۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱

شهرام شهیدی در ستون طنز روزنامه شهروند به شعر کودکانه «اتل متل» اشاره و آن را مصداق پیش گویی درباره وضعیت کشور در دوران معاصر دانست.

اتل متل توتوله: شاعر پیشگویی کرده بعد از طی شدن دوران زیادی ازجمله دوران تل‌های دخترانه (اتل) در فیلم‌های فارسی و گذر کردن از دورانی که متل فارسی مهم بوده (متل) دوره‌های توتوله‌های سیاسی می‌رسد و بعد از آن دوره اتفاق اصلی مدنظر شاعر روی خواهد داد.

گاو حسن چجوره: دوره اصلی پیشگویی شاعر مربوط به دوران به قدرت رسیدن فردی به نام حسن است. که با توجه به شرایط زمانی و مکانی و المان‌هایی که آدم لمس می‌کند به احتمال زیاد شاعر درحال پیشگویی دوران دولت تدبیر است. شاعر پیشگویی کرده ایشان گاو شیرده‌ای در اختیار دارد که احتمالا منظورش حوزه‌های نفتی و گازی است.

نه شیر داره: اما ایشان دوره‌ای به مسند قدرت رسیده که این گاو شیر ندارد و این حوزه‌های نفت و گاز هم فعال نیستند.

نه بیب: خب قبلا هم آن بنده خدا گفته بود آن بیب را لولو برد. بنابراین مشخص است که گاو مورد نظر نه شیر دارد و نه بیب. که هم اشاره دارد به اوضاع تحریم و هم اشاره دارد به افزایش سرطان بیب در کشور بر اثر افزایش آلودگی‌ها و پارازیت. درواقع لولو از دکل تا بیب هرچه دم دستش بوده به توبره کشیده و به نقاط دیگر جهان ازجمله کانادا نقل مکان کرده

شیرشو بردن هندستون: شیر دو کارکرد دارد. شاعر غیرمستقیم به موضوع پالپ در لبنیات که از نخل‌های هندوستان استخراج و در شیر چپانده می‌شود اشاره کرده. اما چرا شیرش را بردند هندوستان؟ آیا شیر به‌عنوان نماد صادرات غیرنفتی است؟ می‌تواند باشد اما به نظرم شاعر ادعا کرده شیر نفت ایران را کم‌کم با تحریم‌ها می‌بندند و این هند و چین نامرد هم پول ایران را نمی‌دهند. شاعر درواقع با استفاده از نماد هندوستان خواسته طعنه‌ای هم به انگلستان بزند که سال‌ها هند را استعمار کردی آخرش چی شد؟ ‌هان؟ چند تا لایک گرفتی؟

اسمشو بذار عمقزی: اما یکی از کلیدی‌ترین نقاط این شعر فولکلور همین جاست. شاعر خواسته بگوید توافق هم که بشود، همگرایی بین اقوام هم که عینی‌تر بشود و... و... و... اما آخرش ممیزی ارشاد و ثبت احوال سر جایش باقی است و تو نمی‌توانی خودت برای بچه‌ات یا کتابت اسم بگذاری و ما تشخیص می‌دهیم که مثلا اسمش را باید بگذاری عمقزی.

دور کلاش قرمزی: شاعر در این بخش از این شعر روشنگرانه و پیشگویانه به صراحت همه گمانه‌زنی‌های مردم در مورد شایعه ضدپرسپولیس بودن وزارت ورزش را تکذیب کرده و اعلام می‌دارد بنا به پیشنهاد گودرزی دور کلاه عمقزی بانو باید قرمز باشد که نشان دهیم گاهی هم به پرسپولیس اهمیت می‌دهیم و باید دل هواداران محبوب‌ترین تیم ایران را به دست آوریم. همچنین این مصراع نشان می‌دهد شاعر پیش‌بینی کرده در آینده‌ای نزدیک بالاخره عمقزی‌ها به نمایندگی از بانوان می‌توانند با گذاشتن کلاه دور قرمزی بر سر در ورزشگاه‌ها حاضر و تیم‌ها را تشویق کنند.

هاچین و واچین: نماد چین و ماچین. یعنی چین و بقیه دنیا. کلا شاعر پیشگویی کرده روزی در ایران کالاها یا چینی است یا چینی نیست.

یک پاتو برچین: اشاره مستقیم به آمریکا که دیگر با لغو تحریم‌ها و توافق هسته‌ای باید آن پایی را که از گلیمت بیشتر دراز کرده بودی برچینی.


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    38 1
    آفرین به این ذهن خلاق خوشمان آمد :
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    25 1
    عالی مخصوصا هندوستان و انگلستان
  • یاسین A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    48 1
    اون قسمت بیب خیلی باحال بود خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    19 1
    بيب عالي بود خخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    4 15
    خیلی خنک بود.
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    10 1
    ای نوستراداموس تمام دوران. دمت گرم. خیلی خندیدم.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    10 1
    خیلی جالب و خلاقانه بود مرسی
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    12 0
    خوب بود مخصوصا بیب و لولو خخخخخخخخخخخخ