رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت هم اینک استاندارد یورو 4 در تولید سوخت در کشور اجرایی شده و سرب به طور کامل از بنزین تولید داخل و گوگرد نیز از گازوییل حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین معصومه ابتکار در نشست خبری با رسانه های چهارمحال وبختیاری در شهرکرد،افزود: تاکنون هیچ گزارش در زمینه ورود بنزین پتروشیمی به چرخه مصرف در کشور نداشته ایم و از 2سال گذشته بنزین پتروشیمی از چرخه مصرف حذف و بنزین یورو 4 در هشت کلان شهرعرضه شده که به تدریج در کشور گسترش پیدا می کند.

ابتکار گفت: تاکنون 350 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده که کمک بزرگی در کاهش آلایندگی و همچنین مصرف منابع داشته است.

ابتکار در خصوص اجرای استاندارد یورو 3 برای نخستین بار برای موتورسیکلت ها نیز اظهار داشت: این استاندارد در آینده نزدیک در کشور اجرا می شودمعاون رییس جمهور در خصوص پدیده گردوغبارها نیز گفت: بخشی از این گردوغبارها کانون بین المللی و بخشی دیگر منشأ داخلی دارد.

ابتکار اظهار کرد: برای مقابله با ریزگردها با منشا خارجی با توجه به شرایط حاکم بر منطقه امکان برنامه ریزی نیست ولی از قبل تفاهم نامه و برنامه هایی در زمینه مقابله با این پدیده با کشور عراق داشتیم .

وی در خصوص ریزگردها با منشاء داخلی نیز گفت: مطالعه کانون های گرد و غبار داخل کشور در دست مطالعه است که اجرای طرح هایی در ارتباط با این پدیده بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع گذاشته شده و همچنین پیش بینی طوفان های گرد و غبار به عهده هواشناسی است بتوان با همکاری بین بخشی یک برنامه ملی برای مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی داشته باشیم.

ابتکار بر تهیه برنامه مدیریت پسماند شهرها و روستاهای کشور براساس مصوبه جدید دولت خبر داد و گفت: سیاست حمایتی دولت در موضوع مدیریت پسماندها و برنامه اجرایی و سیاست مدیریتی دولت برای شهرها و روستاها درنظر گرفته شده است.

به گفته وی حیط بانان وظیفه حفاظت از 11 درصد خاک کشور را که جزو مناطق حفاظت شده است برعهده دارند و دراین راه سختی و مشقتهای زیادی را متحمل می شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی هر محیط بان باید محدوده ای در حدود سه هزار هکتار را پوشش دهد.

معاون رییس جمهور افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی در حوزه محیط بانی برای جبران کمبود محیط بان برنامه های جدیدی از جمله استفاده از تجهیزات نوین برای حفاظت بهره گرفته می شود.

وی استفاده از مشارکت مردم و جوامع محلی و استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین 360 درجه و دوربینهای ثابت در مناطق حفاظت شده را از دیگر برنامه های برای جبران مشکل کمبود محیط بان عنوان کرد.

ابتکار اظهار کرد: در دولت یازدهم اقدامات خوب و کم سابقه در زمینه حمایت از محیط بانان انجام شده که اولین اقدام آموزش محیط بانان بوده است.

وی گفت: در سال گذشته 850 محیط بان آموزشهای تخصصی محیط بانی را فراگرفتند و 450 محیط بان نیز تبدیل وضعیت شدند، همچنین محیط بانان به طور کامل رتبه بندی خود را به عنوان نیروی یگان تخصصی دریافت کردند .

ابتکار از تصویب امتیاز کامل فوق العاده سختی شرایط کار محیط بانان در ماه گذشته خبر دادوگفت: دولت برای بهبود دریافتی های محیط بانان سه هزار امتیاز سختی کار را که بالاترین امتیاز سختی کار است برای آنان در نظر گرفته است.

به گفته وی :اکنون حدود دو هزار و 700 محیط بان در کشور مشغول به فعالیت هستند که تعداد آنها نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده اندک است، بر این اساس هر محیط بان 10 هزار هکتار را پوشش می دهد در حالی که بر اساس استاندارد، هر محیط بان باید 3 هزار هکتار را تحت پوشش قرار دهد. و11 درصد از مساحت کشور جزو مناطق حفاظت شده می باشد که زیر نظر  سازمان حفاظت محیط زیست که افزایش این مناطق به 17درصد ازبرنامه های سازمان حفاظت محیط زیست قراردارد .

وی درخصوص طرح انتقال آب سبزکوه به چغاخور گفتموافقتی با ادامه عملیات حفاری این تونل انجام نشده و با رای دادگاه عملیات اجرایی آن متوقف شده و مسوولان حفاظت محیط چهارمحال و بختیاری براین طرح نظارت کامل دارند.

وی گفت: تا زمانی که برای مشکلات زیست محیطی، مخاطرات و تهدیدها این طرح راهکار عملی ارائه نشود، مجوزی برای ادامه اجرای آن صادر نخواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تالاب بین المللی چغاخور را بخشی از ذخیره گاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد دانست و افزود: حفاظت و حراست از این ذخیره گاه و همچنین تالاب بین المللی، همت فرابخشی و همکاری مردم را می طلبد.

ابتکار نسبت به رها شدن زباله و آلودگی های زیست محیطی در تالاب بین المللی چغاخور ابراز ناخرسندی کرد و گفت: در این پیکره زیبای طبیعی انباشتی از زباله وجود داشت که این زباله ها بی احترامی به گردشگران و اهالی منطقه است.

معاون رییس جمهور موضوع کمبود آب و طرح های انتقال آب را معضل کلان و ملی دانست که باید برای این مسئله تصمیم گیری در سطح کلان کشور انجام شود.

ابتکار اظهار کرد: در مدیریت طرح های انتقال آب باید همه ایران را ببینیم زاگرس، چهارمحال وبختیاری، اصفهان، کارون و زاینده رود و همه جای کشور را به عنوان حوزه آبریز مهم کشور مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر نباید ضرر بزند، افزود: ارزیابی زیست محیطی با جدیت و نگاه علمی انجام می شود و هرجا که انتقال آب آسیب و لطمه وارد کند با اجرای شرایط سخت گیرانه از انتقال آب جلوگیری می شود.

ابتکار ادامه داد: مسئله مهم در خصوص کمبودآب و خشکسالی های اخیر مسئله مدیریت مصارف است به طوری که از منابع محدود آب موجود استفاده بهینه انجام شود.

وی گفت: الگوی مصرف آب در کشور و به خصوص دراستان های چهارمحال وبختیاری، اصفهان و خوزستان از قانون علمی و منطبق با واقعیت های علمی تبعیت نمی کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی آب در کشور باعث نابودی سفره های زیرزمینی شده به طوری که 90 درصد آب کشور با راندمان 30 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود و ادامه این روند امکانپذیر نیست .

وی مکانیزه کردن روش های آبیاری، استفاده از روش های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و کاشتن گونه هایی که آب کمتری نیاز دارد، تعریف حق آبه رودخانه ها و تالاب ها، برقراری چرخه هیدرولوژی تالاب ها، رودخانه و آب های زیرزمینی را از مهمترین سیاست های دولت یازدهم برای حفاظت از منابع آب و احیای آبخوان ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، رونمایی از برنامه مدیریت ذخیرگاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد و همچنین افتتاح چند طرح زیست محیطی از برنامه های سفر یکروزه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان چهارمحال وبختیاری بود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =