بی شک حمایت علی کفاشیان از سپ بلاتر یکی از درست ترین تصمیمات مدیریتی او بوده است

احمدرضا براتی*-خبرآنلاین:

سرانجام سپ بلاتر برای پنجمین بار و به مدت چهارسال دیگر به ریاست فیفا انتخاب شد . بلاتر 79 ساله ( متولد 1936 سوییس ) در سال 1998 و در کنگره 51 فیفا جایگزین هاوه لانژ برزیلی در فیفا شد و از آن تاریخ تاکنون رییس بلامنازع سازمان فوتبال جهان است . سازمانی که برخی در توصیف قدرت آن تا بدانجا پیش می روند که آن را با سازمان ملل متحد مقایسه کرده و چه بسا قدرتمندتر از آن می دانند .

 اگر به بررسی قدرت فیفا و فوتبال در دنیا بپردازید و بعنوان مثال به این مساله توجه کنید که در مسافرتهای رییس فیفا به کشورهای مختلف ، یکی از ملاقاتها به احتمال خیلی زیاد ملاقات با عالیرتبه ترین رهبران سیاسی آن کشورهاست.

اینگونه می توانیم به اهمیت این شغل پی می بریم . بعنوان مثال وقتی سپ بلاتر در سال 1392 به ایران سفر کرد در اقامت کوتاه خود در ایران ، علاوه بر مقامات ورزشی با حسن روحانی ، علی لاریجانی و معصومه ابتکار سه تن از بلندپایه ترین مقامات سیاسی کشورمان دیدار کرد.

با توجه به اهمیت این جایگاه ، متوجه خواهیم شد که بی دلیل نیست که هم بلاتر به رغم سالخوردگی و هم بسیاری دیگر نظیر پرنس علی برادر پادشاه اردن که علاوه بر ثروت از مرتبه سیاسی بسیار بالایی بهره مند است به این صندلی علاقه مند هستند . اما بلاتر در همه این سالها در حفظ صندلی اش کاملا مقتدر عمل کرد و در بحرانی ترین شرایط هم حاضر نشد به بازنشستگی بیاندیشد .نه تنها حاضر به واگذاری عرصه به رقبایش نشد بلکه به قاطعترین شکل ممکن وارد رقابت ها شد و مزد قاطعیت و شجاعت خود را هم هر بار با پیروزی گرفت .

بهرحال فاکتور تجربه هم در توفیقات او بی تاثیر نبوده است . مطالعه سوابق این پیرمرد سوییسی نشانگر آن است که او دانش آموخته اقتصاد و بازرگانی از دانشگاه سنت موریس سوییس است . او قبل از فوتبال سابقه مدیریت روابط عمومی در چند کمپانی بزرگ تجاری از جمله کمپانی مشهور لونژین ( کهن ترین برند ساعت ) و البته سابقه دبیر کلی فدراسیون هاکی روی یخ سوییس را در کارنامه دارد. به همین ترتیب و از آنجا که لونژین در مسابقات المپیک 1972 و 1976 حامی مالی المپیک  بود بلاتر هم در سازمان برگزاری مسابقات حضور داشت و البته از سال 1975 هم بعنوان میر فنی وارد فیفا شد . سپس از 1981 تا 1998 دبیر کل فیفا بود تا اینکه در 1998 جایگزین هاوه لانژ در صندلی ریاست فیفا شد .

اگرچه بلاتر بعد از تصدی ریاست فیفا ، قدرت این سازمان بزرگ را در ابعاد مختلف خصوصا در بعد اقتصادی ، از طریق جذب اسپانسرهای قدرتمند ، افزایش داده است اما همزمان و روز به روز ادعاها در خصوص فساد فیفا و در راس آن خود بلاتر افزایش یافت و او هم تا بدانجا به این انتقادات بی توجه بود که منتقدین را عصبانی و ناچار به انواع واکنشهای تند کرده است. از جمله عجیب ترین این واکنشها ، تهدید میشل پلاتینی رییس یوفا در کنگره اخیر به تحریم فیفا و جام جهانی در صورت انتخاب مجدد بلاتر بود.

اما سرانجام جمعه  29 می 2015 در حالیکه فیفا به علت دستگیری چند مقام بلندپایه فوتبالی در سوییس ، شرایط بحرانی داشت ، بار دیگر بلاتر با وجود مخالفت بسیاری از بزرگان فوتبال جهان و عمدتا از اروپا به پیروزی رسید . این پیروزی را می توان نتیجه استراتژی خود او در مدیریت فوتبال جهان دانست. بدین ترتیب که بلاتر بعد از تحویل گرفتن ریاست فیفا از هاوه لانژ  سعی کرد به دنبال حقیقتی باشد که روسای قبلی از آن رویگردان بودنند. سیاست افزایش نقش کشورهای آسیایی و آفریقایی . او که می دانست رای برزیل و افغانستان در انتخاب رئیس برابر است ، توجه به این کشورها را دردستور کار قرار داد و علاوه بر افزایش سهمیه پلکانی این دو قاره در جام جهانی ، در واگذاری کرسی های مختلف کمیته های فیفا به آنها سخاوتمندانه تر عمل کرد .

 از سوی دیگر با جذب حامیان مالی قدرتمند برای فیفا علاوه بر افزایش قدرت سازمان فیفا ، درآمد سرشاری را روانه کشورهای مختلف جهان و بخصوص کشورهای آسیایی و آفریقایی کرد که بیشتر به این پولها احتیاج داشتند . اثر چنین سیاستهایی را در دسته بندی آرای دو روز گذشته فیفا به وضوح می توان دید . آنجا که دو کنفدراسیون فوتبال آسیا و آفریقا با داشتن یکصد رای ، حمایت رسمی خود را از بلاتر اعلام کردند و البته اینها غیر از آرای متعلق به او در سایر قاره ها و ممالک بود .

کسب 133 رای از مجوع 209 رای فیفا ، در شرایطی که قدرتمندترین نهاد فوتبالی جهان بعد از فیفا ، یعنی یوفا به رهبری میشل پلاتینی و برخی دیگر از طلایه داران فوتبال جهان از جمله انگلستان بعنوان مهد فوتبال ، رسما با بلاتر اعلام مخالفت کردند و حتی به تهدید علنی او و فیفا و جام جهانی روی آوردند نشان از قدرت مدیریت بلاتر در شرایط بحرانی و نفوذ او در ممالک دورتر دارد .

در این میان باید به علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال کشورمان تبریک گفت که با دور اندیشی و تجربه اداره مجامع انتخاباتی فراوان ، به دور از فضای احساساتی حاکم براین دوره از انتخابات فیفا ، رسما و علناً به حمایت از بلاتری پرداخت که حالا و برای چهار سال دیگر رییس فوتبال جهان است و قطعا رای ایرانی ها را فراموش نخواهد کرد و در شرایطی که به علت فشار افکار عمومی و بیم خسارات سنگین اقتصادی ، پلاتینی و یارانش در یوفا از بلوف تحریم ، نادم و پشیمان گشته و به زودی درصدد دلجویی از بلاتر برخواهند آمد ، فوتبال ایران بایستی در انتظار پاداش وفاداری خود به جوزف سپ بلاتر باشد. این بار او روی اسب برنده شرط بسته است.

4141

*معاون حقوقی اتحادیه باشگاه های فوتبال ایران و مشاور حقوقی معاونت سینمایی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    3 7
    این اسب جفتک نزنه خوبه .اگر یک میزبانی گرفتیم حساب است
  • محمدعلی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 4
    بسیار عالی .
  • کامران IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    12 4
    نویسنده مقاله، خیلی راحت مسئله فساد مدیران بالای فیفا را دور زده است . بلاتر در دفاع از خود گفت من نمیدانستم، که این حرف در هیچ دادگاهی مورد قبول نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 7
    جهان پهلوان سپ بلاتر دوستت داریم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    8 6
    کفاشیلن علیرغم ظاهرش بسیار سیاس و باهوشه
  • حامد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 23
    احسنت بر سپ بلاتر که پیروزیش حسابی حال امریکا، انگلیس و فرانسه عوضی رو گرفت. بابا تو هرچیزی فضولی کردین دیگه تو فیفا هم؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    12 4
    قدرتی که فساد بیاره اصلا ارزش نداره سردستشون بوده
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    26 5
    دیدید شرط بندی کفاشیان روی اسب مرده بود....