مهر نوشت: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام موافقت با گردشگری در چارچوب ضوابط در آشوراده گفت: مسئله آشوراده به دلیل ادعاهای خارج از مسئولیت بیش از حد بزرگ شده و به تابو تبدیل شده است.

فرهاد دبیری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: حدود ۲۷۸ منطقه تحت حفاظت محیط زیست است که ۱۰.۳۴ درصد از خاک کشور را تشکیل می‌دهد و شامل ۲۹ پارک ملی و ۴۴ پناهگاه حیات وحش است.

به گفته وی، به منظور ارتقای حفاظت کیفی بهره گیری از پهپادها همچنین در مناطقی که امکان ورود خودرو وجود ندارد استفاده از محیط بانان اسب سوار از اقدامات انجام شده است همچنین برای ارتقای حفاظت کیفی استفاده از دوربین‌ها یکی دیگر از اقدامات است که البته هیچ کدام از این اقدامات جای حضور مردم را برای مدیریت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه به کار گیری مردم به صورت آزمایشی در زمینه حفاظت اظهار داشت: همچنین بخش غیر دولتی را با حفظ کنترل و نظارت وارد این حوزه خواهیم کرد همچنین در قالب تفاهم نامه‌ای با سمن‌ها آنها را در حوزه نظارت وارد خواهیم کرد البته این کار را بدون تردید از پارک‌های ملی شروع نمی‌کنیم بلکه از مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش آغاز می‌کنیم.

دبیری در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد سد گتوند گفت: این سازمان به عنوان دستگاهی که وظیفه حفاظت محیط زیست را دارد باید اثرات زیست محیطی طرح‌ها را بررسی کند و در زمینه سد گتوند نیز بررسی ارزیابی های زیست محیطی و مخالفت های سازمان نشان می دهد که محیط زیست خود را از این موضوع کنار نکشیده است.

معاون محیط طبیعی در مورد پرونده دشت ارژن گفت: محیط زیست تنها مالک بخش های اطراف این منطقه بوده و بخش داخلی آن را نتوانسته است مالک شود در حقیقت در آن زمان برای احداث پارک بین المللی دولت خریداری زمین‌های آن منطقه را از حاشیه‌ها آغاز کرد اما زمانی که طرح متوقف شد خریداری بخش‌های مرکزی که مهمترین بودند باقی ماند به همین دلیل اکنون مشکلاتی در این منطقه مبنی بر اینکه کدام بخش‌ها مستثنیات مردم است و کدام بخش ها متعلق به دولت پیش آمده و دست اندازی هایی در این منطقه رخ می دهد اما به هر حال پرونده ساخت و سازها در دشت ارژن در حال پیگیری است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام موافقت گردشگری در چارچوب ضوابط در آشوراده گفت: مسئله آشوراده بزرگ شده و به تابو تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این بخش در منطقه میانکاله قرار دارد و مثل سایر مناطق دارای طرح‌های مدیریت و زون‌های گردشگری است گفت: اما مشکل زمانی آغاز شد که ادعاهای خارج از مسئولیت مطرح شد که با موازین زیست محیطی تطبیق نداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آن مقاومت کرد که به عنوان مثال یکی از ادعاهای مطرح شده در این خصوص تصمیم برای تبدیل آشوراده به منطقه‌ای مانند جزیره کیش بود.

دبیری با بیان اینکه آشوراده گوشه کوچکی از میانکاله است که ۴۸ هکتار آن مستثنیات است که سالها در اختیار شیلات بوده تأکید کرد: در این منطقه باید طرح‌های گردشگری اجرا شود ولی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر هتل سازی در آن ایستاده و اگر قرار باشد تاسیسات عظیمی برای تفرج احداث شود مجوزی داده نخواهد شد چرا که بندر ترکمن برای چنین امکاناتی درنزدیکی آشوراده وجود دارد اما آشوراده می‌تواند سایت گردشگری و اکولاژ داشته باشد و جوامع محلی در آن برنامه‌های گردشگری اجرا کنند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه فسیل های تعدادی از حیوانات در سال های ۵۴ و ۵۵ برای شناسایی و بررسی به آمریکا ارسال شده بود، افزود: برگرداندن این فسیل ها از آمریکا به ایران در دست اجرا است.این فسیل ها مربوط به حیواناتی مانند ببر، زرافه و کرگدن هستند که در سال های ۵۳ و ۵۴ در مراغه کشف شده بودند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۴ از دیوان داوری لاهه نسبت به استرداد این فسیل ها درخواست شده بود، افزود: این دادگاه رای خود را مبنی بر استرداد این فسیل ها از آمریکا داده است و نمایندگان آمریکا نیز پذیرفته اند اقدامات لازم را برای برگرداندن آنها به ایران انجام دهند.

دبیری از اعزام دو نماینده به آمریکا برای استرداد این فسیل ها خبر داد و گفت: استرداد آنها پس از اقدامات لازم همچون بسته بندی مناسب به کشور انجام خواهد گرفت.

دبیری از اجرای طرح سرشماری سراسری جمعیت حیات وحش در کشور خبر داد و گفت: این طرح به منظور دست یابی به آمار دقیق جمعیت وحوش در کشور اجرا شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در اجرای این طرح از سازمان های مردم نهاد، برخی شکارچیان مورد اعتماد و سایر دستگاه ها استفاده خواهد شد تا شرایط لازم برای اجرای دقیق و کامل این طرح در کشور فراهم شود.

وی تاکید کرد: بخشنامه مربوط به این موضوع چند روز پیش به تمام ادارات کل سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده تا بتوانیم به آمارهای نسبتا دقیقی در این زمینه دست یابیم.

وی با بیان اینکه امکانات سازمان حفاظت محیط زیست بسیار محدود است اظهار داشت: در این شرایط رویکرد جدیدی را در دستور کار قرار داده‌ایم که مبتنی بر استفاده از توان مردمی است. خیلی از کشورها این کار را انجام داده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند. از این پس تلاش می‌کنیم مناطقی را تحت حفاظت قرار دهیم که دارای ارزش اکولوژیک هستند و در صورت حفاظت نشدن از بین می‌روند اما باید در جهت ارتقای حفاظت کیفی بکوشیم.

دبیری در خصوص اسلحه‌های موجود در دست مردم تأکیدکرد: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزارقبضه اسلحه مجاز در دست مردم است. اگر خوشبینانه نگاه کنیم به همین میزان اسلحه غیرمجاز در اختیار مردم قرار دارد. در این شرایط نمی‌توان اطمینان داشت که جمعیت حیات وحش افزایش یافته است چون در مکان‌هایی که تحت حفاظت ما نیست جمعیت حیات وحش کاهش می‌یابد. در شکارگاه‌های آزاد نیز امکانات سازمان حفاظت محیط زیست بسیار محدود است.

وی با اشاره به قرق‌های اختصاصی اظهار داشت: ظرفیت‌های قانونی در این زمینه از سال ۱۳۴۶ پیش بینی شده است ولی از آن بهره نبرده‌ایم اما قصد داریم این موضوع را در جلسه آینده شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح کنیم.

دبیری افزود: قرق‌های اختصاصی محدوده‌هایی هستند که فرد یا افرادی صاحب اراضی آن هستند. آنان اجازه پرورش حیواناتی را در این قرق‌ها می‌گیرند و از آن بهره برداری می‌کنند. سازمان حفاظت محیط زیست به این قرق‌ها به عنوان منبع تامین کننده مالی نمی‌نگرد.

به گفته وی، در حال حاضر قرق اختصاصی نداریم و محدوده‌های این قرق‌ها باید به تصویب شورای عالی محیط زیست برسد. سه قرق محلی در دستورکار است که در ۲۹ دی ماه سال ۹۳ آنها را در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار دادم اما به خاطر تعدد موضوعات مطرح شده در این شورا نوبت به طرح این موضوع نرسید. در حال حاضر دو قرق دیگر نیز پیشنهاد شده که آنها به دستور جلسه بعدی شورای عالی محیط زیست اضافه خواهد شد.

دبیری درباره وضعیت تحویل گرفتن ادارات کل حفاظت محیط زیست از مدیران کل اظهار کرد: از ماه جاری قرار شده است که مدیران کل هنگامی که قرار است پست خود را تحویل مدیر بعدی بدهند، هم اعتبارات و هم سایر موارد مربوط به حوزه کاری خود مانند سرشماری حیات وحش را تحویل بدهند.

وی یاد آور شد: تلاش‌های زیادی برای اخذ مجوز به منظور استخدام ماموران بیشتر انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم مجوز استخدام محدودی دریافت کنیم اما در این زمینه مشکلات مالی و اعتباری وجود دارد.

دبیری درخصوص سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه زمین خواری گفت:‌ برنامه‌ای را برای تعیین میزان تخریب،‌ تجاوز و تصرف اراضی بر مناطق چهارگانه تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست آغاز کرده‌ایم و در این زمینه از سازمان بازرسی کل کشور نیز کمک می‌گیریم تا مشخص شود که در مناطق مختلف چه میزان تجاوز و تصرف صورت گرفته است.

وی با اشاره به زمین خواری های عجیب در برخی مناطق گفت: به عنوان نمونه در منطقه ورجین، تصرفاتی انجام شده است و به دنبال پیگیری سازمان محیط زیست در سال گذشته پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و در اختیار دادستانی قرار گرفت که همچنان با مذاکراتی که با قوه قضاییه داشته ایم در حال پیگیری است.

درهای گردشگری در مناطق حفاظت شده برای مردم باز می‌شود

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در روند تکاملی، حفاظت از مناطق زیست محیطی از حالت بسته بایستی به سمت حفاظت باز حرکت کند، گفت: در مدیریت جدید حفاظت مردم‌محور می‌شود.

حمید گشتاسب میگونی در نشست خبری که روز چهارشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۲۷۸ منطقه در طبقات مختلف حفاظتی تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارند.

به گفته وی، اما مناطق حفاظت شده زمانی موفق به دستیابی به اهداف خود خواهند شد که دارای برنامه باشند که متاسفانه در سالهای گذشته در بسیاری از مناطق حفاظت شده کشور چنین برنامه‌ای وجود نداشته و به همین علت آنها را تحت عنوان سرمایه‌های راکد نام‌گذاری کرده‌اند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در مباحث حفاظتی زیست محیطی، مسائل اقتصادی چندان مطرح نیستند، اظهار داشت: البته در دو منطقه از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست شامل پارک‌های ملی و اثرهای طبیعی ملی به هیچ عنوان بهره‌برداری وجود ندارد و مباحث اقتصادی جایگاه بسیار کمتری دارند.

میگونی اظهار داشت: با این حال در دو کلاس دیگر از مناطق چهارگانه تحت عنوان مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش، بهره‌برداری‌های اقتصادی و توسعه‌ای تا حدودی مدنظر قرار می‌گیرد، چرا که پیش از احداث این مناطق نیز حقوقی برای مردم این مناطق وجود داشته که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اما بایستی این فعالیت‌ها را ضابطه‌مند کرد تا بر اساس قوانین زیست محیطی پیش روند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در تعریف حفاظت بحث توریسم نهفته است، تصریح کرد: اکوتوریسم حتی در پارک‌های ملی هم جزو اهداف مهم است که بایستی بر اساس اهداف آموزشی و فرهنگسازی برقرار شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۳۰ منطقه حفاظتی تحت پوشش طرح‌های مدیریتی هستند که این به معنای تحت پوشش بودن حدود ۵۰ درصد از مناطق چهارگانه محیط زیست است.

میگونی یادآور شد: در این ۱۳۰ منطقه در حدود ۷۰ منطقه یعنی ۵۰ درصد آن مطالعات کامل شده و برای بهره‌برداری با اهداف حفاظتی که یکی از مهمترین ارکان آن گردشگری است، آماده هستند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در ۶ استان کشور از سال ۹۳ طرح مدیریت اجرا می‌شود، اظهار داشت: یعنی بر اساس این طرح‌ها، برنامه‌های مدیریتی پنجساله با اولویت‌بندی‌های مشخص تعریف شده‌اند و تقریبا از سه سال بعد آماده پذیرش گردشگر با حفظ ضوابط زیست محیطی هستند.

وی تسهیلات و امکانات گردشگری همگام با محیط زیست را شامل اکولاژها، مراکز اسکان بازدیدکنندگان و تریلرها عنوان کرد و افزود: البته برای اجرای دقیق و بر اساس برنامه این طرح، منابع اعتباری کافی هنوز تامین نشده است.

میگونی تصریح کرد: در دوره جدید حفاظت از مناطق محیط زیست و مناطق چهارگانه درها به روی مردم باز می‌شود، چرا که معتقدیم حفاظت بدون حضور مردم معنا ندارد و در روند تکاملی از حالت حفاظت بسته در مناطق زیست محیطی بایستی به سوی حفاظت باز حرکت کنیم و خود مردم محور حفاظت باشند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سد گتوند با بیان اینکه دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست بایستی در این خصوص اظهارنظر کند و موضع سازمان محیط زیست را اعلام کند، اظهار داشت: با این حال نظر شخصی بنده این است که سد گتوند راهی به جز تخریب شدن ندارد.

وی در پاسخ به اینکه در صورت تخریب سد گتوند، حجم زیاد آب شوری که در پشت آن ذخیره شده است را چه باید کرد، گفت: در این خصوص بایستی پیش از این برنامه‌ریزی می‌شد با این حال در حال حاضر نیز نیازمند بررسی و ارزیابی همه جانبه است.

میگونی در بخش دیگری از سخنان خود از تغییر مسیر جاده گزوئیه خبر داد و افزود: خوشبختانه بعد از مدتها پیگیری سازمان محیط زیست، این جاده از مسیر زیستگاه یوزپلنگ ایرانی خارج شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    7 0
    كاشكي بر نگردونن حداقل اونجا موندگار هستن چون اينجا شتر با بارش گم ميشه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    می دانم چاپ نمی کنید ولی تا چند سال پیش اشوراده ومیانکاله محل هزاران پرنده وحشی که زمستان ها از روسیه می امدندبود ولی یکی از ارگانها که می خواست ان جا ساخت وساز کند شبهای فرود پرندگان چون اصولا پرندگان مهاجر شبها فرود می ایند به طرف اسمان نورافکن می انداخت تا این ها فرود نیایندان ها هم که بعد از هزار کیلومتر پرواز نیرویشان تمام شده بود بعد ازبیست وچهار ساعت دور زدن به دریا می افتادند ومی مردند
  • بی نام GB ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    اگه اشور اده تو کشوری غیر ایران بود به عنوان بزرگترین منطقه تفریحی میشد ولی واس شما ها شده محل نابودی دریا و کوه و جنگلش و مخصوصا ماهیهاش