ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری با تاکید بر این که دین داری غیر از دین شناسی است گفت: متاسفانه بسیاری از مسلمانان دیندار دین ناشناس هستند.

عضو مجمع تشخیص نظام در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز معلم و شهادت آیت‌الله مطهری در دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد اظهارکرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ و جدی استاد مطهری نسبت به دین، جامعه اسلامی و جهان اسلام این بود؛ چراکه جامعه اسلامی در طول تاریخ گرفتار غفلت از فهم و شناخت دین شده است.

ناطق نوری با اشاره به اینکه پیامبر (ص) در صدر اسلام فرصت تبیین دین شناسی را برای مردم پیدا نکردند، افزود:این موضوع سبب شد تا اسلام از مسیر اصلی منحرف شود چون دین داری بود، اما شناخت دین نبود. اولین ضرری که دین ناشناسی به دین واردمی‌کند این است که هر چه رنگ و بوی دین در جامعه داشته باشد توسط جامعه پذیرفته می‌شود . یعنی هر کس فریاد و ندای دین سر دهد به دنبالش می‌رود و از اینجاست که فرقه‌های مذهبی به وجود می‌آید یعنی دچار انشقاق و انشعاب در دین می‌شویم.

وی با بیان اینکه وجود فرقه‌های مختلف در اهل سنت و شیعه و افراطی‌گری ها و تفریط‌ها به این علت است که مردم دین دار، دین ناشناس بودند و تفقه و شناخت دین در جامعه جا نیفتاده است گفت: برای شخص من در جریان انقلاب اسلامی خوشبختانه مجهولات مثبت و منفی بسیاری در این زمینه روشن شده است و در انقلاب بودکه متوجه شدم پیامبر (ص) چرا مردم آخر زمان را به عنوان برادر خود خطاب می‌کند؛ چرا که شاهد بودم جوانان هشت سال در جبهه‌ها جنگیدند و من به عنوان کسی که هم در مراسم ورود امام به ایران حضور داشتم و هم در مراسم خاک سپاری‌شان شهادت می‌دهم که مردم یک روز امام را تنها نگذاشتند.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با اشاره به سوابق تاریخی حضرت علی (ع) و حضورشان در جنگ‌های مختلف در کنار پیامبر (ص) و همچنین پیشینه رفتاری معاویه به سابقه‌ی خانوادگی او اشاره کرد و گفت: همیشه برایم سوال بود چطور می‌شود که معاویه آنقدر در بین مردم مقدس می‌شود که وقتی به مردم می‌گویند به جای جمعه چهارشنبه برای نماز جمعه بیایند مردم به راحتی می‌پذیرند؛ چون او را مرتبط با وحی می‌دانند سخن او را مصلحت می‌شمارند. و به برکت انقلاب فهمیدم ریشه اصلی این اتفاق دین ناشناسی در مردم است.

ناطق نوری با بیان اینکه شهید مطهری به دنبال بالا بردن تفقه در جامعه بود خاطر نشان کرد: هر چه ضربه می‌خوریم از دین داران دین ناشناس است چرا که در انقلاب به وضوح دیدم می‌شود انسانی آنقدر شیطان و عوام فریب باشد که با خرافات و موهومات مردم را گول بزند و مردم دین دار دین ناشناس به هر ندایی که به نام دین بلند شود لبیک بگویند.

وی به حوادث چند سال پیش در کرج اشاره کرد و گفت: ‌مدعی شده بودند سردابی وجود دارد که حضرت مهدی (عج) به آنجا می‌آیند و نماز جماعت بدون امام جمعه در آنجا برگزار می‌شود و حتی افرادی با ادعای رویت و ارتباط با امام زمان (عج) مردم را اغفال می‌کردند در حالیکه معتقدم حتی اگر می‌خواهید مردم را اغفال کنید به نام امام زمان (عج) نباید این اتفاق بیافتد که مردم اعتقاداتشان را از دست بدهد.

وی همچنین با اشاره به نظرات استاد شهید مطهری در مورد زهد در جامعه گفت: زهد به معنای ایجاد جامعه فقیر نیست بلکه زهد آن است که دل به دنیا نبنیدیم و دنیا را هدف قرار ندهیم .

ناطق نوری بااشاره به این که آیت‌الله شهید مطهری در جبهه‌های مختلفی می‌جنگیدند گفت: شهید مطهری ، با خرافات، موهومات و ارتجاع و تحجر می‌جنگیدند و رژیم شاه، روشن فکران غرب زده، مجاهدین و منافقین و حتی متحجران و سنتی‌های افراطی در مقابل او قرار داشتند و همواره مهمترین دغدغه ایشان ایجاد تفقه و دین شناسی در جامعه بود.

1727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =