تورم تک رقمی پایدار، وعده جدید رئیس جمهور به مردم/کاسبان تحریم در دبی ،اروپا،جین و تهران بودند/4

رئیس جمهور گفت: سیاست اقتصادی ما پس از برداشته شدن تحریم ها همچنان مقاومتی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی در گفت و گوی زنده خبری در شبکه اول سیما، درباره سیاست های دولت برای اقتصاد پسا تحریم و نگرانی درباره امکان واردات بی رویه اظهار کرد: دولت از آغاز در شرایط تحریم دنبال حل و فصل مسائل اقتصادی بود و یکی از دلایل موفقیت در مذاکرات همین بود. اگر تورم 42 درصد می ماند، دشمن امیدوار می ماند و می گفت تحریم اثرگذار بوده است.

تا پایان دولت، تورم یک رقمی می شود

وی تاکید کرد: دولت به قول های اقتصادی که به مردم داده است، تاکنون پایبند بوده است، تا آخر 92 تورم را به 35 درصد و پایان 93 تورم را به 15 درصد رساندیم و حالا هم از رکود خارج شده ایم و وعده می دهم تا پایان دولت به تورم یک رقمی پایدار می رسیم.

روحانی درباره شرایط تحریم توضیح داد: تحریم هرگز موفق نخواهد بود اما موثر خواهد بود. در آن زمان ما جنسی که وارد می کردیم باید برایش بیمه واسط درست می کردیم. کشتی نمی توانست در بندر ما بیاید. باید در بندر واسط تخلیه و بارگیری مجدد می کردیم، بانک ها تحریم بودند و پول را به واسط می دادیم، حتی 10 درصدحق پرچم می دادیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه از صد میلیاردی که می دادیم، حداقل 25 درصد تلف می شد، گفت: این تحریم ظالمانه بوده است و ضد حقوق بشری و من این را به 5 رئیس جمهور گفته ام و به آن یکی فقط یک گفت و گوی تلفنی داشتم که پرسیدم آیا در حل مشکل جدی هستند یا نه؟

کاسبان تحریم مخالف برجام هستند

وی تاکید کرد: کسی از این تحریم ها خوشحال نبود، کاسبان تحریم البته سود می بردیند که در دبی، چین، اروپا و تهران بودند که الان هم مخالف هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: الان دروازه های دنیا به روی ما باز شد، دروازه هایی که تکنولوژی و سرمایه را وارد کنیم.

روزهای پرفراز و نشیبی داشتیم

رئیس جمهور گفت: از تیم سیاسی ما تشکر می کنم که کار بزرگی انجام دادند، و برای رسیدن به این موفقیت تیم اقتصادی، فنی و خبری، همه دست به دست هم دادند.

وی با بیان اینکه روزهای پر فراز و نشیبی در این دوسال بر ما گذشت، اظهار کرد: این روزها تمام شود برای مردم توضیح می دهم که چه شب ها و روزهایی پشت سر گذاشتیم.

روحانی تشریح کرد: یک روزی در جلسه ای که من خط قرمزهای جدید را به مذاکره کنندگان گفتم، آنها به من گفتند که با این شرایط توافق دیگر امکان پذیر نیست. اما هنگام خداحاظی که دست یکی شان در دستم بود، گفتم کار سختی است اما مطمئن باشید که ما موفق می شویم و ما این روزها را گذراندیم.

وی تاکید کرد: من هیچ وقت ناامید نبودم. لحظه ای در موفقیت تردید نکردم و امروز هم تردیدی در موفقیت این ملت ندارم. تمام مشکلات اقتصادی را ملت حل خواهد کرد چراکه ما رهبر بزرگ و با کفایتی داریم و ملت بزرگ و باهوشی داریم.

همه دنیا خوشحالند جز عده ای جنگ طلب و صهیونیست و غاصب

روحانی تصریح کرد: رهبری در انتخابات فرمودند که اگر کسی با این نظام دلخوری دارد، کشورش را که دوست دارد پس پای صندوق بیاید. امروز هم می بینید که همه خوشحالند و فقط صهیونیستها و برخی کشورهای منطقه ناراحتند. آنها میلیاردها دلار خرج می کنند که در کنگره توافق با مشکل مواجه شود و مشخص است که چه کسانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه همه دنیا خوشحالند جز عده ای جنگ طلب و صهیونیست و غاصب، بیان کرد: مردم خوشحالند که حقوقشان تثبیت شده که ما با منطق بر توطئه ای که علیه ما بود پیروز شویم.

تجریه قبلی تکرار شود، مصیبت است

وی درباره احتمال واردات بی رویه اظهار کرد: این نگرانی به جاست. برخلاف نگرانی که بر خلاف نگرانی درباره بنیه دفاعی است. ما در گذشته سابقه خوبی نداشتیم، روزگاری 700 میلیارد دلار پول نفتی را خرج کردیم. اما نتیجه این شد که دو هزار بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری تعطیل شد و 500 هزار نفر بیکار شدند. کالا را وارد کردیم و مردم بیکار شدند. البته برخی درباره برخی کالاها ماننده گندم چاره ای نداریم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر تحریم به طور کلی لغو شود و تجریه قبلی تکرار شود، مصیبت است، جای تبریک ندارد، جای تسلیت دارد.

رئیس جمهور گفت: به وزیر خاجه فرانسه با تاکید گفتم، که با هر کشوری که حاضر بشود سرمایه و تکنولوژی بیاورد برای صادرات مشترک خوشامد می گویم. اقای فایبوس گفت که در پاریس همین را پیش بینی کرده بود.

رفت وآمد با خارجی ها را دوست نداریم

وی با بیان اینکه هفته ای یک بار جلسه دارم که با ستاد اجرایی که باید برای جوان ها اشتغال درست کنیم، اظهار کرد: برخی فکر می کنند که ما رفت وآمد با خارجی ها را دوست داریم، اینگونه نیست، ما دنبال اقتصاد و اشتغال هستیم

روحانی گفت: رهبری برای برنامه ششم ابلاغ کردند که دنبال رشد هشت درصدی باشیم. اگر رشد هشت درصد را اجرایی کنیم، در سال 1400، درآمد کشور 59 درصد اضافه می شود و در 20، 4.5 برابر می شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: سیاست ما پس از توافق عوض نمی شود و مسیر ما همان اقتصاد مقاومتی است.

نقش شبکه های اجتماعی در موفقیت مذاکرات

وی به نقش جوانان در موفقیت مذاکرات و سخنان آنها در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: از جوان ها تشکر می کنم، در شبکه های اجتماعی چه ها که نکردند چه کارهای زیبایی، چه طنرهای قشنگی، چه گرافیک های خوبی که منتشر کردند.

روحانی گفت: برخی می خواستند برخی شبکه ها را مسدود کنند من مخالفت کردم، اما این شبکه ها کار بزرگی کردند. انتقاد منصفانه حق مردم است اما دروغ اتهام، تشویش اذهان عمومی ،ملت ما بیاد مبرا باشد، البته ملت ما مبراست اما اقلیتی هستند که خدا هدایتشان می کند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    47 6
    حرفای خوب و مفیدی از جانب رئیس جمهور مطرح شد و از همه مهمتر امیدوار کننده بود، به خصوص اون قسمتی که با صراحت و لبخند گفتند از حدود یک ماه دیگر توافق اجرایی و تحریم ها لغو می‌شود، فضای کشور عوض می شود و نشاط و تکنولوژی و سرمایه وارد کشور خواهد شد