مهام نیوز نوشت:

آمارها از افزایش زندگی مجردی، مخصوصا بین دختران حکایت می کند. افزایش زندگی مجردی در دختران به عنوان یک آسیب نوظهور تلقی شده است. اما چه چیزی عامل این اتفاق است؟

در سه قفله شده و کلید آویزان پشت در،‌ خانه پر از نور، ترس و واهمه از سرو صداهای وهم انگیز و کراهت در و همسایه از مجاورت با یک آدم تنها، رصد کنجکاو گونه همسایه‌ها از ترددهای گاه و بیگاه اقوام و دوستان؛ صحنه آشنای سه دهه گذشته این روزها بیشتر به تصویری سیاه و سفید از فیلم های فارسی دهه 50 می ماند.

آن روزها زندگی مجردی به این سادگی ها نبود. می گویند سالهای نه چندان دور حوالی دهه شصت و هفتاد برای تجربه زندگی مجردی در محله های تهران باید از کلانتری محل مجوز می گرفتند. امروز اما تجربه تنهایی در چارچوب خانه خیلی ساده تر از همفکری و همنوایی با یکی آدم زنده دیگر به نام همسر به نظر می آید. اگر شما هم به یاد دارید روزهایی را که بیشتر خانواده ها زندگی مجردی فرزندشان را پنهان می کردند حتما از عمق نگاه های حمایت گرانه خانواده های امروزی از زندگی مجردی فرزندانشان متعجب می شوید.

چیزی که دکتر سید حسن حسینی،‌ جامعه شناس خانواده آن را بر هم زدن یکی از ویژگی های جامعه بشری از بدو تاریخ بشر تعریف می کند: ویژگی جامعه بشری زیستِ خانوادگی انسان ها بوده است؛ زن، مرد و فرزندانی که حاصل از آن ازدواج بودند. در حوزه اعتقادت و فرهنگ ما به تاسی از آیه شریفه 21 سوره رم " من برای شما از جنس خودتان جفتی آفریدم که در کنار هم آرامش داشته باشید." زندگی خانوادگی از اهمیت و ارزش برخوردار است. زیست متعهدانه اگر درست صورت بگیرد زندگی موفق تر خواهد بود و آرامش بیشتری خواهد داشت.

او معتقد است: اگرچه شکل خانواده در دهه ها و قرن های مختلف دستخوش تغییرات و تفاوت هایی شده است اما عمومیت ازدواج همواره در هر عصری ادامه داشته است. اما در دوران مدرن و صنعتی به دلایل مختلفی با زندگی های مجردانه بیشتری مواجه هستیم. در دهه های قبل اگر زیست مجردانه ای هم وجود داشت با توجه به گستردگی بعد خانواده شکل دیگری داشت. زن های مجرد کسانی بودند که با خانواده پدری شان زندگی می کردند. اما الان این تجرد با تفکیک مکانی همراه است. زن ها جدای از خانواده پدری شان خانه ای دارند و به زندگی شان ادامه می دهند.

دکتر حسینی با اشاره به آمار منتشر شده از وجود یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار نفر مجرد در کشور برای روشن کردن مفهوم زندگی مجردی؛ زنان و مردان زیر 50 سال را مد نظر قرار داده و می گوید: وقتی از تجردگرایی و زندگی مجردی حرف می زنیم مد نظر ما زندگی مجردانه ای است که افراد تا سن 35 سالگی ازدواج نکرده باشند و بعد از آن هم چون احتمال ازدواجشان کم است پیش بینی می کنیم که زندگی مجردانه را ادامه خواهند داد و یا یک شکل دیگر از زندگی مجردانه زنان و مردان است که ازدواج صورت گرفته و به دلایلی از جمله فوت یکی از طرفین و یا جدایی منتفی شده است؛ و طرفین و یا یکی از آنها دیگر ازدواج نکرده اند. زندگی مجردانه دراین سن قابل اهمیت تر و در خور بحث است.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید: در آمار جمعیتی ایران متناسب با سرشماری هایی که مرکز آمار انجام می دهد می بینیم که طی 50 سال گذشته دامنه افرادی که زندگی مجردی را انتخاب می کنند، بیشتر شده است. مطابق با آمار سال 1345 در مجموع ۱.۶ درصد مردها زیست مجردانه داشتند و این آمار در زن ها فقط 1 درصد بوده است. در سال 1385 مردها تعدادشان کمتر و تعداد زیست مجردانه زنها با ۸ دهم درصد افزایش به ۱.۸ درصد رسیده است. این در حالی است که همواره زیست مجردانه زنانه از مردانه بیشتر بوده است.

این آمارها با آمار علی اکبر محزون مدیرکل اطلاعات آمار و جمعیت ثبت احوال در فرودین ماه سال جاری تکمیل می شود: آمارها کاهش منفی ۶.۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد که البته از سال ۹۰ شاهد رشد منفی ازدواج در کشور بوده ایم. به طوری که در سال ۹۰ منفی ۱.۹ درصد، در سال ۹۱ منفی ۵.۱ درصد و در سال ۹۲ نیز با کاهش منفی ۶.۷ درصدی مواجه بوده ایم.

دکتر حسینی یک نمای جمعیتی دیگر را بالا رفتن سن ازدواج می داند: طبق اسناد ثبت احوال کشور متوسط سن ازدواج مردان در سال 1345 ، 25 سال و برای زن ها 18 سال بوده است. در سال 1385 درست 40 سال بعد سن ازدواج مردان به 26.2 رسید در حالی که برای زنان با 5 سال اضافه شدن به23.3 رسید. این آمار به خوبی نشان دهنده افزایش سن ازدواج در زنان است. و در واقع این پدیده ای است که به تبع جوامع دیگر در جامعه ما دیرتر شروع شده است.

تجردگرایی تقصیر دختران؟

افزایش سن ازدواج در دخترها را خیلی ها به افزایش تحصیلات و تمایل دخترها به ماندن در دانشگاه مربوط می دانند. تحصیلاتی که نه تنها منجر به افزایش سن دختران می شود بلکه موردهای مناسب برای ازدواج با آنها را هم محدودتر می کند. دکتر حسینی معتقد است: در ساختار اجتماعی زندگی شهری به تدریج برابری هایی برای زن ها ایجاد شد. زنان در تحصیلات حق پیدا کردند که از سرمایه فرهنگی مناسب برخوردار شوند تا زمان ازدواج بتوانند مبادله مناسبت تری با همسرانشان داشته باشند. طولانی شدن تحصیلات بالا رفتن سن ازدواج کمک کرده است و تحصیلات در جامعه ما به نسبت همه طولانی تر است. در جامعه صنعتی زنان هم از حق تحصیل برخوردارند و هم از حق کار. در حقیقت برای پیدا کردن کار نیاز به تحصیلات طولانی مدت ندارند. اما در ایران باید تحصیلات طولانی مدت را بگذرانند و بعد تازه برای یافتن کار زمان بگذارند. در انتخاب زنان برای ازدواج سن باروری و سرمایه های فیزیکی زن محاسبه می شود و بالا رفتن سن مردان به تجرد در زنان بیشتر دامن می زند. در سطح کلان اجتماعی در فرهنگ ما شانس مردان برای ازدواج در سن بالا بیشتر از زنان است.

می خواهم "آقای خودم و خانم خودم باشم" این عبارتی است که بسیار از زبان دختران این روزها شنیده می شود. دکتر حسینی یکی دیگر از دلایل مجرد ماندن دختران را گریز از حس مسئولیت می داند: آنها با خودشان می گویند درس خوانده ایم، خانه و درآمد کافی داریم. لزومی ندارد خدمات ارائه دهیم و خدمات بگیرم. این افراد وقتی به فردگرایی منفی برسند حاضر نیستند که خودشان را با دیگری تقسیم کنند.

ترس از طلاق، دوری از ازدواج

دکتر بهمن صدیق روانشناس بالینی یکی از دلایل دوری جوانان از ازدواج و روی آوردن به زندگی مجردی را ترس از جدایی در نیمه راه می داند: خیلی از جوان ها امروز ترجیح می دهد که تنها زندگی کنند. آنها آمار طلاق و نسبت طلاق به ازدواج را می بینند و اخبارش را می شنوند. در کنار این آمارهای تکان دهنده باید به این فکر کنیم که چقدر بچه های ما مهارت های روانشناختی و بنیادی که برای تشکیل زندگی مورد نیاز است را آموخته اند؟ به صورت تشریفاتی دوره آموزشی مهارت های زندگی پیش از ازدواج می گذرانند اما آیا این ها معطوف به نتیجه بوده اند؟

اقتصاد بیمار؛ زن ها و مردهای بیکار

در فرهنگ ایرانی و اسلامی مرد مسوول معاش خانواده است. مسوولیتی که با وضعیت اقتصادی این روزها کمرشکن و وهم برانگیز است. دکتر حسینی می گوید: در فرهنگ کلان و در قانون مدنی مرد نان آور خانواده است. باید شاغل باشد و درآمد مناسب برای ارتزاق همسر را داشته باشند. در جامعه ای که با نظام اقتصادی بیمار و پرتلاطم است، قدرت خرید پایین است، بحران های اقتصادی وجود دارد و با بیکاری و تورم مواجه است این شرایط پیش نمی آید و مسلم است که معدل سن ازدواج بالا می رود و به تبع آن سن ازدواج در زنان نیز بالا می رود.

دکتر صدیق نیز بزرگترین چالش امروز ایران را پدیده چند پیشگی می داند: چند پیشگی چالش قرن است و اگر به منابع معتبر بین المللی رجوع کنید این چالش را می بینید. فرصت ها برابر نیست و چند پیشگی اجتناب ناپذیر است. وقتی قرار است یک جوان حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان برای اجاره خانه پرداخت کند این پول را باید از یک جایی در بیاورد. قیمت تمام شده زندگی خیلی بالاتر از این حرف هاست و از نظر ساختار اجتماعی و اقتصادی می تواند یک تهدید باشد.

زندگی های مجردی، نیازهای فروخورده و رابطه های فراخانوادگی

چشم‌انداز پس‌انداز حداقل ۵۰ میلیون تومانی و نیاز به همصحبتی و هم نشینی شاید ذهن را به خیلی از مقولات فراخانوادگی باز کند. دکتر حسینی رواج زندگی های مجردانه و تمایل به زندگی تک نفره را بستری مناسب برای ایجاد بحران های روحی می داند: کسانی که زیست مجردانه دارند با یک کم و کسری هایی روبرو هستند. تجرد در زندگی روزمره شان اثر می گذارد و ممکن است با یک سری عوامل دیگری بخواهند جبران مافات کرده و کمبودها را جبران کنند؛ یا نتوانند این کار را بکند و دچار اثرگذاری های نامناسب شوند. هستند کسانی که در کنار یک سری آزادی های اجتماعی صرفا به ازدواج به عنوان رابطه جنسی نگاه می کنند و با استفاده از آزادی های اجتماعی کمتر تمایل به ازدواج دارند.

دکتر صدیق از نظر روانشناختی زندگی مجردی ای که در جامعه ما حاکم شده است را با آنچه در دنیا اتفاق می افتد تا حدودی زیادی متفاوت می داند: گرایش به زندگی مجردی ایجاد شده و همراه با آن خیانت در زندگی زناشویی رایج شده است و این به وخامت موضوع اضافه می کند.

به عقیده او این موضوع ناشی از سردرگمی مسوولین فرهنگی در قبال تقویت کانون خانواده و ناهمگرا بودن برنامه ریزی ها در این زمینه است: سیستم ما در قبال تشکیل زندگی خانوادگی چه اقداماتی انجام می دهد؟ ازدواج سهل و آسان شعار یک است. جوان ها ازدواج کردن را بلد هستند اما در این زندگی پر تغییر که فرکانس تغییراتش زیگزاگی است چطور می توانند تاب آوری اشان را بالا ببرند.

صدیق می گوید: ترویج ازدواج در جوانان نیازمند همگرایی در سیاست گزاری هاست. در دولت کانادا خانمی که بچه دار می شود یک سال مرخصی با تمام حقوق و مزایا دریافت می کند. یک سال مرخصی دیگر هم می تواند یا خودش، یا شوهرش و یا هر دو به طور نصف نصف استفاده کند. این سیاست، تشویق کننده زندگی خانوادگی است؛ نه این که خانم به راحتی شغلش را به خاطر بارداری و بچه داری از دست بدهد. انتظار داریم دختر ما چه کند. این الگوهای کلیشه ای ناشی از فقر قابلیتی است. دخترهای ما کمی این را هم می فهمند و تا مورد مورد نظرشان را پیدا نکنند تن به ازدواج نمی دهند و این است که سن ازدواج بالا می رود.

همباشی ها

بالارفتن سن ازدواج و افزایش میزان مجردی این روزها راهی شده است برای دیده شدن همباشی هایی که هیچ مجوزی برای آن نیست و یکی از پیامدهایش کاهش بعد خانواده و موالید است.

دکتر صدیق معتقد است: ما یک دید تونلی تنگ نظرانه پیدا می کنیم، به یک زاویه می تابانیم، بزرگش می کنیم و به کل جامعه تعمیم می دهیم. همه ماجرا لهو و لعب نیست. در جامعه در حال گذار ما نسل جدید به شدت بی پناه است. نمی تواند یک وام بانکی بگیرد و نمی تواند جذب بازار کار شود. علاوه بر این مجرد بودن برایش یک انگ می شود. بیرون از خانه مجبور است نقاب بزند تا بتواند از پس مشکلات بربیاید. سپر به دست می گیرد اما وقتی از کار برمی گردد دلش می خواهد نقاب ها را کنار زده و احساس کند روحش عریان است. پایش را دراز کند و از سرخوردگی هایش حرف بزند و یکی باشد که این سرخوردگی ها را بشنود؛ این نیاز روانشناختی است. بنابراین به سراغ سبک زندگی جدید ازدواج سفید و همباشی می رود. سبک جدیدی از زندگی که مطالبات و تعهداتش به صورت توافقی کمتر است و فرد با یک عدد کمتری از پس زندگی بر می آید.

دکتر حسینی همباشی های امروز ایران را تجربه از سر گذارنده جوامع صنعتی در دهه 90 می داند: این خانواده ها در جوامع صنعتی خودبه خود به خانواده تبدیل شد و آنها دارای فرزند شدند و از دهه 1980 به دید به بچه های آنها به چشم حرامزاده نگاه نمی شد. در واقع جامعه می گردد و مشکلات خودش را حل می کند. یکی از مشخصه های شیعه اجتهاد است و ما خیلی پتانسیلمان بیشتر از دیگر ادیان در خصوص همباشی است. ما نظارت فقهای قدیمی و بنیان گذار انقلاب را داریم که دختر بالغه و رشیده می تواند خودش را بدون اذن پدر به صیغه مردی در بیاورد. در واقع ما پتانسیل فرهنگی اش را داریم اما وحشت این وجود دارد که طرح این مسئله صدماتش بیشتر از برکاتش باشد. چرا که ما هنوز در جامعه ای زندگی نمی کنیم که مردانش متشرع و اخلاقی باشند.

دکتر حسینی صدمات ایجاد شده در جامعه را ناشی از به هم خوردن قول و فعل و تضعیف اثربخشی توصیه های دینی می داند: ما یک جامعه دینی هستیم و بایدها و نبایدهای زندگی ما از متون دینی و رفتارهای دینداران حاصل شده است. معیار ما سیره نبوی صحبت می کنیم که هم قول و هم رفتارشان ایشان بوده است. در جامعه بخشی از صدماتی که ما خوردیم به هم خوردن این قول و فعل است و چون عینیت آن در زمان ما بهم خورده اثربخشی توصیه های دینی تضعیف شده است و ما هیچ جایگزینی برایش نداشتیم. فعل و حرف در کنار هم همان چیزی که از پیامبر دیده بودیم و شنیده بودیم. ما در بسیاری از حوزه ها حبل المتین نداریم که خودمان را به آن آویزان کنیم. البته ما به عنوان مسلمان مسئولیت فردی داریم و باید جوابگو باشیم و این چیزی است که در اعتقادات ما وجود دارد.

او جایگزینی اخلاق در جوامع غربی را راه نجات جوامع صنعتی از این بحران عنوان کرد: جامعه ما دچار وضعیت آنومیک شده است؛ یک سری هنجارها داشتیم و یک سری هنجارهای جدید معرفی شده است و به نظر می رسد که ما هر یک را به شکل مجزا بپذیریم وضعیتمان بهتر خواهد بود. فیسلوف های غربی اخلاق را جایگزین کردند. اگر این جایگزین را نداشتند وضعشان از ما بدتر می شد. جامعه مدرن برای خودش یک هنجار دارد وقتی یک دختر و پسر با هم رو هستند همه اطلاع دارند و اگر در خیابان دیگری یکی از دو نفر در وضعیتی دیگر دیده شود این مسئله از نظر اخلاقی برای آنها جایز نیست اما در جامعه ما این طور نیست ما نه تنها این را رعایت نمی کنیم، نرم های اخلاقی جامعه مدرن را هم رعایت نمی کنیم. در جامعه مدرن افراد برای خود و تن خود ارزش قائل هستد و از آن بهره وری نمی کنند.

انحراف های اخلاقی، اندیشه های فمنیستی

ورود و رواج اندیشه های برتری جویانه و فمنیسیتی در فرهنگ هم از آن دست محرک های قوی برای سوق دادن زن ها به زندگی های تک محوری است. تفکراتی که به راحتی ترمز ازدواج را کشیده و شتاب انتخاب زندگی مجردانه را افزایش داده است. دکتر حسینی شدت و غلظت این مفاهیم را ناشی از تلاش زنان برای به دست آوردن برابری اجتماعی و نتیجه استثماری می داند که زنان در طول تاریخ دیده اند.

او می گوید: در جامعه ما زندگی مجردانه از قدیم برای مردها امر پذیرفته شده ای بوده است اما برای زنان چنین نیست. در این رابطه حتی ضرب المثل هایی که وجود دارد بسیار پروژکتیو و تکان دهنده است. استفاده از لفظ "ترشیده" به خصوص در میان تیپ های سنتی فشارهای روانی بسیاری را به زن های مجرد ما می دهد. علاوه بر این جامعه این زنان را در دسترس می بیند و بر این فشار روانی اضافه می کند.

شاید همین انگ ها و برچسب ها بود که در گذشته تن خانواده ها را از مجرد ماندن و جدا زندگی کردن دخترها می لرزاند. نگاه هایی که شاید یکی از علت های اصلی خروج دختران از خانه پدری و یا حتی شهر و دیار خود برای فرار از نگاه ها و حرف و حدیث های شبکه های خویشاوندی باشد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    مشکلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و نداشتن حقوق زن ها...البته دنیا داره به سمت فردگرایی میره من خودم شخصا میگم هیچ وقت ازدواج نمیکنم کاری تکراری که پدران ما کردن رو منم بکنم واسه چی؟
    • سورنا A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      99 29
      تمام آقایون همینو میگن...ما ازدواج نمیکنیم اما وقتی به سن 40 میرسن میبینن همه سرشون تو زندگیشونو ولی اینها تنها موندن...من خودم با چشم باز ازدواج کردم.از زندگیمم راضیم ...به خاطر اینکه دنبال یک انسان گشتم نه چشمو ابرو قیافه و مالو منال ...
    • میلاد ساما IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      32 18
      مشکلات اقتصادی و اجتماعیو قبول دارم ولی وقتی باقی جملت رو میخونم میبینم خودتم کم مشکل فرهنگی نداری مخصوصا در مورد "کار تکراری" که گفتی
  • بی نام RO ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    شبکه آموزشی کشور با جذب بالای دختران در دانشگاه ها توقعات آنها را بالا برد و بخشی از بازار کار آقایان را هم خراب کرد همچنین تولید ثروتی که از صنایع دستی به صورت سنتی وارد خانواده ها می شد از بین رفت در این شرایط مردان کمتری شرایط ازدواج خواهند داشت
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      29 22
      یاد بگیر خودت بالا بری نه اینکه با حذف دخترها بالا بری. ما پلکان شماها نیستیم. اتفاقا من و چندین و چند دختر فامیل و دوست و اشنا دقیقا، دقیقا بدلیل همین حرف شماها ازدواج نکردیم و نمیکنیم. البته از سن من که گذشته. واقعا این تنهایی گاهی خیلی ادمو اذیت میکنه. دلم میخواد برم ترکیه، مالزی یا حتی اروپا کل پولم به ی سفر اروپا میرسه اما همسفر ندارم. ی مشکل دیگه هم تنهایی بعد از پدر و مامانمه. وگرنه خیلی اوقات به پسرهایی که اطرافم میشناسمف نگاه میکنم میبینم تحملشون واقعا سخته. این آرامش و آسایشی که الان دارم به تحمل تنهایی ها می ارزه. متاسفانه تو جامعه ما "نر" زیاده. "شوهر" هم زیاده اما مرد زندگی، خیلی کمه.خیلی. با ازدواج باید بدبختی هامونو جمع کنیم و خوشبختی ها رو تقسیم. ه البته بدبختی ها میچربه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      12 12
      این چه حرفیه، یعنی پیشنهاد شما اینه که برگردیم به دوران پدربزرگ مادربزرگ هامون، شاید راهش این باشه که آقایون هم به اندازه خانم ها تلاش بکنن برای ورود به دانشگاه و ... ، خانمی هم که جدا می خواد ازدواج کنه خودش میدونه باید توقع پایینی داشته باشه،
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    الحمد الله که پسرها همگی ازدواج کردن و فقط دختران روی دست خانواده ها باد کرده اند آقای دانشمند که کارشناسی میکنی ،عزیزم به همون اندازه که دختر مجرد داریم پسر مجرد هم داریم پسرها با دختران فضایی که ازدواج نکردند .
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      26 53
      نه عزیزم طبق آمار تعداد دختران مجرد در سن ازدواج سه برابر پسران هست....در ایران البته
    • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
      13 8
      لطفا بدون رفرنس آمار ندهید. چیزی که ما شنیدیم عکس قضیه است
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    به نظرم مهم ترین مشکل سر راه جوان امروزی مشکلات مالی است و البته سطح توقع بالای دختر خانمها و بخصوص مشکل بزرگی به نام مهریه های بالا....
    • sara A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      27 10
      نه اتفاقا مشکل شما آقا پسرا هستین که دنبال دخترای پولدار حوری پری هستین فقط بلدین شعار بدین بعد میگن مهریه بالا هیچ کدومتون حاضر نیستن با کسی پایین تر از خودتون ازدواج کنید
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      14 2
      اصلا این طور نیست . بیشتر این زندگی های مجردی چه تو دخترا و چه تو پسرا تو خانواده های پردرآمد هست. اتفاقا جوان هایی که تو خانواده کم درآمد هستند اگه دختر باشن پول اجاره کردن خونه رو ندارن و اگه پسر باشن ترجیح میدن زودتر ازدواج کنن تا خرجشون کمتر به دوش خانوادشون باشه.مشکل ما فقط فرهنگیه ،دخترایی که توقع بیش از حدی دارن و پسرایی که مسئولیت پذیر نیستند و دوست دارن همیشه مجرد بمونن تا هرکاری که میخوان انجام بدن.شما فوتبالیست ها و هنرمندارو نگاه کنین ،حدود 80 درصدشون مجردن .
    • مینا IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      19 20
      بی نام عزیز, همونطور که آقایون حق طلاق و مسکن و حضانت بچه ها رو مال خودشون و ضامن بقای زندگیشون میدونن خانمها هم فقط مهریه رو ضامن بقای زندگی میدونن, اگر مردی مرد زندگی باشه هیچ خانمی راضی نیست شوهر عزیزشو تحت فشار قرار بده و زندگیشو خراب کنه, اونایی هم که مهریه رو بهانه عدم ازدواجشون اعلام میکنن بی بند و بارن و قصد زندگی ندارن, البته خبر آنلاین نظرات خانمارو تایید نمیکنه و آقایون رو یکطرفه به قاضی میبره, خبرآنلاین این نهایت بی عدالتیه که نظرات خانما رو تایید نمیکنی,
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    دزدی از طریق مهریه که پسرها سر از زندان در می آورند مجرد باشند حداقل آسمان ابی را می بینند
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      11 15
      خب زیر بار حرف زور نرو. همه که مهریه بالا نمیخوان. خب با یکی ازدواج کن که مهریه بالا نخواد خدا به دخترها و پسرها "عقل" داده. ما میخواهیم جیب شماها رو بزنیم، خب شما نزار کلاه سرت بره. وقتی مهر بالا رو قبول میکنی خب معلومه ااین ریسکو کردی دیگه اخه پررو هم هستین. مطمئنید اونقدر خوب هستید و عالی که هرگز کار به جدایی نمیرسه. توقع ما بالاست، روی شماها هم از اون بالاتر
  • بی نام US ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    81 4
    خوشم میاد تو این مملکت همش سوال میشه علت چیه وهمش میگن باید این کاربشه تو دلمون موندیکی بیاد بگه این کارای مثبت رو انجام دادیم
  • امير مالوف تباه A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    100 5
    بي تعارف ، اگه شرايط گذراندن يك زندگي عادي در همه زمينه هايش رو نداشته باشي واقعا كه بهترين كار همين عدم تشكيل زندگي و تو دردسر نينداختن خود و شريكت و وابستگان است
  • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    66 16
    فرار از بار مسئولیت و بی تدبیری مدیران مملکتی و پیامد آن یعنی بیکاری جوانان و در نتیجه عدم توانایی در تشکیل زندگی.
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    از اختبارات بی دلبل قانون به مردها کم کنید و وقتی زنی م یخواهد طلاق بگیرد موی او را در رفت و آمد به دادگاه سفید نکنید و بچه هایش را در صورت تمایل به خودش بدهید و تامین اجتماعی قوی داشته بااشید تا زنان سرپرست خانوار ذچار مضیقه نشوند در این صورت زنان می توانند با تکیه بر قوانین از زندگی بهره ببرند و برای چندر غاز اسیر مردهای معتاد لا اباالی و بی مسوولیت نشوند چرا وقتی زن از شوهرش جدا می شود یک قران ندارد که آبروی خود را نفروشد ؟؟؟؟؟ چرا باید همه چیز در دست مردها باشد که زن در این جامعه خراب بی پول و بی کار در فساد بیفتد؟؟؟ دختران وضع مادران خود را می بینند و جرات نمی کنند ازدواج کنند
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      61 36
      خیلی برام جالبه که چرا منفی های این نظر زیاد هست در حالی که حرف حق زده. زن باید اجازه طلاق داشته باشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      27 10
      کل مقاله یه طرف این کامنت یه طرف. شما باید شخصیت جالبی باشی آبجی...
    • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      14 9
      خانم لطفا شلوغش نکنید حق طلاق رو تو شروط ضمن عقد میشه از شوهر گرفت به جای دنبال مهریه بالا بودن حق طلاق رو بگیرید در مورد حضانت،حضانت بچه چ دختر چ پسر تا ۷سالگی با مادره بعدش دختر نا ۹سالگی و پسر تا ۱۵سالگی پیش پدر هستند و موقعی که به بلوغ میرسند خودشان محل زندگیشونو انتخاب میکنن پس ۱۴سال بزرگتر از ۱۰ساله کارهای قضایی هم به دلیل حجم بسیار بالای پرونده کند پیش میرن که مختص به ایران هم نیست اگه شوهرتون هم معتاد باشه زن میتونه تقاضای عسر وحرج بده و طلاق بگیره اینکه بعضا زنانی هستند که طلاق نمیگیرند بیشتر به خاطر عدم اطلاع از قانونه نه فشار خانواده اینیم گه ازدواج دیر شده به خاطر تغییرات فرهنگیه بیشتر بعد از اون برای مشکلات اقتصادی
    • مرجان A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      52 6
      درود بر شما کاملا موافقم اگر زن ها حق طلاق داشته باشند، مجبور نمی شن برای تضمین زندگی شون مهریه های آنچنانی رو شرط ازدواجشون قرار بدند، و با این کار راه برای زنان فرصت طلبی که هدفشون از ازدواج صرفا به جیب زدن مهریه های بالا و بدبخت کردن آقایونه، بسته می شه
    • بی نام FI ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      19 12
      زن باید حق طلاق داشته باشد برای زمانی است که مرد مسئول دادن مهریه و نفقه و اجرت المثل به زن نباشد. این چیزی که شما می گویید برای کافران است و ما مسلمانان به آن اعتقادی نداریم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    94 17
    من تنها زندگی میکنم به دلایلی خانوادگی نتونستم ازدواج کنم الان هم اگر فضولها بزارن راضیم سرم به کارم گرمه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    57 2
    مهم ترین دغدغه امروز جوانان مسائل اقتصادی است. من باید برای گذران زندگی روزی 12 ساعت کار سخت و پراسترس داشته باشم. وقتی میماند که به شریک زندگی و ازدواج و فرزند و .... فکر کنم. تنها جوانانی به راحتی به ازدواج فکر میکنند که در درجه اول دغدغه اقتصاد نداشته باشند و در ثانی شغل بی دردسر ترجیحا دولتی داشته باشند
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    73 7
    34سالمه. اگر حداقلی از حقوق ثابت داشته باشم بدون شک از خانوادم جدا میشم.
  • ... DE ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    48 5
    آقتی حسینب خودشان می دانند اندیشه های فمینیستی و تجردگرایی و تحصیلات و استقلال مالی زنان درصد کمی از علت تجرد میان زنان و مردان است . اقتصاد بیمار و زنان و مردان بیگار درص بالای علت تجرد است .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    45 73
    به نظر من مقصر اصلي تا حدود زيادي آقايون هستند. از پنج تا دوست متاهلي كه دارم اولي شوهرش بددل و شكاك بود و همش خانمش رو مي زد. دومي شوهرش معتاد بود . سومي شوهرش بيكار بود. چهارمي شوهرش رفيق باز بود و پنجمي شوهرش خوب بود ولي در اثر صانحه از دنيا رفت.
    • گیو IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      24 4
      یعنی با توجه به حرف شما کلا 20 آقایون آدمن که اونا هم با یه روشی از این دنیا محو میشن
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      32 24
      چه رفقای بی لیاقتی داشتی پس. خودت چی هستی...
  • حسین IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    17 22
    ما نظارت فقهای قدیمی و بنیان گذار انقلاب را داریم که دختر بالغه و رشیده می تواند خودش را بدون اذن پدر به صیغه مردی در بیاورد. تعریف بالغ چیست ؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    77 38
    مقصر خود دختر ها هستند که توقعشان بالاست
    • ی بی لیاقت A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      33 10
      واقعا درست میگید منم همیشه گفتم وجود ی مرد بالا سر من لازمه. یکی که صبح تا شب کارهاشو بکنم و بهش خدمات بدم. شب تا صبح هم تحملش کمنمو. براش بچه ببیارم و بزرگ کنم. داد بزنه فحش بده کتک بزنه. روزیت دستش باشه. هروقت دلش خواست تحویلت بگیره، نخواست نگیره. با التماس ازش پول بخوای. اجازه چی بپوشم و کجا برم و کار کنم و درس بخونم و .... همه چی دستش باشه. آقا و سرورت باشه. اگرم کار کردی که البته خود ما شریک هزینه ها میشیم اما اختیار باقی پولمونم نداشته باشیم اما اون همیشه بگه پولمه، دلم بخواد هرکاری میخوام باهاش بکنم. اگرم واست کمکی هووی آورد صدایت نباید دربیاد خلاصه، واقعا بی لیاقتی و پرتوقعی ماست که نمیخوایم ی مرد بالا سرمون باشه و میخواهیم خانوم خودمون باشیم. بی منت و بی دردسر زندگی کنیم
  • تجرد خواه A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    74 5
    اینجاش باحال بود "در انتخاب زنان برای ازدواج سن باروری و سرمایه های فیزیکی زن محاسبه می شود "
  • بی نام EE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    91 5
    بله مقصر جوانان هستند نه مسئولین گل
  • بی نام RO ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    72 10
    من نمی دانم چرا به بیکاری پسران و امار بالای اعتیاد اشاره نکرده اید من تعدادزیادی دختر مجرد می شناسم که می خواهند اذدواج کنند ولی یک خواستگار خوب هم ندارند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    43 34
    دختران سختگیری نکنند و دنبال زندگی باشن، شرایط امروزی جامعه رو درک کنند تا مجرد نمانند..............
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
      22 4
      جالبه واقعا.آقایون میرن خواستگاری دخترهای بسیار زیبا و پولدار و ... انتظارم دارن سخت گیری نکننخب خودتون یه بار سخت گیری نکنین و به دخترهای ساده راضی باشین نمیشه؟هه
  • داریوش A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    30 7
    مقصر؟ . . . . پسران مجرد
  • رضا A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    53 6
    من کار آزاد دارم یه ماه 400 تومن یه ماه 3 میلیون یه ماه 1 تومن، یه کار تضمینی با حقوق همون 1 تومن به من بدید نامردم اگه فردا زن نگیرم
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    61 13
    به خدا من 30 سالمه و مجردم دارم داغون میشم حتی ی پارک هم نمیتونم برم اون وقت 4 تا خاله از هدا بی هبرم میگن ازدواج چیز خوبی نیست بعدشم صراحتا میگن ما نمیتونیم کیس برای تو بفرستیم از اون طرف تو اداره هم همکارای زیراب زن نمیذارن ی نفر از من خواستگاری کند
    • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      42 21
      انقدر التماس نکن، آبرومونو بردیییییییییییییی
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    61 25
    خوشبختانه پسر ها عاقل شدن زنان مهریه ای دیگه نمیگیرن دخترهاشون سرشون مونده
  • بی نام GB ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    34 12
    يكي از دلايل مهمش اينه كه جوونا حاضر نيستن زير بار مسئوليت وتعهد برن كه عوامل مختلفي باعثش شده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    29 37
    نبودن مرد خوب و با لیاقت
  • رحمان A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    7 7
    در احکام گارگزینی خانم های مجرد را متاهل می زنند در نقل و انتقالات خانم های مجرد با5 سال سابقه 60 امتیاز بود
  • رضا A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    9 13
    به نظر من مشکل اصلی خوده دختران که توقعاتشون شده طبق طبق :| من خودم یه پسر 28 سالم هم خونه دارم هم ماشین دارم هم کارخونه دارم اخلاقمم همه ازش تعریف میکنن اما دست رو هر دختری میزارم هزار و یک ناز و ادا داره کار از ریشه خرابه دنباله چیزه دیگه نگردید :/
  • میثم IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    36 32
    چرا دختران مجرد زیاد شده اند؟ مقصر کیست؟ خودشون. پر توقع شدند.
  • مجیدپرسپولیسی GB ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    37 24
    توقعات خود دختراست .. اونها میخوان همه چیز کامل باشه ..
  • گیلانی تبار IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    36 1
    میخواین بدونین چرا؟ چون پسر یا کار نداره یا تن به کارای کم درآمد و شریفی مثل کارگری نمیده چون اینو برا خودش افت میدونه؛ چون دختر خانم ها سطح توقعاتشون رفته بالا، ماشین ، خونه و ... میخوان خب یه پسری که شرایطشو بالا گفتم چجوری باید اینارو جور کنه؟ بره دزدی یا گدایی کنه؟ والا من از فرهنگ غرب خوشم نمیاد ولی نمیتونم خوبیاشون رو نگم: پسرا در هر سنی سعی میکنن خودشون درآمد زایی کنن حتی اگه خونوادشون میلیونر باشه؛ از دستفروشی و چمن زنی و نظافت منزل گرفته تا نگهداری سگ و گربه و فروختن وسایل دست ساز و ... . حالا من بیام به "بعضی" از دانشجوها میگم اینکارارو بکنید میگن نه به شخصیتمون نمیخوره و وقت نداریمو از این دست بهونه ها.یا مثلا تو همون غرب یه دختر و پسر بدون هزینه "خیلی بالا" راحت ازدواج میکنن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    12 13
    يكي ازدلايل مجردي دختر خانم ها بي اعتمادي به پسرهاي اين دوره زمانه هست پسرهاي الان همشون بسيار از خود راضي شدن وفقط دنبال پول يا مقام پدر دختر خانم هاهستن در يك كلام هرچي ارزش ها در زمان مادرهاي ما بود الان شده ضد ارزش تقوا ،نجابت،متانتجاي خودش رو به پست ومقام وپول ظاهر آراسته داده حالا كدام دختر خانم با كمالات راضي به ازدواج باپسرهاي اينچنيني ميشود ترجيح ميدن مجرد بمونندنه باازدواج با پسرهاي از خود راضي وآرامش خودشون رو از دست ندهن
  • حجت A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    58 20
    مقصر دخترها هستند كه توقع دارند همسرشون هم مدرك دكترا داشته باشه، هم ميليونر باشه، هم جوون و خوش تيپ باشه
  • من A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    91 6
    پشت هر دختر مجردی یه پسر بدون کار نشسته
    • بی نام EE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      23 5
      کاش مسئولین هم به این درک میرسیدن.ممنون از نظر بسیار عالی شما
    • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      16 0
      اصن کمر درد گرفتم جمله ات خیلی سنگین بود
  • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    27 9
    آقایوون داداشام مجردی و عشقه...... بزارید اینقد دخترا؛ روی دست خانواده هاشون بمونن که دیگه توقع مهریه 500 سکه ای و آپارتمان 100 متری و ماشین آنچنانی نداشته باشن بعد اون موقع یه فکری به حال شون می کنیم
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      4 4
      آپارتمان 100 متری توقع خیلی بالاییه؟؟؟؟؟؟ فکر کن 100 متر گفته نه 1000 متر که
  • مجرد A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    16 2
    همه کارشناسان و مسئولان میدونن که علت بالا رفتن سن ازدواج چیه اما هیچکس ت حالا یه اقدام عملی انجام نداده وقتی که همه دخترا رو استخدام میکنید و پسرا باید بیکار و بی پول باشند چطور میخوایید آمار ازدواج بالا بره؟؟؟؟ خانمی که کار و درآمد داره هیچ وقت راضی نمیشه با یه نفر بیکار ازدواج کنه حتی خانواده ها هم راضی به این ازدواج نمیشن تا موقعی که وضعیت بیکار ی حل نشه نه می توان سن ازدواج رو پایین آورد نه موتوان ازدواج سفید و همباشی و .... رو حل کرد
  • سید A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 0
    هممون میدونیم چرا سوال الکیه
  • ی دختر ایرانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 17
    خب الان اقایون اجازه عقد ۴ تا زن رو داشته باشن مشکل مجردی خانومها حل میشه؟؟؟ ای داد بیداد تعداد خانومها چرا بیشتر از اقایون شده ؟؟؟ یکم امار بخونید بد نیستا چند درصد مردای ما رفتن جنگ؟الانم دارید سیاست اویل دهه ۶۰ رو اعمال میکنید و میبینم عاقبت بچه های متولده دهه ۹۰ رو خدا کمک کنه مثل ما نشن دربرابر هر زن مجرد باید ی مرد مجرد مونده باشه طبق عرف شاید بهتره بجای وارد کردن جنس بنجل از چین یکم مرد زندگی هم وارد کنید که دخترا بی شوهر نمون متاسفم برای جامعه ای که بر عکس تعلیمات دینیشون همیشه زن رو مقصر همه کاستی ها میدونن خدایا همه مارو هدایت بفرما
  • عرفان A1 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    31 1
    هیچ پسری نیست که در شور جوانی قصد تشکیل خانواده رو نداشته باشه اما با سخت گیریهای بزرگترا و ...........با گذشتن از شور و احساس جوانی و رسیدن به واقعیت های اجتماع هر روز میل به ازدواج دراو فروکش میکند چه بسیار دختران خوب و نجیبی که فرصت مادر شدن را بخاطر مسائل فوق از دست میدهند و پسرانی که اینده شغلی شان همراه با بی انگیزگی های خاص همراه میشود و این نهایت سوختن نسلی پر امید است . کاش حداقل خودمان ب فکر خودمان باشیم و امید بغیر جز خداوند نداشته باشیم پدارم و منصور باشید جوانان .......
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    26 1
    اونهایی که میگن زنها رو به کار راه ندین تا مردهای تنبلتر از اونا سرکار برن این کار باعث تنبلتر شدن بیشتر آقایون شده چیزی که دراستخدامهای الان وجود دارهمردی که به زور حذف زن سرکار بره وبه جایی برسه اصلالیاقت سرپرستس خانواده رو نداره.درضمن کلی پسر شاغل مجرد درجامعه هست که ازدواج نمیکنند
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    12 1
    یکی از مشخصه های شیعه اجتهاد است و ما خیلی پتانسیلمان بیشتر از دیگر ادیان در خصوص همباشی است. ما نظارت فقهای قدیمی و بنیان گذار انقلاب را داریم که دختر بالغه و رشیده می تواند خودش را بدون اذن پدر به صیغه مردی در بیاورد. در واقع ما پتانسیل فرهنگی اش را داریم اما وحشت این وجود دارد که طرح این مسئله صدماتش بیشتر از برکاتش باشد اقاي دكتر حسيني يك كمي پخته تر حرف بزن
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    18 5
    والا من از خدامه ازدواج كنم،ولي كو مورد مناسب؟ اصلا بهتره بگم كو خواستگار؟ انقدر شرايط اقتصادي بد شده كه پسرها جرات ندارن به ازدواج فكر كنن. والا زمان مادر پدراي ما هر جووني تو سن ازدواج انقدر داشت كه يه زندگي معمولي راه بندازه ولي الان براي شروع يه زندگي معمولي اگه همه چيزم دست پايين بگيري بايد ميليون ميليون خرج كني. چه دخترش براي جهيزيه و غيره و ذالك چه پسرش
  • ابی IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    5 7
    زندگی مجردی رو عشقس..........................
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    10 10
    منم یه دختر مجردم.دلم میخواد ازدواج کنم.دیگه خسته شدم از این زندگی.همه این دخترایی هم ک گفتن میخوان مجرد بمونن دروغ میگن و خواستگار ندارن اما خیلی تابلو هستن