توضیحات اداره کل میراث لرستان درباره رقص زنان در جشن گُلوَنی/ عکسها فتوشاپ هستند

میزان نوشت:

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با تاکید بر این که در برگزاری جشن گُلوَنی، سربند باستانی زنان لر مجوزهیچ گونه رقص و پایکوبی از سوی اداره کل میراث فرهنگی صادر نشده است، گفت: با مجری برنامه که یکی از سمن های استان بوده است برخورد جدی می کنیم.

محمدرضا امانی  با بیان این که مجری برگزار کننده جشن گُلوَنی، سربند باستانی زنان لر یکی از سمن های استان بوده است،عنوان کرد: بر اثر حاشیه های به وجود آمده در این جشن که یا با انگیزه یا بدون انگیزه توسط برخی از افراد ایجاد شد همانگونه که اکنون با اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان برخورد می شود، با این سمن نیز توسط ما برخوردهای لازم صورت می گیرد.

وی با بیان این که برخی از عکس های منتشر شده از این جشن با استفاده از فتوشاپ دستکاری شده است، اظهار کرد: این جشن در روز مبعث رسول اکرم (ص) برگزار شد و از ابتدای جشن مدت زمان یک ساعت و 20 دقیقه تواشیح و مولودی خوانی برای حضار پخش شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: در ادامه این جشن مدت زمان 20 دقیقه برنامه موسیقی برگزار شد که در دقایق پایانی این برنامه برخی به رقص و پایکوبی پرداختند.

امانی با تاکید بر این که در همان زمان به شدت با این افراد برخورد کردیم، گفت: ما به شدت با اقدامات خلاف شئونات مخالف هستیم.

این مقام مسئول با بیان این که انتشار عکس های دستکاری شده توسط برخی از افراد به صورت سازماندهی شده نبوده است، اذعان کرد: به همین دلیل نتوانسته ایم هنوز این افراد را شناسایی کنیم.

وی با بیان این که رقص محلی لرستان به صورت دست در دست برگزار می شود، تاکید کرد: این مراسم در صورتی اجرائی است که افراد با یکدیگر محرم باشند. لذا در لرستان نیز در محله هایی که افراد با یکدیگر محرمیت دارند زنجیره ای اینچنینی برای برگزاری مراسم سنتی شکل می گیرد، اما در برگزاری جشن سربند باستانی لر اجازه اجرای چنین برنامه ای از سوی ما صادر نشده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در پایان با بیان این که یگان حفاظت سازمان میراث و تعداد 15 نفر از نیروی انتظامات مجری برنامه برای کنترل شرایط بودند، عنوان کرد: همچنین دو اکیپ از اعضای نیروی انتظامی نیز در این جشن حضور داشتند.اما این اتفاق در بیرون از محل برگزاری جشن رخ داده است که با به تصویر کشیدن آن از یک سو و دستکاری عکس ها از سوی دیگر این اتفاقات رخ داد.

چندی پیش در جریان برگزاری جشن گلونی در لرستان عکس هایی از این مراسم منتشر شد که بیانگر رقص و پایکوبی مختلط زنان و مردان در این مراسم بود. لذا امام جمعه لرستان با بیان انتقاد خود خواستار برخورد با برگزار کنندگان این جشن شده بود. این در حالی است به طور قطع باید مسئولان ذی ربط به ویژه سازمان میراث فرهنگی کشور نظارت دقیقی بر چنین برنامه هایی داشته باشند تا موجب ایجاد حاشیه هایی مانند انچه که در جشن گُلوَنی اتفاق افتاد نباشیم.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =