۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
زمین موهایی از ماده تاریک دارد؟

در پژوهش جدیدی که توسط محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا صورت گرفته از وجود رشته های درازی از ماده ی تاریک خبر داده شده که "مو" نامیده شده اند.

ماده ی تاریک جوهره نادیدنی و رازگونه ای است که حدود ۲۷ درصد همه ماده و انرژی کیهان را ساخته است. ماده معمولی که هر چه پیرامون خود می بینیم از آن درست شده، تنها ۵ درصد کیهان را تشکیل می دهد. بقیه ی جهان هستی از انرژی تاریک است، پدیده  شگرفی که شتاب گسترش کیهان به آن نسبت داده شده است.

بررسی ها نشان می دهد که هنگامی که یک جریان ماده تاریک از یک سیاره می گذرد، جریان ذرات فشرده شده و به یک رشته  فرا-چگال تبدیل می شود که به نام "موی ماده تاریک" شناخته مي‌شود. در واقع بسیاری از چنین موهایی از زمین به بیرون روییده است.

یک جریان ماده ی معمولی نمی تواند وارد زمین شود و از سمت دیگرش بیرون بیاید. ولی برای ماده ی تاریک، سیاره  زمین مانعی به شمار نمی آید. بر پایه  شبیه سازی های پرزو، گرانش زمین می تواند جریان ذرات ماده ی تاریک را متمرکز و کانونی کرده و آن ها را به یک موی باریک و فشرده تبدیل کند.

موهایی که از سیاره ها بیرون می زنند هم "ریشه" دارند (چگال ترین بخش ماده ی تاریک در مو)، و هم "نوک" (جایی که مو پایان پيدا مي‌كند). هنگامی که جریان ذرات ماده ی تاریک از درون هسته  زمین می گذرد، فشرده می شود و کم کم "ریشه"  مو را می سازد، جایی که چگالی ذراتش به یک میلیارد برابر اندازه میانگین می رسد. ریشه  چنین مویی حدود ۱ میلیون کیلومتر دورتر از سطح زمین (حدود دو برابر فاصله ی ماه) تشکیل می شود. جریان ذرات که از سطح زمین بیرون می زنند، "نوک" مو را در جایی دو برابر دور از "ریشه" خواهند ساخت.

يكي از نويسندگان اين پژوهش مي‌گويد: اگر بتوانیم جای دقیق ریشه ی این موها را تعیین کنیم، شاید بتوانیم کاوشگری به آنجا بفرستیم و گنجی از داده ها درباره ی ماده  تاریک به دست آوریم.»

ماده تاریک (Dark Matter)، نوعی از ماده است که فرضیه موجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشتر است. مادهٔ تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست، مشخصاٌ مادهٔ تاریک نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. به بیان دیگر مادهٔ تاریک به سادگی ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد.در عوض، وجود و ویژگی‌های مادهٔ تاریک را می‌توان به طور غیرمستقیم و از طریق تأثیرات گرانشی‌اش بر روی ماده مرئی، تابش و ساختار بزرگ مقیاس جهان نتیجه گرفت.

 5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =