نتیجه رسیدگی کمیسیون اصل ۹۰ به پرونده های بورسیه ها سرانجام به وزیرعلوم اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نتیجه رسیدگی کمیسیون اصل ۹۰ به پرونده های بورسیه ها سرانجام به وزیرعلوم اعلام شد. بورسیه های مساله داری که رضا فرجی دانا را به استیضاح کشاند و 5کمیته را در طول یک سال مامور بررسی بورسیه های غیر قانونی کرد. وقتی کمیته چهارم بعد از چندین ماه از پس ماموریت خود بر آمد، پنجمین کمیته در زمان پنجمین وزیر پیشنهادی روحانی مامور تجدید نظر در مورد نتایج آن شد تا ابعاد بررسی بورسیه ها ادامه دار تر شود. با گذشت حدود ۴ماه از کار پنجمین کمیته تجدید نظر در نتایج بورسیه ها می گذرد که علی پور مختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ درباره نتایج این بررسی به مهر می گوید که تنها ۳۰نفر از افراد فاقد شرایط قانونی بورسیه بوده اند. علی پورمختار گفت: وزارت علوم اعلام کرده بود که بیش از ۶۰۰ نفر فاقد شرایط بورس هستند، از این تعداد برخی اطلاعات غلط ارایه کرده بودند که تخلف محسوب و بورسیه آنها باطل می شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: براساس بررسی که کمیسیون اصل ۹۰ انجام داد، مشخص شد که سایر بورسیه ها مورد تایید شورای مرکزی بورس قرار گرفته بودند از آنجا که شورای مرکزی بورس و وزیر وقت براساس اختیارات قانونی حق این تصمیم را داشتند، پذیرش آنها نیز قانونی بوده است.

از طرفی یگر نیز سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس امضای وزیر علوم وقت را راهی برای قانونی کردن همه این بورسیه ها می داند. قاسم جعفری در این باره می گوید: شورای بورس دولت گذشته با برداشت حقوقی از قانون، مصوباتی داشت که براساس آن شمار زیادی از افراد از بورسیه دکترا استفاده کردند. در شرایط کنونی نیز با تایید این مصوبات از سوی وزیر علوم وقت، به عنوان رییس شورای بورس، آیین نامه جدیدی که ابطال بورسیه ها را مد نظر دارد، شامل این بورسیه ها نمی شود.

ردپای رانت در ۳هزار بورسیه غیر قانونی

مهدی دواتگری نماینده مراغه و عجب شیر در مجلس پای رانت را به بحث بورسیه ها باز می کند و می گوید: برخی با استفاده از رانت و وابستگی به جریان‌ها اقدام به اخذ بورسیه های غیرقانونی کردند.

دواتگری در گفت و گو با ایلنا قانونی بودن این بورسیه ها را رد می کند و می گوید: قانون به این نکته اشاره می کند که این افراد بورس اعزام به خارج از کشور دارند، این درحالی است که این افراد به نام بورس خارج درداخل کشور مشغول به تحصیل بوده وحتی عضو هیات علمی دانشگاه ها هستند. در زمان بررسی پرونده بورسیه های غیرقانونی به روشنی دیده شد که افراد بدون آزمون اقدام به اخذ بورسیه کردند، البته مدیران و دست‌اندرکاران وقت مدعی بودند که آزمون شفاهی برگزار شده اما هیچ مدرک و دلیلی دال بر صحت این ادعا وجود نداشت، بنابراین برای جلوگیری از ادامه اینگونه تخلفات و دفاع از حیثیت جامعه علمی و نخبگان کشورطرح استفساریه ماده 7 اعزام دانشجو به خارج از کشور مطرح بوده است.

عضو کمیسیون امنیت مجلس با تاکید براینکه اجازه نخواهیم داد؛ حقوق جامعه علمی کشور خدشه‌دار شود، گفت: ما شاهد هستیم در حال حاضر 300 هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری صف کشیده‌اند، اما متاسفانه در مقابل؛ افرادی بدون شرکت در آزمون بورسیه و لابد فردا هم عضو هیات علمی می‌شوند!

دواتگری در ادامه گفت: سوال من این است که کدام عاقلی دلش می‌خواهد، خودش و فرزندش و عزیزانش را در اختیار یک پزشک بی‌سواد قرار دهد؟ ما نباید نظام علمی کشور را به افرادی که سطح علمی پایینی دارند، بسپاریم.

 

نتایجی که دوباره بررسی شدند

آخرین بررسی از بورسیه های مساله دار دولت های نهم و دهم در زمان سرپرستی محمد علی نجفی بر وزارت علوم انجام گرفت. کمیته ای با حضور علی پورمختار، مهدی دواتگری، محمد مهدی سالاری راد، مسعود کنزی، احمد غلامی تشکیل شد که نتایج آن دوباره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی چهارمین کمیته بررسی بورسیه های مساله دار به شرح زیر است.

پذيرفته شدگان بدون آزمون طي سالهاي 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکيک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند : پذيرفته شده ها تحت عنوان "تبديل به داخل" 1867نفر، پذيرفته شده هاي مربيان دانشگاه ها 1011 نفر، پذيرفته شده ها طبق بخشنامه ايثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر، اعزام به خارج 729 نفر.

تبدیل به داخل

تعداد 508 نفر از اين گروه فاقد يک يا چند شرط از معدل کارشناسي، کارشناسي ارشد يا سن بوده اند، لذا رأي صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصيل با هزينه شخصي و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت است.

مربیان دانشگاه ها

448 تن از مربيان شاغل به تحصيل، در وضعیت استخدامی "پيماني" هستند که بدون تصويب هيئت امناي دانشگاه ها پذيرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانوني امکان استفاده از بورس بـراي ادامه تحصيل را نداشته اند، لذا اسامي اين افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولين جلسه هيئت امنا براي آنان تصميم گيري شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

بخشنامه ایثارگران

448 تن از مربيان شاغل به تحصيل، در وضعیت استخدامی "پيماني" هستند که بدون تصويب هيئت امناي دانشگاه ها پذيرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانوني امکان استفاده از بورس بـراي ادامه تحصيل را نداشته اند، لذا اسامي اين افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولين جلسه هيئت امنا براي آنان تصميم گيري شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

اعزام به خارج

گرچه تعدادی از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد. بديهي است در موارد معدودي که مشخص شود فرد بورسيه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهي تصميم گيران شده و يا مقيم يک کشور خارجي است برخورد قانوني لازم براي قطع بورس و انجام اقدامات بعدي صورت خواهد گرفت.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    1 0
    هرجاكه حق الناس زير پا گذاشته شده بايد دقيق بررسي بشه آقايون ارزشي