رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن ارایه توضیحاتی درباره تاثیر آلودگی‌های زیست محیطی بر سلامت، اقدامات دولت یازدهم در این زمینه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست،معصومه ابتکار در همایش سرطان و پیشگیری، گفت: امروز اگر بعد از طبقه‌بندی صلح و امنیت مساله دیگری وجود داشته باشد که جامعه جهانی نسبت به آن یک همگرایی و نگرانی مشترک داشته باشد، بی‌تردید آن مساله محیط زیست است. دلایل این موضوع نیز کاملا روشن است؛ چراکه بحران‌های محیط زیست، برهم خوردن تعادل طبیعتی، آلودگی فزاینده و موضوع تغییر اقلیم یا گرم شدن زمین است که همه این مسائل می‌تواند آینده زندگی بشر روی کره زمین را به طور جدی تهدید کند.

او گفت: هر روز با مسائل جدیدی در زمینه محیط زیست مواجه می‌شویم و کارخانجات صنعتی ده‌ها و صدها ماده شیمیایی و به طور سالیانه حدود 70 هزار ماده شیمیایی جدید به محیط جهان عرضه می‌کنند که بسیاری از این مواد از نظر ریسک سلامت و سرطان شناخته شده نیستند و این موضوع باعث ایجاد نگرانی و انجام یک تلاش جدی برای مواجهه با این مواد است. یکی از اقدامات ایران در این زمینه پیوستن به کنوانسیون جیوه بوده است.

معاون رییس جمهور گفت: سرطان علاوه بر ریشه ژنتیک به سیستم ایمنی پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد، اما اپی‌ژنتیک نیز در آن دخیل شناخته شده است و تحت تاثیر محیط از همان زمان شکل‌گیری DNA تغییر ایجاد می‌کند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه روزانه 16 هزار کیلو هوا وارد بدن انسان می‌شود، گفت: بنابراین ورود آلاینده‌ها از طریق هوا بیش از سایر عوامل است که البته در اینجا سبک زندگی مردم و آموزش به مردم از اهمیت زیادی برخوردار است تا با بهبود روش‌های حمل و نقل، کنترل صنایع و کنترل‌های دقیق برای مسائل ترافیکی صورت بگیرد.

مصوبه «هوای پاک»

او در مورد آلودگی هوا در ایران گفت: در کشور ما بحث آلودگی هوا از سال 1355 مطرح شد. در سال 1379 اولین برنامه جدی در این زمینه برای تهران و هفت شهر بزرگ تصویب شد که البته این برنامه در سال 84 اجرایی شد؛ حذف سرب از بنزین عرضه شده، استاندارد کردن خودروها و حذف خودروی پیکان از نمونه‌های آن بود. بعد از آن متاسفانه این برنامه‌ها به کندی گرایید، اما دولت یازدهم با این رویکرد سرکار آمد که معضل محیط زیست را سامان دهد و در این دوره کوتاه دولت یازدهم دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است که یک نمونه آن مصوبه هوای پاک است که به وسیله دولت یازدهم گذاشته شد.

بنزین یورو 4 در 6 شهر ایران
معاون رییس جمهور با استناد به مطالعات سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان مطالعات گسترده‌ای انجام داد که طبق آن اعلام شد بقایای دیزل در هوا می‌تواند سرطان‌زا باشد و پیوند آلودگی هوا و سرطان را براساس مطالعات قطعی اعلام و منشاء آن را دیزل عنوان کرد. علاوه بر این بحث بنزن از دغدغه‌های آلودگی هوا بود. میزان این ماده در ایران توسط شهرداری و برخی دانشگاه‌ها در تهران اندازه‌گیری و در سال 89 اعلام شد که میزان بنزن در شهر تهران به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است که متاسفانه توسط دولت وقت پاسخی به آن داده نشد، اما خوشبختانه با همت دولت یازدهم و وزارت نفت، توزیع بنزین پتروشیمی به طور کلی در شهرهای بزرگ متوقف شد، چراکه مقادیر زیادی گوگل و بنزن داشت و بعد از آن توزیع بنزین یورو4 را شروع کردیم که در حال حاضر شش شهر کشور از این بنزین استفاده می‌کنند.

ابتکار گفت: دستاورد دیگر در این زمینه حذف گوگرد بود که میزان آن به 7 هزار پی‌.پی‌.ام رسیده بود، اما در حال حاضر فقط 157 پی‌پی‌ام گوگرد در گازوئیل در شهرهای بزرگ وجود دارد که البته باید کماکان این کار را ادامه دهیم، زیرا این کارها زمان‌بر است و آلودگی هوا یکی از عوامل به خطر انداختن سلامت مردم و بروز سلامت است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت آموزش و آگاهی دادن به مردم گفت: در این زمینه آگاهی‌های مردم و آموزش دادن به آنها مثل عدم استفاده از خودروی شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مهم و تاثیرگذار است، ما نیز مباحث آلودگی هوا را دنبال می‌کنیم.

خطر UV و لزوم پیشگیری از آن
وی با بیان اینکه از دیگر عوامل سرطان‌زا که جنبه بین‌المللی دارد، لایه اوزون است، گفت: نازک شدن لایه اوزون در برخی از کشورها و در برخی از مواقع و فصول وجود دارد و در این کشورها با تابش اشعه UV مواجه می‌شویم. در کشور ما نیز تابش این اشعه در مواقعی زیاد است. بنابراین با انجام یکسری دستورالعمل‌های ساده می‌توانیم از عوارض ناشی از آن پیشگیری کنیم و در اینجا بحث پیشگیری مهم است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد بحث مواد دستکاری شده ژنتیکی گفت: موارد دستکاری شده ژنتیکی بسیار مهمند. در مواد دستکاری شده ژنتیکی باید دو نوع تایید داشته باشیم که یکی تایید پزشکی و دیگری تایید زیست‌محیطی است، زیرا اینها هم می‌توانند آثار ژنتیکی و آثار زیست‌محیطی داشته باشد. از آنجا که متاسفانه واردات این فرآورده‌ها در کشور ما صورت گرفته، می‌تواند یکی از تهدیدات جدی برای محیط زیست، کشاورزی و سلامتی داشته باشد.

آیا پارازیت‌ها مخرب سلامتند؟
وی افزود: همچنین مساله اشعه و بحث امواجی که یک بخش از آنها مولفه مهمی از زندگی ما شده و آن ارتباطات و استفاده از تلفن همراه بوده است، اما بحث پارازیت‌ها در این زمینه نگران‌کننده است که دولت یازدهم پیگیری کرده و مطالعات میدانی را داشتیم و وزیر ارتباطات نیز این موضوع را پیگیری کردند و جلساتی در سطح وزرا گذاشته شد. البته این مساله هنوز ابعاد ناشناخته‌ای ندارد اما باید هرگونه فعالیتی که در زمینه امواج الکترومغناطیسی صورت می‌گیرد، با رعایت استانداردها باشد، زیرا این امواج آثار مخربی دارند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    خانم ابتکار چند تا تصفیه هوا و اب تو خونه ات داری
  • بی نام US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    در اشتباهات گذشته شکی نیس ولی ابتدای امسال دولت تصویب کرد تعرفه ی واردات خودرهای هیبریدی صفر بشه اما هنوز اجرایی نشده چرا؟ بنزین خوب با ماشین بد نتیجه ی خوبی نخواهد داشت جدا از ایمنی و آسایش برای مردم و البته واردات کمتر بنزین
  • فرزام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    دولت قبل به تنها چیزی که خیلی اهمیت میداد فیلم و عکس گرفتن از سران کشور بود که کسی نتونه جلوی قطارشو بگیره
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    خوب الان چی کار باید بکنید تا آلودگی کمتر شه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    اگه شما دارین در مورد پارازیت تحقیقات می کنین که نتایجش احتمالن 7 سال دیگه معلوم میشه اون دولت قبلی هم احتمالن داشت در مورد بنزن تحقیق می کرد که حالا نتایجش رو شما عنوان می کنین
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    خانم ابتکار زحمت میکشید ولی ایران فقط تهران و مشهد و ... نیست. آلودگی هوا معضل ملی است.