واکسهال/ اپل اخیراً با رونمایی از فنّاوری جدید خود، پا را از مرزهای علم‌وتخیل فراتر گذاشته و امکان تغییر جهت پرتوهای چراغ‌های جلو را با حرکت چشم راننده میسر ساخته است.

سولماز گریی: در طول سالیان مختلف فنّاوری به روش‌های مختلف سعی کرده راه پیش روی ما را روشن کند. از علایم ساده راهنمایی و رانندگی جاده با رنگ‌های شب‌تاب گرفته تا چراغ‌های خیابان که با تشخیص حضور یک خودرو روشن می‌شوند. حالا واکسهال/ اپل تصمیم گرفته پا را فراتر بگذارد و با پرده‌برداری از یک فنّاوری دیگر همه را غافل‌گیر کند. در این فنّاوری عجیب شاهد امکان تغییر مسیر نور چراغ‌های جلوی خودرو با حرکت چشم راننده هستیم.

فنّاوری حاضر واکسهال/ اپل، Adaptive Forward Lighting یا «روشنایی تطبیقی مسیر روبرو» نام دارد. این فنّاوری شامل 9 عملکرد روشنایی است که در میان آن‌ها می‌توان به فعال‌سازی خودکار نور کامل، الگوهای روشنایی مختلف برای محیط‌های رانندگی مختلف و همچنین روشن کردن پیچ‌های پیش رو کمی قبل از رسیدن به آن‌ها با اتکا به تغییر جهت فرمان اشاره کرد. در حال حاضر فنّاوری «Adaptive Forward Lighting" در دسترس است.

این کمپانی همچنین به‌زودی یک سیستم نوری آرایه ال.ای.دی جدید ارائه می‌کند که نور خودروی مقابل را تشخیص می‌دهد و متناسب با موقعیت آن، بلافاصله تعدادی از لامپ‌های ال.ای.دی را در آرایه خود خاموش می‌کند تا نور چراغ‌های خودرو چشم راننده روبرو را اذیت نکند.

بنا به گفته کمپانی فنّاوری تغییر جهت نور چراغ‌های جلو با چشم، هم حدود دو سال تحت بررسی بوده است. این فنّاوری نه‌تنها جهت پرتوهای چراغ جلو را تغییر می‌دهد بلکه شدت پرتو را نیز تنظیم می‌کند. این سیستم از یک دوربین بهره می‌برد و با استفاده از آن حرکت نقاط مشخصی از صورت راننده مانند چشم‌ها و بینی را تحت کنترل می‌گیرد. علاوه بر این در هوای تاریک‌تر مثلا هنگام گرگ‌ومیش یا در طول شب، حس‌گرهای فروسرخ محیطی و دیودهای عکس مرکزی در هر ثانیه بیش از پنجاه بار چشم‌های راننده را اسکن می‌کنند.

برای تکمیل این فناوری چند مشکل وجود داشت؛ یکی این‌که پروسه گردآوری و محاسبه همه این اطلاعات و درنتیجه عکس‌العمل چراغ بسیار کند بود و دیگر این‌که هر انسانی به‌طورمعمول چشم‌ها یا صورت خود را بیش‌تر از حد پیش‌بینی‌شده تکان می‌داد و پرتو چراغ مدام به این‌سو و آن‌سو می‌رفت. برای حل مشکل اول سیستم ارتقا یافت . برای حل مشکل دوم هم با استفاده از یک الگوریتم پاسخ چراغ‌ها تا حدی به تأخیر افتاد تا تغییر جهت پرتو نرم نرمک و روان‌تر انجام شود.

هرچند سیستم روشنایی تطبیقی مسیر روبرو هنوز در مراحل تحقیقاتی به سر می‌برد، اما گفته می‌شود این سیستم برای هر راننده‌ای بدون نیاز به کالیبره شدن قابل‌استفاده است. در مقابل، سیستم نوری آرایه ال.ای.دی تا 18 ماه دیگر ارائه می‌شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    9 6
    فکر کنم پراید باشه
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    6 10
    این خزعبلاتی که الان مطرح میکنید را حدود 10 سال است که در جنگنده ها استفاده میکنند و با حرکت چشم مسیر هدفگیری و هدف تعیین میشود.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    10 1
    خودروسازی انها کجا و ما کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    21 1
    دیده شده که پراید نیز خود را با ضمیر ناخودآگاه راننده هماهنگ کرده و بر خلاف میل ضمیر خودآگاهش هیچ فرمان پذیری از خود بروز ننموده و بی اعتنا به پدال های گاز و ترمز شده و کمر به قتل راننده و سرنشان خودی و غیر خودی بسته است.
  • سیا IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    24 1
    این تکنولوژی روی پراید الان نصبه با هر دست اندازی زاویه چراغ عوض میشود.
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    3 1
    میشه این سیستمو رو پراید هم اجرا کرد؟ :
  • محمدرضا IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    6 0
    اين کمپانی هم با اختراعاتش خوب مردمو سرگرم ميکنه ها.
  • امیر IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    6 24
    یکی از دوستانم در رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهرانسال 1370این ایده رو تو یکی از طراحی های اتومبیل ارائه کرد.البته حرکت چراغ ها با حرکت فرمان تنظیم میشد و بسیار عملی تر از این ایده حرکت با چشم است. ایشون اقای "سعید مقبول" برنده مسابقه car stiling در ژاپنمسابقات جهانی طراحی اتومبیل یکی از نابغه های طراحی ایران هستند وحیف که الان فقط در زمینه گرافیک فعالیت دارن... ماشینی که طرحش برنده شد تو ژاپن اسمشو گذاشته بود: "ایول" .eyval
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    15 0
    چی میگی
  • سعید A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    5 1
    اگه سایپا بتونه رو پراید نصب کنه این تکنولوژی رو خیلی عالی می شه