مجموع بودجه سال ۱۳۹۵ دستگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است.

محمدحسین نجاتی: بررسی بودجه سال ۱۳۹۵ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد، دولت در این بخش اهداف جدی ای برای توسعه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی دارد. براساس بررسی مرکز ‍‍پژوهش های مجلس شورای اسلامی مجموع بودجه سال ۱۳۹۵ دستگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است. این اتفاق در شرایطی است که دولت سعی در توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.

براساس آمار در سال ۲۰۱۴ در کل جهان، ۲۵۰ هزار میلیارد دلار از محل جابه‌جایی گردشگران درآمد کسب‌ شده‌ که براساس آمار منتشر‌شده، سهم ایران در ‌همین سال از محل جذب گردشگر فقط پنج‌‌ میلیارد دلار بوده است.  اهمیت درآمد صنعت توریسم زمانی مشخص می‌شود که میزان درآمد آن را با میزان صادرات نفت و گاز ایران بسنجیم.

درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال، 41,92 میلیارد و610 میلیون‌ دلار بوده ‌است که این رقم یعنی درآمدی برابر با درآمد سالانه صنعت گردشگری ایتالیا! 


اما دورنمای گردشگری ایران نشان می‌دهد، بازار گردشگری ایران که چند سالی به دلیل تحریم‌ها کساد شده بود، بعد از توافق جان تازه‌ای گرفته است و حالا اختصاص بودجه مناسب برای این بخش می تواند تا حد زیادی موثر باشد.

جزییات بودجه سال ۹۵سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

در لايحه بودجه سال ۱۳۹۵ کلیات بودجه این بخش ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. امور فرهنگ، تربيت بدني و گردشگري به هشت فصل تقسيم شده است كه سه فصل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از آن جمله است.

در این میان بيشترين ميزان اعتبار، متعلق به فصل ميراث فرهنگي با ۶۸۶۶۳۳۱ميليون ريال و پس از آن فصل گردشگري با ۳۳۹۹۸۰۸ ميليون ريال است. فصل صنايع دستي با ۱۰۹۲۸۱۹ میلیون ريال كمترين اعتبار در ميان سه فصل مزبور را داراست. اين سه فصل در مجموع اعتباري برابر ۱۱۳۵۸۹۵۸ميليون ريال را به خود اختصاص داده اند.


سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ازجمله معاونت هاي رياست جمهوري است كه از چهار بخش سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري، پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي و مركز مطالعاتي منطقهاي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي ميانه و غربي تشكيل شده است.

مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده براي اين دستگاه در لايحه سال ۱۳۹۵، ۶۹۸۷۷۰۴ميليون ريال است كه نسبت به سال جاري ۴۴.۵ درصد افزايش ـ رقمي حتي بالاتر از رشد بودجه سازمان نسبت به سال پيشين داشته است.

بودجه تمامي بخش هاي دستگاه رشد يافته اند. در اين ميان اعتبارات مركز مطالعاتي منطقه اي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي ميانه و غربي با بيشترين افزايش را داشته است.




افزایش بودجه برنامه گسترش خدمات موزه‌ای 


همچنین در حوزه میراث فرهنگی از میان چهار برنامه مرتبط سازمان، برنامه گسترش خدمات موزه‌ای از بیشترین رشد ۱۰ درصد برخوردار است. اعتبار برنامه اکتشاف باستان‌شناختی و تاریخی اگرچه در ذیل سازمان ثابت مانده اما در ذیل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از رشدی ۵۱ درصدی برخوردار بوده است.

برنامه شناسایی و حفظ میراث فرهنگی ناملموس در ذیل مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز رشد چشمگیر ۱۶۷ درصدی داشته است.

در حوزه گردشگری هر دو برنامه جذب گردشگران ورودی به کشور و راهبری توسعه‌ای گردشگری داخلی در ذیل سازمان دارای رشدی مثبت بوده‌اند. این در حالی است که اعتبار برنامه راهبری توسعه گردشگری داخلی تقریباً ۳.۵۹ برابر اعتبار در نظر گرفته شده برای برنامه جذب گردشگران ورودی به کشور است.

علاوه بر آن در ذیل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز مبلغ ۱۱۰.۰۰۰ میلیون ریال برای این برنامه تعریف شده است.

۴۷۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    6 0
    گردشگری و ول کنید میرذاث فرهنگی و تاریخی در حال نابودی وقتی تخت جمشیدی نباشه گردشگر و گردشگری بی معناست.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    6 0
    لازمه ي آن جلوگيري از حركات افراد خودسر است تا اسيد پاشان اصفهان به سزاي اعمال خود نرسند بعيد است .