تسنیم نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وضع بانک‌ها اسفناک است، گفت: بانک مسکن از ابتدای تاسیس تا به حال غیر از دوره‌ای که سیاست‌های تحمیلی مسکن مهر را اجرا کرد، راه درستی را طی کرده است.

عباس آخوندی دیروز در نخستین گردهمایی مدیران ارشد بانک مسکن، با اشاره به نقش مهم بانک مسکن در آبادانی کشور افزود: این بانک از ابتدای تاسیس تا به حال غیر از دوره‌ای که سیاست‌های تحمیلی مسکن مهر را اجرا کرد، راه درستی را طی کرده و میلیون‌ها نفر از طریق این بانک خانه‌دار شده‌اند.

وی با اشاره به جلسات مفصلی که میان مدیران این بانک و وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های گذشته برگزار شد ادامه داد: در بحث مسکن دو دیدگاه خرد و کلان در نظر دارم. از منظر خرد٬ اقتصاد ایران باید امکان پاسخگویی به یک سوال ساده را داشته باشد و آن این است که اگر فردی اعلام کرد درآمد من دو میلیون تومان است و می‌خواهم مسکن یا ملکی خریداری کنم، چه راهی پیش روی من است؟ باید بانک مسکن به آن پاسخ گوید. یا اگر سرمایه‌گذاری گفت می‌خواهم یک پروژه 50 واحدی را تامین مالی کنم چه راهی پیش روی من است؛ بانک مسکن به راحتی پاسخگوی او باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این موضوع چه در بافت فرسوده باشد و چه در بافت‌های معمولی، شامل کسانی که بخواهند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کرده یا از نظر ساخت و ساز وضعیت را ارتقا بدهند نیز می‌شود. اگر بانک پاسخی برای وی داشته باشد اقتصاد کشور راه درستی رفته است اما اگر در پاسخ لکنت داشته باشد معلوم است که بخشی از اقتصاد کشور می‌لنگد.

وی با بیان اینکه این سوالات به ظاهر ساده است، ولی پاسخی پیچیده دارند، اظهار کرد: می‌دانم حرکت به سمت پاسخگویی به این سوالات بعد از یک دوره بی‌انضباطی گسترده در نظام مالی و بانکی کشور اعم از اضافه برداشت‌های بانک مرکزی از بانک‌ها٬ معوقات بانکی٬ ایجاد انتظارات توهمی در مردم که می‌توان بدون پس‌انداز خانه‌دار شد و غیره، بسیار سخت است، ولی می‌خواهیم به تدریج به سمت نظام مالی و بانکی منضبط حرکت کنیم.

آخوندی گفت: بانک توسعه‌ای مسکن در دوره‌هایی می‌توانست به خوبی پاسخ سوالات یادشده را بدهد و می‌خواهم به سمت سرمایه اصلی این بانک که از سرمایه مالی آن مهمتر است برگردیم.

وی سرمایه اصلی بانک مسکن را تجربه و دانش ارتباط گسترده با مردم در سراسر کشور و با اقشار گوناگون ذکر و بیان کرد: علت اینکه برای بانک مسکن ارزش قائلم و آن را مهم می‌دانم، این است که هیچ بانکی در ایران این تجربه را ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روزی که مسوولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم، به دنبال احیای این سرمایه بودم؛ وگرنه حرکات موجی که در گذشته توسط بانک مرکزی برای بانک مسکن ایجاد شد و آن را از بانک توسعه‌ای به بانک تجاری تقلیل داد، سبب کمرنگ شدن سرمایه اصلی این بانک شد.

آخوندی با اشاره به کاهش تورم از 40 درصد به 15 تا 16 درصد فعلی گفت: از الان به بعد در هسته سخت مبارزه با تورم قرار گرفته‌ایم. اگر تا پیش از این با اقداماتی مانند جلوگیری از رشد سریع نقدینگی، کنترل اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی و ... می‌شد، تورم را تاحدی کنترل کرد، اما از این به بعد در شرایط بسیار سخت‌تری قرار گرفته‌ایم و باید بتوانیم تولید ناخالص داخلی کشور را بدون افزایش تورم ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه افزایش عرضه در نظام بانکی مهم است، ولی با تنگنای مالی مواجه هستیم گفت: باید برای افزایش عرضه تامین مالی شود. اگر بخواهیم تامین مالی هم انجام دهیم، وضع بانک‌ها اسفناک است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 330 هزار میلیارد تومان به عنوان میزان کل تسهیلات مسکن در سال 93 که بخشی از آن برای تامین گردش مالی قراردادهای پیشین بوده‌است و پول تازه‌ای که به تولید تزریق شده، بسیار کمتر از این مقدار محسوب می شود، ادامه داد: در می‌یابیم که میزان تسهیلاتی که ارائه شده بسیار اندک است.

آخوندی به 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک مسکن برای بخش مسکن در سال 93 اشاره و بیان کرد: این رقم نسبت به تولید ناخالص داخلی که حدود 900 هزار میلیارد تومان است، بسیار کم و در حدود 5 درصد تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دنبال آن هستیم تا بخش ساختمان که به عنوان اهرم خروج از رکود شمرده می‌شود، رونق ببخشیم، ولی تنگنای اعتباری جدی از یکسو و نگرانی از افزایش تورم از محدودیت‌های ما به حساب می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از آذرماه 92 تا به حال سیاست‌های مالی مختلفی را به مقامات پولی کشور پیشنهاد داده است گفت: اداره مالی کشور بعد از یک دوره بی‌انضباطی مطلق کار بسیار سختی است و می‌بینیم که دود مشکلات به چشم مردم می‌رود ولی چاره‌ای نیست باید این جراحی اقتصادی انجام شود بنابراین برای برگشت به یک سیاست کلان اقتصادی رو به رشد ولی بدون اثرات تورمی نیازمند حرکت به سمت رژیم تامین مالی از طریق پس انداز هستیم که هم در جهت تنظیم اقتصاد خانوار اثرات مثبت دارد و هم در اقتصاد کلان کشور.

آخوندی افزود: باید بتوانیم منابعی که در اختیار دولت و بانک مسکن است و در گذشته آثار منفی خود را بر تورم گذاشته را به عنوان منابع تامین رژیم پس انداز قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از بت شکن مدیرعامل بانک مسکن که در این مدت گام‌های خوبی برای احیای این بانک برداشته اظهار کرد: تلقی ما از بانک٬ بیشتر از یک صرافی است و باید بتوانیم برای توسعه ملی در این نهاد مالی اندیشه‌ای بسازیم.

آخوندی به موضوع هویت بانک مسکن اشاره کرد و گفت: باید دید که این بانک تجاری است یا توسعه‌ای؛ هویت تجاری اگرچه اغواگر است، اما هدف از ایجاد این بانک توسعه کشور بود. اگر بانک مسکن بخواهد به سمت تجاری پیش برود هم اقتصاد ملی و کلان کشور می‌بازد و هم اقتصاد خرد؛ سیستم برد-برد بودن بانک مسکن در گرو توسعه‌ای بودن آن است.

وی گفت: اساسا به دلیل تنگنای مالی و وجود تقاضای سوداگرانه عرضه پول بیشتر از تقاضای آن٬ بانک‌ها به دنبال بیشینه کردن سرمایه سهام‌داران هستند، اما من به دنبال بانکی هستم که بتواند مسایل مهم کشور را به خصوص در حوزه مسکن حل کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک باید محصولات خود را بسته به مشتریان متفاوت به افراد گوناگونی عرضه کند یکی از این محصولات را «مدیریت دارایی‌ها» خواند و گفت: به عنوان مثال سازمان ملی زمین و مسکن دارایی به نام زمین‌های دولتی و شهری در سراسر کشور دارد ولی آیا ما می‌توانیم این دارایی‌ها را مدیریت کرده و از آن به عنوان اهرمی برای توسعه استفاده کنیم٬ قطعا با روش‌های بروکراتیک گذشته نمی‌توان این کار را انجام داد ولی بانک مسکن باید برای این مسئله پاسخی بیابد.

آخوندی افزود: بانک مسکن شرکت تامین سرمایه مسکن و ساختمان تاسیس کرده است؛ در صندوق‌های زمین و ساختمان نیز سهیم است بحث افتتاح حساب‌‌های امانی برای پیش فروش مسکن نیز در این بانک مطرح است اما اینها آغاز راه هستند و ما برای حل مشکلات پیچیده مسکن به راه‌حل‌های مهمتری نیاز داریم.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین EU ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    24 0
    تورا خدا دقت کنید ایجاد انتظارات توهمی در مردم که می‌توان بدون پس‌انداز خانه‌دار شد و غیره، بسیار سخت است، ولی می‌خواهیم به تدریج به سمت نظام مالی و بانکی منضبط حرکت کنیم. آنقدر بانک ها جیب ملت را خالی کرده اند مردم در نان شب محتاج شده اند آن وقت می گویند پس انداز
  • بی نام US ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 0
    دو سال از دولت گذشته تازه ایشان دنبال برنامه است این آقا کابینه روحانی را خراب کرده و نقطه ضعف کابینه و محلی است که بیشترین انتقادات به رییس جمهور در آینده وارد خواهد شد
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    2 0
    آقای آخوندی من بازنشسته هستم و مستاجر درآمدم ماهی 760 هزارتومان است آیا به منو امثال منهم کمک می کنید خانه دار شویم؟