۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

ایسنا نوشت: رابرت فیسک، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی در تازه ترین یادداشتش می نویسد: اسد به بزرگترین پیروزی خود رسیده و جنگ جهانی دیگری محتمل است.

رابرت فیسک، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی با اشاره به دستاوردهای بزرگ دولت سوریه در شهرک‌های شیعه‌نشین نبل و الزهراء گفت که ارتش سوریه این بار ممکن است چشم به رقه دوخته باشد. وی همچنین تاکید کرد که اگر واشنگتن و مسکو به اقدامات ترکیه و عربستان توجهی نکنند، جنگ جهانی دیگری در راه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت فیسک در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: پس از آنکه ارتش سوریه حدود 60 هزار سرباز را در جریان پنج سال جنگ از دست داد، ناگهان به بزرگترین پیروزی خود در جنگ دست یافت و جبهه النصره و سایر نیروهای شورشی اطراف حلب را با خاک یکی کرد و به طور موثر سرنوشت خود را با حمایت عملیات‌های هوایی روسیه در این شهر مشخص کرد. گرچه مسیرهای تدارکاتی شورشیان از ترکیه به حلب قطع شده اما این پایان ماجرا نیست.

فیسک می‌نویسد: حلب جزو آخرین شهرهایی بود که به جنگ آلوده شد و در واقع نوعی معجزه رخ داد که این شهر تا سال 2012 و زمانی که شورشیان گمان‌ می‌کردند در مسیر دمشق هستند، از درگیری دور ماند. پس از آن شورشیان به آن نفوذ کردند و خیابان‌هایش ظرف چند ماه از گذشت درگیری‌ها در آتش جنگ سوخت. حال به نظر می‌رسد که این اولین شهرهای بزرگ سوریه است که به صورت موثر به دست نظام سوریه می‌افتد. اما پس از آن چه می‌شود؟ آیا شهر تاریخی پالمیرا پس گرفته ‌شده و یا مناطق اطراف درعا پاکسازی می‌شود؟

این نویسنده در ادامه می‌پرسد که ارتش سوریه، متحد آن حزب‌الله لبنان و نیروی هوایی روسیه چه زمانی برای گرفتن رقة، پایتخت خلافت خودخوانده داعش وارد عمل می‌شوند. فیسک گفت: این "خلافت اسلامی" همیشگی، دیگر چندان همیشگی به نظر نمی‌رسد. حال مشخص شده که چرا سنی‌های سعودی ناگهان پیشنهاد اعزام نیروی زمینی به سوریه را مطرح کردند و یا چرا ترک‌ها آنقدر پریشان شدند. بر خلاف این اوضاع، تردید دارم که کسی در ایران از شرایط کنونی ناخرسند باشد.

این روزنامه‌نگار مطرح در خاتمه می‌نویسد: به هر حال ارتش سعودی اکنون پای خود را وارد جنگ ننگین یمن کرده است و ترک‌ها هم سربازان خود را به مرز با سوریه فرستاده‌اند تا به بهانه مقابله با خطر حمله روس‌ها در آنجا مستقر شوند و این کابوسی برای واشنگتن و مسکو است که باید از آن حذر کنند، در غیر اینصورت آنها خودشان را در جنگ جهانی دیگری می‌یابند. همه ما می‌دانیم که در سال 1914 و آغاز جنگ جهانی اول چه رخ داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    19 0
    در جنگ جهانی اول و خرده حسابهای باقیمانده در آن که انگیزه جنگ دوم جهانی شد هیچ یک از قدرتهای برتر آن زمان دارای سلاح اتمی نبودند و هر دو جنگ با بکارگیری حجم انبوه نیروی انسانی و تسلیحات متعارف مدیریت شد و تنها در پایان جنگ دوم بود که بمب اتمی موجب خاتمه آن در شرق دور گردید
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    معلوم نیست کی به کیه...فقط کاش عربستان بسوزه...چون متجاوزه..
  • سوری A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    چین پیروز واقعی این جنگه.