در روزهای گذشته، انتشار عکسی همراه با رییس جمهور سابق، حسابی برای رضا قوچان نژاد دردسرساز شده است.

علی کربلایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ فوتبالیست‌ها، شخصیت‌های سیاسی نیستند. آن‌ها حتی در صورت پایبندی به مرامنامه یک جریان سیاسی، یک فرد سیاسی به حساب نمی آیند. پس بهتر است ما هم آن‌ها را به چشم افراد سیاسی نگاه نکنیم.

ماجرای اخیر در صفحه اینستاگرام رضا قوچان‌نژاد و جنجال‌هایی که انتشار یک عکس همراه با رییس جمهور سابق برای او به همراه داشت، قابل تامل است. این که هر کسی را احساس کنیم با نظرات ما مخالف است، باید تبدیلش کنیم به سیبل و به سمتش شلیک کنیم.

گوچی حتی اگر در انتشار آن عکس، تعمدی هم داشته باشد نباید جدی بگیریم. او یک فوتبالیست است، کارش فوتبال بازی کردن است و تنها راه سنجش او،‌ توانایی‌های فنی‌اش است. نباید فراموش کنیم که رضا قوچان نژاد سال‌ها ایران نبوده و از خیلی از مسائل آگاهی چندانی ندارد.

این بازیکن مشهدی، از قهرمان‌های ملی ما است. مهم‌ترین‌ گل های فوتبال ایران در دهه گذشته توسط او به ثمر رسیده‌اند. بازیکنی که مسلما اطلاعات چندانی از وضعیت سیاست ندارد و زمانی که عکسی با یک رییس جمهور می‌گیرد، همان حسی را دارد که تمام فوتبالیست‌های جهان هنگام گرفتن عکس همراه با رییس جمهورشان دارند!

امروز خبری در خبرآنلاین منتشر شد مبنی بر این که مازیچ؛ داور بازی ایران و آرژانتین قصد دارد توهین‌هایی که به او در فضای مجازی شده است را کتاب کند. این غم انگیزترین اتفاقی است که برای ارایه فرهنگ یک کشور به تمام دنیا می تواند رخ بدهد و دست کمی از یک سیلی محکم به گوش مدعیان فرهنگ ندارد.  فرهنگی که اگر سال‌ها هم به مازیچ توضیحش بدهید، او درک نمی‌کند. او نمی‌فهمد از چه چیزی سخن می‌گویید. 

اتفاقات اینستاگرام گوچی، ناظران را یاد همان اتفاقات می‌اندازد. اتفاقی که برای مسی و زایتسف؛ قهرمان‌های آرژانتین و ایتالیا در فوتبال و والیبال هم افتاد. این بار یکی از قهرمان‌های خودمان را نشانه گرفته‌ایم. صرفا به این خاطر که احساس کرده‌ایم با عقاید ما هم‌خوانی ندارد، بدترین توهین ها را نثار مرد اول ایران در دیدار ایران - کره کرده‌ایم.

رضا قوچان نژاد از آن بازیکن‌هایی است که بین دیگران معروف است به این که سرش تو کار خودش است، باند بازی نمی‌کند، اهل دعوا نیست، حتی اگر نیمکت نشین باشد مانند خیلی‌های دیگر جنجال به راه نمی‌اندازد، پولکی نیست و با تمام وجود در خدمت تیم ملی فوتبال کشورش است.

حالا چاشنی سیاست، سوپ فوتبال او را حسابی شور کرده است. حتی زمانی که او اعلام کرد منظورم چیز دیگری‌ بوده است، افراد حاضر در صحنه بیخیال نشدند و به توهین‌های خود ادامه دادند. این گونه است که یک قهرمان را از تصمیم‌هایش دلسرد می‌کنیم. قطعا روزی که گوچی تصمیم گرفت برای تیم ملی ایران بازی کند، تصورش را هم نمی‌کرد یک سال و نیم بعد از به ثمر رساندن گل صعود به جام جهانی، بدترین توهین‌ها نثارش شود.

بی رحمی خاصی وجودمان را فرا گرفته و خیلی راحت با فشردن دکمه ها، افراد را می‌رنجانیم. یک روز مسی، یک روز قوچان نژاد! او یک شخصیت فوتبالی است، نه سیاسی. راه سنجش او تنها و تنها عملکردش داخل زمین مسابقه است.

اما چه کنیم که هنوز فاصله قداست تا لجن مال شدن، تنها یک یک کیبورد و کلماتی است که پشت هم قطار می شود. آنها که پشت کیبوردهای خود چنین می کنند، بی شک خبر ندارند چه بلایی سر فرهنگ می آوردند و چه دل ها که نمی رنجانند. رضا قوچان نژاد بی شک آخرین نفر از لشکری نخواهد بود که مورد حمله اینترنتی جماعتی قرار می گیرد که برایش عزت و فرهنگ ایرانی اهمیتی ندارد. شبی که همین جماعت بعد از آن گل تاریخی رضا به خیابان ها ریختند و رقصیدند و شاباش جمع کردند، تن شان گرم بود و حالا که گذشته، اینگونه چنین شخصیتی را به لجن می کشند. اسم این را فقط می توان «درد» گذاشت...

 

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    17 20
    آقای کربلایی یکی از نویسندگان پر کار و خوب سایت خبرآنلاین هستند. معمولا نظرات خوبی دارند و از خوندن یادداشت هاشون لذت می برم. اما نمی شه گفت شخصیت سیاسی یک فوتبالیست، از شخصیت سیاسیش جداست. خیلی در هم گره خوردست این مسله به نظر من.
  • مجیدm.i.s A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    44 6
    اونایی که این کارهارومیکنن انسان نیستنایرانی نیستن چراهمیشه بایدخودمون تیشه به ریشه فرهنگمون بزنیم؟
    • سیاوش IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      7 2
      ینی چی ایرانی نیستن ؟؟ خیلی هم ایرانی هستن مشکل از اینجا است که بین ما تفرقه دروغ و نفاقی افتاده که نمک و نمکدان را با هم به لجن میکشیم بهتره از فرهنگ نگیم 2500 سال پیش دیگه گذشته و الان ما کجای کاریم ؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    26 6
    این حرف ها کاملا درست بود. ممنون از نوشتن این چند سطر. ولی برای ما که عینا لمس کردیم سالهایی که رییس جهمور پیشین در قدرت بود رو و هنوز هم داریم تبعاتش رو میبینیم سخته تحمل اینکه کسی که قهرمان خیلی از ما بوده و همه برای اخلاق خوبش و خاطره هایی که برامون ساخته دوستش داشتیم از روی ناآگاهی یا هرچی چشمش رو ببنده به همه چیزهایی که به کشورش و مردمش گذشته... درضمن قوچان نژاد نگفت منظورش چیز دیگه ای بوده.این برداشت شما از عکسیه که بعد از اون پست گذاشته که هیچ توضیحی هم نداشت.قوچان نژاد برای شخص من یه قهرمان بود بدون هیچ توهینی اما من بسیار ازش رنجیدم. امیدوارم که همچنان برای تیم ملی مفید باشه و کمک کنه برای موفقیت تیم ایران ولی حالا شاید اون قلب خیلی ها رو از دست داده
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    27 3
    این فرهنگ لجن مال کردن دقیقا همون فرهنگیه که احمدی نژاد به مردم یاد داد, چقدرم از خودش خوشش میومد
  • علی ف A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    26 9
    تمام حرفاتون درست ولی ایشون نباید با انتشار عکس کسی که یک مملکت و یک نسل رو به خاک سیاه نشونده با احساسات و روان مردم بازی کنه .قطعاٌ میدونسته این کارش چه بازخوردی داره اگر منافع پشت پرده نداشته باشه براش باید خودش حذف کنه اون پست رو
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    15 2
    این حرف ها کاملا درست بود. ممنون از نوشتن این چند سطر. ولی برای ما که عینا لمس کردیم سالهایی که رییس جهمور پیشین در قدرت بود رو و هنوز هم داریم تبعاتش رو میبینیم سخته تحمل اینکه کسی که قهرمان خیلی از ما بوده و همه برای اخلاق خوبش و خاطره هایی که برامون ساخته دوستش داشتیم از روی ناآگاهی یا هرچی چشمش رو ببنده به همه چیزهایی که به کشورش و مردمش گذشته... درضمن قوچان نژاد نگفت منظورش چیز دیگه ای بوده.این برداشت شما از عکسیه که بعد از اون پست گذاشته که هیچ توضیحی هم نداشت.قوچان نژاد برای شخص من یه قهرمان بود بدون هیچ توهینی اما من بسیار ازش رنجیدم. امیدوارم که همچنان برای تیم ملی مفید باشه و کمک کنه برای موفقیت تیم ایران ولی حالا شاید اون قلب خیلی ها رو از دست داده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    3 37
    همین متنی که شما نوشتید از کار کسانی که به گوچی توهین میکنن بدتره ،چون فکر میکنید همه جامعه هم فکر شما هستن و یادتون رفته احمدی نژاد۲۵میلیون رای داره و اگر عکسی از رییس جمهور دولت هشتم گذاشته بود ایرادی نداشت
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    8 2
    آفرین
  • بی نام US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    10 2
    واقعاً به کجا داریم مبریم.شاید مشکل اقتصادی و سایر معضلات مملکت در مثلا یک دوره 20 ساله حل بشه ولی وضع فرهنگی مملکت اینقدر خرابه که شاید باید نسلها عوض شوند تا به وضعیت قبل برگردیم.
  • iran IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    11 14
    خیلی تاسف انگیزه.. اصلا گیریم که به عمد این کار رو کرده.. چرا هواداران جریانی که خودشون رو روشنفکر و اهل دموکراسی و آزادی بیان میدونن نمیتونن کسی رو ببینند که مخالف نظرشون هست و بدترین الفاظ رو نثار طرف میکنند؟ اگر تازه مخالف باشه .. به خاطر یه عکس کسی که در این روزهای بی ستاره فوتبال ما گاه مانند ستاره در مواقع بحرانی نجاتمون داده رو نابود کردند
    • امیرقلی A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      13 6
      ربطی به دموکراسی نداره...خلط بحث نکن....مثلا کسی میتونه با طرفداران آقامحمدخان قاجار یا چنگیزخان مغول مهربان باشه تنها به این دلیل که باید به نظر مخالف احترام گذاشت....نه برادر احترام به مخالف هم حدی ..
  • محسن A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    17 3
    واقعا عمل زشتیه و غیر از آبروریزی برای ایرانیها هیچی نداره ، اما قوچی هم انگشت توی زخم ملت کرده ....
  • متفکر A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    5 0
    واقع بین باشین ، اگر قرار است ورزش از سیاست جدا باشد اعلام ، ببخشید امر بفرمایید تا اجرا کنیم ولی باز هم که استثنا قایل شدید آقای کربلایی ، اینجا که با اعتقادات شخص شما جور در نمی آید ، ما هم باید از عقاید سیاسی یک فرد ، هر چند دهن کجی به عقیده اکثریت مردم ایران باشد ، خودداری کنیم ؟ چه بسا بار ها قهرمانانی بزرگتر و مهمتر از قوچان نژاد داشتیم که بخاطر عقیده و آرمان همین مردم با کسی دست ندادند و سرشون را خم نکردند ....تختی در آن دوران و ناصر حجازی در این دوران .
  • کوروش IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 0
    اونهایی که میان علیه سایر کشورها حرفهای توهین امیز و نژادپرستانه میزنن و همش دم از فرهنگ و تاریخ بالای ایران میکنن.اینجا فرهنگ واقعیشون رو نشون میدن.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    3 0
    تنها کسی که اصلا فکرشم خنده داره که سیاسی باشه،همین قوچان نژاده.این پسر زحمت کشید برای تیم ملی،اونهایی که بهش فحاشی کردن یادشونه روز بازی با کره رو؟ وقتی در نا امیدی کامل داشتیم بازی رو دنبال میکردیم یک توپ گرفت و یک گل زد و یک ملت رو شاد کرد.همون ادم ها که بهش فحش دادن،اون روز بعد از گلش به کره داشتن حنجرشون رو برای گوچی جر میدادن،حالا دارن بدترین جملات رو نثارش میکنن.فقط برای این افتاب پرست ها که نهایت هنرشون حمله گله ای در فضای مجازیه تاسف خورد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    2 0
    فقط برای این افتاب پرست ها که نهایت هنرشون حمله گله ای در فضای مجازیه تاسف خورد
  • سجاد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 6
    ملت فقط شماهایید؟؟؟؟ کسی که به دکتر احمدی نژاد علاقه داشته باشه ملت نیست؟؟ خیلی فاشیست هستید به خدا .
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    4 2
    واقعا دلم براي گوچي سوخت مخصوصا وقتي كه در پست ديگري گفت كه منظوري نداشته.گوچي فقط سه سال و نيمه كه ايران اومده در عوض بيست و پنج سال هلند زندگي كرده اصلا روحش هم خبر نداشته ممنون به خاطر اين مطلبي كه نوشتيد.