رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در دولت خودم پایه‌گذار تکنولوژی تولید واکسن هپاتیت B برای درمان بودم و حالا این صنعت به نتیجه رسیده است.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین کنگره بین‌المللی هپاتیت که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به میهمانان اظهار داشت: تبریک می‌گویم که تهران و ولز با هم این کنگره را قوی‌تر کردند؛ تکنولوژی که بشریت را از یکی از سخت‌ترین مشکلات بهداشتی و درمانی نجات داد و امیدوارم این همکاری که از این کنفرانس که آغاز شده، ادامه یابد و تبادل تکنولوژی، علم و دانش ثمره خوبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایران جزو قدیمی‌ترین کشورهای دنیاست که دانش پزشکی در آن موقعیت ممتازی داشته است، افزود: تحول و پیشرفت علم پزشکی در قرون گذشته برای ایران بوده و ریشه آن به ایران باز می‌گردد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: من علاقه‌مند بودم که روزی در ایران تکنولوژی واکسن هپاتیت تولید شود و ایران هم اکنون در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته است و جوانان ما با عشق و علاقه این دانش را می‌آموزند و تدریس می‌کنند و توسعه می‌دهند و تحقیقات نیز به سرعت رو به پیشرفت است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما در زمان جنگ 8 ساله چنین توفیقاتی برایمان پیش نمی‌آمد، گفت: اما بعد از پایان جنگ مقدمات تهیه تکنولوژی واکسن هپاتیت فراهم شد و در دوره‌ای که آقای ملک‌زاده وزیر ما بود، 3 بار به کوبا رفت. البته به غربی‌ها مراجعه شد ولی بعد از انقلاب آنها حاضر نبودند که به ما صنعت هایتک را بدهند. اما کوبایی‌ها این را در اختیار ما گذاشتند ولی طول کشید تا این موضوع تحقق یافت و دلیل عمده آن این بود که کوبا فکر می‌کرد فروش واکسن سود اساسی دارد.
وی با بیان اینکه ما در آن معامله واکسن را از کوبا می‌گرفتیم، خاطر نشان کرد: ما از کشور کوبا تشکر می‌کنیم که در انتقال این صنعت مهم هایتک با ما همکاری کردند و در پیشرفت این دانش در ایران نقش داشتند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کبد نقطه مهمی در ارگانیسم بدن هر انسانی است، خاطر نشان کرد: در اینجا رشته‌های مهم پزشکی به هم گره می‌خورد، از نظر ما پیشرفت علوم پزشکی نیز یک رسالت دینی است و اسلام پیش از همه ادیان آسمانی و مکاتب دیگر به دانش اهمیت داده است. اولین آیه‌ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، دستور قرائت، نوشتن و تعلیم کار با قلم بود.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ایران در توسعه علوم نقش بزرگی داشته است، افزود: کسانی که با تاریخ علم پزشکی سروکار دارند، می‌دانند که تحول عمده دانش در غرب بعد از جنگ‌های صلیبی بین شرق و غرب و کلیساها بود. در جنگ‌های صلیبی، غرب شکست خورد و رفت اما از منطقه ما دانش را به همراه خود برد؛ دانشی که تمدن اسلامی را ساخته بود.
وی ادامه داد: اسلام در جزیره‌العرب شکل گرفت. اسلام به خاطر اهمیت به دین، علم و دانش آن را در راس قرار داده بود و ترجیح بشر را در ملائک گذاشته بود. چون می‌دانست که علم بشر بی‌پایان است ولی علم ملائک محدود است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در زمانی که تمدن اسلامی به خاطر وسعت آموزش در دنیای اسلام شکل گرفت، اروپا در قرون وسطی زندگی می‌کرد. قرون وسطی، قرون سیاهی بود که سلطه تفکرات جامد و ارتجاعی کلیساها اروپا را در بربریت برده بود ولی منشاء این تحرک در دنیای اسلام شروع شد.
هاشمی با اشاره به وجود دانشگاه جندی شاپور در ایران گفت: قبل از اسلام در ایران دانشگاهی به نام جندی شاپور در شمال خوزستان وجود داشت که دانشمندانی که از سایر کشورها فرار می‌کردند در آنجا مورد استقبال قرار می‌گرفتند و از هند، یونان،‌ چین، مصر، حبشه و روم در این دانشگاه حضور داشتند و جندی شاپور به دانشگاه نیرومند بین‌المللی مبدل شد.
وی گفت: پس از اینکه اسلام منطقه را گرفت، دانشمندان کشورهای دیگر را در پناه خود گرفت و تقویت کرد ولی وقتی خلافت از مدینه به بغداد منتقل شد در بغداد مرکز علمی بزرگی شکل گرفت و دارالحمه‌ای ایجاد شد که همه کتب قدیمی، تمدن‌ها را به زبان عربی ترجمه کردند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود شخصیت‌های بزرگ پزشکی مانند رازی و ابوعلی سینا گفت: در ایران مرحله تحقیقات 150 سال بعد از ترجمه آغاز شد و توانستند دانش پزشکی را با تحقیقات تقویت کنند. البته قسمت اساسی در دنیا بر پایه کتبی است که دانشمندان ایرانی نوشتند و اروپایی‌ها آن را با خود بردند.
هاشمی با بیان اینکه اروپا در قرون وسطی پیشرفتی نداشت، خاطر نشان کرد: وقتی آزادی در اروپا رایج شد، علم پیشرفت کرد البته علم در فضای آزاد شکل می‌گیرد و در فضای بسته پیشرفت نمی‌کند. اروپا همراه تحول و رنسانسی که به وجود آمد، موفق شد دانش را از هر جایی از جمله منطقه اسلامی ببرد.
وی با بیان اینکه اسپانیا آن زمان تحت حاکمیت مسلمانان بود، گفت: در آنجا هم این علوم توسعه داشت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران جایی است که این استعداد در ژن‌های مردم ایران وجود دارد و ایران آمادگی دارد که در علوم هایتک پیشرفت خوبی کند.
وی تصریح کرد: بزرگترین دانشگاه حضوری غیردولتی در ایران، دانشگاه آزاد اسلامی است و دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان ابتکار طراحی واکسن هپاتیت C را داشته است ولی این از مرحله آزمایشگاهی نگذشته است ضمن اینکه این زمینه، در همه علوم در ایران وجود دارد.
هاشمی رفسنجانی گفت: دولت ما هم اکنون کاملا آمادگی دارد که همکاری خود را با دنیا توسعه دهد. سلول‌های بنیادین در اختیار جوانان دانشمند ما قرار دارد و تکنولوژی به سرعت در ایران جلو می‌رود و دانشگاه‌های ما در این بخش در حال مسابقه دادن هستند. امیدواریم این کنگره توفیق یابد که برای گام بزرگتری به سمت همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و سایر کشورها باشیم.
وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در زمینه هپاتیت محور،‌ پیشگیری کننده، درمان کننده و توسعه باشیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم مهمانان این کنگره با اطلاعات کافی از ایران بروند و به آنها پیشنهاد می‌کنم که به بازدید برخی مراکز دانشگاهی ایران بروند و برخی دانشمندان ایرانی را که در این کنگره حضور دارند، ببینند.
هاشمی در پایان تاکید کرد: من در دولت خودم پایه‌گذار تکنولوژی هپاتیت B در بخش واکسن‌سازی و هپاتیت C در بخش درمان بودم و می‌بینم که هم‌اکنون این صنعت به نتیجه رسیده است.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =