کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی گفت:هرهزاردلارسرمایه گذاری درزمینه داروهای تقلبی دستکم 250 هزاردلار سود دارد.

دکترمریم امینی که روز جمعه درهفتمین همایش داروسازان بالینی کشورسخن می گفت ضمن بیان این خبراظهارداشت:بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد درحال حاضرسودداروهای تقلبی از سود قاچاق مواد مخدر و تولید پول تقلبی نیز بسیار فراتر است. به همین خاطر بازار داروهای تقلبی روز به روز در دنیا داغ تر می شود و تبهکاران بیشتری به سوی این بازار جذب می شوند.

مدیر ثبت دارو و مبارزه با داروهای تقلبی شرکت سانوفی فرانسه درایران گفت: بی شک درحال حاضر معضل داروهای تقلبی از معضلات بزرگ جهان به شمار می رود. خوشبختانه در این زمینه سازمان غذا و داروی ایران نیز همکاری بسیاری خوبی در زمینه مبارزه با داروهای تقلبی در کشور دارد.

امینی گفت: بدون شک یکی از مهمترین راههای مبارزه باعوارض جبران ناپذیر داروهای تقلبی در تمام دنیا و به خصوص ایران اطلاع رسانی گسترده و آموزش به مردم است.

کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی گفت: بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد حدود 30 درصد داروهای کشورهای جهان سوم وعقب مانده تقلبی است. این رقم در کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران حدود 10 درصد و در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد است.

در ادامه این همایش دکتر احمدرضا دهپور، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه شواهد و تحقیقات نشان می دهد ابعاد داروهای تقلبی درجهان درحال توسعه است. چراکه سود این قبیل داروها بسیار کلان و وسوسه انگیز است.

وی بابیان اینکه قدمت این داروها به قدمت تولید انواع داروها درجهان بازمی گردد، گفت:در این شرایط مردم، پزشکان و به خصوص داروسازان باید به دقت نسبت به موضوع حساس باشند.

وی گفت: به طور عمده داروهای تقلبی بیشتر مربوط به داروهای گران قیمت است. متاسفانه سالهاست که برخی از مردم برای تهیه دارو راهی ناصرخسرو می شوند حال آنکه آنها باید بدانند برخی مواقع دارویی که از این اماکن تهیه می شود نه تنها زندگی بخش نیست بلکه می تواند مرگبار هم باشد.

دکتر دهپور گفت: متاسفانه باتوجه به اینکه ممکن است داروهای تقلبی به هرشکلی وحتی درداروخانه ها نیزعرضه شوند پس مردم باید در خرید دارو نیز دقت نظرکافی به خرج دهند و به داروخانه های شناخته شده ومعتبرمراجعه نمایند.ضمن اینکه قبل ازخرید دارو نیز نسبت به اصالت آن اطمینان حاصل نمایند.

استاد ممتاز دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: البته در این زمینه شرافت حرفه ای وانسانی مسولان داروخانه ها نیز بسیار حائز اهمیت است. پس آنان نیز باید نسبت به دارویی که به مردم تحویل می دهند حساس باشند و به مسایل فنی مهم توجه گنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    داروی تقلبی به عنوان خارجی در داروخانه ها فراوون هست. توجه کنید عزیزان ، وقتی اسم داروی تقلبی میاد منظور این نیست که داخلش گچ و خاکه ، ممکنه داخلش واقعا داروی مورد نظر باشه اما در جاهایی غیر قانونی تولید شده یا از دوز پایینتر برخوردارند یا از داروهای فاسد استفاده شده. خلاصه داروی ایرانی بخرید.