داعشی ها فعلا مجسمه های بدل گچی پالمیرا را شکستند

نیروهای داعش که این هفته توانستند کنترل شهر باستانی "پالمیرا" در سوریه را به دست بگیرند، وارد موزه این شهر شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مأمون عبدالکریم، رئیس اداره موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، در یک نشست خبری در دمشق اعلام کرد که بر اساس اطلاعات به دست آمده از ساکنان پالمیرا، نیروهای داعش مجسمه‌های بدلی این موزه را که از گچ ساخته شده بود شکستند.

رئیس اداره موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، درباره تاریخ دقیق ورود داعش به این موزه گفت: نیروهای داعش در همان روز پنج شنبه گذشته ٣١ اردیبهشت / ٢١مه که توانستند شهر پالمیرا را تصرف کنند، وارد موزه شدند. وی اضافه کرد که این نیروها فردای آن روز یعنی جمعه، دوباره به این موزه آمدند و درهای آن را بستند و در مقابلشان نگهبانهایی گذاشتند.

به گفته رئیس اداره موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، داعش پرچم سیاه خود را بر فراز "ارگ مملوک" متعلق به قرن سیزدهم میلادی (قرون وسطی) در شهر پالمیرا به اهتزاز درآورده است.

وی تأکید کرد که هنوز نیروهای داعش قطعات باارزش این موزه را از بین نبرده‌اند، زیرا تقریباً هیچ چیزی در موزه باقی نمانده بود و اداره موزه‌ها و آثار باستانی سوریه این اداره به تدریج قطعات عتیقه را به دمشق منتقل کرده بودند. آنها فعلا مجسمه های گچی را نابود کردند.

با این حال، قطعات بزرگ مثل تابوت سنگی (واقع در ورودی موزه) که 3 تا 4 تن وزن دارد و قابل حمل نبود، در این موزه باقی مانده و موجب نگرانی مقام‌های اداره موزه‌ها و آثار باستانی سوریه شده است.

داعشی ها در قاچاق آثار باستانی به بازار های سیاه عتیقه هم ید طولایی دارند

مأمون عبدالکریم، همچنین با بیان این که هنوز هیچ تحرکی از داعش در سایت باستانی پالمیرا دیده نشده، ابراز امیدواری کرد که این گروه شبه نظامی که سابقه ویران کردن موزه ها و آثار باستانی در مناطقی که تصرف کرده را دارد، این بار این اقدام خود را تکرار نکند. وی از جامعه جهانی نیز خواست تا پالمیرا و میراث فرهنگی سوریه را نجات دهند.

منبع : خبرگزاری فرانسه

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =