ایسنا نوشت:

تا پایان هفته آینده دستورالعمل و شیوه واگذاری تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن نهایی می شود و با پیگیری‌ها قرار است بانک مرکزی هر چه سریع‌تر بانک عامل را تعیین کند.

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری درباره تصویب نامه هیات وزیران و قانون حمایت احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی و وزارت راه و شهرسازی با رعایت ماده 127 قانون برنامه پنجم به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال 1387 و قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع مصوب سال 1389 تصویب شد.

او گفت: به منظور احیای نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده ،ناکارآمد و سکونت‌گاه های غیر رسمی، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و زوج‌های جوان تا سقف یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی پایان برنامه ششم تصویب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در بافت‌های فرسوده کلانشهرها 500 میلیون ریال است گفت: این رقم در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و در سایر شهرها 300 میلیون ریال است.

ایزدی با اشاره به این‌که میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در کلانشهرها 200 میلیون ریال است، گفت: مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 150 میلیون ریال و در سایر شهرها صد میلیون ریال است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه گفت:‌ 10 درصد سود تسهیلات بر عهده متقاضی است و تعداد تسهیلات مورد نیاز در هر سال 60 هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم 360 هزار واحد است.

او با اشاره به این‌که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی موظف است به میزان 9 درصد سود تسهیلات مسکن و مابه التفاوت سود 10 درصد سهم متقاضی در ودیعه اسکان موقت تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن در سال‌های 1393 و 1394 را از محل اعتبارات قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه سنواتی برای پرداخت بانک‌های عامل منظور و تضمین نامه مورد قبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را صادر کند، گفت: یارانه سود تسهیلات سهم دولت برای سال‌های بعد متعاقبا توسط هیات وزیران تعیین خواهد شد.

ایزدی در ادامه گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای پرداخت تسهیلات موضوع این مصوبه نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آزاد در هر سال به تعداد 300 هزار واحد و در مجموع یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم اقدام کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که در فرآیند واگذاری تسهیلات قرار است گونه شناسی کنیم گفت: یعنی به ازای هر گونه و بافت توجه به ظرفیت‌ها واگذاری تسهیلات صورت می گیرد.

ایزدی در ادامه گفت: در شیوه واگذاری این تسهیلات بر حضور نهادهای تسهیل گر و شهرداری‌ها تاکید داریم چرا که کیفیت ساخت و ساز و استفاده از انبوه سازان در نوسازی این بافت‌ها باید صورت گیرد و از اقداماتی که بر اجرایی شدن آن تاکید داریم.

او با بیان این‌که 35 هزار واحد پرونده تکمیل شده و این پرونده ها منتظر معرفی هستند گفت: اجرایی شدن بیش از یک ماه نمی شود و تا پایان هفته آینده دستورالعمل و شیوه واگذاری نهایی می شود و پیگیری‌ می کنیم تا بانک مرکزی بانک عامل را تعیین کند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت:‌ باید تمامی نهادها از جمله شهرداری‌ها و بانک مرکزی همکاری های لازم را داشته باشند و اولویت ما برای اجرای این پروژه‌ها محدوده‌های پرخطر است و بخش‌هایی که دارای جمعیت زیاد هستند و در مناطق پرخطر قرار دارند جزو اولویت‌ها قرار دارند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 2
    سی هزار فقره وام دولت قبل فعلا ندادن.تازه اون وام ها 30میلیون تومنی بود
  • ع A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 2
    اين يعني چي موقع گرفتن ميگن 15 درصد الان كه ميخوان قسط بندي كنند ميگن 22 درصد.من نميدونم اين بي عدالتيها رو كي بايد پاسخ بدهيك عده اي 4درصد بگيرن يك عده 15درصد در عرض 2 سه ماه يك عده اي 22درصد و الانم احتمالا اگه حرفشون راست باشه 9 درصد...من اگه مي دونستم 22 درصد بايد پس بدم يعني 30تومن بگيرم و 110 تومن پس بدم تو همون خونه خشتي گلي مي نشستم واين وام و هرگز نميگرفتم ..مشكل اينجاست حرف خودشون روهم قبول ندارن...اره كدوم محكمه ببريم اين درد را ؟يكي راهنمايي كنه اين يعني واقعا حمايت ازنوسازي بافت فرسوده
  • امیراسد IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    3 2
    دهها بار طی این سالها گفته ایم ، یک بار دیگر هم می گوییم که: اگر میخواهیم اقتصاد مقاومتی شکوفا گردد و سرمایه ها به سمت تولید صادرات محور و ایجاد ثروت ملی حرکت کنند تا ما توان مقابله با تحریم ها را داشته باشیم، لازم می آید که آنچه که بازار مسکن خوانده می شود، در پایتخت ، تا مدت ها در رکود نگه داشته شود و شاغلین فعلی آن به سمت کارهای مولد بروند و یا حتی اگر نمیخواهند تغییر زمینه کاری دهند، همین فعالیت را در شهرهای دیگر و بخصوص شهرستان ها انجام دهند تا بازار کار هم در محل ایجاد گردد و هم نیروی کار مهاجرت نکند. حالا اگر گوش کردند و آزمندان اجازه دادند؟
    • فرهاد A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      1 2
      دوست عزیز بخش مسکن قسمت اعظم اقتصاد کشور غیرصنعتی ماست تغییر زمینه کاری میلیون ها نفر؟ واقعا چطور و با چه منطقی؟ حتی در کشورهای صنعتی، ساختمان خوراک بخش بزرگی از صنعت فولاد و سایر صنایع هست. تنها راه نجات اقتصاد ما، خصوصی سازی درست و نه دولتی، و رفع انحصارها و جلوگیری از فسادهای معلوم الحال است.
    • امیراسد IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      2 1
      فرهاد عزیز یک بار دیگر کامنتم را بخوان لطفا، بنده که نگفتم مسکن در سراسر ایران در رکود باشد، گفتم در پایتخت و گفتم بجای پایتخت به شهرهای دیگر انتقال یابد و باعث رونق گردد، اولین حسن این کار ، عدم اجبار بخشی از نیروی کار به مهاجرت به پایتخت است. و جهت اطلاع شما سرمایه هنگفتی که می بایست اقتصاد ما را بسازد، در تهران و چند شهر مشغول سوداگری مسکن و گران کردن هر روزه آن بوده اند. و باز جهت اطلاع شما در کشورهای دارای اقتصاد سالم همه چیز سرجای خودش است و من جمله مسکن کالای بورس بازی و پول دار شدن یک شبه نیست و همانطور که می فرمایید متاسفانه بخش اعظم اقتصاد ما تبدیل شده به مسکن سازی های بعضا غیر ضروری در شهرهای بزرگ، در تهران طبق آمار نیمه رسمی 450 هزار آپارتمان خالی داریم منتظر گران شدن
  • بی نام TH ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 1
    سقف تسهیلات تامین مسکن در بافت‌های فرسوده را لاقل در همه نقاط برابر میکردید که تشویق به تمرکز زادیی بشه،این جوری که دوباره مشگل تمرکزگرایی و بالا رفتن نرخ ها در مراکز بیشتر میشه
  • کامیار A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 1
    شکر.شکر اگه راست باشه