میرمحمد صادقی: در صورت تصویب برجام در شورای امنیت ملی، نیازی به تصویب دوباره آن در مجلس نیست

سخنگوی پیشین قوه قضاییه گفت: هر آنچه به عنوان معاهده و یا توافق بین المللی به تصویب شورای امنیت ملی برسد، می تواند جایگزین مصوبه مجلس شود و نیازی به تصویب مجدد در مجلس نیست.

میرحسین میرمحمد صادقی، سرپرست اسبق دفتر خدمات حقوقي ایران در لندن، در گفت و گو با خبر آنلاین در خصوص نحوه بررسي برجام در مجلس و در شوراي عالي امنيت ملي به دو ديدگاه در اين زمينه اشاره کرد و گفت: نخست آنکه بعضی معتقدند، برجام تنها یک توافق سیاسی است و معاهده بین المللی محسوب نمی شود. از اين رو یک توافق سیاسی ساده که هیچ اتفاق تازه ای در آن رخ نداده، نيازي به تصويب و تاييد در مجامع حقوقي داخلي ندارد. صاحبان اين ديدگاه معتقدند که در برجام یک سری محدودیت هاي دنیا نسبت به ایران لغو شده و اين توافق ویژگی های یک معاهده بین المللی را ندارد. در نتیجه طبق قانون اساسی نیازی به تصویب آن در مجلس نيست. مانند قطعنامه 598 در سال 1367.

اين حقوقدان درباره ديدگاه طيف دوم، گفت: آنها معتقدند که برجام به هر حال ویژگی یک توافق و معاهده بین المللی را دارد. در نتیجه بايد مانند هر معاهده ديگري به تصویب مجلس برسد. صاحبان اين ديدگاه معتقدند برجام را صرف این که یک برنامه مشترک است، نمي توان معاهده بين المللي محسوب نکرد.

به اعتقاد ميرمحمدصادقي به مصلحت است که چنین معاهده بین المللی اي به تصویب نمایندگان ملت برسد تا از پشتیبانی و حمایت کامل برخوردار باشد.

وی در تشريح شباهت ها و تفاوت های قطعنامه 598 و توافقنامه برجام گفت: نمی شود این دو را باهم مقایسه کرد. زمانی که قطعنامه 598 حاصل شد، شرایط بسیار خاصی در کشور برقرار بود. ما در حال جنگ بودیم و طبق قانون اساسی اختیار جنگ و صلح و ... با فرمانده کل قوا يعني رهبر انقلاب امام خميني (ره) بود. ايشان از اين اختیار خود استفاده کرده و آن قطعنامه را تایید کردند. اما برجام و شرایط کنونی کشور با آن زمان بسیار متفاوت است.

27215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =