ماهنامه آینده‌نگر در گزارشی حال و هوای بازار در ایام نزدیک به کریسمس را روایت کرده است: نزدیکی‌های دی‌ ماه، ویترین اسباب‌بازی فروشی‌ها و فروشگاه‌هایی که لوازم تزئینی و کادویی می‌فروشند، عوض می‌شود.

تقریباٌ در تمام آن‌ها، کاج‌های متنوع و پیرمردهای چاق قرمزپوش با ریش سفید بلند به چشم می‌آید. قیمت آن‌ها نیز متنوع است، یک درخت کریسمس ۹۰ سانتی را می‌توان با ۶۰ هزار تومان خرید اما برای خرید درختی دو متری، باید ۶۰۰ هزار تومان هزینه کرد. قیمت بعضی انواع الکترونیکی درخت‌ها که دانه‌های برفی از جنس یونولیت تولید می‌کنند، به دو میلیون تومان هم می‌رسد.
بسته به کشور تولید کننده نیز، قیمت‌ها عوض می‌شود. فروشندگان می‌گویند برگ‌های درخت چینی به سرعت می‌ریزد اما تایلندی‌ها قابل شست‌وشو هستند و می‌توان سال‌های بعد نیز از آن‌ها استفاده کرد. گوی‌های شیشه‌ای روی درخت‌ها نیز در بسته‌های ۹ تایی، حدود ۷۰ هزار تومان قیمت دارند. عروسک‌های بابانوئل نیز در اندازه ۵۰ سانتی متری حدود ۹۰ هزار تومان قیمت دارند و در اندازه‌های یک‌ونیم متری، به حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بر اساس گزارش‌های میدانی، نه تنها مسیحی‌های ایران از این کالا‌ها استقبال می‌کنند، بلکه سایر مردم نیز آنچه را که «صنعت کریسمس» تولید می‌کند، دوست دارند. اما دو ماه بعد از این، نه عروسک‌های حاجی فیروز زیبا و خیره‌کننده‌ای در ویترین‌ها وجود دارد، نه مردم حاضرند به اندازه بابانوئل، برای آن پول بدهند. حاجی فیروز، مرد سیاه رو با لباس قرمزی که پشت چراغ‌قرمزها می‌رقصد و رانندگان در دایره‌اش پول می‌ریزند، نتوانسته مانند بابانوئل آسمانی که در قطب شمال زندگی می‌کند، با گوزن‌ها سفر می‌کند و از راه شومینه برای بچه‌ها هدیه می‌آورد، به نماد فرهنگ و صنعت تبدیل شود. صنعتی که این روزها جهانی شده و از غرب تا شرق دنیا، بازار داغی را در فصل سرما زنده می‌کند.

اقتصاد تریلیون دلاری کریسمس

یکی از سایت‌های اقتصادی آمریکایی می‌نویسد:«اقتصاد کریسمس بسیار مهم است. زیرا کریسمس فصل اوج فروش برای بسیاری از خرده‌فروشان در سراسر جهان است. فروش هدایا و لوازم تزئینی به طرز چشم‌گیر اوج می‌گیرد.

در ایالات متحده آمریکا، فصل فروش کریسمس از اوایل ماه اکتبر شروع می‌شود. در کانادا، تاجران کمپین‌های تبلیغاتی‌شان را قبل از هالوین شروع می‌کنند و بازاریابی خود را گام‌به‌گام تا روز یازده نوامبر پیش می‌برند. در انگلستان و ایرلند، فصل خرید کریسمس از اواسط نوامبر شروع می‌شود و مردم تا زمانی که چراغ‌های خیابان روشن باشد، مشغول خرید هستند.» بر اساس اطلاعات سایت‌های اقتصادی غربی، در ایالات متحده یک‌چهارم هزینه‌های هر شخص در طول سال مربوط به فصل کریسمس است.

بر اساس اطلاعات اداره آمار آمریکا، درآمد فروشگاه‌های سراسر کشور سال ۲۰۰۴ از ۲۰.۸ میلیارد دلار به ۳۱ میلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار در ماه دسامبر افزایش پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهد حتی در کتاب‌فروشی‌ها میزان خرید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در طلا‌فروشی‌ها به ۱۷۰ درصد افزایش می‌رسد. صنعت خرده‌فروشی در ایالات متحده بیش از سه تریلیون دلار در طول تعطیلات سال ۲۰۱۳ به دست آورد. فروش این صنعت در طول کریسمس، ۱۹.۲ درصد از فروش آن در کل سال است.

در همان سال، بیش از ۷۶۸ هزار نفر نیروی جدید در این صنعت استخدام شدند تا افزایش تولید را جبران کنند. درخت کریسمس نماد اصلی و سنت جدایی‌ناپذیر این آیین مسیحیت است. سال ۲۰۱۲، حدود ۳۳ میلیون درخت واقعی کریسمس فروخته شد و هر خریدار به طور متوسط ۳۵ دلار برای این درخت پرداخت کرد. سال ۲۰۱۳ نیز خرده‌فروش‌های آمریکایی در کل، ۱/۱۹ میلیارد دلار از فروش درخت واقعی کریسمس درآمد کسب کردند.

یکی از سنت‌های ویژه سال نوی میلادی، جمعه سیاه یا Black Friday است. اسم آخرین جمعه نوامبر، از منطق فروش و بازاریابی آمده است. فروشگاه‌ها کالاهایشان را از اول سال می‌فروشند و در ماه نوامبر، به زمانی می رسند که دیگر هر چه بفروشند، فقط برایشان سود حساب می شود.آن‌ها در این روز خط قرمز فروش را رد کرده‌اند و وارد خط سیاه شده اند. بر اساس این تئوری، فروشگاه‌ها و خرده فروش ها بعد از گذشت ۱۱ ماه از سال، دغدغه فروش را پشت سر گذاشته‌اند. به همین دلیل حراج‌های فوق العاده با تخفیف های ۱۰ درصد تا ۹۰ درصدی برگزار می شود و تا روز کریسمس هرچه به دست آورند، سود خالص محسوب می‌شود.

در جمعه سیاه، همه فروشگاه‌ها رأس یک ساعت، معمولا ۵ صبح باز می‌شوند و خریداران، داخل آن‌ها هجوم می‌برند. فروشگاه‌ها و برندهای معتبر از ۱۰ تا ۹۰ درصد تخفیف می‌گذارند و ازدحام خرید در این روز به حدی است که از سال ۲۰۰۶ تا به حال، ۷ نفر در این روز به خاطر خرید کریسمس، کشته شده‌اند. صنعت خرده فروشی آمریکا در سال ۲۰۱۴، ۵۰/۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که با توجه به همان منطق سیاه و قرمز بازاریابی، تمام آن سود بوده است.

اگرچه صنعت سال‌ نوی میلادی گسترده است و گردش مالی قابل توجهی دارد، اما از سال ۲۰۱۲ تا کنون ضعیف شده است که بعضی از تحلیل‌گران آن را به علت بحران اقتصادی و پایین آمدن توان خرید مردم می‌دانند. در سال ۲۰۱۲، میزان کل خرده فروشی در جمعه سیاه ۵۹.۱ میلیارد دلار بود و هر شخص به طور متوسط، ۴۲۳.۶ دلار خرید کرده بود. اما کل فروش در سال ۲۰۱۴ حدود ۹ میلیارد دلار سقوط کرد و خرید متوسط هر فرد، به ۳۸۰.۹ دلار رسید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =