جشن‌های نوروزی از همایش عروسک‌های ایرانی برای رقابت با باربی تا هفت سین/ شروع؛ ۱۸ اسفندماه

نشست خبری «آیین های ویژه نوروز» با حضور معاون توسعه مدیریت و دبیر اجرایی آیین های ویژه نوروز و رئیس مرکز میراث ناملموس، امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛‌ در این نشست سمیع الله حسینی مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوروز را میراثی اصیل در هویت ایرانی دانست و گفت:‌ نوروز آمیخته ای از تمام نمادها، سنت ها و آیین هاست.

حسینی مکارم اشتراک گذاری همه این مراسم ها را یک ضرورت خواند و گفت: در واقع مهمترین بخش نوروز میراث ناملموس ما را شامل می شود که همگان موظف به حفظ آن هستیم. در این میان سازمان میراث فرهنگی برای بزرگداشت آیین ملی نوروز که به عنوان یک میراث ناملموس در ۱۲ کشور توسط سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است برنامه های ویژه ای تدارک دیده است.

او گفت: این برنامه ها که در قالب ستادی از مرداد ماه سال ۹۴ تدوین و پیگیری شده است، شامل نوروزگاه ها، همایش عروسک های بومی و نوروزی، همایش علمی نوروز، نمایشگاه عکس، جشنواره عکس مردمی نوروز، همایش ملی نوروز و تألیف و انتشار کتب تخصصی نوروز شامل (کتاب گفتگو، کتاب نوروز، کتاب عروسک های نوروزی، کتاب مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، کتاب چکیده مقالات همایش ملی نوروز) می شود.

برپایی برنامه ملی نوروزگاه ها در ۱۳ استان 

حسینی مکارم با اشاره به برنامه ملی نوروز گفت:‌ برنامه ملی نوروزگاه ها به برپایی مراسم آیین های نوروز در ۲۰ شهر از ۱۳ استان اختصاص خواهد داشت. تهران،‌ بندرعباس،‌ بندر قشم،‌ مشهد، ‌نیشابور، زابل، ایرانشهر، چابهار، نوشهر، شیراز، اصفهان، سنندج، کرمان، گنبدکاووس، بندرترکمن، تبریز، رشت، ‌آبادان، اهواز، ایزه از جمله شهرهایی است که آیین های نوروزی با رنگ و بوی بومی هر منطقه از ایران و مراسم ویژه هر شهر برگزار خواهد شد. هدف از این انتخاب و رویداد، احیای آیین های محلی فراموش شده یا در حال فراموش شدن است. این آیین ها از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین اجرا می شود.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط با انتخاب چند استان به عنوان استان هدف در این طرح گفت: اینکه تنها ۱۳ استان را برای برگزاری این مراسم ملی انتخاب کردیم، ناشی از کار تحقیقاتی چند ماهه ای است که در راه شناسایی استان های هدف انجام شد.


رقابت عروسک های بومی با عروسک های باربی و باب اسفنجی

او با اشاره به همایش عروسک های بومی و نوروزی گفت: این همایش از ۱۳ تا ۱۵ اسفندماه ساعت ۸ تا ۱۸ در محل موزه ملی ایران برگزار می شود و در آن ۲۳ نفر از استادان هنر عروسکی از کشورهای مختلف از جمله هندوستان،‌ افغانستان، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان، اندونزی و سازمان های یونسکو و یونسیف سخنرانی خواهند داشت. همزمان با این نمایشگاه کارگاه های تخصصی برگزار می شود. هدف از اجرای این نمایشگاه بحث طبیعت توسعه پایدار، آسیب شناسی آیینی و رقابت با محصولات غربی از جمله عروسک های باربی و باب اسفنجی است.

همایش علمی نوروزی در ۴ موزه 
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره همایش علمی نوروزی گفت: این همایش تحت عنوان «نوروز، میراث صلح» ۱۷ اسفندماه ساعت ۱۴ تا ۱۸:۳۰ به طور همزمان در قالب ۱۰ پانل تخصصی در تالارهای موزه ملک، موزه ملی ایران، موزه پست و ارتباطات، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ۱۸ اسفندماه در سالن آرامستان پژوهشکده تخصصی توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود. در این پانل ها ۴۰ سخنران علمی مقالات خود را ارائه خواهند کرد.

نمایشگاه عکس های تاریخی از دوران قاجار
او گفت: همچنین نمایشگاه عکس به ارائه عکس های تاریخی مجموعه فرهنگی گلستان با محور نوروز اختصاص دارد که از ۱۸ اسفندماه تا ۱۳ فروردین ماه در موزه ملی ایران برای اولین بار به نمایش گذاشته می شود. علاوه فر این جشنوار عکس مردمی نوروز در دو بخش آیین ها و سفرهای نوروزی با همکاری شبکه اجتماعی ایران لنداسکیپ برگزار می شود. عکس های برگزیده در اردیبهشت ۹۵ تقدیر و انتخاب می شوند. به مناسبت این رویداد ۳ جلد کتاب تهیه و تدوین شده که همزمان با شروع مراسم، رونمایی و توزیع خواهد شد. 
 
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با برپایی منسجم مراسم بزرگداشت آیین های نوروزی، ایجاد نوروزگاه ها و نوروز بازارها، استان های مورد نظر می توانند از این فرصت برای جذب گردشگران بیشتر استفاده کنند. نوروز بازارها در استان های، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و تهران برگزار می شود.  نوروز بازار، جشنواره و یا نمایشگاهی برای فروش محصولات نیست و در آن هیچگونه خرید و فروشی صورت نمی گیرد، بلکه تنها فرهنگ عرضه شود. مراسم آغازین بزرگداشت آیین های نوروزی از سه شنبه ۱۸ اسفند ماه در موزه ملی ایران برگزار می شود.

همکاری نهادهای دیگر  و تأمین اعتبار

حسینی مکارم درباره میزان اعتبار اختصاص یافته به پروژه ایجاد نقاط نوروزگاهی در ۱۲ استان و ۱۸ شهر کشور تاکید کرد: یک مبلغ به طور متمرکز در این زمینه پیش‌بینی شده، اما چون ممکن است از نظر هزینه قابل کنترل نباشد به استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم از نهادهای عمومی‌، غیر دولتی‌، ادارات محلی‌، استانداری‌ها و شهرداری‌ها نیز برای تکمیل این پروژه کمک بگیرند. اما پولی به صورت متمرکز برای این پروژه اختصاص یافته است. با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن منابع امسال، مجبور بودیم تعداد استان‌های اعلام شده برای این اقدام را محدود کنیم. با این وجود به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد داده‌ایم که یک ردیف اعتباری مجزا برای این کار اختصاص دهد.

حسینی مکارم با اشاره به وظیفه میراث فرهنگی گفت:‌ وظیفه میراث فرهنگی معرفی نقاط گردشگری است، ابتدا باید شناخت کافی از نوروز و آیین ها داشته باشیم و آن را حفاظت کنیم، سپس به مردم معرفی کنیم. برای مثال تصور این است همین چوگان که در اصفهان داشتیم، استقبال خوبی از آن شده است، قطعا اگر بتوانیم این چنین برنامه ها را در شهرهای متعدد برگزار کنیم، طبیعتا یک جاذبه گردشگری مدنظر مردم و گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: طبیعی است که ما اهداف دیگری هم داریم که اکنون نمی توانیم به همه آنها بپردازیم، یکی از مسائل، دیپلماسی فرهنگی از طریق نوروز است که به آن می پردازیم. اگر نوروز زنده شود و ارتباطات فرهنگی ایجاد شود، قطعا همدلی و همزبانی مراودات در وهله اول با کشورهای همجوار و ... انجام خواهد شد. بنابراین یکی از ابزار و وسیله ای که در آینده داریم از طریق مفاهیم فرهنگی و آیین های معنوی است. نقاره زنی و اجرای سرودهای ملی و نواهای سنتی ایران، مراسم نوروز خوانی، باران خواهی و شاهنامه خوانی گروه سرود نوجوانان ملل از مهمترین برنامه های افتتاحیه این همایش است.

هفت‌سین و سفره‌های نوروزی متفاوت‌

شبان میرشکرایی، مسئول کمیته ملی نوروزگاه درباره‌ نقاط پایلوت این بخش از مراسم گفت: نقاط پایلوت نوروزگاهی از ۲۴ اسفند ماه کار خود را شروع می‌کنند و تا ۲۹ اسفندماه فعالیت دارند و در صورتی که مورد استقبال مردم قرار گیرند، تا پایان نوروز به کار خود ادامه می‌دهند. 

میرشکرایی ۳ شهر از استان سیستان و بلوچستان شامل زابل‌، ایرانشهر و چابهار را از نقاط پایلوت نوروزگاهی دانست و گفت: موزه مردم‌شناسی زابل، محدوده بازار در ایرانشهر و بازار سنتی چابهار پایلوت نوروزگاهی این استان هستند. همچنین معبد هندوها در هرمزگان، یکی از مراکز اصلی خرید در قشم، کاروانسرای عباسی در نیشابور، باغ موزه قصر در تهران،‌ بازار لاهیجان، خانه کرد شهر سنندج در کردستان، حمام وکیل فارس‌ و بازار سنتی بوشهر از دیگر پایلوت‌ها برای نقاط نوروزگاهی هستند.

او با اشاره به افتتاح راه شاهی از میدان نقش جهان تا مجموعه چهل ستون در اصفهان گفت: مجموعه چهل ستون نیز یکی از پایلوت‌های نوروزگاهی است. همچنین گنبد کاووس در استان گلستان، اسکله بندر ترکمن و مراغه تپه در استان گلستان نیز از نقاطی هستند که به عنوان مرکز نوروزگاهی انتخاب شده‌اند. پایلوت‌های نوروزگاهی در استان‌های مطرح شده یک بخش ثابت دارند که در آنها غرفه برگزار می‌شود و یک بخش دیگر، مسیری سیار است که مراسم نوروزخانی در آنها اجرا می‌شود.

میرشکرایی چهارشنبه سوری و مراسم‌هایی که برای این شب توسط برخی از مردم برگزار می‌شود را از جمله مورادی دانست که در نوروز گاه‌ها به آن پرداخته می‌شود و گفت: قرار است در نوروزگاه‌ها، رسوم صحیح چهارشنبه سوری در هر منطقه از ایران نمایش داده شود.

او همچنین با اشاره به پهن کردن سفره‌های نوروزی در استان‌هایی که نوروزگاه در آنها برگزار می‌شود، گفت: به این استان‌ها تاکید شده است که باید سفره‌های نوروزی منطقه خود را پهن کنند نه لزوما سفره هفت سین که به صورت مشترک بین همه استان‌ها وجود دارد. هرچند سفره نوروزی یکسری اشتراکات مانند‌ آب آیینه و چراغ دارد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =