عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد که سوداگری زمین ریشه گرانی مسکن است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه همه فسادها در پنهان كردن اطلاعات و يا وارونه جلوه دادن آن اتفاق مي افتد، بيان داشت: سهم زمين در قيمت تمام شده مسكن زياد است كه ريشه اين مساله در سوداگري زمين است و 35 سال است كه گفته مي‌شود قيمت زمين بايد از مسكن حذف كاهش يابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندي در شانزدهمين نشست شوراي هماهنگي روساي مراكز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي اظهار داشت: 35 سال است كه گفته مي‌شود قيمت زمين را از مسكن حذف كنيم زيرا كه سهم زمين در قيمت تمام شده مسكن زياد است؛ اما ريشه اين مساله سوداگري است و اگر كاربري زمين قابل داو ستد نباشد ارزش آن نيز ثابت باقي مي ماند و اين تغيير كاربري‌ها، سوداگري است و اگر دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات باشد اين مسأله رخ نمي‌دهد.

وزير راه و شهرسازي با تشريح اهميت دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات وذكر نمونه‌اي در حوزه شهرسازي اشاره كرد و گفت: اين سيستم پوپوليسم (عَوام‌گرايي) تمام شهرهاي ايران را دچار بحران كرده است به عنوان نمونه تهران يك هفته هواي سالم در طول سال دارد و اين خود به خود اتفاق نيفتاده است بلكه نتيجه بي انضباطي شهري است كه شهر را غير قابل سكونت كرده است.
وي ادامه داد: اين بي انضباطي خود معلول است زيرا كه شهروندان از حق قانوني خود مطلع نيستند و وقتي اطلاع رساني صورت نمي گيرد اين بحث "يله و رها" بودن قيمت مسكن اتفاق مي‌افتد و در دو سال اخير با دنبال كردن انضباط شهري و ديگر موارد، قيمت مسكن جهش نداشت.

آخوندي در ابتداي سخنانش با اشاره به اينكه شعار "تدبير و اميد" در برابر "پوپوليسم" قرار مي گيرد، توضيح داد: اين دولت ميراث دار دو موضوع "يارانه‌ها" و "مسكن مهر" است كه هنوز ملت نتوانسته‌اند از بحث يارانه‌ها كه بودجه كشور را فلج كرده است؛ رهايي پيدا كنند و گرفتاري مسكن مهر در تامين امكانات كامل شهري و رفاهي اين مجموعه‌‌ها نيز تا چند دولت باقي خواهند ماند و دولت‌هاي مختلف بايد به دنبال به نتيجه رساندن اين موضوع باشند. 

وي خطاب به روساي مراكز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي، تصريح كرد: بيشترين ويژگي "پوپوليسم" تهي كردن موضوعات از درون بدون اينكه سودمندي و تداوم آن سياست روشن باشد، است. 

سياه و سفيد كردن موضوعات و تقدس بخشي به برخي امور ويژگي‌هاي ديگر پوپوليسم. به عنوان نمونه وقتي مسكن مهر اجرا شد سودمندي آن را كسي اندازه گيري نكرده و عواقب انتشار "پول داغ" به ميزان 50 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته نشده بود و زماني كه افزايش يارانه‌ها تا 200 هزار تومان مطرح مي‌شد؛ آينده ايران مهم نبود.

عضو كابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به اينكه سياست‌هاي تبليغي دولت "تدبير و اميد" نسبت به دولت گذشته تغيير كرده است، بيان داشت: نخستين ويژگي "پوپوليسم" وارد نشدن به بحث‌هاي كارشناسي و صادر كردن بيانيه است؛ زيرا كه بحث كارشناسي سخت و بيانيه دادن راحت است؛ شما كه مي خواهيد به جنگ "پوپوليسم" برويد بايد استدلال كنيد اگر در دام منطق پوپوليسم بيفتد؛ نقطه شكست است. زيرا كسي كه اين سياست را طراحي كرده، براي گريز از استدلال، بيانيه مي دهد وي مي خواهد شما را در برابر ارزش‌هاي خود ساخته، خود پاسخگو كند در حالي‌كه كار دولت تدبير و استدلال‌ آوردن است . ليكن آوردن استدلال براي مواردي كه بنيانش غلط است آب در هاون كوبيدن است.

آخوندي يادآور شد: مخاطب در دولت تدبير و اميد شهروند است و شهروند موجودي صاحب و داراي حق است كه بايد به اطلاعات دسترسي داشته باشد كه در سيستم "پوپوليسم" فقط هدف راه انداختن موج و كشاندن مردم به دنبال خود است اما در "تدبير و اميد" به مردم به عنوان كنشگران خردورز كه در اداره جامعه مي توانند مشاركت كنند، در نظر گرفته مي‌شود.

وي خطاب به روساي مراكز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارتخانه‌هاي و دستگاه‌هاي اجرايي، توصيه كرد: از منطق "پوپوليسم" دور شويد چون فلج كننده است و مي تواند آينده ملت را دچار مخاطره كند.

وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنانش با اشاره به تعاريف متفاوتي كه مي توانيم از مخاطب داشته‌باشيم، ابراز داشت: اصل آزادي دسترسي به اطلاعات را بايد بپذيريم و هزاران اطلاعات در دستگاه‌هاي اجرايي توليد مي‌شود اما اين اطلاعات بايد پردازش شود و با دسترسي آزاد، حقوق شهروندي رعايت مي‌شود و مردم درگير سياست‌هاي دولت مي‌شوند.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم توجه به رسانه‌هاي نوظهور گفت: اگر فكر مي‌كنيم ما منشأ اطلاعات هستيم و آن را كنترل مي كنيم اشتباه است زيرا كنترل اطلاعات در اين دوران غير ممكن است و بايد به جاي سياست‌هاي انفعالي، سياست فعال در رسانه‌هاي نوظهور داشته باشيم.

آخوندي ابراز داشت: در اطلاع رساني بايد دو موضوع نشان دادن امكانات و عملكرد و عبرت از اتفاقات گذشته بايد مد نظر باشد؛ در حالي كه در مورد اتفاقات ناگوار با اتهام زني اطلاع رساني مي‌كنيم كه در اين صورت اطلاعات، ناقص و مخفي مي‌شود.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه بتوانيم از "پوپوليسم" به "تدبير" عبور كنيم و حق دسترسي آزاد به اطلاعات را توسط شهروندان تأمين كنيم.

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سخنان بسیار خوب و مفیدی بود،
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آقای آخوندی مشکل مسکن فکر کنم بخاطر مسکن مهر باشه
  • mohsen A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اتفاقا بر خلاف ادعا فقط شعار داده شد و بیانیه سیاسی برو مشکل مسکن رو حل کن عمو
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ما چیکار به پوپولیست و فوکلوسیم داریم کمر ها را ببندید برای قشر محروم مسکن تهیه کنید و باالفاظ بازی نکنید ما بی سر پتاهان مثل شما ها دکتر مهندس نیستیم که این چیز ها را بفهمیمم
  • شیخ سجادیه A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    ریشه گرانی مسکن خود بساز بفروشها و دلالها وواسطه ها و عدم نظارت دولت میباشد. واقعا چه کسانی و چه اندیشه ای سرمایه مردم را به سمت مسکن برد؟؟؟؟؟ عدم نظم اقتصادی نتیجه اش همین میشود.
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    سخنرانی روشنگرانه ای بود به ویژه اشاره درست ایشان به سوداگری زمین که قشر کم درآمد را متاسفانه از دسترسی به خانه ارزان محروم کرده
  • حمید A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    سلام. در دنیای امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی ساختمان، امکان تولید انبوه آپارتمان فراهم است و خیلی از کشورها از این موضوع در حل این مشکل استفاده کرده اند. بهتر است تسهیلات ساخت مسکن به صورت مناقصه به شرکت های دارای صلاحیت داده شود تا به صورت بهینه و با سرعت مناسب در اغلب نقاط شهر اقدام به تولید آپارتمانهایی به روز بکنند.
  • بی نام EU ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    معلوم نیست تا کی این ملت بیچاره میبایستی هزینه سیاسی بازی های این دولت را پرداخت کند. در تمام ممالک جهان "سوداگری زمین" وجود دارد ولی در ممالک دیگر دولت ها با برنامه ریزی سریع تر از سوداگران حرکت میکنند و این کار را با برنامه ریزی بین ادارات مختلف مانند اب برق فاضلاب و.... در کمال محرمانه بودن انجام میدهند و زمین های جدید برای واگذاری اماده میکنند. اگر بجای عوام فریبی سیاسی که ما " مسکن اجتماعی" فرضیه ای که در هیچ کتاب شهر سازی وجود ندارد را جایگزین مسکن مهر میکنیم که بعد از دوسال هنوز نتوانسته اید تعرف مشخصی از ان را ارایه کنید. سودا گران زمین تا این اندازه جولان نمیدادن.
  • بی نام US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    فقط یک هنر داری اونم گیر دادن به احمدی نژاده . حذف نکن خبر
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اگر ترشی میل نفرمایید یه چیزی میشوید امید است قبل از پایان دولت تبدیل امید به نامیدی چند واحد مسکونی بسازید وعده ی تدبیر تان بلا مصرف نماند
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    بسیاری از بدبختی ها به خاطر همین پوپولیسم است
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    خوبه۰۰۰۰پس منتظر چی هستید ملت که پشت شما هستند
  • سیما A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    آقای آخوندی شما با گفتن این جمله دو سال اخير با دنبال كردن انضباط شهري و ديگر موارد، قيمت مسكن جهش نداشت واقعا دارید عوام فریبی میکنید. این دولت برای کنترل تورم فقط یک کار انجام داده و آنهم بالا نگه داشتن سود سپرده بانک است .
  • متفکر A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    واله خوب بهانه ای شده . این میره و اون میاد و همه تقصیر ها را تا رفتنشان گردن قبلیها می اندازند شما هم که داری سیلی را با سیلی جواب میدهی . چه کار به اونا دارید ،کار خودتان را بکنید و قضاوت را به مردم بسپارید ...کی بود کی بود من نبودم دستش بود ،تقصیر اون جیبش بود شما هم میری و نفر بعدی همین را در باره تان تکرار میکنه و افسوس از عمر من که بپای سیاستمداران قبلی فعلی و آینده هدر شد و رفت
  • غلامرضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    كميت گرايي در مابل كيفيت گراييبي كلاس بي مزه در مقابل هاي كلاس
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب وزیر حرفهایی کاملا منطقی بود اما اینها برای ما چوانان مسکن نمی شود. :
  • اخباری IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    چرابازارمسکن رهاست؟ هرکس آزاداست هرقیمتی راکه بخواهدبرملک خود بگذارداما سایرکالاها وخدمات ازاین روش پیروی نمی کند وچوب تعزیرات برای آن بلند است.چرا قانون تملک یک خانه یا آپارتمان برای خانوار ایرانی درکلان شهرها به اجرادرنمی آید؟مگر نه اینکه زمین شهری محدود است،پس چرا دولت اجازه می دهد صاحبان زروزوراین منابع محدوددرانحصار خود درآورند؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    حالت خوبه آقای آخوندی؟ تا کی شعار؟ مثلا الان شما می دونی تدبیر یعنی چی؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر که حداقل قبول دارن قیمت خونه گرونه و مثل خیلی ها از جمله بعضی روزنامه های اقتصادینمیگن که قیمت ها منطقیه
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای وزیر مسکن مهر و مردم مستضعف را که در این سالیان فقیر شده و به پرند روی آورده اند درک کنید.
  • امید RO ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    بازهم خوب بود نگفت تقصیر مسکن مهر است
  • بی نام US ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    بابا پوپولیسم. دو سال از دولت گذشته هنوز برنامه ندادی آقای روحانی تا دیر نشده ایشان را عوض کنید ما گفتیم بعداً نگی نگفتی