اخبار مربوط به سربازی، علی الخصوص تغییر در شرایط خدمت مقدس و معافیت ها همیشه پربحث و نظر بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته گذشته خبری مربوط به تغییرات در معافیت های خانواده های ایثارگران و جانبازان منتشر شد که مثل همیشه، انتشار این خبر تریبونی مجازی برای درددل های سربازان و مشمولان ایجاد کرد. کاربرانی که برای این خبر نظر گذاشتند به دو دسته تقسیم می شدند؛ یک دسته آن هایی که در مورد خود خبر اظهار نظر کردند و دسته دوم هم کسانی بودند که مشکلات مربوط به سربازی رفتن را برای صدمین بار به مسئولان گوشزد می کردند.

اولین کامنت، سوال یکی از کاربران بود درباره قانون تصویب شده. در این کامنت سوال این طور مطرح شده است: آیا این قانون الان لازم الاجراست یا اینکه باید به تائید شوراهای نظارتی شورای نگهبان یا مجمع تشخیص و رئیس کل قوا برسه؟

در جواب این سوال یکی از کاربران نوشت: در مرحله نخست، طرح يا لايحه در مجلس مطرح مي شود، پس از آن، مصوبه مجلس از جهت مطابقت با شرع و قانون اساسي در شوراي نگهبان بررسي مي شود و پس از تأييد آن توسط اين مرجع، مرحله وضع قانون به اتمام مي رسد. پس از آن، قانون به رييس جمهور براي امضا، ابلاغ و بعد از امضاي رئيس جمهور، قانون از طريق روزنامه رسمي منتشر مي شود. انتشار قانون حتما بايد در روزنامه رسمي كه زير نظر وزارت دادگستري اداره مي شود، صورت پذيرد و 15 روز پس از انتشار قانون در روزنامه رسمي، قانون لازم الاجرا مي شود که اين امر به اين معناست كه پس از طي اين مدت همگان نسبت به آن قانون، آگاه فرض مي شوند.

نظر بعدی هم تشکر از مجلس است که در روزهای آخر عمرش حرکتی مثبت برای خانواده های ایثارگران انجام داد. که در جواب به این کامنت، فردی به زبان طنز نوشته: خیلی ممنون به فکر غیر ایثار گری ها هم نیستین.

این کامنت مثل جرقه ای در انبار باروت عمل می کند و محلی می شود برای بحث. یکی از کاربران می نویسد: پدر شما هم می رفت از کشور دفاع می کرد تا الان شما معاف می شدی

در جواب او فردی که خود را عاشق وطن معرفی کرده می گوید: یعنی همه کل مملکت ول میکردند میرفتند جبهه؟ کی اقتصاد می چرخاند؟ کی امورات داخل کشور را انجام میداد.... در ضمن اگه امتیازی هست باید به صورت مساوی و عدالت باشه یا کلا نباشه
دیگری هم در واکنش به کامنت قبل عبارت از فضل پدر تو را چه حاصل را ثبت می کند.

مخاطب دیگری معتقد است: تا جایی که بودجه اجازه میده باید از خانواده های این عزیزان حمایت مالی بشه .اما اعطای بورس تحصیلی و سهمیه دانشگاه صرفا باید بر اساس شایسته سالاری باشه و همه چه ایثارگر و چه غیر ایثارگر با یه مقیاس سنجیده بشن. چون کسی باید از این بورس استفاده کنه که توانایی علمی داشته باشه. وگرنه پول ملت هدر میره.

یکی از کاربران در اظهارنظری جالب گفته است که مدت زمان سربازی زیاد نیست. او می نویسد: به نظر من مدت خدمت سربازی مناسب است حتی اگر کمی بیشتر هم شود ایرادی ندارد فقط باید امکانات و خدمات بهتری در طول خدمت سربازی به سربازان ارائه شود.

اما در موافقت با معافیت های ایثارگران فردی نظرش را این طور ثبت می کند: دوست عزیز اینترنت هست شما یک سرچ کن ببین کشورهای دیگه برای سربازانشون که در جنگ جانباز می شن و یا کشته چه کارهایی که انجام نمی دهند در ضمن مردم اون کشورها خواستار رسیدگی بیشتر هستند نه مخالفت با اون مشکل شما اینه که اوضاع اقتصادی ایران خرابه و این جور رسیدگی هارو بد می دونید.

در تایید این کامنت هم فردی می گوید: یعنی چه ؟ مگه برای معافیت رفتن جنگیدن ؟ مگه اون موقع اصلا می دونستن چنین چیزایی هم در آینده خواهد بود ؟ به عنوان پسر یه ایثارگر از بچگی ایثارگری برای من برابر با انجام وظیفه شرعی و ملی تفهیم شده . واقعا براتون متاسفم.

اما در جواب این کامنت، فردی که خود را حمیدرضا معرفی کرده می نویسد: اول پدر منم رفت جبهه،اتفاقا جانباز هم شد.ولی نرفت دنبال سهم خواهی و می گه باخدا معامله کرده .اوایل حرصم درميومد ولی فکر می کنم اینجوری عادلانه تره و جای کسی رو اشغال نکردم.

کامنت ناراحت کننده بعدی این طور ثبت شده: بالاخره بین منی که یک عمر با پدر جانباز اعصاب و روان زندگی کردم با شمایی که زندگیت در کمال آرامش بوده باید تفاوتی باشه

 دسته دوم از نظرات به آن هایی اختصاص داشت که اشاره به معافیت های لازم و واجب داشتند که متاسفانه وجود ندارند.شکایت از دو سال تلف شدن عمر هم به کامنت های این دسته اضافه شده است. فردی در این باره می نویسد: ای کاش سازمان بهزیستی هم در این قانون درخواست می نمود برادر یک معلول ذهنی معاف شود؟ واقعا حرکت دادن یک معلول ذهنی از توان پدر و مادر مریض خارج است ؟ قبلا این قانون وجود داشته ولی در حال حاضر اجرا نمی شود ؟و به دوبرادر ذهنی اضافه شده است ؟


در پاسخ، فردی اینطور نوشته: قبلا این قانون به صورت دستور رهبری وجود داشت که متاسفانه حدود 5 سال است که اجرا نمیشود. کاش خبر آنلاین موضوع را پیگیری میکرد.


فردی به شکایت از دوران خدمت پرداخته و نوشته: همچین این دو سال زود تموم میشه که یادتون میره یک ماه خدمت کردید یا چهار سال ولی بعدش تازه شروع میشه افسردگی هاتون من یکساله خدمتم تموم شده توی هزارتا مصاحبه و ازمون شرکت کردم ولی بخاطر نداشتن بند های پ و غیره قبول نمیشم کجایید بابا بیدار شید.

به دلیل ابهامات موجود در قانون تصویب شده، سوالاتی هم برای کاربران ایجاد شده. یکی از سوالات اینطور ثبت شده است: یعنی اگه من تک فرزند باشم و پدرم بیشتر از 12 ماه جبهه داشته باشه، بدون شرط دیگه ای معاف میشم?


پاسخ این کامنت را یکی از کاربران ناامیدکننده داده: امی مصوبه های مجلس را ستاد کل نیروهای مسلح در صورت نیاز و مازاد نیرو و.... اجرایی می کند پس زیاد دلخوش مصوبات نباشید. نهاد تصمیم گیر نهایی خود ستاد است نه جای دیگر

اما کاربر بعدی معتقد است:باید مصوبات مجلس را اجرا کند نهحرفهای خودش را ... چه حرفهای مردم میزنن... ستاد نیروی های مسلح قوه مقننه نیست عزیز من .. آیین نامه خلاف قانون تصویب کنه خود ما معافان خدمت در دیوان عدالت اداری دادخواست ابطالشو میدیم.

در جواب این کامنت مخاطبی نوشته: عزیز جان شما به دلیل اینکه راحت طلبی رو میخوای کار گیرت نمیاد . کمی دنبال علمی باشید که میخواین کار کنید نیازی به بندهای پ هم نیست . بهانه نیارید . متاسفانه جوانان مملکت ما بیشتر دنبال پشت میز نشستن هستند تا کار

سوالات بعدی هم که توسط مخاطبان مطرح شده به شرح زیر است:

میشه بیش تر پیگیر این موضوع باشید؟تاریخ اعزام من یکم تیرماهِ. پدرم هم ده درصد جانبازی داره،الان تکلیف من چیه؟این قانون کی اجرایی میشه؟

من هم همين مشكل رو دارم پدرم هم سابقه ٢٨ ماه حضور در جبهه رو داره

سوال داشتم يعني من كه پدرم سابقه ٢٨ ماه حضور در جبهه رو داره از سربازي معاف ميشم؟ خب از كي اجرايي ميشه؟

من برادرم قبلا از جبهه پدرم کسری گرفته الان میتونم من معاف بشم آیا؟؟ اگه کسی میدونه بگه لطفا؟ ؟

سلام. میشه این بندی که گفته ۱۲ ماه جبهه، معافیت یک فرزند رو توضیح بدین فقط برای جبهه‌ داوطلبانه هست ؟ یا جبهه در طول دوران سربازی هم حساب میشه؟

آیا این طرح برای افرادی که پدرشان سابقه حضور 21 ماه در جبهه بوده و کارت ایثارگری ارتش هم دارا هستند هم شامل میشه یا نه؟
با سلام خدمت شما دوستان گرامی من الان یک ماهه که از آموزشیم تو ارتش میگذره و یک ماه دیگش مونده، پدرم 24 ماه جبهه داره، من کی میتونم برای گرفتن معافی اقدام کنم؟؟؟ با تشکر از شما

کسایی که کمتر از 12 ماه دارن چی به ازای هر ماه چقدر کم میشه؟مثلا من 6 ماه سابقه جبهه داره چقدر کم میشه؟

من پدرم 28 ماه سابقه جبهه دارم برادرم باهاش معاف شد... آیا چیزی شامل ما میشه؟ کسی اطلاع داره جواب بده. باتشکر
سلام من پدرم 10درصد جانباز با 24ماه جبهه داره ولی قبلا برادرام از این دو سهمیه برا کسری خدمت استفاده کردن الان من میتونم از یکیشون استفاده کنم یا نه

سلام منی ک سربازی رفتم ولی فرار کردم و الان دو سال فراریم این قوانین شامل حال بنده هم میشه عطف به ما سبق میشود یا خیر؟ و اینکه به این دلیلی ک تصویب شده لازم اجرا است از تاریخ امروز یا خیر؟ خواهشا اگه کسی میدونه پاسخ بده

در این بین کسانی هم هستند که در طرح پرداخت جریمه شرکت کرده و جریمه را پرداخت کرده اند. حالا که این قانون تصویب شده و معاف می شوند، خواستار بازپس گرفتن پولشان هستند.

از مجموع کامنت های این خبر اینطور برمی آید که مشمولان به اجرا شدن قوانین تصویب شده خوشبین نیستند و تجربه خوبی از این قانونگذاری ها ندارند. همچنین بیشترین سوال مطرح شده ذیل این خبر، در مورد زمان اجرایی شدن آن بود.

پیگیری های خبرآنلاین نشان داد که این بدبینی چندان بی محل هم نیست. چرا که قوانین مربوط به خدمت سربازی باید از مراحلی بگذرد که در این اینفوگرافیک قابل مشاهده است.

انتشار این خبر هم واکنش کاربران را در پی داشت. محسن، یکی از کاربران می نویسد: سلام یه نظر من این طرح به دلیل تصویب در صحن علنی و نه در کمیسیون، مورد بررسی دولت و نیروهای مسلح هم قرار گرفته است. در غیر این صورت؛ هنگامی که طرحی در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال می شود, در صورت تأیید این شورا و ایضاَ موافقت دولت، بصورت قانون در آمده و بوسیله رئیس جمهور ابلاغ می شود. بعنوان تأییدی بر فرضیات بنده، در همین چارت ارائه شده در گزارش بالا، این طرح در مجلس تصویب شده و نه اینکه پیشنهاد کمیسیون باشد. لذا به نظر پس از تأیید احتمالی شورای نگهبان که به نظر بنده با اصلاحاتی برای این طرح مواجه است، برای تأیید به فرماندهی کل قوا و سپس ریاست جمهوری فرستاده خواهد شد.


مخاطب دیگری معتقد است: الان که تعداد سربازا بقدری زیاد شده که نظام وظیفه زمان اعزام 8 الی 10 ماه عقب میندازه بهتره این قانون اجرا بشه تا عده ای معاف بشندر ضمن الان اگه زمان حضور در جبهه به 12 ماه برای معافیت کاهش پیدا کنه خیلی از مدافعین حرم هم خبر خوبی میشنود. در ضمن تا حالا هرچیز اخبار بد بوده در مورد سربازی تصویب شده ولی موارد مربوط به کاهش مدت و معافیت و گواهینامه وافزایش حقوق تصویب نشده. چرا این قدر به سربازا ظلم میشه؟

امیر، کاربر دیگری می نویسد: خدا کنه مقام معظم رهبری این قانون تایید کنه تا کاهش زمان حضور در جبهه از 30 ماه به 12 ماه برای معافیت هدیه ای باشه به مدافعین حرم

یک مخاطب خواستار پیگیری بیشتر شده و می گوید: خواهشا بازم پیگیر باشید چون خیلی از جوون های مملکت ما چشمشون به خبرهای شماست مثل قضیه قانون وام ازدواج ده میلیونی شد که بانک مرکزی گفت اجرا نمیکنم الانم سردار کمالی میگه اجرا نمیشه تو رو خدا به فکر ازدواج و سربازی و کار جوونامون باشید انقدر سختی و مشکل داریم که بیشترش نکنیم و باری از دوششون برداریم تشکر

کامنت بعدی این طور ثبت شده است: سازمان نظام وظیفه عمومی هم باید سازمانی مانند همه ی سازمان های دیگر باشد و مردم باید خودشان مستقیم یا غیر مستقیم برای سرنوشت خود و فرزندانشان تصمیم بگیرند

کاربر دیگری که انتشار این خبر ناامیدش کرده می نویسد: تازه داشتم به اینده ام امیدوار میشدم کلی از خدا خواستم تا معاف بشم من پدر سرایدار با هزار مکافات لیسانس گرفته ام گفتم حالا که بابام سابقه جبهه داره من معاف میشم و کمک خرج خانواده میشم اما صد افسوس که ما رنگ ارامش را نخواهیم دید

شکایت از اوضاع سربازی هم که جزء لاینفک نظرات است. یکی از کاربران از مشکلاتش اینطور نوشته: سلام .متاهلم سرپرستم مستاجرم بدبختم رفتم دفترچه خدمت مقدس سربازی رو گرفتم بدبخت تر شدم .انداختنم لب مرز به قران مشکلی با مرز ندارم اینکه 25 روز دور از خونه ام و دستم خالیه و پول رفت و امدم ندارم داره عذابم میده .مگه میخوان چیکار کنند که میگن انتقالی به انتظامی نداریم.دستور رهبری رو هم تغییر میدن میگن اقا گفته استان خودت باید خدمت کنی حالا فاصلش 300 کیلومتره .خواهش مندم یکی پیگیری کنه

در همین راستا مخاطب دیگری مشکلش را این طور مطرح می کند: من دارم خرج خانواده میدم ، حقوق بازنشستگی پدرم کفاف زندگی و نمیده.الان درسته من با ۲۶ سال سن کارمو ول کنم دو سال ازدواجم عقب بیافته برا یه سربازی؟ کار درست حسابی که به ادم خدمت نرفته نمیدن ، الان نزدیکای دفاع ارشد منه. برگردم تازه ۲۸ سالگی بیافتام دنبال کار؟ این زندگی میشه؟ جناب کمالی احتمالا مشکلات جونای امروز و نمی دونن کاش میشد اینارو من رو در رو بگم بهش این روزا خیلی تحت فشارم.

سعید هم از احتمال اجرا نشدن قانون تصویب شده گله دارد و می نویسد: چرا این مجلس اینطور عمل میکنه که باعث ایجاد جو های بیخود در اذهان عمومی بشه ، حداقل طرح میدید و قانونی تصویب میکنید با مهم ترین سازمانی که باهاش مرتبطه هماهنگ باشید ,مردم هیچ خیری از این دوره مجلس ندیدن ،

فردی در توضیح نحوه اجرایی شدن این گونه مصوبات نوشته: تبديل لايحه به قانون براي پرداختن به موضوع ابلاغ قوانين از سوي رييس جمهوري لازم است كه گذري كوتاه بر مراحل تبديل لايحه ها و طرح ها به قانون بيندازيم. به طور كلي هر لايحه و طرحي براي تبديل شدن به قانون بايد سه مرحله مهم را سپري كند؛ ابتدا مرحله وضع قانون، سپس امضاي قانون و سومين مرحله انتشار قانون در روزنامه رسمي كشور. در مرحله نخست، طرح يا لايحه در مجلس مطرح مي شود، پس از آن، مصوبه مجلس از جهت مطابقت با شرع و قانون اساسي در شوراي نگهبان بررسي مي شود و پس از تأييد آن توسط اين مرجع، مرحله وضع قانون به اتمام مي رسد. پس از آن، قانون به رييس جمهور براي امضا، ابلاغ و بعد از امضاي رئيس جمهور، قانون از طريق روزنامه رسمي منتشر مي شود.

کامنت های دیگری هم هستند که نشان می دهند تاخیر در اجرا شدن این قانون چه قدر می تواند در سرنوشت عده ای موثر باشد و تعداد کسانی که منتظرند تا تکلیفشان روشن شود و از مسئولان تقاضای پیگیری جدی تر دارند، کم نیست.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    84 33
    افراد غائب سی سال به بالای با حداقل ۵ سال غیبت رو در یابید خواهشا . افرادیکه تو سن ازدواج هستن و جویای کار . اینها رو مشمول پرداخت جریمه کنید یا قانونی بگذارید که افراد با پرداخت مبلغی ماهیانه به داوطلبین خدمت از انجام خدمت معاف شوند . فرضا ماهیانه یک میلیون تومان . خیلی از افراد مشکل خدمتشون حل میشه و خیلی از افراد بیکار بدین ترتیب دارای درآمد میشن و این واقعا به نفع جامعه است . اشتغال و ازدواج بدون شک آمارش بالا میره و ارتش رو به حرفه ای شدن میره
    • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      49 3
      با توجه به اون اينوگراف كه نظر اول و اخر رو رهبري مي دهند ديگر چه نيازي است كه برود مجلس؟؟
    • a7 IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      3 0
      دوست عزیز مجلس چارچوب و جزئیات و ضوابط و تبصره ها رو مشخص میکند.
  • شاهین KZ ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    از خبرآنلاین خواستاریم انقدر این موضوع رو برجسته سازی نکنه و اجازه بده روال طبیعیش بدون ایجاد حساسیت طی بشه ، وقتی یک خبر رو تا این حد در معرض دید قرار می دین و واکنشها برانگیخته میشه طبیعتا افرادی که در ابلاغ و اجرای قانون سهیم هستند ممکنه دچار تغییراتی در تصمیمشون بشن . اجازه بدین این قانون بی سر و صدا راه خودش رو طی کنه و تصویب شه خواهشا . با تشکر
    • مجتبی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      1 1
      کاملا درسته حرفت. همین رسانه ها اگه اینقد موضوع رو برزگ نکنند طبق روال خودش موصبه پیگیری میشه. ولی اینا کاری میکنند که مسئولین حساس بشن و از تصویبش جلوگیری کنند خبرآنلاین لطفا دیگه پیام مردم رو کپی پیست نکن برا خودشون
  • مسعود RO ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    72 11
    سلام دوستان ما باید به نحوی نظراتمون رو‌ به گوش شورای نگهبان برسونیم کسی پیشنهاد ی نداره؟
    • علیرضا IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      43 5
      بله حتما اما به چه شکل و شیوه ای بتونیم نظراتمون رو به گوش مسئولین برسونیم؟؟ اون هم با روی کار اومدن مجلس جدید
    • همایون RO ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      حذف سربازی یا حاکثر 12 ماه. ن اینکه طرف 21 ماه بره خدمت اونم چه خدمتی کلا از همه چیز دوری، هر چی خوندی، هر تخصصی که داری بعد دوسال فراموش میکنی بعد یه عده میان دفاع الکی میکنن از سربازی
  • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    55 4
    ممنون از پیگیری و انعکاس نظرات . من و تمام کسانی که مانند من شرایط را دارند خوشحال هستند ولی خوف اجرا نشدن را دارند. من برای تمام جوانانی که شرایط ما رو ندارن آرزو میکنم کاش شرایط بهتر بشه. یکی از این جوان ها برادر من هست که اگه من استفاده کنم اون معاف نمیشه. شما هم مثل برادر من هستید.بدونید هرچه شرایط بهتر بشود براى همه مفید است.
  • محمد رضا م IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    26 5
    همیشه اگه رسم بدی در جامعه ای تبدیل به قانون شد این قوانین باعث ایجاد سازمان ها میشه و وجود این نهاد ها و افراد شاغل به وجود این قانون وابسطه است. و این چسبندگی رو ما همیشه داریم. جریان سربازی هم همینه. قانون منسوخ شده چسبیده به سازمان نظام وظیفه. ولی حداقل قوانین داخلی سامان دهی و اجرا بشه تا درد جوانان کمتر بشه. هرچی ما به جوانان احترام بگزاریم آنها با اشتیاقتر خدمت میکنند.
  • حرف حساب EU ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    63 5
    هر دردی یک درمانی دارد و درمان درد سربازی اجباری و پیامدهای منفی اش اجرای قانون سربازی حرفه ایست.با تصویب قانون سربازی حرفه ایاختیاری ارتشی کوچکتر اما بسیار قدرتمندتر خواهیم داشت که در میادین نبرد با کمترین تلفات میتواند پیروز شود.سربازی اختیاریحرفه ای رضایت مردم و ارتقا توان نظامی را به همراه خواهد داشت.این یعنی بردبرد اما مشکل اینست که مسئولین ما علاقه زیادی به بازی بردباخت دارند.قوانینی تصویب میکنند که از خدمات مردم آنهم به صورت رایگان بهره مند شوند اما در مقابل خودشان خدمتگذار خوبی برای مردم نیستند.االبته اگر مسئولین کمی بی اندیشند خواهند فهمید سربازی اجباری به دلیل پیامدهای منفی اجتماعی اش و ناکارامد بودن سربازان وظیفه در نبرد واقعی قانونی باختباخت است.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    43 9
    در اینکه معافیت کسانی که پدرشان جبهه بودن یا جانباز هستن درست است شکی نیست .ولی یه سوال چرا معافیت پزشکی با توجه به مدرک داده میشه .کسانی که مشکلات ارتوپدی گوارشی و ... دارن و خدمت واقعا براشون سخته و نه بهشون نیازی هست و نه میتونن مفید باشن .و مدارک بالا باید با یان مشکلاتشون خدمت کنن
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    103 9
    قانون کفالت ظرف مدت دو سال بلایی سرش اوردند که تقریبا میشه گفت کلا برش داشتن. شرط سن پدر از 59 شد 70 سال. آخه تکلیف کسایی که براساس این قوانین برنامه ریزی میکنند چیه چه کسی پاسخگو هس. و یه سوال از طراح این قانون آخه کدوم فردی تو 52 سالگی میاد بچه دار شه که اونوقت 70 سالگی معاف شه؟ فقط متاسفم برای سرنوشت خودم و جوانهایی که یه عده اینطوری باهاش بازی میکنند.
    • امین US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      36 2
      واقعا منم ضربه خوردم از این قانون عوض کردن حرفت درسته
    • بی نام GB ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      1 0
      من هم برنامه ريزي كرده بودم متاسفانه
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      1 0
      اشتباه منفی دادم
  • صادق A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    77 8
    از سالها پیش یادمه تنها سایتی که درد سرباز و میفهمید ، پیگیر بود خبر آنلاین بود.تا خبرو شنیدم گفتم فقط این خبر باید از خبر آنلاین دنبال شه چون بقیه خواب خوشن. ازت تشکر میکنم که کامنت منو تو متن خبر آوردی. پیگیری کردی .ان شالله فردا ۴ شنبه س شورای نگهبان مهرتایید بزنه دل جوونا شاد شه.جلسات شورا ۴ شنبه هاست. میدونید زندگی یه آدمه دو سال کار زودتر دوسال ازدواج زودتر دو سال کمک خرجی زودتر برا خانواده اینا همش باعث افزایش روحیه ست برعکسشم صادقه به همین نسبت.
  • مهدی A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    40 5
    خبر آنلاین، ممنون که توجه کردی به بحث به این مهمی من از تریبون باز خواهش میکنم لحظه به لحظه پیگیر این خبر باشید. به خدا برای ما خیلی خیلی مهمه. سرنوشت خیلیا به این خبر بشتگی داره. ممنونم
    • م IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
      8 5
      آقا فکری هم کنند برای افرادی که از معافیت سه برادری نتونستن استفاده کنند و قانونش رو بلاتکلیف گذاشتن یا حداقل چند ماه کسری از خدمت بهشون تعلق بگیره.
  • محمد رضا IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام دوستان. من سوالی داشتم شاید جاش اینجا نباشه پدر بنده کارت پایان خدمت 24 ماه داره و خودش میگه بیش از 1 ساله جبهه بوده تو کردستان تازه این هفته میره واسه گرفتن چقدر طول میکشه این کارت روبهش بدن؟ میترسم این قانون تصویب بشه و کارم عقب بیفته. در ضمن بنده درحال حاضردانشجو هستم و برج 6 معافیت تحصیلی تموم میشه. ممنون
  • علی A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    12 0
    قانون معافیت دو برادری در مجلس شورای اسلامی 6 سال پیش به تصویب رسید اما به دلیل کاهش مولدین ذکور توسط ستاد کل نیروهای مسلح اجرا نشد. اما حالا که که این همه سرباز هست چرا اجرا نمی کنید؟ این که قانون هست و توسط مجلس، شورای نگهبان هم تأیید شده، خواهش می کنیم اجرا کنید.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      1 3
      الان هم متولدین ذکور رو به کاهش است و هرسال که میگذره داره کم و کمتر میشه پس مثل مرد برید سربازی از هیچی نترسید. بابا این دهه هفتادی ها چقدر بچه ان
  • محمدی A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    4 0
    من سرطان تیروعید دارم..8 سال پیش به مدت یک هفته دوره ی آموزشی به خدمت سربازی در کازرون رفتم و پس از مرخصی دیگه به پادگان نرفتم. الان با توجه به حال ناخوشی که دارم بهم میگن باید به کازرون برم و از اونجا منو به کمسیون پزشکی شیراز بفرستن.بعد از تایید دوباره باید برگردم کازرون یگان و ایندفعه نامه بدم به کمسیون تهران و برم به تهران.. آخه خدا رو خوش میاد اونی که فراری بوده و پول داره باید بشینه تو خونه تا کارتش بیاد و منی که حال ناخوشی دارم برای نداشتن پول باید این همه اذیتم کنن...
  • امیررضا RO ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    3 0
    اقا اصلا سربلزی قبول ماهم میریم ولی چه خیری برلی جامعه و مملکت داره یه اسلحه بدن دست من سرباز برم بالای برجک به افق خیره بشم جای این کار بیان 12 ماهش کنن اون 12 ماه دیگه هم اموزش تخصصی چیزی بدن که من بدبخت فردا کارت معافیت گرفتم اومدم بیرون یه کاری بلد باشم که حسرت 2 سال عمرم رو نخورم ترو خدا یه کاری بکنید ا
  • مشمول .. A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    19 3
    یا این طرح اجرایی میشه یا به باد رفتن زندگی من .. حالت دیگه ای نداره
  • بی نام A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    22 6
    کلا قوانین برای افراد قانون گریز تصویب میشه
  • سجاد A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    18 2
    بابا من ۲۰ درصد جانبازی داره بعد من ۵ماه کسری میتونم بگیرم حالا اونی که باباش ۲۵ درصد داره کلا معاف میشه... الان یه نفر بیاد بگه این چ جور عدالتی هست دیگه؟
    • محمد GB ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      1 1
      عزیز قانون تیغ دو لبس
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    18 1
    من روماتیسم مفصلی دارم توی کارهای روزمره خودم موندم چجوری باید برم خدمت؟
  • reza A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    8 6
    چیزی که باعث ناامیدی من در اجرای این مصوبه شده اینه که وقتی ستاد کل تو دو سال اخیر، کلی از معافیت ها رو یا حذف کرده یا به حال تعلیق دراورده، چطور بیاد یه مصوبه جدید رو اجرایی کنه و کلی مشمول رو یه دفعه معاف کنه
  • مهدی A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    9 2
    دوستان از این سایت میتونید مصوبات مجلس رو که شورا نگهبان تایید میکنه ببنید. آخرین تاریخ تایید ۲۹ اردیبهشته که میشه ۴ شنبه گذشته. امروز هم جلسه است. امیدوارم تایید شه.
    • علیرضا IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      1 0
      ان شالله تائید میشه و این خبر خوش از همین سایت تیتر میخوره
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    28 5
    چرا قانوني اجرا نمي شود كه كساني كه درس خوانده اند بتوانند آنها هم سربازي را بخرند؟ هم به اقتصاد كمك مي شود و هم ٢ سال عمر از بين نميرود
  • k IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    6 57
    آقا ما خدمت کردیم شغلمونو از دست دادیم چی شد؟دوباره کار پیدا کردیم.برید خدمت بکنید
    • محمد GB ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      3 0
      شما پیدا کردی من شاید نتونم. چرا اونایی که رفتن خدمت دوست دارن همه برن. یه روز شاید بخوان کلا بردارن باید من مخالفت کنم؟؟ به نفعت بچت میشه انقدر کوچیک فکر نکن برادر
  • مهرداد A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    14 26
    خیلیا دست به خیلیا کارا زدن که معاف بشن ، نرن سربازی ، میگفتن قانون عوض میشه ، بالاخره کارت میگیریم و هزار اما و اگر دیگه ، من رفتم ، سزبازیمم تموم شد ، کارتمم گرفتم ، استخدام شدم ، زنم گرفتم ، تازه همون دسته از رفقا بعد 10 سال مجبور شدن برن خدمت . در یک کلام بدون کارت پایان خدمت دکتری که هیچ ، پسا دکتری هم داشته باشی نمیشه استفاده لازم رو ازش کرد .میلیارد سرمایه بابا بده بازم نمیشه پروانه کسب ساده گرفت . اولا انشالله که همتون معاف بشین ولی از من به شما نصیحت : امروز دفترچه رو پست کردن بهتر از فرداست . روزتون خوش
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      4 1
      شما فکر کنم تو جامعه نیستیدا. امروز کسایی که هشت سال غیبت داشتند میتونن به راحتی کارت پایان خدمت بخرن. اونا هشت سال بی قانونی کردند من هشت سال درس خوندم. امروز اونا معاف شدن من باید برم سربازی درحالی که همه تو یه رنج سنی هستیم. اینا همش حرفه . کسی که پدرش پولداره چه نیازی به پروانه کسب داره‌؟ رو شرکت و کارخانه ی پدرش پادشاهی میکنه الانم معاف شد رفت. حرف شما کاملا دور از واقعیات جامعه ست.
  • امیر IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    36 0
    یه سوال ، چرا سردار کمالی نمیاد یا تایید کنه یا رد کامل ، به خدا مردیم از بلاتکلیفی
  • بینوا A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 1
    بالاخره این قانون خرید جریمه سربازی چه شد؟ مثل اینکه به تأخیر افتاده. ظاهراً تعداد افراد زیادی از این برنامۀ قسطی شدن حمایت نکردند. آیا طبق قانون واقعاً کلیۀ افرادی که بالای 8 سال نسبت به آخرین مدرکشان غیبت دارند مشمول این قانون میشوند و یا اینکه نظام وظیفه با تبصره های اضافی مثل سال ترک تحصیل افرادی که دانشجو بودند جلوی اجرای اصل قانون را خواهد گرفت؟
  • بی نام US ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    16 78
    به نظر من همه باید به خدمت سربازی برن تا عدالت برقرار بشه. قانون باید برای همه یکسان باشه. فقیر و غنی. کفیل و مجرد هیچ فرقی نداره. نباید راه دور زدنش رو باز کنن
    • حسین IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      3 0
      شما برای برقرار کردن عدالت چرا یه پیشنهاد نمیدی که جوونا 2 سال بیوفتن جلو تو زندگی..
    • سید محمد A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      1 0
      دوست عزیز یعنی نباید هیچ فرقی بین کسی که پدرش یه سال یا دوسال یا حتی بیشتر تو جبهه بوده و مشکلاتی عصبی یا فیزیکی پیدا کرده یا حتی اصلا سالمه ولی مدتها وقتشو تو جبهه گذرونده و مثل خیلیا دنبال کسب درآمد تو اون دوره نبوده باشه ؟
  • اکرم سادات A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    55 8
    دخترارم ببرید سربازی، از بیکاری بهتره
  • حسین A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 2
    دوستانی که خدمت کردند و تموم شده حرف از عدالت و اینکه مرد باید خدمت کنه نزنن.. چون اگه خودشون هم شامل همچین شرایطی میشدند بدون شک استفاده میکردند.. پای 2 سال زندگی این وسطه.. 2 سالی که تو بهترین دوران زندگی هر جوونیه و میتونه خودشو تو زندگی بندازه جلو.. به نظر من باید تو جامعه مرد شد.. نه تو خدمت با شستن توالت و جارو زدن.. هرکسی به این باور رسید میتونه زندگیشو بسازه
  • حسین A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 0
    بابا سرباز حرفه ای کنید کجای دنیا ملت رو زوری میبرن سربازی.اونم 2 ساللللللل.من با کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک باید 2 سال برم نگهبانی بدم خو حداقل یکاری کنین از تخصص آدم استفاده بشه.اونم با یه حقوق پایه سازمان کار که یه پس اندازی هم داشته باشیم
  • جهان A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 0
    پدر من ۱۲ماه جبه داره خودم هم فوق ایسانس دارم ۳۲سالمه چه جوربا این سن برم خدمت به یاری امام زمان تایید میشه
  • محسن IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    دوستان همه با هم از ....خبرآنلاین.... بخوایم صدای ما باشه تا نظرات مارو هم به گوش مسئولین برسونه. مگه این قانون معافیت جدید چه چیزیش مغایر با قانونه که زودتر اجراییش نمیکنن؟ سردار کمالی اخه کسی هم که بخواد بره سربازی باید 8 ماه یا 9 ماه تو نوبت اعزام باشه که بفرستنش خدمت.این یعنی سرباز زیاده پس تو رو به خدا این قانون رو اجرا کنین
  • علی A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    سلام دوستان. من از نظام وطیفه شهرمون سوال کردم. گفت قانونی که تصویب شده یکی از مواد برنامه ششم توسعه است که اگر شورای نگهبان و ستاد و ... هم موافقت کنن برنامه ششم توسعه تو سال 96 اجرایی میشه.
  • حمید IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    از اونجایی که این قانون برای حمایت از ایثارگران وضع شده به احتمال فراوان در شورای نگهبان تایید میشه اما در مورد بحث اجرا باید گفت به نظر میرسه که ستاد کل میتونه با یک ابلاغیه و با دلایلی مانند کمیود نیرو و ... اجرای این قانون رو معلق یا به تاخیر بیندازه کمااینکه کم شاهد همچین قوانینی نبودیم که اجرایی نشدند به هر حال باید امید به خدا داشت که اگر او بخواهد همه چیز امکانپذیره.
  • حسین A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    چی شد اقا؟تصویب شد؟خوشحالیمونو بروز بدیم؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    کی معلوم میشه بدجوری بلا تکلیفیم
  • مصطفي IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    اين سختگيريا واسه چيه پشت تمام كارتهاي معافيت زده شده كه اين كارت فقط در زمان صلح اعتبار دارد. يعني در شرايط جنگ و حساس همه بايد بريم خدمت پس معافمون كنيد ديگه تازه خيلي هم تو بودجه ي نيروهاي مسلح صرفه جويي ميشه كلي جوون هم واستون دعاي خير ميكنن خداياا خودت كمك كن...
  • علی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    خسته نباشی خبر آنلاین کامنتهای ملتو ورداشتی باهاش ی خبر جدید درست کردی خب اینا که همون زیر خبر قبلی بود عوض این که واقعا پیگیر باشی،افسوس که توام فقط دنبال افزایش بازدید کننده ها و منافع خودتی
  • امیر A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 2
    سربازی اصلا بشه 3 سال .. من که رفتم کارتم رو گرفتم
  • حسین A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    رسالت واقعی هر رسانه ای پرداختن به مشکلات مردم باید باشه. به امید روزی که همه رسانه های کشور یه دور از هرگونه سیاسی کاری به درد مردم بپردازند. از خبرانلاین عزیز بابت پیگیری خبر و طرح مشکلات جوونها واقعا ممنونیم.
  • حامد IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    دوستان بیاید تا تنور داغه همین موضوع رو پیگیری کنیم که ان شاالله زودتر اجرایی بشه . پیگیری کردن هم یکی از سایت خبرآنلاین و یکی از طریق ستاد نیروهای مسلح
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    عزیزان همه باهم دنبال این خبر رو داشته باشید دوستان زیادی هستن که مشمول این قانون میشن پس دنبال کنید خبرها رو تا به نتیجه برسه به امید خدا
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    منتظر یک خبر معتبر و امیدوار کننده... برای من که کارآفرینی کردم و با سرمایه اندک طی چند سال در دوره دانشجویی، به یک سرمایه قابل قبولی رسیدم، خیلی سخته که در این مرحله از کارم دست بکشم و 2سال از رسیدن به هدفم عقب بمونم
  • بی نام DE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    4 0
    بچه ها شورای نگهبان تو معافیت سربازی باید نظر مقام معظم کل قوا رو بدونه بعد نظرشو رو بده اینو تو سایت خود شواری نگهبان خوندم و اگر مقام معظم کل قوا تایید کنند سردار کمالی هم اجرا میکنن خیالتون راحت
  • مهدی EE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    با توکل به خدا تایید میشه. دوستان اون بالاییه حواسش هست.
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    10 2
    نتیجه مشخص نشد ؟
  • سید محمد A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    13 0
    خبری نشد ؟ خواهش میكنم پیگیری كنید ، من متاهلم تو خیال خودم داشتم برای رفتن به سربازی برنامه میچیدم تا این برنامه پیش اومد واقعا ذهنم مشغول شده اگه تصویب نشه واقعا دیوانه كنندس
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    1 15
    یکی از آن قانونهایی که هست و اجرا نمیشود همین آخرین قانون جریمه غایبین برای کلیه افراد با بیش از ۸ سال غیبت نسبت به آخرین مدرک است. فرضاَ فردی متولد ۶۵ و آخرین مدرک پیش دانشگاهی ۸۴ است. جون تاریخ ترک تحصیلش شهریور ۹۴ است نمیتواند از این قانون استفاده کند ولی افرادی هستند که متولد ۶۸ هستند فقط چون در شهریور ۹۳ ترک تحصیل کرده میتواند از این قانون استفاده کند. کسی هست بگوید مناسبت و منطق این تبصره چیست؟
  • امیر A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    7 0
    چیشدش اخر اخه.
  • مسعود IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    8 0
    سلام دوستان.ایا میدونید در حین تحصیل هم میشه معافیت گرفت از طریق قانون ایثارگری؟واینکه ما کلا معاف میشیم یا باید اموزشی رو بریم؟چون اگه در حین تحصیل در دانشگاه معاف بشیم اموزشی رو کی باید بریم؟ممنون میشم کسی اطلاعات داره یه منم بگه.
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
      7 0
      بله میشه در حین تحصیل بعد از ابلاغ این قانون به نظام وظیفه معافیت گرفت.فقط باید پیگیر این خبر باشید از طریق شورای نگهبان و نظام وظیفه
    • مهرداد IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      5 0
      اموزشی چطوریه اونو باید بریم یا کلا معاف میشه؟
  • حسین IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    10 0
    رسالت واقعی هر رسانه ای پرداختن به مشکلات مردم باید باشه. به امید روزی که همه رسانه های کشور یه دور از هرگونه سیاسی کاری به درد مردم بپردازند. از خبرانلاین عزیز بابت پیگیری خبر و طرح مشکلات جوونها واقعا ممنونیم. حالا هم لطفا قانون ایثارگری رو پیگیری کنید...دمتون گرم
  • رضا IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    8 0
    خبرانلاین لطفا تو واسطی باش بین ما و مقام های مسئول در این رابطه چرا پیگیری نمیکنی خب؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    سلام خبر انلاين حاجي حاجي مكه پس چرا هـيچ خبري نيست