رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت:‌ در کشور ما بازارهای مالی تنها به بازارهای پول، بیمه و وثایق و ابزارهای محدودی از بازار مالی خلاصه می‌شود که این امر بیانگر آن است که در ابتدای کار در مرحله توسعه کاربردی قرار گیریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پژوهشکده پولی و بانکی، عبدالناصر همتی، امروز در میزگرد سیاستی یکپارچه‌سازی نظام مالی در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، تأکید کرد: باید به سمتی برویم که نقل‌وانتقال منابع بر مبنای کارآمدی و مدیریت ریسک باشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود ایجاد شورای ثبات برای این مجموعه ضروری است، اظهار داشت: در واقع قرار بر این است، کسانی که به دنبال ریسک بیشتر هستند بازده بالاتری دریافت کنند و کسانی که ریسک کمتری را می پذیرند، بازدهی کمتری داشته باشند.

همتی تصریح کرد:‌ در حال حاضر در بازار مالی ما کسانی که ریسک کمتری می‌پذیرند، بازدهی بیشتری دارند و در مقابل افراد با ریسک بیشتر، بازدهی کمتری دارند که این امر از اتفاقات بسیار نادر است و در مجموعه اقتصادی قابل‌قبول نبوده و  یک عقب‌گرد در توسعه بازار مالی است و در این شرایط بحث مدیریت ریسک و کارآمدی بازارها قابلیت عملیاتی نخواهند داشت.

رئیس‌کل بیمه مرکزی تصریح کرد: ‌نظام مالی توسعه‌یافته درواقع مهم‌ترین عامل برای توسعه پایدار اقتصادی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که به بازارهای توسعه‌یافته مالی می رسند، از رشد خوب و پایداری برخوردار می شوند.

همتی با بیان اینکه یکپارچگی بازارهای مالی به توسعه‌یافتگی بازار بستگی دارد و نمی‌توان انتظار داشت در جامعه‌ای که بازارهای مالی آن توسعه نیافته است، به‌یک‌باره بتوان آنها را یکپارچه کرد، گفت: درواقع یکپارچگی بخشی از توسعه‌یافتگی این بازار و از ویژگی‌های آن است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بازار بیمه اشاره کرد و افزود: این بازار سهمی در تأمین مالی کشور نداشته و در صورت به نتیجه نرسیدن این سیستم همه فشارهای مالی به بازار پول وارد خواهد شد و این امر باعث می‌شود این بازار که در تأمین مالی کوتاه‌مدت فعالیت می‌کند، تبدیل به تأمین‌کننده بلندمدت شود و عملاً باعث قفل شدن سیستم گردد.

همتی گفت: در صحنه بین‌المللی ابزارهای بسیار مهمی به‌خصوص ابزارها و اوراق بهادار متصل به بیمه هستند و رقم‌های قابل‌توجهی در این زمینه در گردش است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین عقب‌ماندگی‌های مالی در کشور ما بیمه عمر است و تصریح کرد: تقریباً در تمام دنیا ضریب نفوذ بیمه بر روی بیمه عمر است، درحالی‌ که در کشور ما بیمه‌های عمر کمتر از ۵ تا ۶ درصد صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند.

همتی در پایان در رابطه با بیمه اتکایی بیان کرد که این بیمه یک کسب وکار بیمه‌ای است ولی در کشور ما ساختار بازار نظارتی بیمه به صورتی است که بیمه اتکایی به‌عنوان ابزار کنترلی بیمه مرکزی است. 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =