اقتصادنیوز نوشت:

نگاهی به درآمدهای پیش‌بینی شده و درآمد به دست آمده دولت از محل نفت، نشان از اختلاف 21 میلیارد دلاری این درآمدها دارد.

بعد از نوسانات بسیاری که در طول یک سال گذشته در قیمت نفت ایجاد شد، مساله درآمدهای نفتی ایران هم دچار چالش‌هایی شده است. نکته‌ای که از زمان شدت گرفتن نوسانات نفتی مطرح می‌شد، این بود که دولت با کسری بودجه ناشی از کسر درآمدهای نفتی روبرو شود.

در این میان، تازه‌ترین صحبت‌هایی که از سوی مقامات سازمان مدیریت مطرح شده حاکی از تایید همین مسئله است. در حالی که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سایت شانا، میزان درآمد‌های نفتی پیش‌بینی شده برای سال 93 معادل 51 میلیارد دلار بوده، حالا معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صحبت از آن کرده است که از این میزان درآمد نفتی، تنها 30 میلیارد دلار آن یعنی 96 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

این عدد نشان از اختلاف 21 میلیارد دلاری میان درآمد پیش‌بینی شده و محقق شده دولت از محل فروش نفت در سال گذشته دارد. آن‌طور که علیرضا صالح، معاون مجلس سازمان مدیریت پنجشنبه اخیر در مراسم معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده، درآمدهای نفتی دولت در سال 1390 معادل 180 میلیارد دلار و در سال 1393 حدود 30 میلیارد دلار بوده است. مقایسه درآمدهای نفتی دو سال 1390 و 1393 نیز حاکی از کاهش 83 درصدی درآمدهای نفتی در این سال‌ها دارد. در واقع فروش نفت ایران در سال 93 یک ششم این میزان در سال 1390 بود.

همچنین در سال 92 نیز معادل 35 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت برای دولت به دست آمده بود.

در این میان، دولت در لایحه بودجه سال‌های قبل بیشتر روی درآمدهای نفتی خود تاکید می‌کرد. شاید بر اساس همین کمبود و اختلاف درآمد هم بوده است که دولت در سال جدید، بیشترین تاکید خود را بر درآمدهای مالیاتی گذاشته است. اتکا به درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته بارها محل انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده است و حالا به نظر می‌رسد که دولت آرام آرام پای خود را از درآمدهای نفتی باید بیرون بکشد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =