از زمانی که نفت طی دو سال گذشته رو به کاهش گذاشته، عربستان سعودی در نبرد پنهان با اعضای اوپک بوده است.

 در ابتدای این هفته زمزمه ها حکایت از آن دارد که استراتژی محدود کردن تولید بین تولید کننده های عضو اوپک به موفقیت نزدیک شده است.

با افزایش قیمت ها،عربستان هم تمایل به افزایش قیمت ها دارد.در نظرسنجی که اخیرا بلومبرگ انجام داد،یک تحلیل گر بازارنفت گفته بود که ممکن است در نشست 2 ژوئن اعضا با توقف تولید و طرح فریز نفتی موافقت کنند.

این به نظر یک پیروزی محسوب می شود.البته در مقایسه با وقتی که نفت 100 دلار در هر بشکه بوده،هنوز پیروزی نیست زیرا همچنان عربستان استراتژی  گرفتن سهم بیشتری از بازار را دنیال می کند، حتی با وجود کاهش قیمت ها .

تنش بین عربستان سعودی و ایران شرایط مذاکرات اوپک را متفاوت می کند. یک تحلیل گر بازار نفت به بلومبرگ گفته که خیلی سخت است که مذاکرات ماه آینده به یک نقطه برسد.

ایران در سالهای گذشته به دلیل تحریم ها در فشار برای کاهش تولید قرار داشته هرچند که در نشست دسامبر خواستار بازگشت سایر اعضا به سقف تولید گذشته خود شد،اما در نهایت تقابل بین ایران و عربستان در آن نشست مانع از تصمیم گیری برای سقف تولید شد.

نشست ماه آینده اوپک از این جهت اهمیت دارد که وزیر جدید نفت عربستان یعنی خالد الفلیح که جایگزین علی النعیمی شده در این نشست حضور خواهد داشت او که به ولیعهد عربستان بسیار نزدیک است باید مشخص کند که آیا محور این کارتل و آینده آن خواهد بود.

منبع:بلومبرگ

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =