۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

عبدالرضا فریدزاده نمایشنامه‌نویس و منتقد تئاتر، همزمان با انتشار کتاب جدید خود با عنوان «کارگاه تئاتر» که ارائه‌دهنده تجربیات وی در زمینه کسب مهارت و تمرین برای اجرای اثر نمایشی است، مجموعه تازه‌ای از نمایشنامه‌های خود را با عنوان «مادر خیانت» منتشر کرده است.

به گزارش روابط عمومی انتشارات نیستان، یکی از مهم‌ترین و بدیع‌ترین رویدادهای رخ داده در این کتاب، حضور پنج نمایشنامه اقتباسی با عناوین «خَرَكي بر سازِ زيستن»، «طنابتو یه دیقه قرض می‌دی دُنیا مرسدیتاس»، «كامپومانس»، «آقاي پوتزاتي تشريف نمي‌آورند» و «نظم نوين»در آن است که بر اساس بازنویسی، اقتباس و درامتورژی آثار دیگری از نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان شهیری چون ماکسیم گورکی، دینو بوتزاتی و... تألیف شده است.

فریدزاده به گفته خود از شاگردان مکتب آموزشی مرحوم حمید سمندریان به شمار می‌رود در نگارش این نمایشنامه‌‌ها و نیز انتخاب متن ادبی برای اقتباس به سراغ آثاری رفته است که کمابیش دارای ساختاری ادبی و دارماتیک کلاسیک و مبتنی بر مکتب نمایشی قرن نوزدهم و بیستم است و کمتر می‌توان در درون متن و ساختار آنها تجربه‌هایی حاکی از علاقه نویسنده به لفاظی‌های مدرن و یا کنایه‌هایی کلامی و پیچیدگی‌های لفظی را جستجو کرد. در مقابل او سعی کرده در این آثار بیش از هر چیز قصه‌گو، صاحب ایدئولوژی و حرکت‌کننده در خط رویدادی معینی باشد.

در نمایشنامه «مادر خیانت» از این مجموعه به سادگی می‌توان با انتخاب اسامی کاراکترهای داستانی و نیز نوع استفاده از الفاظ برای بیان دیالوگ‌‌ها به میل وافر نویسنده به داستان‌گویی کلاسیک و مواجه کردن مستقیم مخاطب با استعاره‌های سنتی بیانی را دید.
نمایشنامه «آقای پوتزاتی تشریف نمی‌آورند» نیز کمابیش با همین الگو با مخاطب روبرو می‌شود. یک اتفاق و گره داستانی در ابتدای متن مخاطب را با یک داستان شگفت مواجه می‌کند و او را با خود برای حل گره‌های این داستان همراه می‌کند.
نمایشنامه‌های فرید‌زاده در این کتاب همگی از عنصر داستان و تعلیق به جای پیچیدگی روایی بهره می‌برد و در کنار آن سادگی ساختار صحنه و اجرای آن و باز گذاشتن دست کارگردان برای چینش و اجرای آن مخاطب را با فضایی دلنشین مواجه می‌سازد. فضایی که در آن متن می‌تواند جدای از ارزش دراماتیک، دارای جذابیت و تأثیرگذاری داستانی نیز باشد و مخاطب را تنها و تنها به این بهانه با خود همراه کند.

عنصر کوتاهی و ایجاز بیانی در این متن‌های نمایشی، که ناشی از داستان‌های کوتاهی است که توسط فریدزاده انتخاب و اقتباس شده است و قدرت داستان کوتاه کلاسیک در بیان کوتاه اما پرتعلیق و جذاب یک ماجرا و سفر ظریف آن به درون ذهن انسان‌ها نیز، توانسته بر قدرت آثار این اثر بیافزاید و متون نمایشی وی را به ویژه برای هنرجویانی که به دنبال نمایشنامه‌های پایه برای ورود به دنیای اجرای اثر نمایشی هستند، بیش از پیش قابل احترام کند.

کتاب نیستان مجموعه نمایشنامه «مادر خیانت» را در 288 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر کرده است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =