معاون اسبق وزارت خارجه کشورمان و دبیر ستاد حقوق بشر معتقد است که حمله عربستان به یمن اشتباهی فاحش بود و پیش بینی کرد آل سعود در کمتر از 10 سال سقوط خواهد کرد.

متن مصاحبه دکتر محمدجواد لاریجانی با خبرگزاری تسنیم را می خوانید:

شانس یمن برای پیروزی بر تجاوز نظامی آل سعود بسیار بالاست
لاریجانی با بیان اینکه برای آمریکایی‌ها بسیار ترسناک است که یمن در تجربه بیداری اسلامی موفق شود، تصریح کرد: البته شانس یمن در این زمینه(پیروزی و تجربه بیداری اسلامی موفق) بسیار بالاست. آنها(آمریکایی و وابستگانش) توانستند با زحمت در مصر حرکت مردمی را ناتمام بگذارند، در تونس هم به گونه‌ای در حرکت‌های مردم تاثیر گذاشتند، اما شرایط عظیم تاریخی و فرهنگی مردم یمن کاملاً متفاوت است.
* برقراری دموکراسی پیشرو در یمن بزرگترین تهدید برای آمریکاست
وی با اشاره به تاریخ عظیم و عظمت ملت یمنی‌ و با تاکید بر اینکه یمنی‌ها با الگوپذیری از ایران شانس بسیار بالایی در ایجاد یک دموکراسی موفق و پیشرو دارند، خاطرنشان کرد: این(برقراری دموکراسی پیشرو و موفق در یمن) بزرگترین تهدید برای آمریکا است. منافع آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه این است که هیچ جا دموکراسی رشد نکند و دیکتاتورهای سکولار در کشورهایی که تکاثف کافی جمعیتی ندارند دنبال می‌شود. اتفاقاً یمن، عراق و سوریه از مواردی است که تکاثف جمعیتی قوی دارند و لذا شما می‌بینید بحث‌های تجزیه این کشورها مطرح می‌شود.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: این‌ها(آمریکایی‌ها) هیچوقت نگران کویت و امارات نیستند ولی اگر کویت و امارات و عمان و عربستان با هم جمع شوند و تکاثف جمعیتی پیدا کنند، بسیار نگران می‌شوند.

* مروری بر جایگاه ویژه یمن در تئوری تکاملی(تحولی) نوع بشر از زبان رئیس پژوهشگاه بنیادی
لاریجانی درباره سابقه درخشان تمدنی یمن اشاره کرد: یمن نه تنها گهواره توسعه تمدن بشری و تمدن اسلامی است، بلکه در تئوری تکاملی(تحولی) داروین جایگاه مهمی دارد. مطابق تئوری داروین، حدود دویست هزار سال پیش اولین نمونه انسان امروزی، معروف به انسان مدرن،‌ هموساپین(Homo sapiens،)، که از لحاظ آناتومی کاملاً مثل آناتومی بدن امروز ما بوده است، در حبشه (رودخانه آواش Awash و دهکده هرتو Herto) ظاهر شد. بر اساس نظریه "جهش بزرگ انسانی" 130 هزار سال بعد از آن حادثه، انسان مدرن رفتاری در همان منطقه شرق آفریقا و اتیوپی ظاهر شدند. سپس، با بررسی آثار فسیلی به جا مانده، می توان گفت حدود 10 هزار سال بعد از ظهور انسان مدرن (بدنی و رفتاری)، مهاجرت تاریخی انسان از آفریقا اتفاق اقتاد و همه علائم نشان می‌دهد که این نسل اولیه از اتیوپی خارج شدند و وارد آسیای میانه و نزدیک شده و در "هلال حاصل‌خیر" اطراف دریای خزر اقامت گزیدند و در مسیرهای مختلف به سوی هند و به سوی شرق دور و به سوی اروپا رفتند.
وی افزود: در اولین تاریخ نگاری آنتروپولوژیک، یمن و بخش‌هایی از سرزمین ایران مانند (قشم، دریای خزر) اقامتگاه های اولیه انسان جدید(Homo Sapiens) بوده. لذا حقیقتاً می‌توان یمن و ایران را گهواره تکامل انسانی (نوع و تمدن) دانست.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) به اندازه‌ای یمنی‌ها را دوست داشتند که فرمودند: من یمنی هستم. حضرت علی (ع) نیز مدتی در زمان حیات پیامبر اعظم(ص) فرماندار یمن بود. در جریان همین بمب‌باران‌های اخیر، سعودی‌ها مسجدی که در قرن دوم هجری در یمن ساخته شده بود را نابود کردند.

