ایسنا نوشت:

در بیش از 20 درصد استان‌های کشور مصرف برق در بخش کشاورزی بیش از مصرف در بخش صنعت است و افزایش مصرف برق این حوزه نسبت به سال های گذشته بیانگر بهره وری پایین انرژی است که باید راهکارهای مدیریتی ویژه ای در این زمینه اتخاذ شود.

بخش کشاورزی درحالی بیش از 16 درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است که این بخش در تقسیم بندی ها سومین بخش پرمصرف کشور به حساب می آید.

براساس اعلام سازمان بهره وری انرژی ایران، بخش کشاورزی در سال گذشته بالغ بر 35353 میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرد که نسبت به سال پیش از آن 2250 میلیون کیلووات ساعت افزایش نشان می دهد.

مقایسه مصرف انرژی الکتریکی در بخش کشاورزی در طی سالهای 80 الی 88 نشان می دهد این شاخص از 122 مگاوت ساعت در سال 80 به ازای هر مشترک، به بیش از 140 مگاوات ساعت به ازای هر مشترک در سال 88 افزایش یافته است.

این تقسیم بندی در کنار آمار مصرف برق سایر بخشها، نشانگر آن است که بخش کشاورزی نیازمند اصلاحاتی در روند برق مصرفی خود است و به گفته شیرودی کارشناس ارشد برق دفتر نمایندگی سابا بر اساس آمار انرژی کشور در بخش کشاورزی مطابق با ترازنامه انرژی سال 91 ، مصرف انرژی الکتریکی بخش کشاورزی حدود 15درصد از مصرف کل انرژی برق کشور را شامل می‌شود.

وی معتقد است که برای کاهش مصرف انرژی تعویض الکتروپمپ‌های شافت و غلافی با الکتروپمپ‌های شناور و انتخاب مناسب الکتروپمپ‌های شناور متناسب با شرایط آبدهی و ارتفاع چاه، می تواند مناسب باشد ، همچنین انتخاب روش آبیاری صحیح باعث افزایش راندمان آبیاری از 35 درصد در زمان حاضر به حدود 90 درصد و در نتیجه افزایش کیفیت و میزان محصول، کاهش هزینه‌های جانبی و درنهایت کاهش مصرف انرژی برق می‌شود.

به گفته کارشناسان بهره گیری از موتورپمپ های با راندمان بالا، استفاده از برق در ساعت های کم باری، کشت محصولات متناسب به اقلیم منطقه که در نهایت باعث کاهش مصرف آب و مصرف برق موتورپمپ ها نیز خواهد شد، از جمله راهکارهایی است که می تواند میزان مصرف برق بخش کشاورزی و در عین حال هزینه های این بخش را کاهش دهد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش عمده ای از تجهیزات نصب شده بر چاه ها دارای راندمان بسیار پائینی است می توان گفت که اصلاح و افزایش راندمان تجهیزات نصب شده موجود بر چاه‌های کشاورزی نیز دیگر راهکار کاهش مصرف انرژی در این بخش است.

علاوه بر این نیز حذف سیستم شفت و غلافتی و استفاده از پمپ های شناور واستفاده از پمپ ها و موتورهای با راندمان بالاتر و استاندارد از جمله راهکارهای افزایش راندمان تجهیزات کشاورزی است.

به طور کلی می توان گفت چنانچه اصلاح راندمان تجهیزات صورت پذیرد و با فرض اینکه طرح بر 50 درصد از چاه‌های موجود اجرا شود، با بهبود راندمان هر حلقه به میزان 20 درصد مجموعاً شاهد کاهش دیماند مصرفی و کاهش انرژی مصرفی به میزانهای 150 مگاوات و 800 میلیون کیلووات ساعت خواهیم بود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =