دریاچه ارومیه هنوز 12 میلیارد متر مکعب آب کم دارد

نسیم نوشت:

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از سال ۸۶ تاکنون در هر سال ۱۴۰ سانتی‌متر کاهش آب در دریاچه ارومیه رخ می‌داد و اکنون دریاچه ارومیه هنوز ۱۲ میلیارد متر مکعب آب کم دارد.

عرب با اشاره به افزایش 94 میلی متری بارش امسال گفت: بارندگی سال گذشته 199 میلی‌متر بوده است، درحالی‌که در سال آبی 93-94 شاهد 293 میلی‌متر بارش و سال آبی نرمال بوده‌ایم.

وی با بیان تفاوت حجم جریان‌های سطحی آب و حجم بارش و اشاره به کاهش روان‌آب‌های امسال گفت: حجم جریان‌های سطحی آب امسال 986 میلیون متر مکعب بوده، در ‌حالی‌که در سال گذشته حجم این آب‌ها 1146 میلیون متر مکعب بوده است، در نتیجه حجم جریان‌های سطحی آب نسبت به سال قبل 14 درصد و نسبت به درازمدت 63 درصد کاهش یافته است.

عرب، در توضیح اهمیت روان‌آب‌ها برای افزایش آب دریاچه ارومیه گفت: کاهش جریان‌های سطحی آب در نتیجه وجود سفره‌های آب زیرزمینی و تفاوت نوع بارش‌ها ایجاد شده است. ‌سفره‌های آب زیرزمینی باعث جذب و برداشت بارش‌ها می‌شود، نوع بارندگی‌ها نیز کمتر منجر به تشکیل روان‌آب‌هایی که برای افزایش آب دریاچه مفید است، می‌شود.

سخنگوی ستاد احبای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش 140 سانتی متری سالانه آب این دریاچه از سال 86 تاکنون گفت: در هر سال 140 سانتی‌متر کاهش آب وجود داشت، که خوشبختانه امسال اولین سالی است که آب دریاچه کاهش نیافته و میزان آن به اندازه سال پیش باقی مانده است.

وی با تاکید بر درازمدت بودن اصلاح امور زیست محیطی ازجمله احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه‌های مربوط به احیای دریاچه طرحی 10 ساله است و اگرچه عدم کاهش آب امسال دریاچه را بیش‌تر مدیون طبیعت و افزایش بارندگی هستیم و کمتر به اقدامات ستاد احیاء مرتبط است، اما نباید از طرح احیای دریاچه ارومیه انتظارات سریع وجود داشته باشد.

عرب، در ادامه به تراز اکولوژیکی دریاچه اشاره کرد و افزود: امسال ارتفاع دریاچه از سطح دریاِ آزاد 1270.62 و حجم آب 2 میلیارد و 576 متر مکعب است. اگر سطح آب به 1274.1 و حجم آب به 14.5 میلیارد متر مکعب برسد، می‌توانیم دریاچه ارومیه را احیاء شده بدانیم در حالی‌که 12 میلیارد متر مکعب آب کم دارد که طبق برنامه باید در این 10 سال جبران شود.

وی به ضرورت وجود مدیریت مشارکتی در احیاء دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اضطرار در احیاء دریاچه ارومیه نیازمند مدیریت مشارکتی بین قوای سه گانه، سازمان‌های مختلف با سازمان محیط زیست، و همکاری تشکل‌های مردم نهاد را به امری ضروری تبدیل کرده است و در حال حاضر مدیریت مشارکتی در این حوزه روبه بهبود است اما قابل قبول نیست.

سخنگوی احیاء دریاچه ارومیه، در مورد امکان قایقرانی در این دریاچه گفت: درحال حاضر بخاطر بالا آمدن سطح آب در برخی نقاط دریاچه ارومیه امکان قایقرانی برای کارهای آزمایشگاهی وجود دارد اما برای امور تفریحی- توریستی ممکن نیست.

وی همچنین در بخش دیگر گفت‌و گو در مورد ممانعت از کشاورزی غیر اصولی به عنوان اصلی‌ترین دلیل خشکی دریاچه گفت: سعی کرده‌ایم در بخش کشاورزی با استفاده از تکنولوژی بهره‌وری را بالا ببریم، و بالا بردن راندمان آبیاری، کاهش اتلاف آب، تصحیح اراضی، اصلاح الگوی کشت و...از جمله این اقدامات است.

عرب، با اشاره به وجود ضعف آموزشی در زمینه کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی ضعف آموزشی وجود دارد، در حالی‌که مردم به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار در این بخش باید تحت آموزش و فرهنگ سازی قرار گیرند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =