مقصری که مردم ایران را مسموم می کند:"مشخص نیست"

پاییز امسال برای اهوازی ها سال عجیبی بود ؛برخلاف هر سال که باران پاییزی نوید دهنده رحمت و برکت بود امسال با هرباران هزاران نفر از اهوازی ها راهی بیمارستان می شدند آن هم با یک بیماری مشابه سرفه وحملات شبیه آسم .

تکرار این اتفاق در بارش های بعدی و راهی شدن دو تیم از تهران و نمایندگان مجلس برای بررسی علل این حادثه هم کاری از پیش نبرد و علل بارش باران اسیدی همچنان در ابهام ماند تا این که بالاخره رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد که آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ، سکون هوا و رطوبت 95 درصدی از جمله عوامل بارش باران اسیدی در اهواز بودند.او توضیح داد: انباشت آلاینده ها به علت سکون هوا و نوزیدن باد در سطح شهر اهواز و اطراف آن، موجب بارش بارانی اسیدی شد که تمام این آلاینده ها را وارد دستگاه تنفسی شهروندان و آنها را روانه بیمارستان کرد. به خصوص این که روز قبل از بارش باران آلوده در منطقه هیچ وزش بادی در سطح شهر و استان وجود نداشت، از این رو تمام آلاینده ها در آسمان و برفراز شهر تجمع و شدت یافتند.اما هنوز هم علت اصلی این اتفاق دقیقا مشخص نیست .
اما هنوز این معما حل نشده بود که معمای دیگری بر مسمومیت های بی دلیل در کشورمان اضافه شد اینبار در شمال کشور و در حوالی اردبیل ،
اوایل دی ماه بود که اهالی  سه روستا حوالی مشکین شهر به طرز مشکوکی مسموم شدند .90 نفراز اهالی دو روستای هیق و احمدآباد شهرستان مشگین شهربه محض استشمام و استنشاق نوعی گاز بد بو دچار ناراحتی‌هایی مانند سوزش سینه و چشم و حالت تهوع شدند که 25 نفر این افراد از جوانان در حال انجام بازی در یک زمین فوتبال بودند و بسیاری از آن ها حتی بی هوش به مراکز درمانی منتقل شدند.
یکی از مصدومان، گفته: «وقتی با دوستانم از اتومبیل پیاده شدیم تا داخل سالن ورزشی برویم، در همان لحظه بوی بد هوا که شبیه بوی وایتکس بود را استنشاق کردیم و بعد از آن دیگر هیچ چیزی نفهمیدم. زمانی که چشم‌هایم را باز کردم، با دوستانم در بیمارستان بستری بودیم».اهالی روستای حیق که بیشتر آلودگی هوا در این منطقه احساس می‌شود، گفته‌اند بوی بد از حوالی ظهر به مشام می‌رسید، اما رفته رفته به شدت آن افزوده شد تا این که بسیاری را مسموم کرد.
اینبار خدا بخش استاندار اردبیل در دیدار با اهالی روستای حی‌یق بیان کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و به روستائیان اطمینان داد هیچ گونه خطری اهالی را تهدید نمی کند. او گفت که با توجه به بررسی های انجام شده ،مسئولان در منطقه متوجه مواد شیمیایی شده اند که بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.وی افزود: به احتمال زیاد افرادی مواد شیمیایی تاریخ گذشته را در یک کیلومتری روستای حیق آتش زده‌اند و این عامل منجر به تولید گازی شده که برخی مردم منطقه را دچار مسمومیت کرده است.البته این تنها در حد یک احتمال است و نمی توان به طور حتم اظهار نظر کرد.
از طرفی هم نماینده مشکین شهر می گوید در اطراف ورزشگاه چندین منبع آب وجود دارد و این امکان هم وجود دارد که بر اثر نشت گاز پرکلرین این مسمومیتها رخ داده باشد.اسدیمی گوید اما هنوز با قطیت نمی توان در این باره اظهار نظر کرد .
هنوز در مورد این مسمومیت اظهار نظر قطعی نشده است که خبر از مسمومیت دیگری به گوش رسید در نزدیکی پایتخت و در شهر تازه تاسیس پردیس که باعث شد بیش از 3 هزار و پانصد نفر راهی بیمارستان‏ ها شوند.
گرچه که حالا خبر اخراج چند مدیر دولتی و دادگاهی شدن ان ها به گوش می رسد اما بازهم علت آلودگی آب در شهر جدید پردیس مثل دفعات قبل هنوز دقیقا مشخص نشده است.
و باز هم طلا دبیر مجمع نمایندگان استان تهران می گوید :درمورد مسمومیت مردم پردیس ابهاماتی وجود دارد که مجمع نمایندگان استان تهران قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای را با معاونان و مسئولان ارشد وزاتخانه‌های نیرو و بهداشت، استانداری تهران و فرمانداری پردیس برگزار کند. مصمم هستیم تا مقصران این امر شناسایی شوند.

دردوماه گذشته 3 مورد مسمومیت گسترده و فراگیر در کشور رخ داده است ؛از جنوب کشور بگیرید تا شمال و حتی بیخ گوش پایتخت و اگر چه که به قول یکی از مسئولان ،بحران های بوده که به خیر گذشته اما مطمئننا این سئوال را در ذهن میلیون ها نفر از هموطنانمان ایجاد می کند که چرا چنین اتفاق های می یافتد و چرا علت آن هیچگاه دقیقا مشخص نمی شود؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    8 0
    یعنی ما میدونیم داستان چیه ها ا...........!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    27 3
    استکبار جهانی
  • نوید A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    12 39
    چرا عکس نویسنده رو گذاشتید؟ او هم اینقدر بزرگ!! بهتر نبود عکسی مرتبط با آلودگی های اعلام شده بذارید؟
    • یک خانم A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      3 1
      شما چرا از دیدن تصویر یک زن با حجاب اینهمه می لرزید؟ می خواهید یک دفعه تمام خانم ها روممنوع التصویر کنیم؟!!!! آدم حسود
  • همکارتان از شیراز IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    13 2
    سرکار خانم صدر مثل همیشه قلمتان موشکافانه و زیباست کاش به وضعیت شیراز و مرودشت هم اشاره کرده بودید .سمی که از بختگان و پریشان دمار مردم این شهر را در آورده است
  • خواننده IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 0
    گرگ بد گنده
  • بانوی ایرانی... IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    12 0
    طبق معمول نجات جون مردم در اولویت کارها نیست...
  • سیروس. اهواز A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام خوب فکر کردن ندارد ازکارشناسان این فن ازکشورهای مثل آلمان ژاپن و... دعوت بعمل آورید بجای بعضی از همایش های بیخود هر که را بهر کاری ساختنه اند اینطور نیست.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    0 0
    ممنون از كلامتون خداكنه كه گوش شنوايي هم باشه وديگر تكرار نشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    4 0
    مطلب زیبای دیگه ای از بانوی زیبا اندیش سرکار خانم مریم صدرالادبایی.استفاده کردیم.
  • بی نام US ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 2
    خانم سردبیر چرا خبرانلاین هیچ خبر و مطلبی در مورد اعتراض بختیاری ها به سریال توهین آمیز سرزمین کهن نگذاشته؟