۰ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
روسها سکوت 25 ساله را شکستند

روسیه برای اولین بار بعد از وقفه بیش از 25 ساله رسماً به عملیات گسترده جنگی در خارج از کشور دست می زند که نه با اجبار به صلح بلکه با ملاحظات راهبردی ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فئودور لوکیانوف رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه و پروفسور ‏محقق مدرسه عالی اقتصاد در تحلیلی در روزنامه کمرسانت، عملیات روسی در سوریه را اقدام مرحله ساز مهمی می داند زیرا روسیه برای اولین بار بعد از وقفه بیش از 25 ساله رسماً به عملیات گسترده جنگی در خارج از کشور دست می زند که نه با اجبار به صلح بلکه با ملاحظات راهبردی ارتباط دارد.

لوکیانف در ادامه می نویسد: مسکو بعد از ترک افغانستان در سال 1989 از این گونه عملیات نظامی و سیاسی تنفر داشت و با نیشخند تکرار اشتباهات شوروی توسط ایالات متحده را نظاره می کرد. البته روسیه به طور کامل از نمایش زور و قوه قهریه دست نکشیده بود ولی فقط در حوزه نفوذ خود این کار را می کرد. روسها تا پیش از این ادعاهای بزرگ جهانی نداشتند و سایه تیره و تار جنگ افغانستان را احساس می کردند.

به عقیده نویسنده، قضیه اوکراین که در بهار سال گذشته به عنوان جهش به سوی کیفیت جدید نفوذ جهانی روسیه تلقی می شد، تا اوایل سال 2015 به عامل تثبیت موقعیت و نفوذ منطقه ای (و نه جهانی) روسیه تبدیل گردید. روند دشوار مینسک که نتیجه آن بدون تردید به نفع مسکو نخواهد بود، به اوج این فرآیند نامناسب برای مسکو مبدل شده است. هرچند موضوع اوکراین موضوع اروپایی است ولی خود اروپا در امور جهانی حالت حاشیه ای دارد.

در این میان کشورهای غربی تلاش می کردند با مسکو فقط درباره حل و فصل اوضاع اوکراین گفتگو کنند و این در حالی بود که خاورمیانه با وجود بن بست آشکار آن، برای جهان اهمیت بیشتری دارد و در بزرگراه سیاست جهانی و نه در حاشیه آن (مانند اوکراین) قرار گرفته است.

نویسنده در ادامه می افزاید: ولادیمیر پوتین با فراست سیاسی خود متوجه شد که می تواند در خاورمیانه اوضاع را تغییر داده و جهانیان را به واکنش به ابتکار روسیه وادار کند. این فراست رئیس جمهور روسیه بارها در صحنه داخلی و خارجی مشاهده شده است. با وجود اینکه داعش دشمن آشکار روسیه است، واقعیت این است که مسکو از طرف بشار اسد و طرفدارانش وارد جنگ سوریه شده است زیرا هیچ راهی برای مقابله با تروریسم غیر از حمایت از دولت مشروع وجود ندارد.
نویسنده نقش روسیه در جنگ سوریه را به نقش ائتلاف ناتو در لیبی تشبیه می کند ولی روسیه با ارتش منظم سر و کار دارد و می تواند موفقیت بیشتری به دست آورد.

نویسنده ائتلاف با سوریه، عراق و ایران را از نظر کاربردی بسیار مناسب می داند ولی نگران قرار گرفتن روسیه در مرکز مناقشه شیعه و سنی است و تأکید می کند: تعیین پیروزی در جنگ با داعش کار دشواری است زیرا معیارهای مشخص آن وجود ندارد.
به عقیده لوکیانوف، ایجاد تحول در عملیات جنگی و راندن داعش به مواضع ماهها پیش می تواند موفقیت محسوب شود.

این کارشناس روس در خاتمه تأکید می کند که روسیه از سال 2013 تاکنون در حالت یک نوع اشتیاق عاطفی زندگی می کند که جای طراحی الگوهای جدید توسعه کشور را می گیرد و احساسات مردم را در حالت گرم نگه می دارد. از سویی جنگ سوریه می‌تواند مشکلات و واقعیات اقتصادی و سیاسی روسیه را کمرنگ بکند ولی نمی توان برای مدت طولانی از این اهرم برای سرپوش نهادن بر مشکلات استفاده کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    بدانید و آگاه باشید که روسیه و آمریکا با هم آشتی می کنند و ایران رو نابود می کنند. نمونه اش خیانت روسیه به ایران وقتی هم پیمانش بود که روس ها ناپلئون را در آغوش کشیدند و آنها به راحتی ایرانیان را کشتند.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      85 8
      اینکه ما باید رو پای خودمون بایستیم و هیچ قدرت خارجی برای رضای خدا به ما کمک نمی کنه درسته. اما راجع به مثالی که زدید باید بگم در زمان قاجار ما با روسیه در جنگ مستقیم بودیم و فرانسوی ها قرار بود قشون ما رو تجهیز کنن که با صلح ناپلئون و فرانسه به ما خیانت شد. باز هم وطن پرستی جنابعالی رو ستایش می کنم.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      29 5
      اینکه ما باید رو پای خودمون بایستیم و هیچ قدرت خارجی برای رضای خدا به ما کمک نمی کنه درسته. اما راجع به مثالی که زدید باید بگم در زمان قاجار ما با روسیه در جنگ مستقیم بودیم و فرانسوی ها قرار بود قشون ما رو تجهیز کنن که با صلح ناپلئون و فرانسه به ما خیانت شد. باز هم وطن پرستی جنابعالی رو ستایش می کنم.
    • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      52 11
      قطعا باید با احتیاط با روس ها ائتلاف کرد. روس ها قابل اعتماد نیستند و ممکن است میانه راه ما را تنها بگذارند. کاری که با حافظ اسد و ناصر در جنگ بااسرائیل کردند اگر اسد را تنها نمی گذاشتن الان جولان در اختیار اسرائیل نبود.
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    156 8
    داعش از بین بره بیشتر از همه به سود ایرانه
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    30 هزار نفر از داعشی ها از سوریه فرار کردن.. روسیه 1 ماه دیگه حملاتش رو ادامه بده داعش کاملا نابود می شه
    • مهدی CA ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      12 22
      عزیزم اونها میرن و میان، تزوریست اند نه سرباز ارتشی.
  • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    این روسیه مار موزی همین که دید روابط ایران امریکا بهتر میشه خودش انداخت جلو قبلا کجا بود
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    11 23
    نوكرتم بي نام الماني نظر اولي عجب حرفي زدي قربانت برادر يا خواهر خودم موهام سيخ سيخ شد
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    14 4
    به روسيه ، آمريكا و انگللیس نمیشه اطمینان کرد...
  • علی شیرازی A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    21 7
    اول بگم ک آمریکا و روسیه هیچ وقت با هم صلح نخواهد کرد.. علت حرفم هم رویکرد دو قطبی جهان است.اگه یادتون باشه یا شنیده باشید قبلا ک چیزی ب نام جمهوری اسلامی ایران نبوده.این دو کشور همیشه دشمن هم بودن مثل ما و آمریکا ک هیچ وقت نمیتونیم با هم صلح کنیم چون در هیچ موضوعی ما با هم یک درصد هم نزدیکی نداریم. و این جنگ بیشترین سودش ب ایران میرسه تا ب سوریه.اگه بخوام توضیح بدم خیلی.... طول میکشه
    • احمد A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      0 0
      آقاي شيرازي عزيز؛روسيه با امريكا هيچ وقت صلح نمي كنند ولي يادتون باشه در جنگ عراق و ايران هم دشمن بودند ولي طي يه همكاري نزديك و چراغ سيز همين روس ها بود كه امريكا در خليج پارس وارد جنگ مستقيم با شد و با خيانت كويتي ها در حق استفاده از جزيره بوبيان بچه هاي مارو تو فاو قيچي كردن و از طرفي به سكوهاي نفتي ما حمله كردند.يادمون باشه در دنياي سياست هيچ صلحي پايدار نيست مانطوري كه هيچ جنگ و دشمني تاابد نيست،بلكه اين منافع ملي دولت هاست كه شرايط جنگ يا صلح را مشخص مي كند.مانند همين كشور عراق تا چند سال پيش به خون ما ايرانيها تشنه بودند هنوز هم تو مجلس عراق گاهي از اين صداها شنيده ميشود ولي الان شدند كشور دوست و برادر چرا؟چون منافع ايران ايجاب ميكند كه نفوذ ما در عراق كامل ،مطمئن و هميشگي باشه.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    30 4
    دنبال منافع خود بودن برای همه حلاله برای روسیه حرام؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    1 2
    سگ زردبرادرشغال است .باور نداری؟