برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان برای تغییر «ول‌گردی مجازی» به «وب‌گردی اشتغالی و درآمدزا»

ایسنا نوشت:

مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان با اشاره به الگوی نادرست استفاده جوانان ایرانی از فضای مجازی از برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای حضور هدفمند کاربران جوان اینترنت ایران، با اهداف تجاری و اقتصادی در این فضا خبر داد.

محمدرضا رستمی که در همایش «فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و بازی‌های رایانه‌ای» سخن می‌گفت، ظرفیت‌های فضای مجازی برای نسل جوان و نوجوان امروز را بالا دانست و اظهار کرد: اگرچه فضای مجازی پتانسیل تولید، ارائه و عرضه بهترین محصولات را به مخاطبان پرشمار خود دارد، اما در نگاه کلان، سایه سنگین حاشیه وهم‌آلود را بر پیکره خود احساس می‌کند.

وی در همین ارتباط گفت که «فضای مجازی که در عمل طلایی‌ترین فرصت‌های اقتصادی را پیش روی کشورهای توسعه‌یافته جهان قرار داده است، در ایران به علت برخورد سلبی و تهدیدآمیز برخی مدیران و مردم با آن به یک محدودیت بزرگ تبدیل شده است.»

مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان، در ادامه، شناخت اندک مسؤولان از مزایا و منافع پیش روی فضای مجازی را عامل بی‌رغبتی سیاست‌گذاران این عرصه دانست و گفت: تصورات نادرست درباره اثرات تکنولوژی رسانه، ذهن‌ها را درگیر شایعه‌های بی‌اساسی می‌کند و افراد را در برابر ورود ثروت به درون جامعه تحریک می‌کند؛ در حالی که توهم تهدید رسانه‌ها بیش از آنکه ریشه در ذات تکنولوژی داشته باشد، نتیجه نابخردی، جهل و ناتوانی اندیشه‌های افراد جامعه است.

ترس تاریخی ایرانیان از تکنولوژی‌ها جدید

رستمی در ادامه تصریح کرد که «در هیچ یک از کشورهای دنیا مانند ایران با فرایند تولید، اشتراک‌گذاری و شبکه‌سازی محتوا، مقابله نمی‌شود» اظهار کرد که نتیجه عینی پیاده‌شدن این سیاست‌ها کاهش سهم تولید محتوای کاربران اینترنتی است که اکنون کمتر از نیم درصد است.

وی اضافه کرد: اگر ایرانیان تلاشی برای حضور مؤثر در فضای مجازی برای استفاده از سرمایه‌ها انجام نمی‌دهند، مشکل از خود آن‌هاست و این یک ترس تاریخی است؛ درست مانند ترسی که در ابتدای ورود رادیو، تلویزیون، ویدئو و ماهواره به ایران وجود داشت.

رییس کمیته فضای مجازی ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، در ادامه مقابله با ورود ویدیو به خانه‌های مردم را تجربه تلخ مدیران دهه هفتاد دانست و گفت: نتیجه این مبارزه ناکارآمد، احداث ویدئو کلوپ‌ها بر سر همه خیابان‌های اصلی شهرهای کشور بود.

رستمی با اعتقاد به اینکه «افرادی با زدن برچسب بد به تکنولوژی‌های ارتباطی در سال‌های گذشته جای‌ پای خود را در حاکمیت محکم کرده‌اند» گفت: طبیعی است که 25 میلیون جوان ایرانی در زمانی که نرخ اشتغال رقم ناامیدکننده‌ای را نشان می‌دهد، برای جبران اوقات فراغت خود به سمت استفاده از وسایل ارتباط جمعی گرایش پیدا کنند.

روزانه 2 ساعت بازی‌های کامپیوتری

وی همچنین با اشاره به نرخ اوقات فراغت یک ایرانی گفت: زمانی که فضای حقیقی جامعه، فرصت‌های فراغت آزاد، رقابتی و قابل انتخاب را در اختیار جوان ایرانی قرار نمی‌دهد و میزان سرمایه‌گذاری برای شروع اشتغال آزاد در جامعه نیز چیزی در حدود 100 میلیون تومان است، جوان مجبور است به فضایی گرایش پیدا کند که در آن با صرف پنج میلیون تومان می‌تواند سرمایه‌گذاری و درآمدزایی مجازی انجام دهد.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان همچنین با بیان اینکه «دو ساعت و 20 دقیقه از وقت روزانه 20 میلیون جوان و نوجوان ایرانی صرف انجام بازی‌های کامپیوتری می‌شود» تصریح کرد: چرا از ظرفیت جوانان برای خلق بازی‌های بومی کامپیوتری استفاده نمی‌شود؟ در حالی که همه می‌دانند بازی‌های وارداتی چیزی جز تحمیل فرهنگ غرب به جوامع شرقی مسلمان به همراه ندارد.

رستمی با طرح این سؤال که محل تحقق سخنان مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی کجاست؟ با ابراز تعجب گفت: از دیدگاه رهبری فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

وی در همین ارتباط با گله از افرادی که فضای مجازی را موازی با فساد و فحشا می‌دانند، خاطرنشان کرد: برخی مسؤولان برای رفع خطر مسائل نامناسب اخلاقی و پورنوگرافی که تنها 1.5 درصد تمام فضای مجازی را به خود اختصاص داده، فرصت‌های خوب و ثمربخش اشتغال و اقتصاد توسط فناوری‌های ارتباطی را از خاطر برده‌اند.

رییس کمیته فضای مجازی ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در ادامه خطاب به نسل جوان اظهار کرد: اگر جامعه جوان برای تغییر اوضاع منتظر سیاست‌گذاران کشور بماند، ناچار است چند نسل از خود و خواسته‌هایش بگذرد و برای آینده بهتر فرزندان و نوادگان خود امیدوار باشد.

رستمی با تأکید بر اینکه «تمام تغییرات درست و آگاهانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط جوانان انجام شد» گفت: نسل پیش از انقلاب نسل رادیو بود؛ نسلی که با ضبط کاست‌های کوچک دست به مبادلات خبری سرنوشت‌ساز زد و انقلاب اسلامی ایران را به ثمر نشاند.

اما نسل جوان دوران جنگ نسل تلویزیون بود. نسل جوان دفاع مقدس بدون توجه به شرایط محدودکننده و یا تهدیدکننده زمان خود در برابر رژیم تا دندان مسلح صدام ایستاد و پیروزی در جنگ تحمیلی هشت ساله را رقم زد.

وی جوانان دوران سازندگی و اصلاحات را نسل اینترنت و ماهواره توصیف کرد و افزود: بودند افرادی که از ظرفیت‌ها و تسهیلات دولت‌ها برای پیشبرد مقاصد اقتصادی کشور به نفع خود و جامعه استفاده کردند.

مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان در ادامه با بیان اینکه «نسل جوان امروز نسل ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است» گفت: انتظار جوانان برای تغییر اوضاع رسانه‌ای کشور بی‌فایده است؛ آن‌ها باید وارد عرصه شوند و از فرصت‌های بی‌نظیر فضای مجازی در امور کسب و کار، اقتصاد، آموزش، فرهنگ و بین‌الملل برای سازندگی بیشتر کشور استفاده کنند.

رستمی در ادامه تبدیل «کاربران مصرف‌کننده» به «کاربران مؤثر محتواساز» را تنها راه همراهی دولت‌ها با مردم در عرصه فضای مجازی برشمرد و خاطرنشان کرد: در حالی که اکنون تعداد معدودی از کاربران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام به درآمدهای میلیونی در کشور دست یافته‌اند و حتی تا مرز انعقاد قراردادهای بین‌المللی با شرکت‌های بزرگ تجاری جهان پیش رفته‌اند، سواد رسانه‌ای عمده کاربران فضای مجازی بسیار اندک است.

وی با اعتقاد به اینکه «بخش عمده وبگردی جوانان ایران ولگردی مجازی محسوب می‌شود» افزود: جوانان 89 درصد کاربران اینترنت در ایران را تشکیل می‌دهند اما حضور آن‌ها در فضای مجازی بیش از اینکه با اهداف تجاری و اقتصادی انجام شود، تفننی و فراغتی است.

رستمی در هیمن ارتباط از جذب جوانان علاقه‌مند به همکاری مجازی از سوی وزارت ورزش و جوانان تا یکسال آینده خبر داد و گفت: افراد مبتکر زیر 29 سالی که علاقه‌مند به ارائه طرح‌های منجر به توانمندسازی جوانان در حوزه کسب و کار، آموزش رسانه‌ای، فرهنگ‌سازی و تولید محتوا هستند، می‌توانند در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، آمادگی خود را به وزارت ورزش و جوانان اعلام و در صورت تأیید با مجوز رسمی فعالیتشان را آغاز کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    تيتر بهتر از اين نبود