* آمریکایی‌ها از احتمال استقرار موفق دموکراسی در یمن وحشت‌ کرده‌اند
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از احتمال موفقیت در برقراری دموکراسی در یمن وحشت کرده‌اند، گفت: علت این وحشت آن است که اگر این دموکراسی موفق شود، چهره کل منطقه از لحاظ استقلال و رشد و حکومت‌ها تغییر پیدا می‌کرد.
* آمریکا سعودی را وادار به حمله به یمن کرده است/ آل سعود در کمتر از 10 سال سقوط می‌کند
این تحلیل‌گر ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دلیل وحشت خود از برقراری دموکراسی در یمن، سعودی‌ها را وادار به حمله به این کشور کردند؛ آمریکا را دارای دو منفعت در این اقدام ظالمانه سعودی‌ها توصیف کرد و گفت: آل سعود در این تجاوز نظامی مانند کسی است که سرش را محکم به سنگی زده است. رژیم آل سعود در کمتر از 10 سال سقوط می‌کرد و با حمله به یمن سرعت سقوطش به مراتب بالا رفته است.
* آمریکا به دنبال برقراری دیکتاتور سکولار با وجهه مدرن‌تر در عربستان است
لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها قصد دارند در عربستان دیکتاتوری سکولار با وجهه مدرن‌تری ایجاد کنند، گفت: پادشاه قبلی عربستان غربی‌ها را دعوت کرد و گفت ما سکولار هستیم. من به خانم ناوی پیلای(کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد) گفتم شما به عربستان رفتید و آنقدر از آنها تمجید کردید. وی به من گفت: زمانی که به عربستان رفتم، پادشاه این کشور به من گفت ما به طور کلی سکولار هستیم و هیچ اعتقادی نداریم به اینکه اسلام باید مبنای حکومت باشد ولی الان سیستم ما تحمل این بحث را ندارد!
* مکه نقش بسیار اساسی در بیداری اسلامی ایفا خواهد کرد
رئیس ستاد حقوق بشر با تأکید بر اینکه برای آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی سلطه بر کعبه بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: مکه در بیداری اسلامی نقش بسیار اساسی پیدا خواهد کرد. اینکه حضرت امام (ره) حج ابراهیمی را مطرح کردند یک نکته با حساب در نهضت بیداری اسلامی بود. این‌ها ارکان بیداری اسلامی است. این‌ها به شدت نگران این قضیه بودند.
وی نفع دوم آمریکایی‌ها در تجاوز نظامی آل سعود به یمن را کمک این رژیم به سرکوب جریان بیداری اسلامی عنوان کرد و افزود: اگر بتوانند جریان بیداری اسلامی را در انقلاب مردم یمن سرکوب کنند، یا هر چقدر هم آسیب بزنند برای آمریکا نفع دارد.

* استدلال آل سعود در تجاوز نظامی به یمن از لحاظ فضاحت استدلال بسیار جالب است
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه استدلال آل سعود در تجاوز نظامی به یمن نیز از لحاظ فضاحت استدلال بسیار جالب است، گفت: آل سعود می‌گوید به دلیل اینکه حوثی‌ها کودتا کردند ما به یمن حمله کردیم. مگر حکومت شما(آل‌سعود) چقدر به رأی مردم وابسته است؟
لاریجانی خطاب به سردمداران رژیم آل سعود گفت: در زمان اربکان در ترکیه کودتا شد، شما باید حمله کنید؟ در یمن کودتایی نشد ولی به فرض هم کودتا شده باشد، آیا مجوز حمله به آنجا را صادر می‌کند؟
* منطق آل سعود کل منطقه را به آشوب می‌کشاند
وی با بیان اینکه این منطق آل سعود کل منطقه را به آشوب می‌کشاند، تصریح کرد: این فضاحت استدلال بدان معناست که هر کسی زور دارد می‌تواند حمله کند. البته برای ما مشکلی نیست، چون ما قدرتمند بوده و قدرت عظیم منطقه هستیم هیچ نگرانی از این بابت نداریم ولی برای آنهایی که در منطقه کم زور هستند وضع خوبی ندارد. اگر بنا باشد هر کسی زور داشت بتواند زور بگوید خیلی مسئله بدی خواهد بود و برای منطقه خطرناک است.
* ماجرای یمن نشان می‌دهد تمدن غربی در خشونت حد و مرزی ندارد
رئیس ستاد حقوق بشر با اشاره به جنایات جنگی رژیم آل سعود در یمن، این تجاوز نظامی را یک آدم‌کشی به تمام معنا و از بین بردن زیربناهای اساسی زندگی مردم یمن و محروم کردن آنان از دسترسی‌های اولیه به امکانات بقا توصیف کرد و گفت: آمریکا، عربستان، اولاند، فرانسه و اروپا مسئول مستقیم این جنایات هستند. این نشان می‌دهد تمدن غربی در خشونت حد و مرز ندارد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه ما نباید هیچوقت به این دول غربی جنایتگر اعتماد کرده و فریب حرف‌های قشنگ و سوپرمدرنشان را بخوریم، خاطرنشان کرد: تجربه غربی، تجربه بسیار مفلسی است. زندگی جمعی آنها را که می‌بینید و در تجربه سیاسی نیز آنها اعلا درجه خشونت را دارند. اگر ما می خواستیم دنبال افول یک تمدن بگردیم، علامتی بهتر از این نداشتیم.
*تیپ عملیات آل سعود در یمن تیپ صهیونیستی است
وی با اشاره به اینکه تیپ عملیات آل سعود در یمن، تیپ اسرائیلی و صهیونیستی است و از قدیم نیز مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد حکام سعودی نوچه‌های رژیم صهیونیستی بودند، تصریح کرد: با این وجود، دوره ما دوره شفافیت شر است و پرده‌ها از روی شر برداشته شده است. امروز مشخص شده است که اسلام سوپررادیکال داعشی و القاعده محصول رژیم صهیونیستی است و حتی دیگر کسی نمی‌تواند تردید جدی درباره جریانات نیویورک(برج‌های دوقلو) داشته باشد. کاملاً مشخص است که جریانات نیویورک چه توطئه حساب شده‌ای برای تهاجم به جهان اسلام بود.
این تحلیل‌گر برجسته مسائل بین‌المللی اضافه کرد: به هر صورت این حادثه(تجاوز نظامی آل سعود به یمن) یک بُعد رفتاری موضعی، یک بُعد دیگر در سیاست آمریکا دارد و همچنین یک جنبه‌ای نیز در نقشه منطقه دارد. پیش‌بینی من این است که با تحمل سختی‌ها، یمنی‌ها پیروز می‌شوند.
لاریجانی افزود: استدلال مقام معظم رهبری را کاملاً می‌پسندم که ایشان فرمودند غزه یک قطعه زمین بود ولی یمن دنیایی از زمین و ارتباطات است و محاصره یمن کار آسانی نیست. من عجیب نمی‌دانم که آمریکایی‌ها ظرف یکی دو ماه آینده فضاحت آل سعود را جمع و جور و آن وقت تحولات داخل عربستان را تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی می‌خواهد پایگاه خود در عربستان را آشکار و شفاف کند، تصریح کرد: اینها پروژه‌های بسیار عجیب و غریب در سر دارند ولی خداوند متعال باطل‌السحر دارد و مکر این‌ها را علنی می‌کند. من آینده مقاومت یمن را به هیچ وجه کمتر از پیروزی حزب‌الله و حماس نمی‌دانم، بلکه انشاءالله بسیار فراتر از آنها است و روز پیروزی بزرگ نزدیک است.
لاریجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تحلیلی از تغییر و تحولات هیئت حاکمه عربستان در هفته‌های اخیر دارید؟ تصریح کرد: همانطور که بنده اشاره کردم این تغییر و تحولات کلید خورده و تحولاتی که آمریکا می‌خواست در رژیم سعودی ایجاد کند سرعت یافته است. عربستان با پیگیری آمریکابه سمت یک دیکتاتوری سکولار کاملاً آشکار حرکت می‌کند و از این حالت ظاهراً اسلامی درخواهد آمد.

49308

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    5 0
    ميشه بفرماييد امريكا،اروپا واسراييل چندسال ديگه سقوط ميكنن؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 0
    تا ده سال دیگه کی مردست کی زنده؟؟
  • بی نام GB ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 0
    آمریکا هم قراره سقوط کنه محمود گفت
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    68 1
    از وقتی من یادمه اسرییلم قرار بوده نابود شه...
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      6 9
      اسرائیل یه روز همه کشورهای عربی رو شکست داد ولی الان زورش به غزه نمیرسه مگه نابودی شاخ و دم داره؟ آروم آروم
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      3 22
      شما اسراییل رو با عربستان زپرتی مقایسه می کنی؟
  • محمد IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    54 2
    اولا هدف از این صحبتها چیست چرا بجای تنش زدایی در حال تنش زایی هستند؟ ثانیا بر اساس چه معیارها و شاخصهایی پیش بینی می کنید که آل سعود در کمتر از 10 سال سقوط می کنند؟ ثالثا اگر سقوط نکردند چه؟ آیا ایشان مسئولیت این صحبت و عواقب احتمالی این نظرات که هیچ پایه و اساسی ندارند را می پذیرند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    45 1
    هیچ گاه زمان سقوط وافول اعلام نفرمابرادرجان .چون خداوندخودش بهترمیداند چکارمیکند.. خبرانلاین شماهم نظرات کاربرانت راسانسورفرما...خدانگهدارتان
  • محمد A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    7 1
    اسرائیلم از 37 سال پیش قرار بود نابود بشه
  • حمید A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    8 0
    فراموش نمی کنم ایشان بعد از حملات 11 سپتامبر هم در تلوزیون امد و گفتند امریکا تا یکسال اینده مانند شوروی سابق نابود خواهد شد.
  • بی نام DE ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    7 0
    از نظر شما هرکس مخالف شماست در حال فروپاشی و نابودیه
  • حسین IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 0
    در خصوص فروپاشی امپریالیسم سلطه آمریکا بر اثر جنبش 99 درصد هم از این افاضات شده بود . غافل از اینکه حکومتهای دمکراتیک چون آمریکا که بالاترین مقام آن با رای مردم انتخاب شده و مدت ریاست هم محدود است هرگز سرنگون نمی شوند .
  • فرمان A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    25 1
    لطفا کارشناسانه صحبت کنید.35 سال است میگوین فلان کشور نابود میشود ولی نشده
  • ع.ش A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    14 1
    احمدی نژاد هم پیش بینی کرد که اوباما نمیتونه رییس جمهور آمریکا بشه ولی دیدیم که هشت سال سکاندار آمریکا شد .اصولا از این نوع پیش بینی ها تو مملکت ما زیاده و کسی پاسخگوی حرفی که زده نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    8 2
    سقوط آل سعود منتج به حکومت داعش می شود. انتخاب با شماست