مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت گفت: پرداخت وام برپایه سپرده گذاری غیر شرعی است و جز وام های شرطی محسوب می‌شود که غیر اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، محمدحسین حسین زاده پیش از ظهر پنج شنبه به مناسبت روز بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وام باید بر اساس کار کردن با حساب مالی فرد پرداخت شود به طوری که درخواست کننده وام هر زمانی که نیاز داشته باشد، بتواند پول خود را برداشت کند ضمن اینکه تنها با کارکردن حساب خود امتیاز وام دریافت کند.

وی با بیان اینکه بدنبال ایجاد کسب و کار اجتماعی هستیم، گفت: در این راستا به عنوان مثال به افرادی که بانی ایجاد قرض الحسنه خانوادگی بوده و حداقل ۵۰ عضو دارند در قالب کانونی مجوز قرض الحسنه داده می شود که با این اقدام بستری مطمئن برای تخصیص وام ایجاد می شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت تصریح کرد: بر اساس پژوهشی که انجام دادیم مشخص شد اکثر جامعه نه تمایل دارند که سودی را با دریافت وام به بانک بپردازند نه سودی بر اساس سپرده گذاری خود در بانک دریافت کنند.

وی افزود: نظام بانکی کشور به دنبال کاهش تعداد شعب است و تعداد زیاد شعبه در یک بانک به معنی بهبود خدمات آن بانک نیست.

حسین زاده اعلام کرد: بانکداری بدون ربا یکی از مولفه های بانکداری اسلامی است که بانک قرض الحسنه یکی از راه های تحقق بانکداری اسلامی است.

وی تاکید کرد: در قرض الحسنه نباید شرط غیرجایز وجود داشته باشد به این معنی که نباید برای پرداخت تسهیلات و وام، حسابی مسدود شود، بلکه باید طبق عملکرد حساب، وام به صاحب حساب تعلق بگیرد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، اجتماعی بودن را ویژگی دیگری از این بانک دانست و گفت: کسب و کارهای اجتماعی به منظور سودآوری ایجاد نشده‌اند، اما خصوصیت تمامی آنها، خودکفایی است. بانک قرض الحسنه رسالت در این راستا و برای انجام مسئولیت اجتماعی خود، تسهیلاتی را به افراد خودکفا پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه وام مشروط، جایز نیست، گفت: اصل شیوه ارائه وام برای مردم باید به گونه‌ای باشد که مردم دچار مشکل نشوند، در این راستا در بانک قرض الحسنه رسالت، مبلغ و مدت پرداخت وام وابسته به عملکرد حساب است.

وی اضافه کرد: اصل اساسی در قرض الحسنه، موضوعات فرهنگی است و موضوعات پولی و مالی در کنار آن قرار دارد، هم‌چنین جنبه دیگر قرض الحسنه، رعایت احکام شرعی است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =