لوران فابیوس، وزیر جنجالی اولاند در حال خداحافظی با کابینه اولاند است.

زهرا خدایی- ایرانی‌ها، لوران فابیوس را با سخت گیریها و بهانه گیریهای خاص فرانسویها در مذاکرات هسته ای شناختند؛ وزیری که سیاست را از عنفوان جوانی آغاز کرد و کارنامۀ پر فراز و نشیبی از خود بر جای گذاشته در حال خداحافظی با کابینۀ اولاند است و قرار است مدت 9 سال ریاست شورای قانون اساسی را بر عهده بگیرد.

فابیوس روز پنجشنبه در حیات کاخ الیزه تصمیمش برای رفتن را اعلام کرده و همگان را با این پرسش روبرو کرد که چه کسی قرار است، جای او را در کابینه اولاند بگیرد.

فرانس پرس به مناسبت خداحافظی فابیوس در گزارشی ویژه عکسهایی از زندگی سیاسی فابیوس منتشر کرده و او را وزیری بسیار "تودار" خوانده که فراز و نشیب های زیادی را در زندگی سیاسی اش پشت سر گذاشته است و خیلی هم خوش شانس نبوده است.
در گزارش فرانس پرس آمده است: فابیوس، جوان ترین نخست وزیر تاریخ سیاسی معاصر فرانسه است. او در سن 37 سالگی به مدت دو سال نخست وزیر فرانسوا میتران سوسیالیست بین سالهای 1984 تا 1986 بود. به جرأت می توان که فابیوس همه پست های سیاسی را تجربه کرده: از پست شهردار گرفته تا وزارت بودجه، صنعت، تحقیق و پژوهش تا ریاست مجلس ملی و وزارت اقتصاد در دولت لیونل ژوسپن.

شاید بدترین نقطۀ سیاه در کارنامۀ فعالیت سیاسی فابیوس، پرونده خونهای آلوده باشد که بدترین رسوایی در تاریخ سیاسی فرانسه هم هست، زمانی که فابیوس در سال 1985 نخست وزیر بود و مرکز ملی انتقال خون اقدام به توزیع خونهای آلوده به ویروس HIV کرد. فابیوس به دادگاه احضار شد و پرونده اتهامش سالها پس از رسیدگی در سال 1999 بسته شد.

کارنامه فابیوس یک ناکامی دیگر هم دارد؛ "نه" او به قانون اساسی اروپا که در سال 2005 امضاء شد و او آنرا در تضاد با ارزشهای حزب سوسیالیست خواند، موضعی که در نهایت منجر به اخراجش از دبیرکلی حزب سوسیالیست شد.

دوران وزیری فابیوس در طول 4 سال نیز همزمان با تحولات مهم در عرصۀ روابط بین الملل بود. موضع پر فراز و نشیب فرانسویها در بحران سوریه متأثر از روند تحولات میدانی، بحران فلسطین و ... فابیوس طرفدار تشکیل راهکار "دو دولت" در بحران فلسطینی- اسراییل بود و در این مسیر از نگاه تحلیلگران فرانسوی تلاش زیادی هم صورت داد.

و در نهایت اینکه فابیوس در یکی از آخرین نشست هایش در ساختمان وزارت خارجه فرانسه در حضور روزنامه نگاران، از دو موفقیت بزرگ در کارنامۀ سیاسی اش نام برد: توافقنامۀ نشست آب و هوایی در پاریس (در دسامبر 2015) و توافقنامه هسته ای ایران.

5252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =