تحلیل وزیر راه از وضعیت اقتصاد ایران/ آخوندی: به رغم همه تنگناهای مالی آینده بسیار روشنی داریم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سخت ترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب قرار داریم گفت: اما به رغم همه تنگناهای مالی در آستانه خروج از این شرایط هستیم و آینده بسیار روشنی در پیش خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی همزمان با هفته دولت با حضور در نشست شورای اداری استان مرکزی با حضور روسای اصناف حوزه راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سخت ترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب قرار داریم گفت: اما به رغم همه تنگناهای مالی در آستانه خروج از این شرایط هستیم و آینده بسیار روشنی در پیش خواهیم داشت. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس آخوندی در جریان سفر یکروزه خود به استان مرکزی در نشست شورای اداری این استان شرکت کرد. وزیر راه و شهرسازی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهید رجایی و شهید باهنر اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در دولت یازدهم خدمتی درخور مردم داشته باشیم و در خدمت‌رسانی به ملت ایران سربلند بیرون آییم.

آخوندی با اشاره به تنگنای مالی دولت گفت: بعد از انقلاب فعالیت در پست‌های مختلف دولتی را تجربه کرده‌ام اما هیچگاه به یاد نمی‌آورم که شرایط اقتصادی دولت همانند وضع موجود محدودیت داشته باشد. بنابراین دولت از جهت مالی هم در بخش بودجه دولتی و هم در بخش بودجه بانکی در شرایط بسیار سختی قرار دارد. اما به رغم تمامی تنگناها در آستانه خروج از وضعیت سخت اقتصادی قرار داریم و آینده بسیار روشنی را با استفاده از میراث معنوی و مادی کشور و انقلاب اسلامی در پیش خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران در حال حاضر در منطقه پرآشوب ناامن، به لحاظ امنیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و با حفظ استقلال و شرافت باثبات‌ترین کشور منطقه است. در جریان زورآزمایی قدرت‌های جهانی همچنان توانست به استقلال و آزادی خود پافشاری کند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران محدودیت‌های قدرت‌های جهانی برای این کشور هیچگاه تسلیم نشد افزود: حال آنکه به رغم همه این محدودیت‌ها از طرف قدرت های بزرگ جهان به ویژه رژیم اشغالگر قدس که از هیچ تهدیدی علیه ایران دریغ نکرد، توانستیم مذاکرات اخیر را با سربلندی به پایان برسانیم. همچون که رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت فرمودند؛ جمهوری اسلامی ایران توانست یک دوره طولانی مذاکرات را با موفقیت به پایان برساند و به قدرت‌های بزرگ جهان اعلام کند که باید با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرد و دست از زبان تهدیدات بردارند.

آخوندی افزود: بر اساس نتیجه مذاکرات اخیر، شورای امنیت سازمان ملل متحد رسما تمام قطعنامه‌های علیه جمهوری اسلامی ایران و تمام تحریم‌های اقتصادی را لغو خواهد کرد که این امر بی سابقه است و موجب شد تا ایران مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل شود و ۶ کشور اروپایی مذاکره کننده با ایران سیاست خارجی خود را منعطف به سیاست کشوری مانند ایران کنند و گفتمان مذاکره را بپذیرند و دست از زبان تهدید بردارند که این نکته بسیار مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین نکته، موقعیت و جایگاهی است که دنیا برای ایران و ملت قائل می‌شود و ایران را به عنوان کشوری باثبات بشناسند و بدانند بدون گفتگو با ایران موفق نخواهند شد. البته ما نیز به عنوان قدرت منطقه همیشه به دنبال تعامل و مذاکره مسالمت‌آمیز هستیم و بودیم بطوریکه از زمان توافقات اولیه، دولت نیز مذاکرات اولیه خود را آغاز کرد. بنابراین ایران به عنوان یک کشور باثبات و مستقل علاقمند به رابطه با منطقه و جهان است.

آخوندی با تاکید بر اینکه قطعا بزرگترین بهره‌بردار مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و متضررترین کشور رژیم اشغالگر قدس بود، گفت: اواخر خردادماه سال جاری برای بازدید از نمایشگاه هوایی جهان به پاریس دعوت شدم که در آن زمان هنوز توافق هسته ای انجام نشده بود اما در آن زمان اعلام کردم بازنده اصلی این مذاکرات فقط یک کشور و آن هم اسرائیل است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر تاکنون اعلام می‌کردیم ایران یک کشور استراتژیک است و می تواند نقطه اتصال شرق و غرب با جنوب و شمال باشد سخن گزاف نگفته‌ایم اما این امر نیازمند یک سیاست منطقه ای قوی است.

آخوندی با بیان اینکه امروز سرمایه گذاران خارجی باور کرده‌اند که ثبات جمهوری اسلامی ایران ذاتی است و این کشور متکی به خارج نیست گفت: این اعتماد سرمایه گذاران موضوع بسیار مهمی تلقی می‌شود. یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در کشوری ابتدا میزان تهدید انواع ریسک در آن کشور را از نظر اقتصادی، اجتماعی و سایر موارد بررسی می‌کند که می‌توان امروز اعلام کرد ایران در منطقه کمترین ریسک را دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با امنیت خاطر در این کشور سرمایه گذاری کنند. بنابراین پیش بینی آینده خوب و روشن برای کشور ایران به دلیل همین انسجام، پایمردی و تدبیری است که در طول مذاکرات به کار گرفته شد که باید سپاسگزار رهبر معظم انقلاب بود که این شرایط را راهبری کردند تا پرونده مذاکرات ایران و ۶ کشور اروپایی بعد از ۱۲ سال بسته شود و ما به اهداف خود برسیم. دنیا نیز توانست علاوه بر توافق به ایران اعتماد کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنایع ما نیاز به بازارهای جهانی دارند، افزود: رهبر معظم انقلاب همواره به اقتصاد مقاومتی درون‌زای برون‌نگر تاکید داشتند به این معنا که ضمن توجه به تولید داخل باید با دنیا در بخش‌های مختلف از جلمه علمی، فرهنگی، اقتصادی ارتباط داشته باشیم. نخستین گام برای ارتباط با دنیا این بود که باید به دنیا اعلام کنیم ایران کشوری مستقل و قدرتمند است که این اعلام با نتیجه مذاکرات محقق شد. گام دوم اینکه اثبات کنیم که آمادگی ارتباط با دنیا را داریم.

آخوندی ادامه داد: بنابراین اگر امکان ارتباط با عرضه کنندگان و تولید کنندگان بطور مستقیم فراهم شود هزینه مبادلات تجاری کاهش می‌یابد و واسطه‌ها از بین خواهند رفت. امیدوارم در فضای جدید به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشیم؛ البته در شرایط تحریم مبادلات تجاری ما با دنیا حداقل ۱۵ درصد هزینه برای کشور داشت بطوریکه اگر سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار مبادله تجاری صورت می‌گرفت ۱۵ میلیارد دلار آن، هزینه مازاد برای کشور بود. چراکه هم برای ورود کالا به کشور و هم صادرات باید هزینه پرداخت می کردیم.

وی همچنین گفت: امیدوارم با عنایت مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی مراحل توافق گام به گام پیش رود تا امکان مبادله قانونی و رسمی در سطوح مختلف فراهم شود تا بتوانیم منافع ملی کشور و ملت ایران را حفظ کنیم و سهمی از بازارهای جهانی را به مردم اختصاص دهیم. قطعا در این شرایط وضعیت اقتصاد عمومی مردم بهبود خواهد یافت.

آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه استان مرکزی در منطقه بسیار مهمی از ایران اسلامی قرار دارد و قلب ایران زمین و ایران شهر است گفت: این استان به عنوان گلوگاه ثبات و امنیت کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت راه های استان گفت: در این استان، کمیته ایمنی راه‌ها تشکیل شود و وضعیت راه‌های موجود مورد بررسی قرار گیرد و در این روند نقاط پرحادثه تعیین شده و بر اساس اولویت مشکلات این نقاط برطرف شود.

آخوندی ادامه داد: اخیرا دستورالعملی تحت عنوان شناسایی نقاط پرتصادف تهیه و ابلاغ شد که کمیته ایمنی راه ها در استان مرکزی می‌تواند بر اساس آن نقاط پرحادثه را شناسایی و ارزیابی کند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به مسئولان استانی استان مرکزی خواستار تشکیل ستاد بازآفرینی شهری شد و گفت: در این راستا سندی تحت عنوان سند بازآفرینی شهری در گذشته تهیه و ستادهای بازآفرینی شهری نیز در استان ها تشکیل شده است که در همین زمینه به منظور ارتقای سطح کیفیت شهر اراک سند بازآفرینی شهری تهیه شود. همچنین هدف از تشکیل ستاد بازآفرینی شهری تخریب بافت قدیمی و فرسوده یک منطقه نیست بلکه هدف بازآفرینی منطقه و خلق شرایط جدید از نظر سکونت و کیفیت زندگی برای یک شهر است.

وی با تاکید بر حمل و نقل ترکیبی در اتصال اراک به شهرهای اطراف و حومه از طریق حمل و نقل ریلی حومه ای گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی شده تا حمل و نقل حومه‌ای شهر اراک راه اندازی شود.

آخوندی با انتقاد از وجود انبارها و باراندازهای فراوان در شهر اراک گفت: بخشی از این انبارها می‌تواند به بیرون از شهر و در محلی که بهترین دسترسی به جاده و ریل وجود دارد منتقل شود.

وی ادامه داد: جابجایی باراندازها و انبارها می‌تواند در نقشه بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گیرد و با انتقال بخشی از این پارامترها به بیرون از شهر کیفیت زندگی شهری در اراک و سایر شهرهای این استان افزایش یابد.

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =