشهري حق داشت بابت انتشار برخي مصاحبه‌هاي خيالي دلخور باشد اما همه رسانه‌ها كه اين‌طور نيستند. همه خبرنگاران هم مثل هم نيستند و مهدي به نظر كمي تند رفت.
طارمي تند رفت، سايت شخصي زد و ترجيح داد حرف‌هايش را در اينستاگرام بزند تا چراغ‌هاي رابطه تاريك و تاريك‌تر شوند تا اينكه...
ديروز (جمعه) مهدي طارمي به دفتر روزنامه خبرورزشي آمد و جواب تمام سؤالات ما را داد كه بي‌كم و كاست از نظرتان مي‌گذرد.

اگر موافق باشي از راه‌اندازي سايت شخصي‌ات شروع كنيم. مارادونا يك هفته بعد از تو صاحب سايت شخصي شد!
(با خنده) مارادونا از ما تقليد كرد! البته شوخي كردم و بايد ببخشيد. داشتن سايت شخصي به خودي خود چيز بدي نيست. به خصوص كه مي‌ديدم برخي اوقات حرف‌هايي از قول من چاپ يا منتشر مي‌شود كه روحم هم از آن خبر ندارد. واقعاً فرصتي هم نبود كه بخواهم يكي‌يكي مصاحبه‌هاي خيالي را تكذيب كنم. جايي هم كه مصاحبه مي‌كردم، بعضاً مي‌ديدم حرف‌هايم به طور كامل عوض مي‌شود و تنها راه موجود اين بود كه مدتي قيد مصاحبه كردن را بزنم. بايد يك جايي هم حرف‌هايم را مي‌زدم و بهتر ديدم سايت شخصي‌ام را راه‌اندازي كنم.

قبول داري آن‌طور حرف زدن و مصاحبه عليه مطبوعات و رسانه‌هاي مكتوب درست نبود؟ آن هم رسانه‌هايي كه از مهدي طارمي حمايت كرده بودند و...
دست همه درد نكند. قبول دارم شايد حرف‌هايم كمي تند بود اما همان مقطع هم رسانه‌هايي را استثنا كردم. خبرورزشي هم يكي از آن رسانه‌ها بود كه عنوان كردم همواره عيناً حرف‌هايم را به چاپ رسانده و كم و زياد نكرده است. البته باز هم قبول دارم كمي تند رفتم و شما و ساير دوستان رسانه‌اي به حساب جواني‌ام بگذاريد.

نقش رسانه‌ها در فوتبال كشور را چگونه ارزيابي مي‌كني؟
اگر فوتباليست يا هر ورزشكاري بال‌هايي براي پرواز داشته باشد، بدون شك يكي از اين بال‌ها رسانه‌ها و خبرنگاران هستند. نقش رسانه‌ها را نمي‌توان در رشد و پيشرفت يك بازيكن ناديده گرفت. خود من هم هميشه به رسانه‌ها از جمله خبرورزشي احترام گذاشته و مي‌گذارم.

بي‌رودربايستي تصور مي‌شد مهدي طارمي مغرور شده و خودش را گم كرده است.
اصلاً اين‌طور نيست. شما يا ساير دوستان رسانه‌اي تصور كرديد عوض شده‌ام يا گذشته‌ام را فراموش كرده‌ام در حالي كه چنين نيست. من همان آدمي هستم كه روزي با آژانس دم باشگاه پرسپوليس رفتم تا با آقاي عليرضا رحيمي قرارداد ببندم. آن روز هيچ‌كدام از خبرنگاران در كوچه باشگاه هم مرا نمي‌شناختند. من هنوز هم همان مهدي طارمي هستم. اگر غير از اين فكر كنم، شروع نابودي فوتبالم است.

بسيار خوب، 5 گل زده در 7 بازي، آمار خيره‌كننده‌اي است. چه كسي يا كساني بيشتر كمك كردند تا زودتر با فضاي تيم ملي اخت شوي؟
همه در اين راه به من كمك كردند و بيشتر از همه كارلوس كروش. او نه تنها مربي بزرگي است بلكه روانشناس بسيار بزرگ و خبره‌اي است. بايد با كارلوس كروش كار كنيد تا متوجه اين صحبت من شويد. سرمربي تيم ملي با هر بازيكني نوع برخوردش فرق مي‌كند و واقعاً مي‌داند چگونه ما را آماده و مهياي بازي كند.

در اردوهاي تيم ملي بيشتر هم‌اتاق چه كسي هستي؟
بيشتر با سوشا مكاني هم‌اتاق بودم ولي با رامين رضاييان نيز هم‌اتاق شدم.

خاطره جالبي هم در اين مدت با اين دو در اردوهاي تيم ملي داشتي؟
خاطره تلخ دارم كه... (بعد از كمي سكوت ادامه مي‌دهد) با سوشا در اردوي تيم ملي در امارات هم‌اتاق بوديم كه صبح خيلي زود ديديم يك نفر پشت ‌سر هم در اتاق ما را مي‌زند. سوشا رفت در را باز كرد و 10 ثانيه بعد برگشت و با ناراحتي روي تخت افتاد! اميد عاليشاه پشت در بود كه آمد داخل و ديدم صورتش خيس است. همان‌طور كه داشت اشك مي‌ريخت، به من گفت هادي مرد! باورنكردني بود. فكر كرديم اميد خواب ديده است. به اتاق او رفتيم كه ديديم گوشي‌اش كف اتاق افتاده و... بلافاصله با رضا نورمحمدي و محسن بنگر تماس گرفتيم و متوجه شديم متأسفانه هادي نوروزي در بيمارستان جان باخته است.

مي‌دانيم با سردار آزمون رفاقت صميمانه‌اي داريد. كليد اين رفاقت كي و كجا زده شد؟
اولين باري كه به اردوي تيم ملي دعوت شدم، سردار خيلي محبت كرد و آرام‌آرام رفاقت ما شكل گرفت. بعد از آن سردار آزمون هر وقت به دليل اردوهاي تيم ملي به تهران مي‌آمد مهمان من مي‌شد و به همين ترتيب صميمي‌تر شديم.

جالب است رفاقت دو تا رقيب!
ما رقيب هم نيستيم. سردار آزمون مهاجم نوك است در حالي كه من در تيم ملي در كناره‌ها بازي مي‌كنم.

مگر در بازي با گوام مهاجم نوك نبودي؟!
نه! كريم انصاري‌فرد مهاجم هدف بود. رضا قوچان‌نژاد هم همين‌طور ولي من مهاجم هدف نيستم.

تا به حال 5 گل در بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني در آسيا زده‌اي در حالي كه سردار آزمون 4 گل به ثمر رسانده است. كري هم در اين زمينه نداريد؟
نه، كري نداريم. به طور حتم دوست دارم آمار گل‌هاي ملي‌ام را بالا ببرم ولي براي كسي رجز نمي‌خوانم.

چقدر تا 109 گل فاصله داري. بي‌تعارف دلت نمي‌خواهد ركورد گلزني علي دايي را در تيم ملي بشكني؟
اين هدفي است كه مي‌تواند هر مهاجم ملي‌پوشي را تحريك كند ولي علي دايي كجا و من كجا؟! همه دنيا علي دايي را مي‌شناسند و فوتبالم را هم مديون او هستم.

تو در يك برنامه تلويزيوني اعلام كردي هم دايي را دوست داري و هم علي كريمي را؛ درست است؟!
بله، اشكالي دارد؟ در مورد علي دايي گفتم و علي كريمي را هم نمي‌توان دوست نداشت. حتي استقلالي‌ها هم علي كريمي را دوست دارند ولي به روي خودشان نمي‌آورند!

فكر مي‌كنيم فقط نيمار برزيلي با اين سن و سال و تعداد گل‌هايي كه براي تيم ملي برزيل به ثمر رسانده بتواند ركورد دايي را بشكند كه البته كار بسيار دشواري است.
(با لبخند) بايد يكي را استخدام كنم كه بزند و اين نيمار را ناقص كند. بي‌معرفت دمار از روزگار تيم محبوبم رئال مادريد درآورد.

(به شوخي) راستي جرأت مي‌كني در تيم ملي و براي كروش هم پنالتي چيپ بزني؟!
نه، توي خواب هم چنين فكري نمي‌كنم. با كروش نمي‌شود شوخي كرد.

عمر عبدالرحمن، ژانگ‌ژي و احمد خليل سه كانديداي مرد سال آسيا شدن هستند، در اين رابطه نظري نداري؟
به هر حال باشگاه‌هاي اماراتي توانسته‌اند در آسيا موفق شوند ولي ما متأسفانه چنين ظاهر نشديم. البته عمر عبدالرحمن اماراتي فوق‌العاده است. با اين حال معتقدم جاي فوتباليست‌هاي ايراني در اين فهرست خالي است. تا به حال 4 پرسپوليسي مرد سال آسيا شده‌اند و....

4 پرسپوليسي؟ دايي، مهدوي‌كيا و كريمي پرسپوليسي‌اند اما خداداد عزيزي؟
خداداد عزيزي هم پرسپوليسي است و از خودمان! راستي از قول من بنويسيد از ايشان متشكرم كه اخيراً و بعد از بازي با استقلال اهواز از من دفاع كرده بود.

مثلاً جاي چه كساني خالي بود؟
سردار آزمون كه در اروپا توپ مي‌زند و آندرانيك تيموريان.

(به شوخي) خودت دوست نداري مرد سال آسيا شوي؟
(كاملاً جدي) جزو آرزوهايم است. تلاش مي‌كنم به آن برسم.

سؤالات ما كمي پراكنده است ولي بايد ببخشي! كار كردن با كارلوس كروش سخت است يا آسان؟
او يك مربي حرفه‌اي است كه به شدت به نظم و انضباط اهميت مي‌دهد. كارلوس كروش در عين حرفه‌اي بودن بسيار هم شوخ‌طبع است. اگر حرفه‌اي باشي و خوب تمرين كني كار كردن با او آسان است اما براي بازيكنان بي‌نظم و تنبل كار كردن با اين مربي سخت‌ترين كار دنياست.

فكر مي‌كني بتواني زننده گل صعود ايران به جام جهاني 2018 روسيه باشي؟
رؤياي جالبي است. تا به حال به آن فكر نكرده بودم اما اين هم مي‌تواند رؤياي من باشد.

دوست داري گل صعود به جام جهاني را چه كسي بزند؟
فرقي نمي‌كند، هر كس گل بزند و ايران صعود كند جاي خوشحالي دارد ولي حالا كه فكر مي‌كنم دوست دارم سردار آزمون زننده اين گل باشد.

بعد از درخشش در تيم ملي و بازي با گوام، به ايران برگشتي و مقابل استقلال اهواز حداقل 4 گل را خراب كردي. خستگي بهانه نبود؟
اهل بهانه‌جويي نيستم. بعضي وقت‌ها ضربات تو گل مي‌شود اما آن روز دروازه استقلال اهواز با من لج كرده بود! با چپ زدم نشد. با راست زدم نشد. حتي به خودم گفتم چيپ بزنم شايد گل شود. چيپ هم زدم كه باز گل نشد! راستش را بخواهيد روز من نبود.

وقتي پس از بازي با استقلال اهواز با آرش برهاني مقايسه شدي، چه احساسي داشتي؟
آرش برهاني مهاجم كوچكي نيست. نمي‌دانم چرا هر كس گل نمي‌زند ياد آرش مي‌افتند. در حالي كه برهاني بهترين گلزن تاريخ استقلال است. اين مقايسه‌ها بي‌انصافي در حق آرش برهاني است. من هم اصلاً ناراحت نشدم چون او را مهاجم بزرگي در فوتبال ايران مي‌دانم.

گل نزدن جلوي چشمان فرشاد پيوس هم از بدشانسي‌ات بود، نبود؟
گاهي اين‌طوري مي‌شود. مي‌خواستم جلوي آقا فرشاد درس پس بدهم كه متأسفانه نشد.

پيوس هم گفته بود اگر طارمي موقعيت‌هايش برابر استقلال اهواز را گل مي‌كرد در همين بازي آقاي گل ليگ پانزدهم مي‌شد.
هرچه آقا فرشاد بگويد درست است.

بهترين نصيحت را بعد از بازي با استقلال اهواز چه كسي به تو كرد؟
برانكو ايوانكوويچ! سرمربي پرسپوليس گفت كه براي من مهم است خودت را در موقعيت گل قرار دادي. توپ گرد است و ممكن است هر جايي برود. توي گل برود همه ما با هم خوشبخت مي‌شويم اما اگر نشود به اين معنا نيست كه يك نفر بدبخت شود.

به نظر مي‌رسيد هفته گذشته هفته تو نبود. رئال مادريد هم 4 گل از بارسا خورد و تحقير شد.
درباره شكست رئال برابر بارسا حرف نزنيد كه محسن بنگر بشنود دوباره كري‌خواني را آغاز مي‌كند!

محسن بنگر در مصاحبه با خبرورزشي گفته كه در حين بازي رئال مادريد و بارسلونا 20 پيامك به طارمي رئالي داده اما جوابي نگرفته است.
محسن بنگر داداش بزرگ من است. خيلي دوستش دارم اما دليلي نداشت جواب كري‌خواني او را بدهم. در اين شرايط كه باشگاه پرسپوليس و ما با مشكلات مالي مواجه هستيم، مي‌دانيد هزينه 20 پيامك چقدر مي‌شود؟ آن هم براي برد بارسا! پول اضافي ندارم كه جواب پيامك برد بارسا را بدهم!

وقتي بعد از ال‌كلاسيكو، محسن بنگر با لباس بارسا و 4 جعبه شيريني سر تمرين پرسپوليس حاضر شد چه حالي پيدا كردي؟
از قبل مي‌دانستم محسن بنگر براي اذيت كردن ما سر تمرين مي‌آيد و به همين خاطر خودمان را آماده كرده بوديم.

يك سؤال فانتزي داريم، دوست داشتي در ال‌كلاسيكو جاي كدام بازيكن بودي؟ 
بپرسيد دوست داشتي جاي چه كسي نباشي؟ اين ديگر يك رؤياي به تمام معناست. فكرش را بكنيد توي سانتياگو برنابئو (به نقطه‌اي خيره مي‌شود) اگر بودم كاري مي‌كردم بازيكنان بارسايي پرسپوليس رويشان نشود فرداي ال‌كلاسيكو از خجالت سر تمرين بروند!

يكي از انتقادات وارده به مهدي طارمي اين است كه با سر گل نمي‌زند. 
اتفاقاً اولين گل خودم در پرسپوليس را با سر زدم. بازي با ذوب‌آهن در هفته سوم ليگ برتر كه سانتر دوست خوبم حسين ماهيني را با سر گل كردم و يك گل تمام بوشهري به ثمر رسانديم. البته تا حدودي حق با شماست ولي پرسپوليس بيشتر روي زمين بازي مي‌كند. سعي مي‌كنم من‌بعد بيشتر در اين زمينه تمرين كنم.

نظرت درباره علي عليپور و جري بنتسون ديگر مهاجمان پرسپوليس چيست؟ 
هر دو از مهاجمان خوب ايران هستند. به شما قول مي‌دهم علي عليپور به پيراهن تيم ملي بزرگسالان برسد و جري هم مهاجم زحمتكشي است كه در محوطه جريمه فوق‌العاده خطرناك است.

بعد از بازي با تراكتورسازي كه جري پنالتي زد، مصاحبه‌اي عليه او انجام دادي كه خيلي پر سر و صدا شد. آن هم از روي جواني بود؟ 
از حرف من برداشت‌هاي مختلفي شد. آن لحظه و پس از پايان بازي، خبرنگاري از من پرسيد ناراحت نيستي؟ من هم گفتم بله ناراحتم! نخواستم دروغ بگويم. دوست داشتم آن ضربه پنالتي را من بزنم ولي حق با سرمربي تيم است. اين برانكو است كه تصميم مي‌گيرد پنالتي را چه كسي بزند.

حسرت نداشتن يك هافبك پاسور مثل نويدكيا، جباري يا حتي محمد نوري در پرسپوليس را نمي‌خوري؟ 
افتخار بازي كنار محرم نويدكيا يا مجتبي جباري را نداشتم ولي با محمد نوري همبازي بودم اما حسرت نمي‌خورم. جا افتادن در پرسپوليس را مديون محمد نوري، رضا نورمحمدي و محسن بنگر هستم. با اين وجود فكر مي‌كنم همين حالا هم ما هافبك‌هاي خوبي داريم. محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، اميد عاليشاه، احمد نوراللهي، كمال كاميابي‌نيا، مهرداد كفشگري و حتي رامين رضاييان پاس‌هاي خوبي در اختيارم مي‌گذارند كه در بازي با استقلال اهواز ديديد نتوانستم خوب از اين پاس‌ها استفاده كنم. من يكي، از هافبك‌هاي پرسپوليس راضي هستم و اميدوارم آنها هم از من راضي باشند!

آن كري چه بود كه در برنامه خندوانه براي استقلالي‌ها خواندي؟ 
خندوانه يك برنامه طنز است و من هم فقط شوخي كردم. اگر خداي ناكرده باعث رنجش استقلالي‌ها شدم از همه آنها بابت حرف‌هايم در خندوانه عذرخواهي مي‌كنم. استقلال تيم بزرگ و قابل احترامي است و هوادارانش هم براي من محترم هستند.

بعد از رسيدن به شهرت، خودت را گم نكردي؟ 
(به شوخي) توي تهران كه زياد گم مي‌شوم! همين‌ امروز هم با يكي از دوستانم آمدم چون آدرس خبرورزشي را با وجود آنكه دو بار خدمت شما رسيدم نمي‌توانستم پيدا كنم! از شوخي گذشته سعي مي‌كنم خودم را گم نكنم و هرگاه ذره‌اي خداي ناكرده غرور به وجودم راه پيدا كند بلافاصله به خودم نهيب مي‌زنم كه هيچ چيزي نشدم.

اين شهرت دردسرساز است يا كارت را راه مي‌اندازد؟ 
باورتان نمي‌شود من كمتر از خانه خارج مي‌شوم. فقط هم مسير منزل تا باشگاه را بلد هستم و خيلي به مشكل برنخوردم يا كارم هم جايي گير نكرده كه بخواهم سوءاستفاده كنم. به هر حال شهرت شمشير دولبه است و خوب مي‌دانم در صورت كوچك‌ترين اشتباه چقدر مي‌تواند سرنوشت يك فوتباليست يا ورزشكار را عوض كند.

درباره رفت و آمد تو با يكي، دو هنرپيشه تلويزيوني بحث‌هايي شد كه باعث نگراني است. آيا اين نگراني به‌جاست؟ 
نمي‌دانم منظورتان چه كساني است. وقتي بيرون نمي‌روم سراغ چه حاشيه‌اي مي‌توانم بروم؟

(باز هم به شوخي) بعضي وقت‌ها اين حاشيه است كه سراغ شما فوتباليست‌هاي معروف مي‌آيد؟! 
همه چيز بستگي به خود آدم دارد. مطمئن باشيد مهدي طارمي وارد حاشيه‌ نخواهد شد.

در تهران به جشن تولد يا مهماني خاصي دعوت نشدي؟ اگر بگويي نه كه باور نمي‌كنيم!
دعوت مي‌شوم اما نمي‌روم. راستش را بخواهيد در تهران براي خودم هم تولد نمي‌گيرم، چه رسد به اينكه بخواهم تولد ديگران بروم.

انصافاً مدل مو و لباس پوشيدن مهدي طارمي از زمان آمدن به تهران تغيير نكرده است؟ 
نمي‌گويم تغيير نكرده ولي سعي كردم جوري موهايم را اصلاح كنم يا لباس بپوشم كه خارج از عرف جامعه نباشد.

راستي ماجراي سند خودروي اهدايي تو به مجتبي محرمي چه بود؟ 
تقصير من نبود. آدرس منزل بوشهر را براي سند ماشين داده بودم كه كمي به طول انجاميد. باز هم از آقامجتبي بابت آن تأخير كه خدا را شكر حل شد، عذرخواهي مي‌كنم.

راستي چك هدايتي كه بابت اين كار ارزشمند به تو داد، پاس شد؟ 
بله، دست حاج‌حسين هدايتي درد نكند.

چند درصد شانس براي آقاي گلي خودت در ليگ پانزدهم قائل هستي؟ 
درصد نمي‌گذارم اما نه‌تنها سعي مي‌كنم آقاي گل شوم بلكه دوست دارم و مي‌خواهم ركورد تعداد گل‌ در ليگ برتر را بشكنم.

اگر اشتباه نكنيم رضا نوروزي با زدن 24 گل در ليگ يازدهم اين ركورد را در اختيار دارد. يعني مي‌خواهي در پايان اين فصل بيشتر از 24 گل بزني؟ 
اين هدف من است و ان‌شاءا... به كمك همبازيانم به آن برسم.

فكر مي‌كني كدام مهاجمان رقيب اصلي تو در ليگ پانزدهم براي رسيدن به عنوان آقاي گلي باشند؟ 
حسن بيت‌سعيد در استقلال اهواز خوب گل زده است. مهرداد محمدي در راه‌آهن يزدان هم با وجود آنكه پست اصلي‌اش مهاجم نبوده توانسته گل‌هاي سرنوشت‌سازي بزند و به نظر خودم تا نيم‌فصل تكليف مدعيان آقاي گلي مشخص شود.

به عنوان سؤال آخر، اين جر و بحث سوشا مكاني و اميد عاليشاه سر تمرين امروز (جمعه) چه بود؟ 
چيز خاصي نبود. اين اتفاقات سر تمرين طبيعي است و يك لحظه ممكن است آدم عصباني شود اما بلافاصله همه چيز تمام مي‌شود. در پرسپوليس رفاقت حرف اول و آخر را مي‌زند و اين دو هم در رختكن روبوسي كردند.

258 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =