۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰

اقتصاد نیوز نوشت:یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از علت اصلی افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر و نوسانات بازار ارز سخن گفت.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص علت اصلی افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر گفت: به اعتقاد بنده تا زمانی که اتفاق خاصی در بحث‌های توافق و برجام صورت نگیرد و منابع ارزی وارد کشور نشود و از طرفی درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی در اقتصاد کشور وارد نشود، نگرانی‌ها و انگیزه‌های سفته‌بازی همچنان باقی خواهد ماند.

او افزود: از یک طرف کاهش عرضه ارز و از طرفی انگیزه‌های سفته‌بازی وجود دارد. از طرف دیگر هر اتفاقی که در کشورهای همسایه بیفتد یا نگرانی‌هایی در داخل کشور وجود داشته‌ باشد شائبه‌ای به وجود می‌آورد که امیدی به بهبود وضعیت نیست که ناامیدی انگیزه سفت‌بازی را تقویت می‌کند.

قادری تصریح کرد: بسته خروج از رکود دولت خیلی اثرگذار نبود، بخش از نگرانی‌ها به این بر‌می‌گردد که اگر دولت بخواهد اقدامی کند ممکن است این اقدام در افزایش نقدینگی اثر بگذارد و باعث افزایش تورم شود، خود تورم می‌تواند در نرخ ارز اثرگذار باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: در شرایطی که امیدی به فعال شدن بازار بورس، بازار مسکن و بازار کالاها وجود نداشته‌باشد تنها مکان مطمئنی که می‌تواند نقدینگی‌ها را جذب خود کند بازار ارز است، بنابراین طبیعی است که نقدینگی‌ها به سمت بازار ارز کشیده ‌شود. مجموع این عوامل می‌تواند در افزایش بازار ارز تاثیرگذار باشد.

قادری خاطر نشان کرد: ما باید تعاملات خود را با کشورهای روسیه، چین و هند بیشتر کنیم و امیدی به کشورهای غربی نیست، آنها اجازه نمی‌دهند اتفاق خاصی صورت گیرد. راه اصلی استفاده از ظرفیت‌های کشورهای غربی نزدیک شدن ما با کشورهای چین و روسیه است، به این دلیل که اگر کشورهای غربی احساس کنند که مشکلات ما با این کشورها حل می‌شود راحت‌تر با ما همکاری می‌کنند و از طرفی اگر احساس کنند تعاملات ما با این کشورها کم است آنها هم از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند. بنابراین باید اقدامات جدی در این حوزه صورت گیرد که بتوانیم تحرکی در اقتصاد ایران پدید آوریم.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =