ایسنا نوشت:

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه آکسفورد و موسسه کارولینسکای سوئد با همکاری یک دانشمند ایرانی‌ نشان داده که آزار جنسی در ژن برخی مردان است و برادران یک مرد متهم به جرائم جنسی، پنج برابر عموم مردم احتمال دارد این جرائم را مرتکب شوند.

یافته‌های جنجالی پروفسور سینا فاضل و همکارانش نشان می‌دهد که برخی مردان با خطر فزآینده تعرض به کودکان و یا انجام حملات خشونت‌آمیز جنسی متولد می‌شوند.

به گفته محققان، پدران و برادران مجرمان جنسی می‌توانند تحت بررسی‌های روانشناسی برای یادگیری مهارتهای رابطه مانند احترام گذاشتن به حدود و نیز قدرت مهار تجاوز قرار گیرند.

این پژوهش نشان داد که حدود 40 درصد از خطر ارتکاب جرائم جنسی ژنتیکی است و 60 درصد دیگر آن به عواملی شخصی و محیطی مانند مورد آزار قرار گرفتن در کودکی، تربیت، دارایی و تحصیلات بستگی دارد.

پروفسور فاضل دانشمند ایرانی از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه آکسفورد و از مولفان این پژوهش گفت: ما قطعا نمی‌گوئیم که ژنی را برای جرائم جنسی یا چیزی شبیه آن یافته‌ایم. آنچه ما پیدا کرده‌ایم، یک شاهد باکیفیت از یک بررسی بزرگ جمعیتی است که بر اساس آن، عوامل ژنتیکی از تاثیر قابل توجهی بر خطر فزآینده ارتکاب جرائم جنسی برخوردار است.

او گفت: در حال حاضر، عوامل ژنتیکی بطور معمول در ارزیابی‌های افراد در معرض خطر بالای جرایم جنسی نادیده گرفته می‌شوند. بسیاری از خانواده‌هایی که با آن‌ها مراوده داریم، ممکن است به دلایل دیگر برای سازمان خدمات اجتماعی شناخته شده باشند و اگر بتوانیم با دقت بیشتر افراد در معرض خطر ارتکاب جرائم جنسی را شناسایی کنیم، می‌توانیم این مداخلات را شکل داده و آموزش و درمان‌های پیشگیرانه را برای آن‌ها فراهم کنیم.

این پژوهش به بررسی داده‌های 21 هزار و 566 مرد متهم به جرائم جنسی در سوئد بین سال‌های 1973 تا 2009 پرداخت.

طبق این یافته‌ها، داشتن یک برادر متهم به جرائم جنسی، خطر ارتکاب این جرم را تا پنج برابر، از 0.5 درصد تا 2.3 درصد افزایش می‌دهد. پدران این مجرمان نیز تا چهار برابر احتمال دارد یک جرم جنسی را مرتکب شوند.

همچنین تحقیقات نشان داد که برادران ناتنی 50 درصد کمتر از برادران تنی در معرض خطر ارتکاب جرائم جنسی قرار داشتند، حتی اگر در یک خانه بزرگ می‌شدند.

عوامل ژنتیکی در حال حاضر به عنوان یک عامل تاثیرگذار در رفتارهای جنسی عادی مانند تمایلات جنسی شناخته شده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که چه ژنهایی عامل افزایش خطر هستند، دانشمندان می‌گویند که ژنهای مرتبط با افزایش عمل کردن بدون فکر، خودمحوری و کاهش توانایی‌های فکری می‌توانند مسئول باشند.

اگرچه محققان امکان طراحی یک آزمایش زیستی برای مجرمان جنسی یا غربالگری خطر در کودکان با استفاده از روش لقاح خارج رحمی را غیرمحتمل خوانده‌اند.

آمار منتشر شده در ماه ژانویه نشان داد که 48 هزار و 964 مجرم جنسی در سال گذشته توسط پلیس دستگیر شده‌اند که افزایش 19 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. نتایج تحقیقات سالانه (NCVS) نیز نشان داده که حدود 1.3 درصد مردم در انگلیس قربانی جرائم جنسی می‌شوند که مشابه میزان گزارش شده در سوئد است.

نتایج این یافته پژوهشی در مجله Epidemiology منتشر شده است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 26
    من هم اگر یکی از اقوامم متجاوز بود همچین تحقیقی میکردم و این گزارش را میدادم که طرف را از مجازات قصر بدم
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    6 22
    خوب چون خدا هر کسی رو بهر کاری ساختهالبته به علوم تجربی خیلی اعتمادی نیست چون از اسمش معلومه تجربیه یعنی امروز چیزی رو تایید و فردا همون رو تکذیب میکنه.
    • شیشه A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
      2 0
      واقعا که براتون خیلی متاسفم .کل زندگی الانت با همین علوم تجربی میچرخه
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 23
    برخی زنها هم ژنتیکی جنایتکارند مثل همسران پادشاهها نکته جالب اینه که این تحقیقات برای جنایتکاران سیاستمدار اجرا نمیشه
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    13 18
    یک درمانی هم برای القاعده داعش طالبان بوکوالحرام و گروههای تندرو هم بدست بیاورید بد نیست
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    1 12
    لطف کنید جوابم بدید آیا افزایش قد با تزریق سیلیکون به پاشنه پا حقیقت دارد
    • ahwazz A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      1 3
      فازت چیه تو،اینجا سوال پزشکی مطرح میکنی؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    10 43
    از روز اولی که این علم مزخرف ژنتیک در قرن نوزدهم متولد شد، نطفه‌اش همون ژنش آمیخته به گزاره‌های نژادپرستانه و اندیشه‌های فاشیستی بود. یکی میشه در این 150 سال اخیر یک دانشمند مطرح ژنتیک رو معرفی کنه که حرف‌های نژادپرستانه مثل اظهارنظر راجع‌به مردم آفریقا و آمریکای لاتین و ... که در چند سال اخیر شاهدش بودیم نزده باشه یا حرف‌هایی نزده باشه که زمینه رو برای قدرت‌گیری ایدئولوژی‌های فاشیستی که گروه‌هایی از مردم رو از بدو تولد منحرف، فاسد یا مجرم می‌شناسن فراهم نکرده باشه مثل همین مطلب بالا
    • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
      23 5
      همون علم مزخرف ژنتیک شما رو سرحال نگه داشته شما اگر مخالف این دانشمندان فاشیست و جنایتکار هستی از داروها و روشهای درمانیشون استفاده نکن وقتی پدر یا مادر ادم یک روانی باشه احتمال بسیار زیاد بچه اش هم همون صفات رو میگیره
    • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      2 3
      مثبتهای فله ای به این کامنت خیلی جالبه در حالیکه بقیه کامنتها حداکثر یکی دو تا لایک خوردند دست بردارید شما در قرن بیست و یکم هستید نمیدونم پزشکان ایرانی چه بلایی سر بیماران در می اورند که اینقدر مردم نسبت به زیست شناسی تعصب پیدا کردند
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    16 0
    ایدئولوژی فاشیستی چیه ؟ البته تیتر مطلب مشکل داره ژنتیک نقش عمده ای ایفا میکنه ولی این به معنی نیست که هر کسی فامیلش متجاوز بود خودش هم متجاوز باشه
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    6 1
    اون اقایی که حرف از ژنتیک زده توضیح بده جرائمی مثل نژادپرستی ادمکشی دیکتاتوری قتل عام از کجا بوجود میاد ؟ افرادی مثل شما که مخالف علم هستید هر اتفاقی میفته هر کسی رو به شیطان بودن متهم میکند چرا یک پسر که مشکل اختلال دو قطبی داره معمولا پدرش هم به همون دچار هست یعنی شکل ظاهری صورتتون هم شبیه پدرتون هست اگر این مسائل ژنتیکی نبود چطوری این مسائل رو توضیح میدادید ؟ واقعا متاسفم که در این جامعه زندگی میکنم
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    7 0
    جناب ضد علم ژنتیک فردی این حرف رو میزنه و از فاشیسم انتقاد میکنه که خودشون جزئی از افرادی که یک عده رو کاملا شرور می دانند نباشه اولا یک تحقیقه و اثبات نشده اثبات هم بشه معنیش این نیست که هر کی متجاوزه بچش متجاوز میشه هرکی بچش متجاوز هست خودش متجاوزه ژنتیک بر پایه احتماله چون بسیاری از مشکلات جسمی و روانی از پدر و مادر منتقل میشه برو ببین تاریخ فاشیسم کدوم گروهی کهن تره اون افرادی که از هزاران سال پیش دانشمندان رو می کشتند بخاطر اینکه فکر می کردند تفکر انها شیطانی هست یا دانشمندان فاشیست
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    5 0
    این اقایی که این حرف رو میزنه ببین هنوز این فرضیه تایید نشده و نمیگه هرکسی دست به اقدامات زد پس ریشه ژنتیکی داره هرکسی به اقدامات دست زد حتما فرزندش یا پدرش این کار رو انجام میده درباره نژاد پرستی یکی از همین زیست شناسان بزرگ جهان به نام کریگ ونتر میگه نژادپرستی ژنتیکی به هیچ وجه تایید نشده هیچ ریشه علمی هم نداره پس این حرف شما نقض میشه که همه ژنتیک دانها نژادپرست هستند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    13 1
    این دوستانی که میان پایین مطالب علمی، جملات کتاب معارف دبستانشون رو کپی می کنن، چرا اصلاً از برق و کامپیوتر و اینترنت و موبایل اختراع کفار و فاشیستها و حاصل علوم تجربی استفاده می کنن؟ چرا با عدم استفاده از تکنولوژی و ارسال کامنت با دود یا کبوتر نامه بر، مشت محکمی بر دهان نژادپرستان مستکبر نمی زنن؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    1 12
    در این مورد ژنتیک نقشی نداره چرت گفتن فقط محیطه که تاثر میذاره
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
      1 0
      دوست گرامی محیط با تاثیر گذاشتن بر روی ژنتیک توسط زمان عمل می کند.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    3 1
    انسان درست تربیت بشه آدم میشه و گرنه از صدتا حیوون هم بدتر هست