ایسنا نوشت: قائم مقام بانک مرکزی با اعلام این‌که دیر یا زود باید منتظر اقدامی اصلاحی و در راستای کاهش نرخ سود سپرده از سوی بانک‌ها بود، گفت که احتمال دارد کاهش نرخ سود سپرده تا قبل از اتمام سال اتفاق افتد، چرا که مسیر و جهت‌گیری در همین راستاست.

به نظر می‌رسد که روزهای پایانی امسال آبستن اتفاقاتی تازه برای شبکه بانکی در حوزه سود باشد آنهم در شرایطی که روال سال‌های اخیر به گونه‌ای بود که سیاست‌گذار پولی ترجیح داده تصمیم‌گیری در این زمینه را به اوایل سال بعد منتقل کند. نمونه بارز آن کاهش نرخ سود بانکی در اردیبهشت‌ماه سال جاری و سال گذشته بود به‌طوری که در هر دو مورد با وجود تاکید بر کاهش سود در نیمه دوم سال ترجیح بر موکول شدن این موضوع به ابتدای سال بعد بود.

براین اساس نرخ سود سپرده که در اواخر سال 1392 با وجود قرار گرفتن تورم در روند کاهشی به طور مخربی بین بانک‌ها افزایشی شده و حتی تا مرز 30 درصد هم پیش می‌رفت در اردیبهشت‌ماه سال گذشته ساماندهی شد و سود سالانه به 22 درصد و روزشمار به 10 درصد کاهش یافت.

همچنین در ابتدای امسال سود سپرده یکساله به 20 درصد و سود تسهیلات تا 24 درصد کاهش پیدا کرد تا بتواند تا اندازه‌ای به تورمی که تا 15 درصد کاهش یافته بود نزدیک شود.

اما بعد از هیجان مجدد برای کاهش نرخ سود در نیمه دوم امسال و ادامه‌ی بررسی‌ها در شورای پول و اعتبار برای ساماندهی منطقی سود بانکی با ایجاد شرایط و زمینه های لازم، اخیرا برخی منابع آگاه در شبکه بانکی خبر دادند که بعید نیست بانک‌ها تا قبل از انتهای امسال در مورد کاهش نرخ سود تا مرز 18 درصد تفاهم کرده و به مرحله‌ی اجرا برسد. موضوعی که البته در آخرین اظهارات قائم مقام بانک مرکزی مورد تایید قرار گرفته است.

کمیجانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت درباره تایید و یا رد اخباری مبنی بر"احتمال کاهش نرخ سود بانکی تا قبل از اتمام سال جاری"، عنوان کرد که در حال حاضر این بحث در جلسات شورای پول و اعتبار مطرح شده و اخیرا هم در دستور کار شورا بوده است. در عین حال که در جلسه‌های آتی نیز گزارش‌های کارشناسی در این زمینه ارائه خواهد شد.

وی با اعلام این‌که تا پایان سال جاری خبرهای خوبی در حوزه سود بانکی خواهیم داشت، ادامه داد: در ادامه‌ آثار مثبتی که در کاهش نرخ سود بازار بین بانکی انجام شده، دیر یا زود باید منتظر باشیم که از سوی بانک‌ها اقدام اصلاحی و در راستای کاهش نرخ سود سپرده‌ها انجام شود.

قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: احتمال دارد که تا پایان سال کاهش نرخ سود سپرده اتفاق افتد چرا که مسیر و جهت‌گیری در همین راستا است.

کمیجانی با اشاره به این‌که روند کاهشی نرخ سود که از پیش آغاز شده برای رسیدن به سطحی حوالی تورم کار مشکلی در پیش دارد، یادآور شد: اما انتظار براین است تا در شش ماه آینده نتیجه اجرای برنامه‌هایی که در این رابطه انجام شده در اصلاح سود مشاهده شود.

در حالی در روز گذشته بانک مرکزی برای برگزاری مجمع عمومی این بانک میزبان رییس جمهور بود که روحانی به عنوان رییس مجمع ضمن اعلام درخواست‌هایی از شبکه بانکی کاهش نرخ سود و تناسب سازی آن با تورم را خواستار شده و مورد تاکید قرار داد که در این رابطه قائم مقام بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به این‌که از نظر تئوریک رابطه تنگاتنگی بین سه نرخ تورم، سود بانکی و ارز وجود دارد، توضیح داد: در سطح اقتصاد کلان نرخ تورم معرف قیمت کالا و خدمات، نرخ ارز معرف ارزش پولی برحسب پول‌های جهان‌روا و خارجی در بازار و همچنین معرف معاملات تجاری و کالایی است. در این میان نرخ سود بانکی نیز بیانگر هزینه سرمایه و منابع مالی بوده که در اساس آنها نرخ تورم قرار دارد.

کمیجانی با بیان این‌که نرخ سود بانکی در واقع متاثر از نرخ تورم است، یادآور شد: این در حالی است که در خرداد‌ماه سال 1392 نرخ تورم در حدود 44 و در مهرماه آن سال با قرار گرفتن در روند کاهشی به حدود 40 درصد رسیده است، اما در ادامه با اجرای اقدامات سیاستی در حوزه مالی و پولی و ایجاد انضباط مالی در نهایت این نرخ کاهشی شده و در پایان سال به حدود 34 درصد رسیده است.

این در حالی است که دولت توانست با سیاست‌های پولی و اعتباری که بانک مرکزی به اجرا درآورد به همراه اصلاح در بودجه سال 1392 و ساماندهی تامین مالی مسکن مهر به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تورم از سال‌های 1391 تا 1393 بتواند این متغیر را کنترل کرده و اکنون به کمتر از 13.2 درصد برساند.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: پس در شرایطی که تورم کاهش یافته انتظار براین است که نرخ سود بانکی نیز همراه با آن کاهش پیدا کند، اما به هر حال به لحاظ فنی و تجربی نیز یکسری تعهداتی بر سر راه بانک‌ها وجود دارد که هزینه تمام شده منابع آنها را گران‌تر کرده و زمان لازم است تا بانک‌ها بتوانند از سپرده‌ها و منابع پرهزینه‌ای که در پیش دارند عبور کنند.

وی با بیان این که یادمان است که در اواخر سال 1392 و ابتدای سال 1393 چگونه بانک‌ها توانستند به مرور سپرده‌های چندساله با سود 25 درصد را کنار گذاشته و به سمت سپرده‌های یکساله و روزشمار با سودهای مصوب شورای پول و اعتبار حرکت کنند، بنابراین تاکید رییس جمهور نیز بر این است که حدود دو سال که سپری شد برای کاهش نرخ سود و تناسب‌سازی آن با شرایط اقتصادی کافی است و باید در این زمینه اقدام کرد.

کمیجانی با اشاره به این‌که با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و برنامه‌های اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار توانستیم به ویژه در بازار بین بانکی حرکت گسترده‌ای انجام داده و نرخ سود را از 29 درصد در فروردین‌ماه امسال به حدود 19 درصد کاهش دهیم، بنابراین انتظار می‌رود نرخ سود بانکی نیز روند کاهشی را در پیش داشته باشد.

قائم مقام بانک مرکزی این را هم گفت که با نظارت جدی‌تری که از ماه‌های اخیر بر اجرای نرخ‌های مصوب در شبکه بانکی انجام شده در حال حاضر این نرخ‌ها به طور گسترده‌ای در حال اجرا است، اما به هر حال گاهی مشاهده می‌شود که در برخی شعب به ویژه در شهرستان‌ها این الزام رعایت نمی‌شود که البته این مورد نیز باید اصلاح شده و در چارچوب ضوابط بانک مرکزی باشد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    شما نه کاری به سود تسهیلات دارید نه به نرخ ارز ، گیر دادید به کاهش سود بانکی؟؟خب چرا؟؟؟خب مگه آزار دارید؟؟
    • nima A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      449 4
      خب سود وام هارو اول کم کنید انصاف نیست وام مسکن با این سود
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      214 7
      خلاصه مردم موش آزمایشگاهی شدن در حالی که مثلا فدرال رزرو آمریکا از سال 2006 تاحالا با اینهمه بحران اقتصادی دست به نرخ سود نزده والانم که زمزمه های تغییر هست دایما دارن کارشناسی وبررسی میکنن تا تصمیم اشتباه نگیرن اینجا 4 بار درسال نرخ سود تغییر میکنه عاقلان دانند
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      ربا خواری کاری خوبی نیست . پولت را جایی بکار بنداز که چند تا بیکار هم شاغل بشوند . سود بانکی هم باید برسد به 12 درصد الان خیلی زیاده و تمام کارخانجات و مشاغل را به تعطیلی و رکود کشانده است . کلا برای همین چیزها است که ربا خواری کار خوبی نیست
    • محسن A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      228 5
      اینکه وام بدین 28 درصد، سپرده رو کنین 18 درصد واقعا عدالته؟؟؟ اول باید سود وام رو منطقی کنن ... باتوجه به بازده بازار الان سود 12 درصدی وام ها تاحدی عدالانه محسوب میشه
    • سیا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      چرا به قیمت دلار 3000 تومان گیر نمیدهید ، دلار 4 سال پیش 1000 تومان بود ، چرا باید دلار خرج کنیم و ریال درآمد داشته باشیم؟ دولت بیاید دلار 1000 تومانی به صنایع بدهد و دست از دلالی بردارد ، نرخ سود بانکی خود بخود پایین خواهد آمد.
    • مجید محب زاده A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      من تو۳۴سالگی کل پس اندازم۶۵میلیون تومنه گذاشتم بانک شندرغاز روش بیاد شاید تو چند سال اینده بتونم یه خونه بخرم چند سال بعدشم،بعد۴۰سالگی،ازدواج کنمحالا همینا که میگن سود بانکیو کم کنیم یه نگاه به سود وامها بندازن،وام مسکن که عملا انحصارش دستذبانک مسکن هست واسه خرید یک ملیون اوراق حداقل باید صدوپنجاه هزار بدی همین اول ۱۵درصد سود دادی بعد باید قسط اون یک ملیونو که الان شده هشتصدو پنجاه به نرخ۱۶ درصد بدی یعنی وام بانک واسه خرید مسکن بالای سی و چهار پنج درصد باید سود بدی حالا دلواپس سود سپرده شدی؟نظرم طولانیه ولی خواهشا چاپ کنید
    • به مجید A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      106 4
      منم33 سالمه پس انداز 65میلیون ریالی هم ندارم
    • وام۳۵سپرده۱۸ A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      42 3
      سود تسهیلات مسکن که منحصرا دست بانک مسکن هست برابره با ۱۵درصد خرید اوراق بعلاوه ۱۶درصد سود اوراق که نرخ موثر بهره بالای سی و پنج درصد میشه،هروقت وام مسکن رو همه بانکها با دوسه درصد بالای نرخ سپرده دادن اونوقت سود سپرده رو هم کم کنید.
    • حسین A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      18 2
      بی نام 12:38 اگر بانکها سرمایه ها را درست در مسیر تولید قرار دهند سود این پول ربا نیست. به هر حال هر چه هست از دلال بازی و اینکه یک جنس را بگیری و بعد گرانتر بفروشی بهتر است .
  • ميثم IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    اقايون عجول نباشند و صبر كنند قيمتها رو شب عيد ببينند بعد دم از كاهش تورم و كاهش نرخ سود بانكي بزنند
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      36 11
      خیلی ها دوست دارند سرمایه گذاری کنند تا اشتغالی ایجاد بشه ولیتا وقتی که قاون کار فعلی را داریم هیچکس نمیاد سرمایه گذاری کنه و اشتغال ایجاد کنه،وقتی با قانون کار فعلی نتونی حریف کارگرت بشی که کار کنه و حتی نتونی به خاطر کم کاری حقوقش را کم کنی یا بیرونش کنی و اگر این کار را بکنی از شما شکایت می کنه و محکوم میشی،برای چی باید بیای در امر تولید سرمایه گذاری کنی تازه این به جز دردسر ورود کالی بنجل چینی هست
  • شهريار ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    ميشه دست از سر سود بانكي برداريد ، مردم پولشونو تو بانك ميزارن و بانك ميگه ميتونه تعهد سودي رو بكنه ، حالا شما ميگي حق نداره ، پس اون سود اضافه به جيب بانك ميره ، معمولا مردم بازنشسته پولشون تو بانك ، پس لطفا بي خيال اين داستان شين ، به قدر كافي فشار مالي روي مردم هست
    • محمد A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      دقیقا معمولا بازنشسته ها یه مبلغی رو میزارن سودشو میگیرن که کمک خرج زندگیشون باشه بیخیال مردم عادی نمیشن اینا فقط به فکر پولداران
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      32 98
      یکی از دلایلی که همین مردم و بازنشته ها بچه هاشون بیکارن یا بیکار شدن همینه سود بانکی که بالا باشه کل پول در جریان مملکت رو میکشه بطرف خودش و باعث رکود صنعتی و تجاری مملکت میشه که نتایجی مانند بیکاری و ورشکستگی صنایع کوچک و تجاری رو به ارمغان میاره .
    • عبدالحسین A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      سود بانکی یعنی نزول. مردمی که به نزول خوری عادت کنن عاقبت به خیر نمی شن...
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      44 5
      عبدالحسین جان مطینم یا بساز بفروشی یا دلال.نون این مشاغل است که خوردن نداره
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      6 1
      آقای شهریار مردم بازنشسته پولشون رو نمی ذارن تو بانک. کافیه دفترچه های قسطاشون رو ببینی
  • سیامک A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    42 68
    یعنی چه؟ من بانکی رو میشناسم که 22 سود روز شمار میده اونم برای حساب جاری. من موندم مگه مملکت قانون نداره؟ وقتی یه قانونی تصویب میشه چرا این بانکها اجرا نمیکنن. سیستم نظارتی معنیش چیه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    99 12
    بار دیگر کارتل های مافیایی کشور تصمیم گرفته اند حاشیه سود خود را افزایش دهند آن هم از طریق کاهش نرخ سود سپرده.باز هم دست کردن در جیب مردم. کجا نرخ تورم کاهش یافته؟امسال چند بار قیمت لبنیات و سوخت و میوه و سبزی و ... افزایش یافت؟ کجا تورم کاهش پیدا کرده؟ صدا و سیما و چند سایت خبری شش ماه است دارن همه تلاششون رو می کنند تا نرخ سود سپرده کاهش پیدا کنه... شدن آلت دست این کارتلهای مافیایی... امیدوارم پول خوبی گیرشون بیاد وگرنه چه گناه بی لذتی مرتکب می شوند. چرا نمی گید دلار باید ارزان بشه تا این رکود از بین بره؟ چرا نمی گید ارزش پول ملی باید تقویت بشه؟
    • میلاد A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      45 24
      ببین دوست عزیز شما همه چی را با هم میخوای اره؟ فکر کنم کمی دانش اقتصادی داشته باشیم بد نیست دولت نمیگه تورم را به صفر رسونده بلکه میگه 13 درصد شده این یعنی چی یعنی اینکه بله لبنیات گرئن میشه نه مثلا مثل دولت قبل 500 نومان بلکه مثلا 100 تومن گرون میشه پس یعنی تورم کم میشه درباره سود بانکی هم میاید میگید چرا بیکاری زیاده خوب معلومه مثلا منی که در کار تولید هستم میبینم بانک به من 25 درصد سود بی دردسر میده مگه بیکارم بیام پولم در ریسک باشه و مثلا برم یه کارگاه تولیدی بزنم که اشتغال زایی هم بنکم میگم ولش کن میرم میزارم بانک حالش را میبرم و این سود بانکی باعث بیکاری و عقب ماندگی جامعه میشه . جامعه ای شکوفا میشه که سرمایه گذاری دارای ریسک باشه . کسی با این پول مفتی که بانکها میدن به جایی نمیرسه
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      28 5
      ميلاد خدا خيرت بده، هيچ كس با گذاشتن پول تو بانك پولدار نشده، خونه دار نشده
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      13 0
      خطاب به میلاد: من هم منظورم این بود که تورم عددی که اعلام شده نیست، نگفتم تورم صفر شده.انتظار هم نداریم تورم رو صفر کنند.می گن تورم 15 درصد است که نیست. آهنگ افزایش قیمت ها بیشتر از این عدد است. طبیعتا نه در همه کالا ها بعضی پایین تر است بعضی بالاتر.اگر به اعتقاد شما نرخ سود سپرده باید بر مبنای نرخ تورم تعیین و اعمال بشه، چرا در تمام این سالها که تورم اعلامی خود اینها بالای 45 درصد بود،سود سپرده 20 درصد موند و مردم عملا ضرر شدید می دادند؟نکته بعد،شمای تولید کننده، مواد اولیه و تجهیزات را با این نرخ بالای دلار که آینده اش هم اصلا مشخص نیست و دولت هر وقت پول من میاره یه بازی با قیمت ارز می کنه و دست در جیب مردم می کنه، چه جوری می خوای بخری؟ مصرف کننده هم نمی تونه کالای شما رو بخره.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    86 5
    تا وقته چرخ اقتصادی نچرخه مردم مجبورن ربا بخورن
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    89 3
    چه خبر خوبي وقتي كه تقريبا روي بهره وام ها بي تاثير است يا وام ها به اشخاص خاصي داده مي شود چه خبر خوبي است؟؟ خبر خوب براي بانكها و از ما بهتران؟
  • حسین RO ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    109 2
    موقعی که میخواهند بیایند مالیات بگیرند میگن امسال تورم 25 است وقتی میخواهند سود بانکی بدهند و حقوق کارمند رو تعیین کنند تورم میشه 12عین کارهای احمدی نژادی...
  • شهاب EE ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    33 7
    کاهش سود بانکی با شفافیت در حوزه مالیات و نیز توانمندتر شدن بخش خصوصی و کارآفرینی نسبت واقعی دارد بنظرم تصمیمات پولی و مالی باید جامع نگر و عملیاتی باشد . البته در کوتاه مدت ممکن است برخی متضرر شوند . ولی مطمینا سود بالای بانکی در رکودهای تورمی نقش ویرانگری دارد .
  • ایرانی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    23 3
    اگر هدف این نیست که از سپرده های مردم وام کم بهره و با هزینه بسیار پایین به بعضی نورچشمی ها داده بشه دست از سر تعیین نرخ دستوری بردارید.دولت مگه مجبوره وام خودرو بده تا گردن خودرو ساز کلفت تر بشه . وقتی بعضی از بانک ها و یا موسسات اعتباری بالاتر از نرخ تحمیلی سود پرداخت میکنن چرا در خلاف جهت عمل میشه . بهترین کار عدم دخالت دولت و واگذار کردن تعیین نرخ به بازار عرضه و تقاضاست . وقتی بانک توانایی پرداخت سود نداشته باشه سپرده هم نمیپذیره و وقتی برای متقاضی وام نرخ بهره صرف نکنه وام نمیگیره. در نتیجه بطور خودکار نرخ سود پایین میاد بدون دخالت
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    41 2
    اینها تبلیغات انتخاباتی است . بعد از انتخابات هیچ اتفاقی نخواهد افتاد . صبر کنید همین دلار هم بالا خواهد رفت .حالا ببینید من کی گفتم
  • بهنام اسدی A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    50 1
    اگر بانک مرکزی صادق و راستگو هست چرا قیمت ارز رو پایین نمیاره؟چرا از اندوخته و سرمایه مردم هزینه میکنه؟هدف بسیار مشخصه قصد پرداخت و هزینه کردن از جیب مردم به نفع رانت خواران وام گیرنده و پر کردن جیب اوناست
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    40 1
    بانکها میدونن چیکار کنند که سرشون کلاه نره بطور مثال الان شروع کردن به دادن وام با نرخ بهره بالا و بلند مدت اما تا یک ماهه دیگه که سودها میاد پایین ولی نرخ بهره بالا میمونه واینجاست که مردم کلاه گنده سرشون رفته ....
  • امير RU ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    27 1
    قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: پس در شرایطی که تورم کاهش یافته انتظار براین است که نرخ سود بانکی نیز همراه با آن کاهش پیدا کند به نظر شماخوانندگان جناب كميجاني درست فرمودند؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    52 1
    خیلی جالبه فقط چسبید ن به سو د بانکی همه چی اینقدر گرونه اونآرو پایین نمیارن. اگه میتو نن قیمت ماشین و خونه رو پایین بیارن. مردم یه پولی دارن تو بانک فقط چسبیدن به اون
  • محمد A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    35 1
    بهانشونم اینه تورم پایین اومده والا ما هیچ چیزو نمیبینیم ارزون شده باشه بیخیال این سود بانکی بشین یه بازنشسته 30 تومن گذاشته تو بانک داره ماهی 500 تومن میگیره کمک خرجش باشه حالا این بنده خدا این 30 تومن رو تو چه کاری بزنه که اشتغال ایجاد بشه ؟ بچسبین به کله گنده ها نه مردم عادی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    33 4
    چکار سود بانکی دارید چسبیدید بش راست میگی معضل بیکاری را حل کن هیچوقت اسمی از بیکاری جوانان نمیارن چون میدونن هیچی واسش نکردن
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      6 26
      برادر من ریشه بیکاری همینجاست. سرمایه دار ترجیح میده پولش رو بخوابونه توی بانک و سود بی دردسر بگیره و خودش رو اسیر ریسک سرمایه گذاری و سر کله زدن با بازار کار نکنه متوجه هستید؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    6 38
    دوستان اينطور كه معلومه همگي مشتري پر و پا قرص سود بانك يا به عبارتي ديگر مال مفت و راحت هستيد. به نظر مياد ديگه وقته كار و سرمايه گذاري باشه. عرض تسليت .
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      36 6
      اکثر کسایی که پولشونو گذاشتن تو بانک بازنشسته و سالمند هستن و این پول کمک خرجشونه .
  • منصور IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    4 2
    لطفا فرهنگ سازی شود و اطلاع رسانی وقتی خدایی نکرده خانواده ای عزیزی را از دست می دهند باید فورا به روانشناس مراجعه کنند جهت کاهش الام و تسکین و گرفتار نشدن به بیماری های روحی و افسردگی در ضمن حتما باید تخلیه روحی و روانی برون ریختن و پالایش فشارهای روانی انجام شود چون به شدت سکته در کمین است
  • عبدالحسین A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    12 27
    این رکود و تعطیلی کار و تولید حاصل انبار شدن پول ها توی حساب های بانکیه. طعم نزول انگار به ذائقه خیلی ها خوش اومده که به کاهش سود بانکی اعتراض می کنن...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    12 29
    با خوندن کامنت ها متاسفم شدم برای سطح سواد اقتصادی هموطنان عزیزم ، تولید و کسب کار و بیکاری و اجاره و سن ازدواج و خیلی فاکتور های دیگه وابسته به سود سپرده و وام است ، پس در مقابل کاهش سود جبهه نگیرید چون در در نهایت به نفع خود ما هست ، با کاهش سود سپرده نرخ سود وام ها هم کم میشه نگران نباشید اما این وسط مافیای بانکی دوست نداره پول از بانک خارج بشه و وارد تولید بشه یک دوست عزیز کامنت گذاشتند که دولت دلار هزار تومانی به تولید کننده بدهد تولید کننده ای که با دلار هزار تومانی کالا تولید می کند یعنی از لحظه ی اول به اقتصاد مملکت ضربه زده چرا که باید سوبسید این اختلاف قیمت از بیت المال پرداخت شود
    • پاسخ به بی نام 25 بهمن یکشنبه IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      6 0
      عزیز برادر من پولمو گذاشتم بانک وثیقه کردم وروش وام گرفتم خرج خونه وماشین ووسایل زندگی کردم..سود 2 مرحله کم شد ونرخ سود تسهیلات دریافتی من کم نشد یعنی چی یعنی با سواد جان .طی 2 سال نرخ سود سپرده من از 24 رسید به 20 وحالا می خواد برسه به 18 یعنی سالی 4 میلیون ضرروامسال می شه 6 میلیون.اما سود تسهیلات هنوز همون 33 درصد رو دارم می پردازم فرمول جهانی؟؟ .یعنی یه رانت 14 میلیونی نصیب بانک شد .هنوز سپرده من تو گرو بانکهکدوم مملکت
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    39 6
    یک عده میگن این پولا درمیاد میره توی تولید من از این دوستان میپرسم ایا تولید در ایران صرفه داره؟ ایا الان تولید کننده ها اضی هستن؟ طرف 40 میلیون داره گذاشته بانک اینو دربیاره چیکارش کنه؟ حرفایی میزنیدا جامعه ما اگر تولید و خدمات درش رونق داشت مردم میرفتن دنبالش
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      8 31
      این پولها رو بذارید روی هم کسب و کار راه بندازید... مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      5 30
      این پولها رو بذارید روی هم کسب و کار راه بندازید... مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      9 1
      دوست عزیز نه کسب زیاد مهم است و نه کار آنچه مهم است بازار تقاضاست محصول شما باید مشتاق داشته باشه این فقط مشکل ما نیست بلکه ی مشکل جهانیه می بینید.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      6 0
      تنها بحث سود دهی در تولید مطرح نیست اگر خیلی از مردم علا رغم داشتن سرمایه سراغ تولید نمیرن سختی ها و مشقات تولید است بگونه ای که شما ترجیح می دهید بدون دغدغه ذهنی سرمایه خود را در بانک بزارین حتی اگه تولید به شما سه برابر بانک سود بده .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    16 0
    دوستان مثل این که یادشون رفته بخش عمده‌ی اقتصاد ایران دست کیه و همین انحصار چه مشکلات عدیده و لاینحلی به وجود آورده. با چهار تا بخشنامه و قانون نه کسی بدبخت‌تر از این می‌شه نه اوضاع اقتصاد مملکت خیلی فرقی می‌کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    33 2
    خدا بخیر کنه با اینکار قیمت زمین و مسکن سر به فلک خواهد کشید
    • رضا GB ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      7 22
      خداازدهنت بشنوه 300میلیون سرمایم روملک خوابیده
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    23 2
    آخه تو این کشور که هیچیش معلوم نیست کی سرمایه گذتاری میکنه با بدبختی یه 1020 ملیون جور میکنن میذارن بانک سود بگیرن آقایون هم میخوابن پا میشن گیر میدن به سود سپرده آخه چرا
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    23 1
    کاهش سود به نفع بانک و بانک مرکزی است تا بتواند جبران خسارت مالی وام های پرداختی که خورده شده و دیگر نمی‌تواند نقد کند از جیب سپرده گزارها که ارزش پول انها از سال 90به کمتر از یک سوم رسیده است
  • وحید A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    44 2
    مگه اون موقع که تورم تا چهل درصد رسیده بود ، سود سپرده ها رو چهل درصد کردند که حالا که تورم پایین اومده میخوان نرخ سود رو هم پایین بیارن؟
  • عباس A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    25 2
    سلام،کاهش سود سپرده های مردم موجب خروج پولهای سپرده مردم از بانکهای دولتی وکاهش نقدینگی بانکها وافزایش نقدینگی بازار و ورود به موسسات مالی غیر مجاز وبازار دلالی ارز وطلا ومسکن وموجب تورم شدید در این بخشها و بخش نیازمندیهای مردم خواهد شد که باعث نارضایتی شدید مردم از سیاستهای اقتصادی دولت خواهد شد .متاسفانه بانکها توان سرمایه گذاری با مشارکت شرکتهای خارجی پولهای سپرده مردم را ندارند که هم برای مردم سودده باشد وهم برای بانکها ودولت.ضعف عملکرد بانکها در سرمایه گذاریهای تولیدی موجب شده که بانک مرکزی به فکر کاهش سود سپرده ها باشد.در سالهای گذشته بانکها از پول مردم برای سرمایه گذاریهای دلالی استفاده کرده اند تا بخش تولید که این امر موجب ناتوانی آنها در امر سرمایه گداری تولیدی شده است.
  • ولی غلامی A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    11 10
    ای بابا همش دارن گیر میدن به سود بانکی... من 200م گذاشتم سه ماه یه بار سودش که میشه 11.500.000 ت رو میگیرم کم بشه نمیدونم پولم رو چیکار کنم کجا بزارم
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      7 6
      اگر بانكها اين پول شما رو در صنعت سرمايه گذاري ميكردن هيچ ايرادي نداشت. ولي من و شما خوب ميدونيم كه اين پول در صنعت سرمايه گذاري نميشه وگرنه با اين نقدينگي موجود در كشور چرا صنعت بايد تا مرز نابودي پيش بره؟ كاهش سود بانكي يعني رونق صنعت يعني رونق كسب وكار يعني پيشگيري از بيكاري بيشتر
    • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      4 10
      ياد مي گيري حالا. اينكه بلد نيستي با ٢٠٠تومن كار كني هم مشكل مملكته؟
  • سالار A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    29 0
    مالیاتها رو سرسام آور اضافه کردین جرات استفاده از برق و گازرو نداریم با این قبض ها همه چی گرونه ازپوشاک گرفته تا مواد غذایی و لوازم خانه قیمت شهریه مدارس و انشگاهها رو بالا میبرن نرخ کرایه ها افزایش پیدا کرده وام بانکی رو بیخیال حقوق کارمندا مخصوصا بازنشسته ها که صدقه سری شده قیمت دلارتون هم که بالای سه هزار تاست چرا پایین اومدن سود یه مشت گرفتار براتون در اولویت قرار گرفته شما اوضاع رو تاحدی قابل قبول کن بعد این چند ر غازرو از دست این طبقه سوم ومتوسط جامعه بگیر
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    60 4
    من یک بازنشسته هستم که با داشتن مدرک لیسانس و سی سال سابقه ی کار صادقانه حقوقی که میگیرم با همه ی صرفه جویی تا نیمه ی ماه بیشتر دوام نمیاره....حاصل همه ی عمر پس اندازم را جمع کردم و توی بانک گذاشته ام تا با سودش بقیه ی کاستی های هزینه های سرسام آور زندگیم را کمی جبران کنم و کمی کمک حال فرزند مهندس بیکارم هم باشم.واقعا آن کسانی را نمیبخشم که با این تصمیم شان کمر به نابودی خانواده ی امثال من که یک عمر با آبرو زندگی کرده ایم بسته اند و آنها را به خدای عادل واگذار میکنم...حالا دیگر میخواهند وادارمان کنند برویم سر خیابانها گدایی کنیم...چرا ولمان نمیکنید و هر روز نمکی تازه بر زخم های مزمن مان میپاشید؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    8 23
    از دوستان راحت طلب خواهش مي كنم به اسم كمك خرج سالمندان آب رو گل آلود نكنن. هزار راه ديگه از جمله صندوق هاي مختلف براي سرمايه گذاري سالمندان هست. واضحه كه از سپرده گذاري سالمندان مملكت تو اين وضع نرفته. راحت طلبي و مفت خواهي دليليشه. سود بياد پايين معلوم ميشه كيا تا فرش زير پاشونو فروختن ريختن تو شيكم سيري ناپذير بانك واسه دو قرون سود. تمام شد اون دوران .تمام
  • محمد GB ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    4 0
    ببخشید ددستان این همه نظر نوشتین اینجا نزدیک به 200 300 تا هم تقریبا هم لایک خورده حالا چه مخالف چه موافق ولی آیا نظرات مردم به دست مسئولین میرسه بعضی نظرات رو که نگاه میکنه آدم میفهمه یارو که داره نظر رو مینویسه واقعا چیزی حالیشه و چیزی میفهمه و لایکهاش میره بالا ولی بعضی نظرات فقط بخاطر مخالفت با متن خبر لایک میخوره امیدوارم طوری بشه کارشناسانه نظر و رای بدیم مرسی از دوستان
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    3 20
    شصت و پنج مليون پس انداز داري شما در ٣٤ سالگي؟ يك وأم زود بازده درخواست كن يك توليدي كوچك بزن. دقيقا به همين علت كه شما مي فرمايين دولت سود بانكي رو بايد پايين بياورد.
  • مسعود IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 11
    خدا کنه ما هم مثل ژاپن نرخ سود منفی 1 تجربه کنیم. الان یه شخصی عادی که بیست میلیون تومان پول داره مثلا جای این که بره سوپر مارکت باز کنه با حاشیه سود 20 درصدی میگه جای این که هزینه کنم نایلون بخرمو بشینم تو مغازه بجاش پولو میزارم تو بانک و پولشو وارد اقتصاد نمیکنه اینه مشکله مملکت ما. البته بانک ها هم تو ایران مثل کارخانجات اسلحه سازی تو آمریکا هستند که نمیشه باهاشون برخورد کرد به هر حال منتظر اقدام ضربتی از سوی دولت و کابینه اش در مورد بانک ها هستیم
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      5 0
      اونجا ژاپن هست: خودرو و تولید و صنعت انحصاری نیست..وام ها به یه سری افراد خاص نمیرسه و و و و ...
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    26 1
    اون کسی که نشسته و به کامنت های اعتراضی مردم برای کاهش سود بانکی منفی میده نفسش از جای گرم بلند میشه و درد طبقه ی متوسط و پایین را نمیفهمه... اون نمیفهمه که برای خیلی ها همین دویست یا سیصد تومان ها هم تعیین کننده است....
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    20 1
    خبر خوب وقتی تورم سه رقمی شد خبر خوبتان را خواهیم دید
  • حسین A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    11 1
    سود بانکی در کشور ژاپن منفی یعنی چی؟ یعنی پول بزاری بانک نه تنها سودی نمی ده بلکه باید یه پولی هم بدی تا ازش برات نگهداری کنن. سیاستشون چیه؟ پول راکد نمونه بره تو کار تولید و صنهت و خدمات بعد صادرات و ...جامعه یه تکونی بخوره .
  • یک ایرانی A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    23 3
    سود بانکی رو کاهش بدین و منتظر باشین و ببینین که مردم چه جوری پولاشون رو از بانک بیرون میکشن و اونوقت انتظار نداشته باشین این همه بانک که توی این سالها از دولت مجوز تأسیس گرفتند ورشکست نشن . بعضیها میگن مردم پولاشون رو از بانک دربیارن و بذارن توی چرخه تولید ؟ کدوم تولید ؟ آیا مردم معمولی مثل ما با چندر غاز سپرده ای که توی بلند مدت گذاشتیم که ماهانه کمک خرجمون باشه میتونیم کار تولیدی راه بندازیم ؟ مگه شما خیل عظیم کاسب ها و بازاریها رو نمی بینین که از فرط بیکاری و رکود بازر کمرشون شکسته ؟ این کاهش تورم که میگین چرا ما توی زندگیمون احساسش نمی کنیم ؟ با هزار بهانه واهی که به وجدان خودشون مربوط میشه من و امثال منو بیکار کردن و هر روز دارن یک مصیبت تازه برامون ببار میارن .
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    15 1
    هیچ نگران نباشید عزیزان. سود سپرده 20 حداقل یک تا دو سال دیگه سرجاش میمونه. این حرفهایی که این بزرگواران میزنن فقط به درد رسانه ها میخوره. در عمل محقق نمیشه.
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    کجا؟ژاپن؟؟؟
  • علی A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 15
    ملت راحت طلب شدن میخوان یه پولی بزارن بانک و بخوابن کسی دنبال کار و ساخت نیست که خوب حقم دارن
  • بی نام EE ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    5 2
    چقدر کارشناس داریم :
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    9 1
    سلام به تورم مسکن
  • بازنشسته IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 4
    خبر انلاین تو رو به خدا منتشر کن . تمامی معضلات مذکوره بالا نتیجه پایبندی به نظام وبهای اعتقادات دینی است .به فرموده خداوند" هل یستوی." بی دلیل.غر ولوند نکنید.درصدراسلام هم بهای دین خدا را طبقات محروم دادند وگرنه در زمان پیامبر هم طبقه غنی وثروتمند مصداق " الهیکم التکاثر "بودند.من نیز از طبقه محروم جامعه با تحصیلات عالیه هستم .از قضا رشته اقتصاد.بهای انقلاب را ما با نثار جان بهترین عزیزانمان داده ایم وهم اینک نیز با سختی های پیش رو از جمله تورم بیکاری برادر وخواهر وعدم ازدواج دختر ها وپسر هایمان وهمدردی با همه مسلمانان می پردازیم .یقینا" بدانید خداوند ما را از زمره متمولان نظام وثروتمندان در هر لباس وطبقه تفکیک واجر این صبرجمیل را به ما اعطا خواهد نمود.بیائیم به واقع عبدباشیم.
  • محمد A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    3 0
    آقا يه نگاهي به وضعيت هزينه مراكز درماني و قيمت دارو بزنيد تا متوجه بشيد تورم فقط تو اين بخش چقدر هستش.من با چشمهاي خودم ديدم كه تا حالا جندين بار به خاطر هزينه دارو مريض از داروخانه فرار كرده بقيه چيزا هم همينطور.واقعا شرم آوره...اونوقت آقايون چشم دوختن به سنار سي شي مردم تا اونم هاپولي كنن.
  • محمد IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    5 0
    از روزی که من به اقای روحانی رای دادم فقط از کاهش سود گفته... یعنی مملکت ما هیچ مشکل دیگه ای نداره...واقعا تورم کاهش پیدا کرده؟؟؟؟؟
  • حبيب IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    3 0
    چرا وقتي قيمت جهاني نفت پايين است قيمت فراورده هاي آن در کشور ما بالاست؛ چرا وقتي سيب زميني را براي کنترل بازار دفن ميکنند و قيمت آن 500 تومان است قيمت 50 گرم چيپس نزديک 1000 تومان است؛چرا سود بانکي را کم ميکنند اما سود تسهيلات در اخر سر 2526 و شايد هم بيشتر است و چرا دولت هر تؤري که به نفع بود جه خودش است را رو ميکند اما به فکر مردمش نيست و و و و
  • کارمندبازنشسته بانک IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    4 0
    در سال جاری به ازاء 2 درصد کاهش سود سپرده ها وبا ثابت ماندن نرخ سود تسهیلات پرداختی قبلی وآتی وبا تقریب مثلا" 100 هزار میلیارد تومان حجم سپرده ها درسال جاری رانتی برابر با 2000 میلیاردتومان بدون هیچ گونه عمل وبهره وری وخدماتی نصیب سیستم بانکی شده است .حال با کاهش مضاعف این نرخ در پایان سال ونیز ثبات سایر موارد وبا مبلغ واقعی حجم وام های اعطائی خود تصور کنید که چه کرده این بانک مرکزی با مشتریان بانکها. راه کار از این بهتر برای جبران عملکرد ضعیف دولت وبانک مرکزی در سنوات گذشتهبراحتی اختلاس های سیستم بانکی کشور جبران می شه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    روزی که تورم 40 درصد بود نمیگفتن سود بانکی باید با تورم برابر باشه حالا که بخاطر رکود بازار و عدم خرید از طرف مردم تورم کم شده میگن باید سود با تورم برابر باشه با توجه به رکود در اقتصاد کاهش نرخ سود چیزی جز دلال بازی و سرازیر شدن پولهای سرگردان به طرف بازار ارز و سکه در پی نخواهد داشت
  • مجتبی A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    2 0
    چطور بانک وقتی وام میده 28 درصد حساب میکنه ولی وقتی مردم سپرده در بانک میگذارند 18 درصد این عین دزدی هست.این عدالت نیست.