نهم شهریور ماه هر سال به اسم روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نامگذاری شده است. این یوزپلنگ لحظاتی را در پارک توران، جلوی دوربین تله‌ای،‌ ژست می‌گیرد.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نهم شهریور ۱۳۷۳ روز وعده فعالان محیط زیست شد. کشتار دو توله یوز در غیاب مادر آن هم درست در روزهایی که امیدها برای بقای یوزپلنگ در ایران رنگ باخته بود دوستداران حیات وحش را مصر کرد تا روزی به یادگار از توله یوزها داشتند. ۹شهریور هر سال عنوان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به خود گرفت.  

نهم شهریورماه ۱۳۷۳،  یک ماده یوز به همراه سه توله‌اش در نزدیکی شهر بافق استان یزد مشاهده شد اما فردی غیرمحلی به دلیل ناآگاهی، به این یوزپلنگ‌ها حمله کرد و باعث مرگ دو توله شد. یکی از این توله ها ۹ سال در پارک پردیسان تهران زندگی کرد. مشاهده این یوزپلنگ‌ها امیدهای تازه‌ای را برای بقای یوزپلنگ در ایران زنده کرد، به همین دلیل روز نهم شهریور به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شناخته شد. فعالان محیط زیست هر ساله برنامه‌هایی را برای بزرگداشت این روز در برخی از شهرهای ایران برگزار می‌کنند. 

فیلم بالا در تاریخ  2015/2/20 توسط دوربین تله‌ای پروژه حفاظت ار ذخیره‌گاه زیست‌کره توران و پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی موسسه حیات وحش میراث پارسیان گرفته شده است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    6 0
    زیباست...