چرا معادن ایران سوددهی ندارند؟/ سرمایه گذاران خارجی به ایران می آیند؟

جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز به اعتماد سازی دارد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، با توجه به کاهش شديد قيمت نفت و احتمال کسري بودجه سال آينده نگراني هايي در مورد تامين منابع مالي دولت ايجاد شده است. طي دو هفته گذشته موضوع جذب سرمايه گذاري هاي خارجي با توجه به شرايط عمومي کشور به شدت مطرح شده است. با اين حال فعالان بخش خصوصي روايت مي کنند با توجه به وضعيت عمومي کشور امکان جذب سرمايه گذاران خارجي وجود ندارد.

در همين حال مستوفي به خبرآنلاين گفت: بايد فكر جذب سرمايه گذاري خارجي بود. اين سرمايه گذاري خارجي هم نبايد تنها در پول خلاصه شود، در بخش تكنولوژي هم با جذب سرمايه صورت بگيرد. اما برای جلب سرمایه گذاری، یک اعتماد سازی لازم است. ولي در سال های اخیر نه تنها اعتماد سازی نکردیم، بلکه همان اعتماد قبلی را هم از دست دادیم. همچنين بايد توجه كرد كه با شعار نمي توان اعتماد جلب كرد، بايد در عمل اين موضوع نشان داده شود. از همين رو افرادي كه با انتخابات به اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي راه پيدا مي كنند، بايد به جذب سرمايه گذاري و موارد چالش برانگيز آن توجه كنند.

از سوي ديگر با توجه به کاهش قيمت نفت بحث صادرات گسترده تر مواد معدني نيز پيش کشيده شده است. اما با اين وجود فريال مستوفي اعتقاد دارد با توجه به شرايط کلان اقتصادي کشور چنين امکاني در دسترس اقتصاد ايران نيست او در اين مورد گفت: ایران از پتانسیل بالای مواد معدني برخوردار است. به عبارتي تقريبا تمام کانی ها را علاه بر نفت  و گاز را در اختيار داریم، اما متاسفانه در همان مرحله اول، يعني اکتشاف، خیلی عقب هستیم. البته در دو سال گذشته، ایميدرو قرار دادهایی با شرکت روسی منعقد كرد تا اکتشاف هايي انجام شود. از طرف ديگر، در كشور معدن هايي وجود دارد كه از آن ها به خوبي استفاده نمي شود. مالكيت معادن بزرگ در اختيار دولت است، به همين دليل آنها مجبور مي شوند مواد معدني شان را با نرخ هاي پايين به كارخانه هاي فولاد بفروشند. به همين دليل اين معادن ديگر سودآور نمي شوند.

وي ادامه داد: اين يك چالش مهم است كه يك صنعت را فداي صنعت ديگر مي كنند. هرشرکتی و بخشي باید خودش به تنهايي سودآوری داشته باشد. به اين ترتيب نباید اینگونه به این صنایع کمک شود. از زمان دارسی سعی کرده​ایم تنها نفت را استخراج کنیم و بفروشیم. متاسفانه در کانی و معادن هم همین روند را در پيش گرفته​ايم. من هیچ وقت موافق صادرات مواد خام نبوده​ام. چرا كه حداقل باید ارزش افزوده به محصولات اضافه شود. حتی اگر به دلایلی قرار است اين مواد خام صادر شود، حداقل بايد درآمد حاصله از آن را صرف سرمایه گذاری در همان بخش كرد.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =