مصرف شیر در ایران پایین است و پایین تر هم آمده است ،در اصل ما حتی نصف سرانه جهانی هم شیر مصرف نمی کنیم .

مصرف میانگین شیر در جهان 160 کیلوگرم در سال برای هر نفر است اما این رقم برای ایرانیان 80 کیلو یعنی نصف میانگین جهانی بود طبق قانون برنامه چهارم توسعه که در سال 1388 به پایان رسید سرانه مصرف شیر در ایران باید به 160 کیلو می‌رسید اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه امسال با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه عمومی شیر، این رقم باز هم کاهش پیدا کرده و به رقم 60 کیلوگرم رسید و البته در حالی است که بسیاری از کشورها بالای 300 کیلوگرم در سال شیر مصرف می کنند.

شیر به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین‌کننده کلسیم بدن به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان و مخصوصا دختران بسیار ضروری است، کاهش مصرف شیر در این گروه‌های سنی می‌تواند به عوارض غیرقابل جبرانی برای آنها در بزرگسالی منجر شود. عوارضی که برای درمان آن هزینه‌های سنگینی باید تحمل شود. در اغلب کشورهای پیشرفته شیر مانند آب آشامیدنی توسط شهروندان مصرف می‌شود، اما در ایران به دلایل مختلف از جمله ضعف فرهنگی، گرانی شیر و عادات تغذیه‌ای غلط کمتر مصرف می‌شود.

این زنگ خطری است که به صدا درآمده اما ظاهرا گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.از فردا مدرسه ها شروع می شود و معضل خانواده ها و به خصوص مادرها برای صبحانه نخوردن بچه ها بیشتر می شود چه برسد به تشویق و ترغیب در مورد خوردن شیر .
اگرچه که این اتفاق نباید و نمی تواند بهانه خوبی برای تعطیل کردن  فرهنگ سازی در مورد خوردن شیر باشد اما بازهم به نکته ای می رسیم ؛این که تا چه حد تغذیه شیر در مدارس اهمیت دارد.

 فرهنگ سازی در محیط مدرسه و تاثیرگذاری عمیق یادگیری های جمعی و در محیط همسالان اهمیت آموزش در محیط مدرسه را چند برابر می کند .و البته بی توجهی مسولان مدرسه به  شیر و فرهنگ شیر خوردن در مدرسه آن را برای همیشه در ذهن بچه ها بی اهمیت جلوه می دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    4 0
    الان دوباره کارخانه های لبنیات قیمت را بالا بردند واین در حالیست که فیمت ارز افت کرده بهترین کار این است که دو یا سه کارخانه مهم لبنیات را تعطیل کند تا حساب کاردست بقیه بیاید بهترین راه حل همین است
  • دانشجو IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    7 0
    احمدی نژاد بسیاااااار مچکریم ....
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    7 1
    تو بیا تو همه ی کتابا بگو شیر خوبه، یه کلاس 1 ساعته بذار هر روز درباره ی فواید شیر حرف برن واسه بچه ها! وقتی قیمت شیر خیلی زیاده بچه هم به پدر مادرش بگه شیر بخرین برام اون پدر مادر پول از کجا بیارن بخرن؟!! این هدفمندی خیلی هدفمند پول مردم رو داره از جیبشون میکشه و پولی که واسه تغذیه و سلامت باید هزینه میشد همش واسه آب و برق و گاز داره هزینه میشه. بعد آقایون میان میگن بچه ها قدشون کوتاه ِ زود مریض میشن درس گوش نمیدن افت تحصیلی دارن خب عزیز جان همه ی اینا به خاطر تغذیه ی بد ِ دیگه! اینجوری اگه پیش بره آدم سالمی تو کشور نمیمونه و کشور مریضا میشه ایران!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    4 0
    فرهنگ هست ولی گرونه
  • مجید IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    4 0
    دلیل نرسیدن کشور ما به استاندارد مصرف سرانه جهانی شیر 2 عامل مهمه: 1- کیفیت پایین شیر تولیدی 2- قیمت بالای آن. البته کیفیت شیر برخی دامداری های صنعتی از نظر آلودگی ها و کیفیت پایین مستثنی است.
  • مهدی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 1
    شیر چیه ، چه رنگیه ؟
  • پرهام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    2 0
    یکی از افتخارات دولت نهم و دهم همین کم شدن مصرف شیر توسط مردم بود ....
  • حمید A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    3 0
    علت اصلی گرانی شیر است یادتون هست که سالهای پیش مردم برای خرید تو صف شیر بودند پس مشکل فرهنگی نیست