مهر نوشت:

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: دشمنان اسلام نمی خواهند که در ایران حاکمیت مردم برقرار شود و عراق را تشویق کردند که به ایران حمله کند اما صدام در حقیقت به جنگ انقلاب ایران آمد نه حاکمیت آن.
به گزارش خبرنگار مهر، در مناظره ای که ظهر امروز با موضوع ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر با حضور محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه علاوه طباطبایی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، قدیری ابیانه با تأکید بر لزوم دشمن شناسی اظهار داشت: عراق به تشویق امریکا به ایران حمله کرد و هم پیمانان امریکا با همه امکانات نظامی عراق را حمایت می کرد.

وی ادامه داد: پس از یپروزی انقلاب اسلامی دشمنان نمی خواستند در ایران که دارای وسعتی بیشتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است و منافع غنی و قدرت استراتژیک در منطقه دارد حاکمیت مردم برقرار شود.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که اگر همه حقوق خود را واگذار کنیم امریکا دشمنی خود را با ما تمام نخواهد کرد افزود: در سال ۶۷ آنچه باعث شد بخشی از حقوق ما را در قطعنامه ۵۹۸ بپذیرند پیروزی های ما در جنگ با عراق بود.

وی سیاست خارجی امریکا در قبال کشورهای خاورمیانه را تغییرناپذیر خواند و افزود: مانند زمان جنگ ایران و عراق که امریکایی ها به صدام که گفته بود ده روزه به تهران می رسد اعتماد کردند امروز هم به عربستان اعتماد کردند.

قطعنامه ای که منافع ما را به خطر بیندازد کاغذپاره است

قدیری ابیانه افزود: در جنگ ایران و عراق وقتی امریکایی ها دیدند که صدام دربرابر مقاومت ایران زمینگیر شده است برای کمک به صدام قطعنامه ای مبنی بر آتش بس صادر کردند که این قطعنامه منافع ارضی ما را تأمین نمی کرد و امام گفت این قطعنامه ها کاغذپاره هستند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر این که قطعنامه ای که بخواهد قطعه از خاک ایران را جدا کند به رسمیت نمی شناسیم افزود: در جنگ ایران و عراق امام همواره روحیه مقاومت را تقویت می کرد و به قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت اهمیت نمی داد.

قدیری ابیانه در پاسخ به زیباکلام که مدعی شده بود تفسیرهای رایج در جامعه از جنگ تفسیرهای رسمی نظام است گفت: نظرات غیررسمی هم زمان جنگ و هم امروز مطرح است مانند وقتی که امریکا می خواست به طالبان حمله کنند برخی نظرات غیررسمی بودند که باید با طالبان علیه امریکا هم پیمان شویم.

وی ادامه داد: وقتی مقامات رسمی نظرات کارشناسانه ای در مورد سیاست خارجی ارائه می دادند برخی از صاحبنظران غیررسمی گفتند که برای جنگ با امریکا با صدام هم پیمان شویم.

نظرات در سیاست خارجی متفاوت است

قدیری ابیانه با بیان اینکه نظرات در سیاست خارجی متفاوت است و اختلافات بسیاری وجود دارد گفت: همه این نظرات در همه ابعاد نظام در جایی به صورت منظم و مکانیزه جمع آوری می شود، ممکن است نظر نهایی اشتباه باشد اما شیوه جمع آوری نظرات صحیح است.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) حتی در مسائل نظامی نظر خود را تحمیل نمی کرد و نظر کارشناسان نظامی کشور را می پذیرفت.

قدیری ابیانه با تأکید بر این که اگر بنا بود رابطه ایران و امریکا به دوستی بگراید در همان مدتی که پس از انقلاب سفارت امریکا در تهران باز بود باید این اتفاق می افتاد گفت: اما وقتی سفارت اشغال و اسناد سری امریکا کشف شد دیدیم که در همین چند ماه امریکا در تلاش بوده که به انقلاب به لحاظ سیاسی و اقتصادی ضرباتی را وارد کند.

وی ابراز داشت: بنی صدر را امریکایی ها سرکار نیاورند اما طبق همان اسنادی که از لانه جاسوسی کشف شد دیدیم که به عنوان مشاور سازمان اقتصادی به او پیشنهاد همکاری داده بودند و این به معنی خریدن بنی صدر برای همکاری با امریکا بود.

قدیری ابیانه به پیروزی یا عدم پیروزی در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ پرداخت و گفت: در قطعنامه بخشی از حقوق ملت ایران را پذیرفته بودند و این بخشی از پیروزی ما در جنگ بود.

آثار پیروزی در جنگ امروز دیده می شود

وی در پاسخ به زیباکلام که معتقد بود ایران در جنگ پیروز نشده است گفت: این که ما پیروز شده ایم را امروز باید مشاهده کنید که سربازان ایرانی در عراق برای حفظ امنیت ما در حال نبرد هستند.

قدیری ابیانه ادامه داد: پیروزی ما در جنگ به این است که دشمن در هیچ یک از اهداف خود به نتیجه نرسید و همه اسرای ما را آزاد کردند.

قدیری ابیانه به نظر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اتمام جنگ اشاره کرد و گفت: نظر هاشمی یک نظر کارشناسانه بود که امام هم پذیرفت و اینکه امام از قطعنامه ۵۹۸ تعبیر به جام زهر می کند به معنی نفی پیروزی های به دست آمده در جنگ نیست.

وی ادامه داد: پس از پذیرش قطعنامه امام گفت که ما پیروز این جنگ هستیم و این جنگ تمام نشده و تنها صحنه نبرد تغییر کرده است.

قدیری ابیانه با بیان این که وقتی صدام قوانین بین المللی را در مورد اروند رود نمی پذیرفت اجتناب از جنگ امکان پذیر نبود گفت: صدام خوزستان را متعلق به عراق می دانست و مدعی بود که می تواند طی یک هفته یا ده روز به تهران برسد آیا نباید در برابر چنین دشمنی مقاومت می کردیم.

عمق دشمنی را بشناسیم

وی با انتقاد از عدم شناسایی دشمن توسط زیباکلام گفت: امام دشمن شناس بود و می دانست اگر صدام احساس پیروزی کند اولین کشوری را که مورد تجاوز قرار می دهد کویت است این سرنوشت کشوری بود که در جنگ ایران و عراق از هیچ حمایتی به صدام دریغ نکرده بود.

قدیری ابیانه گفت: ما ماهیت داعش را می شناسیم که گفته ایم اگر به ۴۰ کیلومتری مرز ایران برسد مداخله می کنیم حتما در آینده برخی خواهند گفت که اگر این را نمی گفتیم داعش به ما حمله نمی کرد.

وی با بیان این که دشمنی داعش و صدام با ایران برای ما ثابت شده است گفت: نظراتی مبنی بر این که اگر ما شعاری مبنی بر صدور انقلاب را نمی دادیم صدام به ما حمله نمی کرد می تواند امروز دشمنان ما را خوشحال کند.

قدیری ابیانه با تأکید بر اهمیت دشمن شناسی گفت: حتی اگر آنقدر عقب نشینی کنیم که از دین و مذهب خود دست بکشیم باز هم امریکایی ها با ما دشمنی می کنند مگر امریکای لاتین هم کیش آن ها نیستند پس چرا با آن ها هم دشمنی می کنند.

وی تصریح کرد: روزی که انقلاب به پیروزی رسید عده ای پرچم تجزیه طلبی را بلند کردند و در این شرایط بازرگان دوره سربازی را کاهش داد که باعث خالی شدن پادگان ها شد.

فرماندهان شاه پرست کودتا کردند

قدیری ابیانه به پاکسازی ارتش از فرماندهان وابسته به رژیم سابق اشاره کرد و گفت: اگر فرماندهان شاه پرست در ارتش باقی می ماندند کودتا می کردند همانطور که تعدادی از آن ها کودتای نوژه را رقم زدند و می خواستند امام را به قتل برسانند.

وی با بیان این که وضعیت نابسامان ارتش در اوایل انقلاب به صدام نوید پیروزی می داد گفت: صدام جنایات بسیاری علیه ایرانیان حتی قبل از پیروزی انقلاب کرد.

قدیری ابیانه به حمایت های شوروی از رژیم بعث اشاره کرد و گفت: در دروه رژیم سابق که امریکا از ایران حمایت می کرد شوروری از صدام که در اصل یک نظام فاشیست در کشورش به راه انداخته بود حمایت می کرد.

وی با بیان اینکه صدام چون به انقلاب حمله کرد شکست خورد گفت: انقلابی بودن مزیت کشور ما است که دشمن را در تجاوزش ناکام گذاشت. اگر مردم ما انقلابی نبودند و بسیج نمی شدند و ما تسلیم صدام می شدیم دیگران هم هوس تکه کردن خاک ایران را می کردند.

قدیری ابیانه ادامه داد: این که امام گفت راه قدس از کربلا می گذرد زمانی بود که برخی فرماندهان ما در سوریه و لبنان در حال جنگ با اسرائیل بودند.

وی با بیان این که لازم بود در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ با دست پر وارد می شدیم گفت: ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر برای این بود که علاوه بر این که هنوز بخش هایی از خاک ایران دست دشمن بود برای میز مذاکره نیاز داشتیم دست پر داشته باشیم.

قدیری ابیانه در پایان متذکر شد که نام رودخانه مرزی ایران و عراق در منابع تاریخی و ادبی فارسی اروند آمده است و شط العرب نامی است که اعراب برای نامیدن رودخانه استفاده می کنند.

روایت رسمی از جنگ کامل نیست

در ادامه صادق زیباکلام با بیان اینکه تاکنون از مسئله جنگ و دیگر مسائل کشور تنها روایت رسمی مطرح شده است گفت: نظر رسمی بعضا کامل نیست و اشکالاتی دارد و علامت سوال هایی باقی می گذارد.

وی به سوالاتی که روایت رسمی نظام از جنگ مطرح می کند اشاره کرد و گفت: روایت رسمی می گوید ما در جنگ پیروز شده ایم اما سوال این است که اگر ما پیروز شدیم چرا امام خمینی از پذیرش قطعنامه تعبیر به نوشیدن جام زهر می کند.

زیباکلام ادامه داد: اگر در جنگ پیروز شدیم چرا امروز برخی فرماندهان سپاه هاشمی را متهم می کنند که در پذیرش قطعنامه امام را تحت فشار قرار داده است.

وی به از دست دادن مناطقی مانند فاو و حاج عمران و جزایر مجنون پس از فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: اگر ادامه دادن جنگ پس از فتح خرمشهر اشتباه بود مسئولیتش با چه گروهی است و اگر درست بود حاصل و دستاورد آن چه بود.

زیباکلام قابل پیشگیری بودن جنگ را مسئله ای مهم دانست و گفت: آیا ما می توانستیم در ۱۹ ماه میان پیروزی انقلاب تا آغاز جنگ روابط بین المللی خود را با عراق به گونه ای صورت دهیم که این جنگ به هیچ وجه رخ ندهد.

زیباکلام ادامه داد: موضع گیری های ما عملا به سمتی متوجه بود که جنگ را اجتناب ناپذیر می کرد و صدام جمهوری اسلامی ایران را نمی فهمید.

سیاست منجر به جنگ

زیباکلام گفت: پس از ۲۲ بهمن ۵۷ دو دیدگاه درباره روابط بین الملل در کشور ما به وجود آمد یکی تمرکز بر آبادی کشور که در رأس این دیدگاه دولت موقت و برخی روحانیون شورای انقلاب بودند و دیدگاه دیگر مبتنی بر صدور انقلاب به همه دنیا بود.

وی با بیان این که به تدریج نگاه صدور انقلاب دست بالا را پیدا کرد مدعی شد: با وجود چنین دیدگاهی جای تعجب ندارد که چرا بعد از ۱۹ ماه از انقلاب عراق وارد جنگ با ایران شد.

زیباکلام ادامه داد: اختلافات برسر مرزهای ایران و عراق از دروه دولت عثمانی و صفویه وجود داشت و در دروه قاجار امیرکبیر به عنوان نماینده ایران بیش از چهارسال با عثمانی ها برسر مرزهای این منطقه مذاکره می کرد.

وی با بیان این که اختلافات ارضی ایران و عراق برسر اروندرود در زمان رژیم پهلوی نمایان شد گفت: در آن زمان امریکا از ایران حمایت می کرد و صدام نتوانست دربرابر ایران مقاومت کند قرارداد ۱۹۷۵ را بدون طیب خاطر پذیرفت.

زیباکلام که به صورت مداوم از کلمه شط العرب برای رودخانه مرزی ایران و عراق استفاده می کرد با اعتراض قدیری ابیانه که اصرار بر استفاده از نام اروند رود را داشت مواجه شد که در پاسخ به قدیری ابیانه گفت: همانطور که خلیج فارس نام تاریخی این خلیج است شط العرب هم نام تاریخی این رود است.

اشتباه مشترک صدام و هیتلر

وی با بیان اینکه عراق در جنگ با ایران به اشتباه هیتلر گرفتار شد گفت: هیتلر در حمله به اتحاد جماهیر شوروی به حمایت مردم از انقلاب این کشور توجهی نکرد و صدام هم روی حمایت مردمی حساب نکرده بود.

زیباکلام گفت: صدام از در محاسبه وضعیت ارتش درست عمل کرده بود؛ ارتش ایران پس از انقلاب صدمات زیادی دیده بود ولی صدام در حقیقت به جنگ انقلاب ایران آمد نه حاکمیت آن.

وی ادامه داد: فاز اول جنگ ایران و عراق صدام توانست به پیروزی هایی دست یابد اما در فاز دوم پیروزی هایش متوقف شد و در فاز سوم ایران شروع به پیشروی کرد که اوج آن در سوم خرداد ۶۱ و آزادی خرمشهر رخ داد.

زیباکلام گفت: باور این که ایران توانست در این روز خرمشهر را از نیروهای عراقی پس بگیرد برای همه دنیا سخت بود چرا که ارتش عراق برای خرمشهر نیروی دفاعی عظیمی تدارک دیده بود.

وی با بیان این که ما برای بعد از فتح خرمشهر برنامه نداشتیم گفت: یک نظر این بود که وارد خاک عراق شویم و مناطقی از خاک عراق را اشغال کنیم که پشت میز مذاکره حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زیباکلام ادامه داد: اما نظر دیگر در شورای عالی دفاع موافق ورود به خاک عراق نبود و می گفت ما تا امروز در حال دفاع از تمامیت ارضی و میهن بودیم اگر وارد خاک عراق شویم به عنوان متجاوز در صحنه بین المللی معرفی خواهیم شد.

وی گفت: در نهایت تصمیم به ورود به خاک عراق گرفته شد و این جا ما اشتباهی را که صدام در مورد ایران مرتکب شده بود را تکرار کردیم.

زیباکلام ادامه داد: صاحب نظران فکر می کردند با ورود به خاک عراق شیعیان این کشور با ما همکاری می کنند در حالی که همه مردم عراق دربرابر تجاوز ایران به خاک این کشور تا آخرین فشنگ خود مقاومت کردند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدرین A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    25 3
    درود بر دکتر زیبا کلام که فقط حقایق را بیان می کند و جلوه سازی نمی کند.